Gå til innhold

Starter bruktsalg med inntil 40 prosent lavere priser


Anbefalte innlegg

Greitt nok, ser folk i kommentarfeltet er redd for bakterier og annet.

For det første; bakterier trenger noe å leve av, etter tre dager utenfor en vert, så dør de.

Virus er ikke levende, og finnes overalt rundt oss, også på nye mobiltelefoner.

 

Disse telefonene har selvsagt blitt sjekket for sine funksjoner (i et lavkostland?) og er kanskje ikke engang norske?

 

Om man regner to år på en mobiltelefon (utrolig irriterende at Google presenterer opppgradering av Android hvert eneste år, slik at tilfredsstillelsen av ha det siste varer bare noen måneder...), så har disse her typisk vært i bruk under ett år.

(Derfor kan de gi garanti i 2 år, som er makstiden man kan forvente av en brukt mobiltelefon. Fordi de kan kreve produsenten/importør)

 

Hvis disse er solgt i utlandet oprinnelig, så er kanskje ikke importør rett adresse, så da må man gå på produsent, hvis produsenten hevder at denne ble solgt på et marked der det kun er 1 år garanti, da får OneCall et problem.

 

Hygienen er nok det minste problemet. Colibakterier (fra rasshølet) har bare en levetid på få timer uten vert.Dessuten er toalettet det reneste stedet i boliger og arbeidsplasser viser undersøkelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fra nettsiden til OneCall:

FAQ:

Hvor kommer de brukte mobiltelefonene fra?

SVAR

NestenNy-mobilene kommer fra vår samarbeidspartner som har lang erfaring med å kontrollere, renske og klargjøre brukte mobiler for nye eiere.

 

...hehe, denne "svarer" de ikke på i min verden...

jeg lurer nå på om de i det heletatt kommer fra Norge eller ej?! :-P x-D

Lenke til kommentar

Hvordan vet du dette? Sniker du deg inn på do for å spionere? Sikker på at det ikke er egne erfaringer du forteller om? Det er vel du som driter for så å legge de klamme fingrene dine rundt mobilen tenker jeg.

Samboeren min har en jobb der hun tar bakterieprøver på forskjellige kontaktpunkter som dørhåndtak og andre steder folk plasserer hendene sine. Dørhåndtak på vei ut fra do f.eks. Og mange andre steder. Jeg jobber selv i helsevesenet og der blir jeg kurset i hvordan jeg skal unngå å bli en smittebærer, samt være årvåken på steder jeg bør unngå å ta på, eller være mer nøye med håndvask og lignende.

 

Jeg kan også utfordre deg i et prosjekt. Gå på hvilket som helst toalett på kjøpesenter nær deg. Så teller du antall ganger vaskene blir brukt i forhold til antallet ganger noen tar i døra og forlater rommet. Det antallet er forsvinnende liten skal jeg si deg.

Lenke til kommentar

 

Hvordan vet du dette? Sniker du deg inn på do for å spionere? Sikker på at det ikke er egne erfaringer du forteller om? Det er vel du som driter for så å legge de klamme fingrene dine rundt mobilen tenker jeg.

Samboeren min har en jobb der hun tar bakterieprøver på forskjellige kontaktpunkter som dørhåndtak og andre steder folk plasserer hendene sine. Dørhåndtak på vei ut fra do f.eks. Og mange andre steder. Jeg jobber selv i helsevesenet og der blir jeg kurset i hvordan jeg skal unngå å bli en smittebærer, samt være årvåken på steder jeg bør unngå å ta på, eller være mer nøye med håndvask og lignende.

 

Jeg kan også utfordre deg i et prosjekt. Gå på hvilket som helst toalett på kjøpesenter nær deg. Så teller du antall ganger vaskene blir brukt i forhold til antallet ganger noen tar i døra og forlater rommet. Det antallet er forsvinnende liten skal jeg si deg.

Dere som jobber i helsevesenet bør vel vite at man kan drepe bakterier med sprit?

 

Man bør heller diskutere hvor positivt det er å selge slike mobiler foran å kaste de, slik at det igjen produseres enda flere mobiler. Det finnes altså viktigere ting å fokusere på enn bæsj på skjermen. Du jobber i helsevesenet, så ta ansvar og slutt å oppfordre til angst for smitte og bakterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som jobber i helsevesenet bør vel vite at man kan drepe bakterier med sprit?

 

Man bør heller diskutere hvor positivt det er å selge slike mobiler foran å kaste de, slik at det igjen produseres enda flere mobiler. Det finnes altså viktigere ting å fokusere på enn bæsj på skjermen. Du jobber i helsevesenet, så ta ansvar og slutt å oppfordre til angst for smitte og bakterier.

