Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

2 hours ago, bzzlink said:

Jeg tror egentlig ikke man klarer å offsette vekten noe særlig i noen retning på en model 3.

SR har 47/53% vektfordeling foran / bak på akslene. Men batteriet ligger lavt og spredt utover et stort område i midten. For å få vektfordeling mer bakover, så må du nok fylle på med mer sandsekker enn den balja nedi der tåler. 

 

Det som teller er jo ikke hvor mye vekten er spredt utover, men hvor tyngdepunktet er, og hvor mye man kan flytte det. Et lavt tyngdepunkt vil være ugunstig men vil samtidig gjøre at ekstra last bak vil hjelpe litt mer. Jo høyere tyngdepunkt, jo nærmere kommer tyngdepunktvektoren bakhjulene i en oppoverbakke. Men å få ballasten lengst mulig bak har jo mest å si. Et sykkelstativ med max last på hengerfestet vil kunne gi ca. 150 kg ekstra på bakhjulene og 50 kg mindre på forhjulene. Så  da nærmer det seg 40/60.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Nimrad said:

Hvor mye regner du vekten av selve sykkelstativet for å få 200kg?

Jeg slo av til 150 kg etter å ha regnet over. Det er vel maks 100 kg på kulen, og så spørs det litt hvor langt bakpå en får lasten. Det er jo momentarmen fra forhjul til bakhjul og momentarmen fra forhjul til ekstra last som vil gi faktoren. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Det denne ser bort i fra er jo ESP. AWD-biler, spesielt elektriske, kan jo gjøre underverker med ESP.

Ja et gammelt meme. 

Med Tesla så vrir man hjulene dit man vil kjøre, og gir gass. Imponerende hvordan bilen jobber for å ta deg dit du ber om da. Den vil også overstyre og sende deg i lett sladd på bakhjulene for å få deg rundt svingen (også på tørr asfalt).

Fikk tatt bilen noen runder rundt Våler banen, og det er imponerende kjøreegenskaper på den. Dempere og bremser kunne vært mye bedre, men det er en billig familiebil så kan ikke klage

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 15.3.2023 den 9.50):

Regen hadde vært greit å kunne justere i hvertfall.

Man kan velge stoppemodus: KRYPE (CREEP) kan rulle i bakker, HOLD (regen) eller RULL (ROLL).

Hvis batteriet er kaldt reduseres også grad av regen ved HOLD innstilling.

Har min alltid på HOLD, ikke hatt issues med regen gir sladd selv, med M3SR LFP 2022.

 

Lenke til kommentar

Hei! Første post her! (men ikke på forumet hehe) Fikk min Model 3 RWD i desember (min første Tesla, og garantert ikke den siste) og er meeeget fornøyd!
Men det er et par ting jeg lurer litt på... Dashcam først:

Det virker litt lite intuitivt... Jeg har selvsagt dradd ikonet ned i "tray", og det står nå der og lyser med en rød prikk!
Men innstillingene, og Tesla sine forklaringer i manualen, er litt forvirrende.
For det første: Er det ikke litt sent å lagre "ett klipp" som de sier, når hendelsen du nettopp var vitne til er over?
Og når jeg har Dashcam i "Auto", så ser det virkelig ut til for meg at jeg slår av recording når jeg "toucher ikonet for å lagre et klipp"! Den røde prikken forsvinner iallefall... (Jeg har slått på "Ved tuting" EDIT: Men jeg har vanligvis ikke lyst å tiltrekke meg tute-oppmerksomhet i situasjonen)
Må jeg kanskje ha Dashcam på Manual for å kunne "touche ikonet for å lagre et klipp"? Og hva er det egentlig som blir spilt inn når man endelig får sparket igang en innspilling?

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

For det første: Er det ikke litt sent å lagre "ett klipp" som de sier, når hendelsen du nettopp var vitne til er over?

Kameraet har et sirkulært buffer. Så lenge det er aktivt og fungerer så har den alltid lagret noen minutter bakover. Det eneste som skjer når du trykker lagre er at bilen *ikke* sletter opptaket når det er over 10 minutter gammelt. (tror det var 10)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Kahuna said:

Kameraet har et sirkulært buffer. Så lenge det er aktivt og fungerer så har den alltid lagret noen minutter bakover. Det eneste som skjer når du trykker lagre er at bilen *ikke* sletter opptaket når det er over 10 minutter gammelt. (tror det var 10)

Det vel 1 times buffer?

Anbefaler forøvrig å kjøpe en SSD først som sist. Minnepenner har en tendens til å feile etter en stund. 
500GB holder i massevis. https://www.prisjakt.no/search?search=Samsung T7 Portable SSD

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har faktisk byttet ut den medfølgende minnepinnen med en 240GB SSD ☺️ Laget to exFat partisjoner: Én til Dashcam på 200, og én til musikkfiler på 40 (da slipper man å bruke to disker og USB-hub👍)
Så da er det altså slik at når man tuter eller trykker på Dashcam så lagres de siste ti minutter! Vet noen hvor mye av tiden etter man trykker som lagres, og om det er mulig å øke den tiden? Er jo greit hvis det er en pågående hendelse (skred og sånt) at ikke bare video før man trykker som lagres...

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Det vel 1 times buffer?

Usikker. Det var 10 minutter på et tidspunkt men om det har blitt endret i en oppdatering er det ikke sikkert at jeg har fått det med meg. Eller at det har vært ansett som viktig nok til at det blir nevnt i de release notes som er synlig i bilen.

En annen ting, vi er 3 sjåfører og 2 biler. Det betyr at alle sjåfører ikke får med seg release notes etter oppdatering.

