Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (1 time siden):

Min 2019 Model 3 LR kostet 483000,- inkl. Vinterhjul og hengerfeste og levering.

Legge på inflasjonen som har vært siden 2019, så er det 549000,- 

Samme bilen koster nå 521000,-

Så ja de har grusa prisen, men ikke sååå mye. De har jammen satt opp prisene heftig siste 3,5 år

Kan jo anta at de har fått litt volumfordeler nå, de ikke hadde i 2019.

Så er det jo heller "ingen" som bestiller en sånn model 3, for tilsvarende model y koster 8000 mer, og  da med større hjul, på begge sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (2 timer siden):

Hva ville dere valgt, standard range model y eller standard range model 3? Såklart bedre plass i model y, og 60km lengre rekkevidde i m3. Men prisforskjellen er heller liten.

Om du har lyst til å ha med noe bagasje av størrelse må du ikke finne på å kjøpe model 3.
Prøvde den en gang og skulle ha med en litt stor koffert og var nesten umulig å få med seg.
Håpløst design på bagasjeromsdøra/åpningen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Ikke nye biler nei. Men det er omtrent umulig at dette ikke påvirker bruktmarkedet. Hvem vil betale 400 tusen for en 2017-2018 som er omtrent helt ut av garanti, gått 100 tusen km, når du kan få en helt ny 23 modell for samme prisen? Mange som sitter med overprisede biler og bare håper at den ene uvitende idioten som ikke har fått med seg denne nyheten skal bite på agnet.

Joda jeg er enig i at de 'eldre' S ene ikke er så attraktive lengre og Y blir ett bedre alternativ. Men det har de vært lenge. Y er totalt sett en mye bedre bil enn S pre refresh.

Refresh er dog ett nytt nivå for Tesla. Nå er jeg såklart mega bias da jeg eier en. Men hadde en låne Y tidligere i uken og forskjellen er enorm. Nå føles det virkelig ut som en luksus bil, ift premium bilen Y.

Men det er bare min mening i det store og det hele.

Og før noen spør, jeg måtte bytte ett grøftelys som var lekk samt noen småting som lagde litt lyd. Bilen er tross alt satt sammen i USA😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (7 minutter siden):

Om du har lyst til å ha med noe bagasje av størrelse må du ikke finne på å kjøpe model 3.
Prøvde den en gang og skulle ha med en litt stor koffert og var nesten umulig å få med seg.
Håpløst design på bagasjeromsdøra/åpningen

Dette er ett godt poeng, de fleste kofferter skal en nok få med seg.men det er knotete med luken.

Men jeg hadde nyfødt noen måneder med model 3. Det er helt håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Dette er ett godt poeng, de fleste kofferter skal en nok få med seg.men det er knotete med luken.

Men jeg hadde nyfødt noen måneder med model 3. Det er helt håpløst.

Ja, problemet er ikke nødvendigvis plassen i bagasjerommet, men selv om man legger ned baksetene er det umulig å få noe stort inn i bilen pga hvor liten luken er. 

Lenke til kommentar
wampster skrev (30 minutter siden):

Om du har lyst til å ha med noe bagasje av størrelse må du ikke finne på å kjøpe model 3.
Prøvde den en gang og skulle ha med en litt stor koffert og var nesten umulig å få med seg.
Håpløst design på bagasjeromsdøra/åpningen

Virker som riktige valget er Y da. Spørsmålet er om long range er verdt 70k mer mtp. rekkevidde og 4-hjulsdrift. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, minim said:

Jeg skal ha Y denne gangen :) 

Er nok eneste fornuftige valget for "folk flest". Kommer til å bli en skikkelig folkebil fremover. Surfet litt annonser nå, og en flipper later som han er snill mot kjøperne: "Selges da jeg skal over til performance. Strøken. Km stand rundt 1000, men i daglig bruk. Ikke ute etter gevinst så selges for akkurat samme sum som den ble kjøpt for". Må nok nærmere 100 tusen ned skal han få solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Sålenge den er litt bedre enn når jeg hadde 3ern, så er det ok - men min var utrolig treg til å reagere

Den er nok bedre. Men autopilot tvinger den ivei uansett.. 