Sprit er kun greit å bruke hvis overflater og sprekker er fysisk rene, men har bakterier på seg. Er det lag med skitt på, må man bruke andre ting. Sprit er der kun for å ta celleveggen på bakterier og få de til å fordampe.

Lenke til kommentar

Vær så snill a. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på. #fakenews.

 

iPhone X har adhesive teip for å hindre vann. Det samme har iPhone 8 og iPhone 7 også. Bunnskruene har blitt lengre, ikke byttet ut.

 

Forøvrig er det vann- og fuktsensor i iPhoner, for dere andre som lurte. Det er neppe i billigere Kina/Korea-telefoner. Der er det forøvrig veldig mye lim også.

Du har helt rett i at dette sikkert ikke er i billigere Kina/Korea-telefoner. Men Iphone er i praksis en Kina/Korea-telefon, selv om Eplehovedkvarteret er i USA. Innmaten er i stor grad fra Korea, og monteringen skjer i Kina. Eplet er i realiteten lite ikkeasiatisk!

Lenke til kommentar

 

Dere som jobber i helsevesenet bør vel vite at man kan drepe bakterier med sprit?

 

Man bør heller diskutere hvor positivt det er å selge slike mobiler foran å kaste de, slik at det igjen produseres enda flere mobiler. Det finnes altså viktigere ting å fokusere på enn bæsj på skjermen. Du jobber i helsevesenet, så ta ansvar og slutt å oppfordre til angst for smitte og bakterier.

Sprit er kun greit å bruke hvis overflater og sprekker er fysisk rene, men har bakterier på seg. Er det lag med skitt på, må man bruke andre ting. Sprit er der kun for å ta celleveggen på bakterier og få de til å fordampe.

Du misforstår. Om du drikker nok sprit så gir du faen i slike tullete ting. Du blir også mindre skadet av fallulykker når dritings. Så altså, en skikkelig vinn-vinn situasjon. For det skjer vel ikke noe negativt sånn vanligvis med over 2 i promille. Ikke som jeg kan huske i hvert fall!

Lenke til kommentar

 

Har de blitt desinfisert før de selges? Dette er enheter folk tar med seg på dass, og gjerne tar på før de vasker hendene.

 

Nope. Kjøper heller ubrukt telefon når jeg bytter ut den gamle. Folk er så nasty og uhygienisk at jeg blir kvalm.

 

Så kjøp deg noen Antibac wipes da vel. Makan! What doesn´t kill you, only makes you stronger.

Så hvis jeg er i en bilulykke og blir lam og klinisk hjernedød - så er jeg sterkere enn jeg var før, fordi jeg ikke døde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de blitt desinfisert før de selges? Dette er enheter folk tar med seg på dass, og gjerne tar på før de vasker hendene.

 

Nope. Kjøper heller ubrukt telefon når jeg bytter ut den gamle. Folk er så nasty og uhygienisk at jeg blir kvalm.

 

Nå er det jo ikke sånn at bakterier gror så godt på telefonene da. Av egen erfaring så har jeg prøvd å få ting til å gro på glass og det er ekstremt vanskelig uten at glasset behandles slik at det er mulighet for å feste seg.

https://www.tek.no/artikler/her-sjekker-vi-hvor-mye-bakterier-det-er-pa-ipad-en/157632

Det er heller ikke sånn at bakterier er farlige

https://www.tek.no/artikler/mobilen_din_er_en_bakteriebombe/83686

Det er faktisk langt verre å ikke bli utsatt for bakterier:

https://forskning.no/bakterier-forebyggende-helse-sykdommer/2012/03/viktig-kontakt-med-mikrober

Vi er nå mindre eksponert for parasitter og bakterier som fører til diaré, men samtidig har vi fått en økning i allergi og autoimmune sykdommer som cøliaki, Crohns sykdom, ulcerøs kolitt, multippel sklerose med flere.

 

Det bør også nevnes at tarmbakteriene som du sannsynligvis er urolig for er svært vanskelig å gro utenfor tarmen. Det har vært så problematisk at når det ble vist at det var mulig å gro dem utenfor tarmen så endte de opp med en publikasjon i Nature:

https://www.nature.com/articles/nature17645

 

Bakterier er ikke noe jeg ville ha uroet meg for angående det å kjøpe telefon brukt.

Lenke til kommentar

Det finnes jo mange andre bakteriegrupper som kan holde seg lenge i live på overflater og i sprekker.. 