Det med hyppige oppdateringer er en delt fornøyelse. Til begynne med var jeg veldig fornøyd siden mye var bra og ofte fikset ting jeg brukte. Nå er jeg litt mer 'meh'. De føles som bryderi å hele tiden prøve å følge med på endringer. Jeg blir aldri ferdig med å lære meg å bruke bilen. 

Også er noen oppdateringer dårlige. I dag har jeg irritert meg mest over at vindusviskerne går i auto når jeg slår på autopiloten. Siden det er våte veier med spor av salt går viskerne kontinuerlig, selv om rutene er tørre. Viskeren skjønner bare ikke saltlake og trafikkfilm. :( 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (På 17.3.2023 den 20.05):

Man kan velge stoppemodus: KRYPE (CREEP) kan rulle i bakker, HOLD (regen) eller RULL (ROLL).

Hvis batteriet er kaldt reduseres også grad av regen ved HOLD innstilling.

Har min alltid på HOLD, ikke hatt issues med regen gir sladd selv, med M3SR LFP 2022.

 

Krype hold eller rull har ingen forskjell i fart. 

På min bil hvertfall. Ser ingen forskjell i regen effekt på scan my tesla hvertfall. Mulig det har litt å si om man kjører sakte, typ 5 10 kmh. Men ikke i fart. 

Løsningen er terrengassistent eller s3xy buttons om regen blir et stort problem. Kjøpte knapper fordi dette var visst et kjempeproblem på denne bilen ifølge Facebooks guder. 

Aldri slått av regen.....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

 

10 hours ago, Jotun said:

Kjøpte knapper fordi dette var visst et kjempeproblem på denne bilen ifølge Facebooks guder. 

Aldri slått av regen.....

Det tok egentlig overraskende lang tid å virkelig bli vant med regen. Gikk en uke før jeg var skikkelig fortrolig med det. 

Men dette er nok forskjellig fra person til person. Kona som kjører lite bil, og ikke er vant til kjøre forskjellige biler, brukte mye lengre tid enn meg for å venne seg til det. 

Jeg er også fan av Tesla sin «Hold» som gjør den helt én pedal, men lukeparkerer nok til at det ikke funker å bruke den. 

Nå synes jeg det er helt forferdelig med biler som ikke har skikkelig regen. Har en Skoda Citigo, og der må jeg vippe girspaken en ekstra gang hver gang jeg setter meg inn for å aktivere regen, super irriterende..,

14 hours ago, Kahuna said:

De føles som bryderi å hele tiden prøve å følge med på endringer. Jeg blir aldri ferdig med å lære meg å bruke bilen. 

Også er noen oppdateringer dårlige. I dag har jeg irritert meg mest over at vindusviskerne går i auto når jeg slår på autopiloten. Siden det er våte veier med spor av salt går viskerne kontinuerlig, selv om rutene er tørre. Viskeren skjønner bare ikke saltlake og trafikkfilm.

Dette her begynner å irritere meg også.
Jeg tror Tesla gjør dette av flere grunner.
1. Selvkjøring.
«For at selvkjøring skal fungere, så må bilen klare alt med de samme sensorene som mennesker bruker til å kjøre bil: Syn» som Elon har uttalt. For at bilen skal klare å tolke synsintrykkene, og alle mulig scenarioer, så trengs sinnsyke mengder data. Vi er altså alle laboratoriemus, slik at Tesla kan utvikle sin AI.
Nerden i meg synes dette er kjempespennende, og greia med AI er at alle ler av det, og synes det oppfører seg teit og sier at dette kommer aldri til å fungere. Før det plutselig er bra nok, og da kommer wow effekten. Ref chatGPT. 

Men noen ganger så vil jeg bare ha vindusviskere som fungerer, og ikke være med på å drive menneskeheten fremover. Og jeg er ganske glad i parksensorer også.

2. Vi vet bedre enn deg. 
«Hvis vi baserer produktutvikling og -utforming på hva folk spør etter, kommer vi aldri fremover. Hvis vi hadde spurt folk hvordan vi kunne gjøre transport bedre for de, så hadde de bedt om en raskere hest» Som Henry Ford sa. Denne mentaliteten har Apple også. De tar valg på vegne av deg, og lar deg ikke bruke produktet slik du vil, fordi det ødelegger for den overordnede måten de ser for seg at produktet bør være. Dette kan være ganske irriterende, og sannheten er at de ikke alltid vet best. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (14 timer siden):

Krype hold eller rull har ingen forskjell i fart. 

På min bil hvertfall. Ser ingen forskjell i regen effekt på scan my tesla hvertfall. Mulig det har litt å si om man kjører sakte, typ 5 10 kmh. Men ikke i fart. 

Det kobles ut ganske tidlig. Finner det ikke igjen i farta men jeg tror det var typ 10km/h ja.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (15 timer siden):

Krype hold eller rull har ingen forskjell i fart. 

På min bil hvertfall. Ser ingen forskjell i regen effekt på scan my tesla hvertfall. Mulig det har litt å si om man kjører sakte, typ 5 10 kmh. Men ikke i fart. 

Løsningen er terrengassistent eller s3xy buttons om regen blir et stort problem. Kjøpte knapper fordi dette var visst et kjempeproblem på denne bilen ifølge Facebooks guder. 

Aldri slått av regen.....

Du har rett overså dette: "Du kan velge hva du vil at Model 3 skal gjøre når kjørehastigheten har blitt redusert til en svært lav hastighet".

Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Virker som de begynner å få til noe nå.

Enn så lenge når oppdatering ikke kommer til de med ultrasoniske sensorer, så er det jo en indirekte innrømmelse av at det ikke er like bra eller bedre enda. Håper det er godt nok hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...