Jeg eier en Model 3 og BMW med ordentlig regnsensor og det er litt som natt og dag. Det fungerer så mye bedre på sistnevnte. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Tesla har i tillegg to store fabrikker(Texas/Berlin) som bare går på en brøkdel av kapasiteten og sitter dermed med et dyrt dilemma om etterspørselen ikke henger med. Og i motsetning til de fleste andre så har Tesla aldri trengt å takle en resesjon.

Dette er et interessant poeng. Tesla har hatt marginer nær 30% på bilene sine tross to fabrikker som nettopp har begynt å produsere biler. Etter hvert som produksjonen øker, vil kostnadene per produserte bil synke, og dette vil bidra til økte marginer. At fabrikkene ikke har vært fullt i gang enda betyr altså at det er noe som vil bidra til å trekke marginene oppover i nærmeste fremtid. Dette kommer i tillegg til fallende råvarepriser.

Og Tesla har vært gjennom to resesjoner, The Great Recession i 2007-2008, og Covid-resesjonen i 2020. De fleste vil vel si at Tesla kom styrket ut av 2020-resesjonen.

Tesla går inn i resesjonen vi har nå med over 20 milliarder dollar i kontanter og høye marginer, der de fleste andre har mye gjeld og lave eller negative marginer på sine elbiler.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (33 minutter siden):

Er nok eneste fornuftige valget for "folk flest". Kommer til å bli en skikkelig folkebil fremover. Surfet litt annonser nå, og en flipper later som han er snill mot kjøperne: "Selges da jeg skal over til performance. Strøken. Km stand rundt 1000, men i daglig bruk. Ikke ute etter gevinst så selges for akkurat samme sum som den ble kjøpt for". Må nok nærmere 100 tusen ned skal han få solgt.

Kommer nok en real korreksjon på bruktmarkedet nå og ikke bare pga prisdroppet til Tesla. Renta gikk mye opp i fjor på bil/huslån og alt er blitt markant dyrere fra strøm, mat, forbruksvarer osv. Fra utgiftene ikke blir håndterbare lenger, lån misligholdt og til de går på tvangssalg går det fort 6-10mnd+ kanskje enda litt lenger om det spes på med andre midlertidige lån. Jeg hadde egentlig sett for meg å vente på denne «bølgen» frem mot våren/sommeren, men nå kom jo dette i tillegg. Tipper det blir trangt i døra om å få solgt og kjøpers markedet nå fremover så da må prisene godt under nypris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Markiii said:

Dette er et interessant poeng. Tesla har hatt marginer nær 30% på bilene sine tross to fabrikker som nettopp har begynt å produsere biler

Det er ganske utrolig. VAG bruker 4-5 år på å "retoole" en fabrikk. Tesla setter opp en fra bunnen av og produserer biler der innen 2 år. Den tyske modellen er utdatert med forhandlerkjeder, utstyrsjungler og "premium" merker der man skal selge den samme bilen med 3 forskjellige navn. Alt dette koster og kundene må betale det.

1 minute ago, minim said:

Fra utgiftene ikke blir håndterbare lenger, lån misligholdt og til de går på tvangssalg går det fort 6-10mnd+ kanskje enda litt lenger om det spes på med andre midlertidige lån. Jeg hadde egentlig sett for meg å vente på denne «bølgen» frem mot våren/sommeren, men nå kom jo dette i tillegg. Tipper det blir trangt i døra om å få solgt og kjøpers markedet nå fremover så da må prisene godt under nypris. 

 

Jeg tenker nok de fleste flippere har penger til å takle dette raset. Men de kan veldig fort tape 100 tusen, det samme som de kanskje har tjent på å flippe 2-3 andre biler. Men det er sikkert ikke morsomt å få triplet rentekostnadene og så blir bilen du kjøpte 100 tusen billigere. Tapet er der uansett og det handler bare om man vil realisere det nå eller senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...