Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (1 time siden):

Personlig synes jeg Tesla sin måte å gjøre det på er mer ryddig og oversiktlig enn rabattjungelen til de andre fabrikantene. Hvor de later som at de ikke har satt bed prisen men bare kjører 150000 i rabatt til de som slår til på kampanjer eller er gode til å prute 

Helt enig. Bedre for forbrukerne, så at forhandlere er skeptiske gjør meg lite. Vil heller ha et system med åpne priser enn rabatt, kampanjer og pruting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg setter av og til viskerbladene i servicemodus for å fjerne is og snø fra bladene og den 'grøfta' de ligger i. Da jeg begynte å gjøre dette merket jeg meg at de hoppet tilbake til normalposisjonen når jeg satt bilen i gir men i det siste har oppførselen endret seg. Nå må jeg inn i servicemenyen og manuelt deaktivere serivcemodus. Ikke bare det, den opsjonen er grået ut om bilen er i bevegelse. Noen fler som ser dette?

Lenke til kommentar

Jeg ble litt overrasket når jeg oppdaget at viskerne ikke virket når jeg begynte å kjøre etter å ha hatt de i servicemode...
Jeg måtte stoppe og deaktivere sevicemode først! Og slik har det vært så lenge jeg har hatt bilen (1 1/2 år)
Burde kanskje vært slik at forsøk på normal bruk deaktiverte servicemode automatisk... iallefall hvis bilen er i fart.

Lenke til kommentar

Ser Tesla og Audi trekkes fram som vanskelige når det kommer til skader på lykter:

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/tesla-skylder-pa-bilvask-dette-er-sproyt/16441351/?
 

De påstår for høy pH verdi på vaskemidler og fraskriver ansvar for krakellering i lykter. Hadde vært interessant å sett hva presedensen for dette dersom noen tok dette videre (ser for meg noen gjør det etter hvert).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre som har problem med at viskarane i auto viskar for sjeldan? Merka det no den siste veka, men det var lenge vore kaldt og ikkje så stort behov dei siste månadane før det no vart plussgrader. Ofte blir ruta så full av snø eller regn at eg må viske manuelt og ender opp med å velge eit fast trinn i staden for auto. Kan ikkje hugse at dette var tilfelle i haust.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er no en gjenganger.
Den tror ruta er ren nok, til du enten kjører på med spyleveske, eller den tar et prøvevisk. Og så går den apeshit. Men ser at oppførselen har endret seg med at bilen(Y 2022) har fått oppdateringer, og blitt litt snillere med oppdateringene.
Oppførselen er også fantastisk vis høyre visker blir utslitt, som gjør at den blir enda mer aggressiv når den finner ut at den skal viske på ruta. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kahuna said:

Jeg setter av og til viskerbladene i servicemodus for å fjerne is og snø fra bladene og den 'grøfta' de ligger i. Da jeg begynte å gjøre dette merket jeg meg at de hoppet tilbake til normalposisjonen når jeg satt bilen i gir men i det siste har oppførselen endret seg. Nå må jeg inn i servicemenyen og manuelt deaktivere serivcemodus. Ikke bare det, den opsjonen er grået ut om bilen er i bevegelse. Noen fler som ser dette?

Lagt merke til det samme. Servicemodus ble deaktivert når man satt i drive før

Lenke til kommentar
Locrin skrev (På 14.2.2024 den 3:29 PM):

Anekdote om Tesla Service.

 

Nå har vi nettopp hatt vår Tesla Model S85 2014 inne på service for å ta en overhaling. Luftfjæringen har haltet litt og vi ville ta en runde med smøring av bremser og sjekk av bremseveske. Tesla tok kontakt etter å ha hatt bilen en dag og sa det kom til å koste 45 tusen og de måtte ha bilen en dag til. Som vanlig ble de veldig overrasket når jeg informerte om at bilen fortsatt er dekket av begrenset bruktbilgaranti ( solgt som re sertifisert fra Tesla med tilhørende forlengelse av garanti ), men det kuttet umiddelbart kostnaden til 9.5 tusen som da bare er for smøring, bremser og bremseveske. Garantien går ut 9 mars. Ingen problemer med å få dekket følgende på garanti:

 

- 2 nye luftfjærer foran

- 2 FORE links

- 2 toe rear links

- wheel alignment

- diverse andre bolter og skruer som er nødvendig.

