Gå til innhold

Hvordan svarer du telefonselgere?


Morromann

Anbefalte innlegg

Pleier å være normalt høflig men skjønner ikke at jeg gidder. Mange av disse er ekstremt slepte, og det mest provoserende er kanskje hvordan de utnytter din høflighet for å hindre deg i å legge på.

 

 

Jeg vil nå si at det er mangel på folkeskikk å ringe og plage folk som ikke vil ha noe med deg å gjøre. Nei få dere heller skikkelige jobber :)

Du vet ikke hva slags telefonhenvendelser det er snakk om. Det er veldig lenge siden jeg var telefonselger og til og med telefonselgere skal behandles på en høflig måte. Handler litt om menneskesyn, oppdragelse.

 

Ingenting som tilsier at det ikke er snakk om skikkelige jobber, og du vet ikke engang om dette er heltid eller deltid. Jeg har oppegående masterstudenter som kolleger, og de kan ikke jobbe 8 timer 5 dager i uka.

Endret av BVB09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkeskikk er et stikkord.

 

Man skjønner fort hvem som er idioter og prøver å være morsomme. Sånne neandertalere kaster man ikke bort tid på.

 

 

Kunne ikke vært mer enig med deg enn dette, for dette kan nemlig også brukes mot selgerne, og ikke bare de det ringes til!

Svært mange har en total mangel på folkeskikk, og tar ikke nei takk for et nei.

 

Slike telefonselgere som dette burde ikke hatt denne type jobb i det hele tatt, og de finnes det dessverre altfor mange av, og det er de som ødelegger for veldig mange andre som er hyggelige. 

 

Har tidligere forsøkt å være hyggelig og faktisk høre på hva de har å si, men når en så sier nei takk, er ikke interessert, etc i en hyggelig (men bestemt tone), så blir flere bare enda mer pågående og noen blir også irriterte siden de har kommet så langt i sin presentasjon av det de skal selge......

 

Så det har endt med at en har lagt inn en reservasjon i Brønnøysund registeret mot telefonsalg, en blokkerer nummere det ringes fra, og det har fungert ganske bra sålangt. Men blokkeringslista blir stadig lengre, det er det ingen tvil om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

... Jeg har reservert meg i Brønøysund men desverre gjelder ikke dette for firmaer du en gang var kunde hos så de fortsetter å ringe og mase  ...

Feil. Det er kun næringsdrivende som du har et eksisterende kundeforhold til som kan ringe deg, og tilbudet må omhandle tilsvarende varer eller tjenester som du har i dag.

https://www.forbrukertilsynet.no/telefonsalg-uonsket-reklame/sporsmal-svar-telefonsalg-uonsket-reklame

 

 

Når slike ringer meg så er jeg kanske røff og avbryter hvis de plaprer for mye. Spør hvorfor de ringer meg selv om jeg har reservert meg, og svarene varierer veldig. Fra å legge seg flat til usakelig pjatt. For noen år siden klaget jeg Aftenposten inn for Forbrukertilsynet flere ganger. Det var mange flere enn meg og jeg fikk kopi av et ganske krast brev de sendte til Aftenposten. Siden har jeg ikke hørt fra dem.  

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig med deg enn dette, for dette kan nemlig også brukes mot selgerne, og ikke bare de det ringes til!

Svært mange har en total mangel på folkeskikk, og tar ikke nei takk for et nei.

 

Slike telefonselgere som dette burde ikke hatt denne type jobb i det hele tatt, og de finnes det dessverre altfor mange av, og det er de som ødelegger for veldig mange andre som er hyggelige. 

 

Har tidligere forsøkt å være hyggelig og faktisk høre på hva de har å si, men når en så sier nei takk, er ikke interessert, etc i en hyggelig (men bestemt tone), så blir flere bare enda mer pågående og noen blir også irriterte siden de har kommet så langt i sin presentasjon av det de skal selge......

