Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, PanserJohan said:

Jo, det stemmer. Står vel i håndboken at bilen bør lades til 100% èn gang i uken. 

 

1 hour ago, Salvesen. said:

Men til "gjengjeld" kan en vell mate på til 100% på disse til daglig? Så det en mister i kulde får en igjen med å lade til 100%? 

Har ikke hatt LFP batteriene, så har ingen erfaring. Er nå tilbake til de gamle 18650 cellene eller hva de heter, old school 😛

De tåler mye bedre å lades til 100% enn Lithiumbatteriene ja, men de trives ikke best der alikevell så burde holde seg under ved lengere parkering.

De er ett mareritt for BMS å holde styr på siden de nesten har konstant spenning, så for å kunne regne ut gjenværende % mest nøyaktig må de lades til 100% for å kalibreres.

Lithiumbatterier har ganske variabel spenning fra full til tom så der er det lettere for BMS å holde styr. Dog kan det og bli litt unøyaktigheter der og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kjenner meg godt igjen på det du skriver over @PanserJohan:)  Godt tips det med å legge litt extra vekt i fronten, det må nok prøves til neste vinter 👍Har smurt dørhåndtakene med WD-40 og silikon på alt av gummilister selv. Har hatt 2-3 irriterende hendelser med at verken den elektriske døråpneren eller håndtaket på utsida ikke ville fungere på førersida, så har endt med at jeg måtte bruke den manuelle bryteren. Fungerte selvfølgelig som normalt igjen da servicetekniker ankom og skulle sjekke det ut. Har heldigvis ikke skjedd igjen etter det, men er fortsatt kjedelig da det fort kan bli skade på lista over døra når man bruker den bryteren. Utenom det er jeg veldig fornøyd. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 14.3.2023 den 10.28):

Jeg har ikke Tesla enda, så det står ikke i min app. Samme pris som å legge til ved bestilling nå altså. Tidligere var det dobbel pris.

Før var momsen med. Er vel ikke dobbelt så dyrt? Når jeg bestilte bilen var prisen lik det den er i dag minus moms. 

Beklager min forutinntatthet 🙈

Lenke til kommentar
Jotun skrev (5 minutter siden):

Før var momsen med. Er vel ikke dobbelt så dyrt? Når jeg bestilte bilen var prisen lik det den er i dag minus moms. 

Beklager min forutinntatthet 🙈

For mange år siden mener jeg. Da stod det at det kunne etterleveres til en langt høyere pris.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

For mange år siden mener jeg. Da stod det at det kunne etterleveres til en langt høyere pris.

Ja riktig. 

Nå har jo tesla økt prisen på fsd veldig mye i USA. Ikke økt tilsvarende i Norge enda. Og det er ikke rart, for vi har jo knapt nytte av fsd i dag. 

Knapt nok eap på de nye y'ene uten sensorer 🙈

Lenke til kommentar

Har ikke sett det nevnt her enda, men Watch App for Tesla til iOS virker genial. Det er jo insane priser på Key Fob som jeg hadde lagt inn i budsjettet da jeg vil kunne åpne Frunk-en uten å åpne appen eller sette meg inn i bilen. Men med den appen kan jeg få dette til med ett klikk på klokka. Jeg kan altså kjøpe en helt ny Apple Watch til prisen av 2 Key Fobs i stedet for 😅

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Har ikke sett det nevnt her enda, men Watch App for Tesla til iOS virket genialt. Det er jo insane priser på Key Fob som jeg hadde lagt inn i budsjettet da jeg vil kunne åpne Frunk-en uten å åpne appen eller sette meg inn i bilen. Men med den appen kan jeg få dette til med ett klikk på klokka. Jeg kan altså kjøpe en helt ny Apple Watch til prisen av 2 Key Fobs i stedet for 😅

Bruker widget appen på mobilen, men det er litt plagsomt å dra den frem ja. 

Jeg bruker den stort sett når jeg har drikke i handleposen, der holder det seg kaldt:p

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Bruker widget appen på mobilen, men det er litt plagsomt å dra den frem ja. 

Jeg bruker den stort sett når jeg har drikke i handleposen, der holder det seg kaldt:p

På iOS har ikke den offisielle appen noe widgetstøtte og heller ikke Apple Watch-støtte. Skulle helst sett at de hadde, for den tredjeparts-appen koster 249,- men er sykt verdt det. For min del er det viktigere. Har hund i bagasjerommet, så Frunken kommer til å bli flittig brukt. Skal uansett ettermontere auto-frunk med automatisk åpning/lukking for å gjøre det hele komplett.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

På iOS har ikke den offisielle appen noe widgetstøtte og heller ikke Apple Watch-støtte. Skulle helst sett at de hadde, for den tredjeparts-appen koster 249,- men er sykt verdt det. For min del er det viktigere. Har hund i bagasjerommet, så Frunken kommer til å bli flittig brukt. Skal uansett ettermontere auto-frunk med automatisk åpning/lukking for å gjøre det hele komplett.

Høres bra ut!🤩

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

På iOS har ikke den offisielle appen noe widgetstøtte og heller ikke Apple Watch-støtte. Skulle helst sett at de hadde, for den tredjeparts-appen koster 249,- men er sykt verdt det. For min del er det viktigere. Har hund i bagasjerommet, så Frunken kommer til å bli flittig brukt. Skal uansett ettermontere auto-frunk med automatisk åpning/lukking for å gjøre det hele komplett.

Tesla appen har da Widget støtte på ios?

Brukt dette i lang tid jeg

Lenke til kommentar
On 3/15/2023 at 3:46 PM, nebrewfoz said:

Prøv på en parkeringsplass eller et annet oversiktlig område før du legger ut på landeveien ...
Så rekker du å flytte vekten til over drivhjulene før det er for sent.

Jeg tror egentlig ikke man klarer å offsette vekten noe særlig i noen retning på en model 3.

SR har 47/53% vektfordeling foran / bak på akslene. Men batteriet ligger lavt og spredt utover et stort område i midten. For å få vektfordeling mer bakover, så må du nok fylle på med mer sandsekker enn den balja nedi der tåler. EDIT: Etter å ha sjekket, så tåler faktisk balja 130kg.... Så hvis du finner noe som er tungt nok, med lite nok volum, så kan det kanskje fungere

Sett bort fra det, så er det ikke sikkert det er så dumt med sandsekker i fronten. Jeg hadde en lett bakhjulstrukket bil med midtmontert motor (Boxster) og der slet jeg med at fronten mistet grep før bakenden på vinteren, eller at bakenden mistet grep, og midt i pendel effekten så mistet fronten grep, relativt utfordrende oppførsel.

1502146067_Screenshot2023-03-17at11_02_06.png.e57e006e5ad9cde8fac990332e05acb2.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...