Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Nimrad said:

Enn så lenge når oppdatering ikke kommer til de med ultrasoniske sensorer, så er det jo en indirekte innrømmelse av at det ikke er like bra eller bedre enda. Håper det er godt nok hvertfall.

Det er vel de som trenger det mest?

Tesla Vision kom vel først til bilene uten radar og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (8 minutter siden):

Ja? Så når de ruller ut oppdateringen så er vel de førsteprioritert. 

Jeg vet ikke helt hvor du vil hen? Mener du at det ikke har noe som helst å gjøre med at Vision fortsatt er en dårligere løsning for ren parkering/avstandsberegning?

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (På 17.3.2023 den 20.05):

Man kan velge stoppemodus: KRYPE (CREEP) kan rulle i bakker, HOLD (regen) eller RULL (ROLL).

Hvis batteriet er kaldt reduseres også grad av regen ved HOLD innstilling.

Har min alltid på HOLD, ikke hatt issues med regen gir sladd selv, med M3SR LFP 2022.

I know. Har bilen selv på KRYPE. Har hatt små slipp på glatt føre, uten at det har skremt meg. Lærte å kjøre på vinteren med bakhjulsdreven bil, FØR det kom noen elektroniske hjelpemidler. Men forstår at det kan virke skremmende for yngre folk som aldri har opplevd bakhjulsslipp. Særlig i sving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (7 minutter siden):

Muligens alle teslaer nå parkere slik som på bildet nå, litt lengre fra pga dødvinkel foran bilen 😂

FrlmUnaXoAIzBxe.png

:D

Det er jo for så vidt ikke noen veldig stor sak å bygge en 3D-modell av omgivelsene ved hjelp av kameraene og bruke modellen til å kjøre helt tett inntil selv om hindre er i blindsonen. Om de gjør det er en annen sak..

Lenke til kommentar
Jotun skrev (52 minutter siden):

Muligens alle teslaer nå parkere slik som på bildet nå, litt lengre fra pga dødvinkel foran bilen 😂

For stasjonære hindringer trengs det ikke noe mer kamera foran. Hvis den først klarer å estimere avstand ganske bra så kan den fint bare måle hvor langt frem den kjører uten å nødvendigvis ha kamera i fronten.

Kahuna skrev (43 minutter siden):

Det er jo for så vidt ikke noen veldig stor sak å bygge en 3D-modell av omgivelsene ved hjelp av kameraene og bruke modellen til å kjøre helt tett inntil selv om hindre er i blindsonen. Om de gjør det er en annen sak..

Det gjør de garantert, jeg tror problemet mer kommer til å være dårlig avstandsestimering. De har allerede systemer for å takle blindsonene.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Eneste utfordringer med å bruke kamera er skitt på kamera bak, samt ting som skjer mens man ikke har bilen igang. Mapping av fronten før man kjører inn fikser de lett med rotasjon på hjul og estimering på bakgrunn av det. 

Men en unge legger/setter noe foran bilen og man får ingen varsel når man hiver seg inn og durer avgårde. Da må isåfall ting tas opp mens bil ikke er på. Og det krever sentry som igjen krever strøm.... 

Men skitten linse er største problem. Den blir spennende åssen de skal løse! Når eg kommer på hytta kan eg glemme kamera. Sensorene fungerer derimot. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (16 minutter siden):

Men skitten linse er største problem. Den blir spennende åssen de skal løse! Når eg kommer på hytta kan eg glemme kamera. Sensorene fungerer derimot. 

Ja. Med tanke på hvor nazi de er på å rengjøre frontkameraet er det rart at de ikke har montert noe spyling av kameraet bak.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Eneste utfordringer med å bruke kamera er skitt på kamera bak, samt ting som skjer mens man ikke har bilen igang. Mapping av fronten før man kjører inn fikser de lett med rotasjon på hjul og estimering på bakgrunn av det. 

Men en unge legger/setter noe foran bilen og man får ingen varsel når man hiver seg inn og durer avgårde. Da må isåfall ting tas opp mens bil ikke er på. Og det krever sentry som igjen krever strøm.... 

Men skitten linse er største problem. Den blir spennende åssen de skal løse! Når eg kommer på hytta kan eg glemme kamera. Sensorene fungerer derimot. 

Før det eventuelt kommer snutekamera blir det nok sikrere å parkere med fronten inn, mens mappingen foran bilen er fersk. Så rengjør man ryggekamera før man rygger ut igjen.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Nimrad said:

Jeg vet ikke helt hvor du vil hen? Mener du at det ikke har noe som helst å gjøre med at Vision fortsatt er en dårligere løsning for ren parkering/avstandsberegning?

Mener det er alt for tidlig å si, og at det faktum at bilene som mangler sensorer får denne oppdateringen først ikke er noe indikasjon på at det er dårligere.

Nå har jeg borret hull i sideblinkern på bilen min for å bli kvitt glare problemet (tidlige utgaver av  Model 3 sliter med dette). Det var litt skummelt og potensielt dyrt men gikk bra og "glare" problemet er nesten helt borte. Får se om jeg tar andre siden i morgen.

Brukte denne guiden om noen andre tenker å gjøre det samme.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Mener det er alt for tidlig å si, og at det faktum at bilene som mangler sensorer får denne oppdateringen først ikke er noe indikasjon på at det er dårligere.

Det mener jeg det er en indikasjon på. Men jeg er spent på hvor bra de klarer å få det til.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Complexity skrev (24 minutter siden):

Nå har jeg borret hull i sideblinkern på bilen min for å bli kvitt glare problemet (tidlige utgaver av  Model 3 sliter med dette).

Jeg har en 2023 model 3, og ante ikke at dette har vært et problem tidligere.
Før jeg leste din beretning nå så har jeg faktisk tenkt at "blinke-kameraene" er jo utrolig mye klarere og bedre enn ryggekamera! De blir jo aldri skitne eller uklar de!

Lenke til kommentar
1 minute ago, ozone said:

Jeg har en 2023 model 3, og ante ikke at dette har vært et problem tidligere.
Før jeg leste din beretning nå så har jeg faktisk tenkt at "blinke-kameraene" er jo utrolig mye klarere og bedre enn ryggekamera! De blir jo aldri skitne eller uklar de!

Ja de fikset det i 2020 eller så, først med å legge en tepbit over der lyslekasjen er (som man ser i videoen) og senere ved å bytte til annen PCB.

Har irritert meg over det siden oppdateringen kom hvor man kunne se sidekameraene (det var kun ryggekamera i "gamledager" så på tide å få gjort noe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det mener jeg det er en indikasjon på. Men jeg er spent på hvor bra de klarer å få det til.

Enig her. Håper forøvrig jeg kan fortsette med parkerings sensorene. Ser overhodet null grunner til å gå over til å bruke vision til dette. Bare tull og en måte å spare penger på. 

Skal spise i meg ordene nær det fungerer bedre med vision i alle settinger. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (10 minutter siden):

Enig her. Håper forøvrig jeg kan fortsette med parkerings sensorene. Ser overhodet null grunner til å gå over til å bruke vision til dette. Bare tull og en måte å spare penger på. 

Skal spise i meg ordene nær det fungerer bedre med vision i alle settinger. 

Tviler de fjernes ved parkering/lav hastighet. Men til FSD fjernes det nok pga støy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...