 

Det stemmer, men det er jo helt andre bakterier enn dem du nevner som konsekvens av det å ta med telefonen på do. Du unngår heller ikke de bakteriene ved å kjøpe ny telefon da du finner de mest hardføre bakteriene på andre overflater som dørhåndtak.

Du har også ignorert det at undersøkelser av mobiltelefoner, tastatur og liknende viser til at det er ufarlige bakterier og også den biten med at eksponering til en variasjon av bakterier kan være med på å hindre utvikling av allergi og autoimmune sykdommer.

 

Jeg har vist til ganske mye forskning her, du har muligheten til å lære noe nytt eller du kan holde på ditt synspunkt at baktererier er ekle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er dette for en artikkel? Ekstremt misvisende overskrift, i tillegg til at dette ikke er noe godt tilbud sett mot prisene som andre nettbutikker opererer med. Se feks S9 mot billigste nettbutikk, under 100kr forskjell.

 

Her driver dere og slakter Swap og Svitsj fra Telenor og Telia, mens OneCall nærmest får en liten dytt i ryggen for å komme seg opp og frem?

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hvordan det er solgt og avtalen mellom bedriften\personen.

Vet en del bedrifter selger internt utstyr da forsvinner reklamasjon hvis de ikke jobber med butikkdrift til daglige.

Man får kun 1 år reklamasjon kun hvis selgeren viste produktet ville feile før den tid.

 

Nå er vel ikke telelevrandøren grosist eller butikkdrift slik som elkjøp\power og komplett. Selger man varen som en tjeneste, f.eks man betaler\nedbetaler mobilen gjennom fast sum og får mobilen gratis som bonus er man ikke like godt stilt med reklamasjon mener jeg. F.eks betaler 500 kr i måneden i 18-36 måneder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om man regner to år på en mobiltelefon (utrolig irriterende at Google presenterer opppgradering av Android hvert eneste år, slik at tilfredsstillelsen av ha det siste varer bare noen måneder...), så har disse her typisk vært i bruk under ett år.

(Derfor kan de gi garanti i 2 år, som er makstiden man kan forvente av en brukt mobiltelefon. Fordi de kan kreve produsenten/importør)

 

 

Garantitiden er ofte ikke så interessant siden den ofte "trumfres" av reklamasjonsretten.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1802402&p=24293288

 

Jeg vil anta reklamasjonsretten gjelder som vanlig fra tidspunktet man kjøper en slik telefon også? Eller?

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hvordan det er solgt og avtalen mellom bedriften\personen.

Vet en del bedrifter selger internt utstyr da forsvinner reklamasjon hvis de ikke jobber med butikkdrift til daglige.

Man får kun 1 år reklamasjon kun hvis selgeren viste produktet ville feile før den tid.

 

Nå er vel ikke telelevrandøren grosist eller butikkdrift slik som elkjøp\power og komplett. Selger man varen som en tjeneste, f.eks man betaler\nedbetaler mobilen gjennom fast sum og får mobilen gratis som bonus er man ikke like godt stilt med reklamasjon mener jeg. F.eks betaler 500 kr i måneden i 18-36 måneder.

 

Her tror jeg du tar feil i begge avsnittene, man kan ikke "avtale" seg bort fra forbrukerkjøpsloven, sånn uten videre. Muligens med unntak av bedrifter som selger unna brukt utstyr som ikke har vært innkjøpt som "forbrukerkjøp" opprinnelig.

 

I motsatt fall, ville jeg nesten tro man er bedre stillt om man kjøper telefonen brukt på finn.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er jo bare å rense mobilen selv men enig dette burde opplyses om.

skal være garantien du får med tanke på feil (2 år) og angrerett (2 uker).

Med tanke på garanti mistenker jeg disse mobilene er vært reparert før dermed kort levetid.

Så man risiker problemer med mobilen verste hvis mobilen er utsatt for vannskade. Ofte er det vanskelig å få reparert.

 

Lurer på hvordan de sjekker det i praksis. For mange mobiler blir vel dårlig kontrollert.

Jeg er skeptisk til hvordan de sjekker at telefonen ikke er blitt vannskadet. Med en brukt telefon er det en risiko for at det oppstår senskader på grunn av rust. Selv om man uansett har 5 års reklamasjon, er det i praksis umulig å bevise at det var den tidligere eieren som påførte en slik skade

Legg til at fuktsensorer er designet for å aktivisere dersom telefonen tas ut av et renrom.

Har hatt dem slå ut på telefoner som aldrig har vært utsaff for vann, kondens some i svette eller i innerlomma på en vanntett jakke ja men dette er meget normal bruk.

 

Og det er selvsagt ingen mulighet for bruker å sjekke at sensor er aktivert så de ikke bruker en hammer og melder den stjålet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...