 

Totalt sett er jeg ganske fornøyd. Det er selvsagt en fare for at bakre luftfjærer og selve kompressoren ryker, men da er i hvertfall en del av systemet helt fresh.

 

Interessant lesing! Godt dere fortsatt hadde begrenset bruktbil garanti i det minste 😅 Men 9500 kr for bremseservice? Det hørtes også voldsomt dyrt ut? Det er jo ikke noe som dekkes av garantien men syntes det hørtes drøyt ut. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 timer siden):

Andre som har problem med at viskarane i auto viskar for sjeldan? Merka det no den siste veka, men det var lenge vore kaldt og ikkje så stort behov dei siste månadane før det no vart plussgrader. Ofte blir ruta så full av snø eller regn at eg må viske manuelt og ender opp med å velge eit fast trinn i staden for auto. Kan ikkje hugse at dette var tilfelle i haust.

Jess. Første swipe er håpløs. Men når den endelig har skjønt at den nå gjøre noe så funker det ok på min.

Kjøre med takboks er derimot litt kjedelig.....

Og hvis været er variabelt og den går av og på. 

De har fortsatt en jobb å gjøre..

Lenke til kommentar
9 hours ago, Iterion said:

Interessant lesing! Godt dere fortsatt hadde begrenset bruktbil garanti i det minste 😅 Men 9500 kr for bremseservice? Det hørtes også voldsomt dyrt ut? Det er jo ikke noe som dekkes av garantien men syntes det hørtes drøyt ut. 

Jeg var nok litt upresis. Det var litt diverse. Delt opp omtrent slik:

 

- Caliper 702

- Bremser foran 2992

- Ny bremseveske arbeid 2052

- Bremseveske 665

- Vask og smør bremser 1051

- Avgifter 85

+ moms blir tilnærmet lik 9400

 

Jeg betalte mer eller det samme for å skifte bremser og kalipre på min Kia Sportage så jeg er godt fornøyd med prisen. Det hadde kanskje ikke vært nødvendig å skifte bremser og kalipre. De fungerte helt fint, men kjører rundt med lite barn nå så ba dem ta alt de fant. De har nå fikset på understellet 2 ganger mens vi har eid bilen på grunn av slitte deler de har funnet under sjekk. Vi kjører hverken hardt eller mye så jeg håper det ikke gjentar seg. Viktig for meg nå at bilen er trygg når jeg kjører rundt med et barn :)

Her er forøvrig alt annet som ble tatt på garanti. Jeg vet ikke om andre synes det er spennende. Jeg synes det er veldig interessant :D

Spoiler

Found leak from front left air spring. We have replaced both

 

front air springs and filled system with nitrogen.

- Replaced

both front FORE links and both rear toe links due to worn

bushings. Performed four wheel alignment after replacement of

parts.

Utført arbeid: General Diagnosis 0.50 1,800.00

Utført arbeid: Links - Fore - Lower - Front - LH/RH

(Remove & Replace) - Remove and Replace

0.72 1,800.00

Deler som er skiftet eller montert:

WASHER CAM M14X38X6X2.5 [10]-G720 (2007115) 2.00 8.80

BOLT H CAM M14X2.00X114 [10.9]-G720 (2007108) 2.00 72.80

FORE LINK ASSEMBLY, RIGHT HAND (1420346-00-C) 1.00 1,904.00

FORE LINK ASSEMBLY, LEFT HAND (1420341-00-C) 1.00 1,904.00

WASHER, NORDLOCK, 15.2X30.7X3.4 (1033093-00-A) 2.00 20.40

NUT CLN HEX M14X2.0 [10] ZNAL-W (1006484-00-A) 2.00 2.76

NUT HF M14X1.50 [10] ZNNI NL INSERT (1004358-00-C) 2.00 4.32

Utført arbeid: Four Wheel Alignment Check and Adjust 0.96 1,450.00

Utført arbeid: Air Spring Module - Front - LH (Remove &

Replace) - Remove and Replace

0.96 1,800.00

Deler som er skiftet eller montert:

FRONT AIR SPRING MODULE - S3, S2 (6006351-00-D) 1.00 7,505.40

Utført arbeid: Air Spring Module - Front - RH (Remove &

Replace) - Remove and Replace

0.96 1,800.00

Deler som er skiftet eller montert:

