Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare så jeg ikke dummer meg ut, ruteplanleggeren i Tesla tar hensyn til høydeforskjell? Skal etter halvannet år med Tesla for første gang reise til fjells og avslutter turen med 600 bratte høydemeter, dumt om den går tom halvveis opp og man må snu og kjøre ned igjen for å lade

Lenke til kommentar
henrikrox skrev (15 timer siden):

Fikk mail fra dnb og signere på finansdokumentene, skal hente bil på mandag, er det innafor å signere det før jeg henter ut bilen? Hørt så mye frem og tilbake

Det skal være helt trygt. Har aldri hørt at det har skapt noen problemer for folk. Gratulerer med ny grombil. Det er bare å glede seg. 🙂

Lenke til kommentar
koots skrev (57 minutter siden):

Bare så jeg ikke dummer meg ut, ruteplanleggeren i Tesla tar hensyn til høydeforskjell? Skal etter halvannet år med Tesla for første gang reise til fjells og avslutter turen med 600 bratte høydemeter, dumt om den går tom halvveis opp og man må snu og kjøre ned igjen for å lade

Ja den gjør det. Men ingenting er perfekt, så legg inn en margin:)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (4 minutter siden):

Det er ikke en Y. En 3 utlevert i slutten av 21’. 

Hmm såpass. De modellene skal ha varmepumpe også. Ble snøfnuggikonet fjerna etter forvarming av bilen, og var den varm da hun satt seg i bilen etter forvarming, eller var den kald fra hun satt seg i bilen? 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 minutter siden):

Hmm såpass. De modellene skal ha varmepumpe også. Ble snøfnuggikonet fjerna etter forvarming av bilen, og var den varm da hun satt seg i bilen etter forvarming, eller var den kald fra hun satt seg i bilen? 

Den sto ute i natt men hun hadde forvarmet bilen før hun kjørte mener hun. Men om det virket før hun kjørte veit hun ikke. Begrenset effekt på varmepumpen når det kryper ned mot -35 så den må gå ganske lenge før man merker noe varme. 
Dette er en av flere problem som har dukket opp når det har vært veldig kaldt. Viser nok en gang at bilen ikke er designet for kaldere strøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Randeboy said:

Den sto ute i natt men hun hadde forvarmet bilen før hun kjørte mener hun. Men om det virket før hun kjørte veit hun ikke. Begrenset effekt på varmepumpen når det kryper ned mot -35 så den må gå ganske lenge før man merker noe varme. 
Dette er en av flere problem som har dukket opp når det har vært veldig kaldt. Viser nok en gang at bilen ikke er designet for kaldere strøk. 

Med varmt batteri vil pumpen funke fint i -35 også, så er bare å forvarme godt helst med strøm tilkoblet da den guffer på ekstra da.

Varmepumper er generelt lite effektive når det er kaldt.

På Leafen min slår ikke varmepumpa seg på om det er -10, og frem til det er så kaldt så sliter den en del.

Merkes godt på rekkevidden når den kun kjører PTC elementet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Med varmt batteri vil pumpen funke fint i -35 også, så er bare å forvarme godt helst med strøm tilkoblet da den guffer på ekstra da.

Varmepumper er generelt lite effektive når det er kaldt.

På Leafen min slår ikke varmepumpa seg på om det er -10, og frem til det er så kaldt så sliter den en del.

Merkes godt på rekkevidden når den kun kjører PTC elementet.

Ja vi har hatt leaf og den har enda dårligere varmeapparat. Kald bil under -15.. 

 

Ja den sto jo ikke i garasjen eller tilkoblet strøm. Men en bil skal klare å produsere varme eller fungere selv om den ikke står varmt eller koblet til strøm.


Er en drøss av Model Y oppi her nå, og de fleste jeg kjenner er jo fornøyd utenom en del ting som gjør den dårlig egnet til kalde forhold. 

 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Randeboy said:

Ja vi har hatt leaf og den har enda dårligere varmeapparat. Kald bil under -15.. 

 

Ja den sto jo ikke i garasjen eller tilkoblet strøm. Men en bil skal klare å produsere varme eller fungere selv om den ikke står varmt eller koblet til strøm.


Er en drøss av Model Y oppi her nå, og de fleste jeg kjenner er jo fornøyd utenom en del ting som gjør den dårlig egnet til kalde forhold. 

 

Joda, de fleste andre biler (som med leafen) har jo en PTC varmer i tillegg som forsyner varme når pumpen ikke får til.

Tesla har jo som kjent ikke PTC element men heller gått for en løsning hvor de kjører strømmen til varmepumpen ut av fase så den blir skikkelig inneffektiv og genererer varme.

På papiret meget genialt og sparer mye kostnader, men i praksis viser det seg å ikke være så bra enda iallefall.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Joda, de fleste andre biler (som med leafen) har jo en PTC varmer i tillegg som forsyner varme når pumpen ikke får til.

Tesla har jo som kjent ikke PTC element men heller gått for en løsning hvor de kjører strømmen til varmepumpen ut av fase så den blir skikkelig inneffektiv og genererer varme.

På papiret meget genialt og sparer mye kostnader, men i praksis viser det seg å ikke være så bra enda iallefall.

Er det ikke motorene de bruker for å generere varme når den konker? 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 time siden):

Det er ikke en Y. En 3 utlevert i slutten av 21’. 

Crap..... 

Ser du skriver at y ikke egner seg for kafé omgivelser. Da snakker du hvertfall ikke om varmeanlegget i vår. Aldri vært i nærheten av å ha en bil som blir fortere varm.

Enormt bra varmeanlegg i den bilen. 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...