FRONT AIR SPRING MODULE - S3, S2 (6006351-00-D) 1.00 7,505.40

Utført arbeid: Toe Link Assembly - Rear - Pair (1st

Generation Rear Node) (Remove &

Replace) - Remove and Replace

1.14 1,800.00

Deler som er skiftet eller montert:

RR SUSP TOE LINK ASSY - S3, S2 (6006840-00-B)

 

Endret av Locrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 2.2.2024 den 10:12 PM):

Tok en knapp for å åpne hanskerom, en for å slå av og på resirkulering av luft (kjører mye i tuneller), en for å toggle viskerne mellom AV\AUTO og en for å toggle regenerering mellom 0-100% (For å wipe bremser uten å måtte sette bilen i nøytral)

Hvilken bil har du? Har du Y så har du HEPA-filter, og man merker stor forskjell i tuneller på bil med og uten HEPA. Pleier aldri å skifte over til resirkulering når jeg er i bil med skikkelig HEPA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, MrMarbles said:

Hvilken bil har du? Har du Y så har du HEPA-filter, og man merker stor forskjell i tuneller på bil med og uten HEPA. Pleier aldri å skifte over til resirkulering når jeg er i bil med skikkelig HEPA. 

Model 3 så ingen hepa. Heller ikke varmepumpe. Eksosen pumpes rett i fjeset så resirkulering må til.

Heldigvis flere å flere elbiler nå så mindre eksos i tunellene enn før.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, MrMarbles said:

en for å toggle regenerering mellom 0-100% (For å wipe bremser uten å måtte sette bilen i nøytral)

Er dette nødvendig egentlig. Jeg ser jo hele tiden folk skryter av løsningen som er valgt her med at bremsepedalen er KUN bremser og ikke noe annet. All regen er på gasspedalen visstnok. Men dette er jo litt motstridende i tilfelle?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, kremt said:

Er dette nødvendig egentlig. Jeg ser jo hele tiden folk skryter av løsningen som er valgt her med at bremsepedalen er KUN bremser og ikke noe annet. All regen er på gasspedalen visstnok. Men dette er jo litt motstridende i tilfelle?

All regen er på gasspedalen ja, så man rører aldri bremsepedalen. Derfor kjekt å innimellom slå av regen så man må bruke de mekaniske bremsene og får slipt dem litt.

Selv om bremsene aldri er i bruk så er det kjekt at de funker fint om man skulle trenge dem en dag.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Iterion said:

Da forstår jeg @Locrin😁 Har ikke hatt noe problemer med batteriet enda regner jeg med? Hvordan er det med rekkevidden nå ift da den var ny? Skal bestille bremseservice om 1-2 mnd selv :)

Den fikk nytt batteri og drivenhet i 2019. Vi har kjørt 280 km på en temperert sommerdag uten å lade. Har da hatt igjen rundt 5% på batteriet fra 100%. Da har vi kjørt den som en vanlig bil og ikke kjørt med silkehansker men hatt gjennomsnittsfart på 100 på motorveien. E6 omtrent hele veien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, kremt said:

Høres svært skummelt ut for min del. Ingen kjørelærer ville gått god for dette eller gitt skryt for sånn kjøring, bremser SKAL brukes regelmessig. 

Tesla 3/Yer da en meget populære kjøreskolebiler. Y kan vel ikke engang skru ned regenereringen.

Synes det er flott å slippe å røre bremsen og at bilen stopper helt opp ved å slippe gassen. Men lurt å bruke dem innimellom så dem ikke ruster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (47 minutter siden):

Ingen kjørelærer ville gått god for dette eller gitt skryt for sånn kjøring, bremser SKAL brukes regelmessig. 

For noe tull. Jeg kjørte nettopp opp med hengerlappen i BMW i4, og spurte spesifikt om det var greit å bruke B-modus. Ingen problem i følge kjørelæreren. Jeg toucha knapt bremsepedalen. Dagens kjørelærere omfavner så og si alt av ny teknologi som hjelper føreren kunne han fortelle. Det var en del av opplæringen å lære elevene å kjøre med dagens biler og funksjoner som de har. Var heller ikke noe problem å bruke adaptiv cruisecontrol og autostyring hvis det passet seg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...