 

Så det har endt med at en har lagt inn en reservasjon i Brønnøysund registeret mot telefonsalg, en blokkerer nummere det ringes fra, og det har fungert ganske bra sålangt. Men blokkeringslista blir stadig lengre, det er det ingen tvil om.

Et kjempeproblem er at mange ikke klarer å skille mellom salg og andre henvendelser, og oppfører seg som komplette idioter uavhengig av hva det gjelder.

 

Selgere kan gnåle videre etter å ha blitt avvist, men det gjelder bare selgere av det jeg kjenner til.

Lenke til kommentar

Som oftest så tuller jeg med de fram til de legger på. Sist gang så latet jeg som at jeg var en russisk gangster som var midt i en torturerings session/henrettelse.

 

Jeg har blokkert nummeret mitt imot telefonselgere i brønnøysund, så jeg blir bare ringt opp av "Microsoft support" eller andre typer svindel. 

 

Jeg lurer litt på hvor mange Indere jeg har traumatisert opp gjennom årene... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg svarer ikke ukjente telefonnummer, med mindre jeg venter en viktig telefon. Jeg prøver alltid å spørre de jeg venter telefon fra om nummeret deres, og lagrer det på telefonen, så jeg slipper å være usikker.

 

Jeg lagrer alle selgernummer på telefonen som "Selger". Har flere hundre nummer nå. I begynnelsen begynte jeg med "Selger 1", "Selger 2" osv. Dette begynte jeg med i ca 2010. Jeg får -fremdeles- oppringinger fra selger 1-10!!! Så de er hensynsløse og nådeløse. Det må være lister som selges rundt omkring som holder det her gående. Poenget med å lagre nummer på denne måten er så klart at når de ringer, så ser jeg at det står "Selger" på telefonen og unnlater å svare. Kan nyte ringetonen ^^ Legge inn Ramones eller noe som ringetone.

 

Hvis jeg skulle være så uheldig å bli ringt opp i en arbeidssituasjon, og jeg ikke kan la være å svare fordi det kan være ansvar, så sier jeg bare at jeg dessverre har veldig dårlig tid, ring igjen senere. Hvis de er pågående, sier jeg har ikke tid, er nødt til å legge på, beklager.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kanskje man faktisk ikke har tid, og at det ikke bare er en dårlig unnskyldning, men å si at man ikke har tid er ikke spesielt lurt. Da spør man ofte om man kan ringe tilbake en annen gang.

 

Å si at man ikke har tid og så bare legger på er hakket dummere. Da er ikke "samtalen" avsluttet. Virker bare som at man ikke takler å bli kontaktet, eller at man ikke vet hva vanlig folkeskikk er. Det spiller kanskje ikke noen stor rolle, men det skader ikke å fremstå som litt oppegående.

 

Mange bør prøve å tenke over gangen i en telefonsamtale.

 

1) den som blir kontaktet sier hei/hallo og evt hvem man har kommet til

2) den som ringer sier hvem man er og hva det gjelder

3) den som blir kontaktet responderer på dette, og enten viser interesse eller sier at man ikke er interessert

4) den som ringer går videre i samtalen hvis det er interesse for det, eller aksepterer at vedkommende ikke er interessert og sier ok, beklager forstyrrelsen eller lignende. Begge må lytte og forholde seg til det den andre sier.

5) begge sier ha det bra eller lignende for å avslutte samtalen

 

Veldig basic, men noe som veldig mange ikke behersker. Særlig det å lytte til hvem som ringer og hva det gjelder, og det å avslutte samtalen, er noe mange er elendige på.

 

Ofte blir man kontaktet flere ganger bare fordi man ikke fanger opp hvem det spørres etter og bare legger på. Det er en tabbe. Så blir man kanskje bare mer og mer aggressiv for hver gang man blir kontaktet og skjønner ikke hvorfor dette aldri tar slutt.

 

Helt utrolig at godt voksne mennesker ikke klarer å håndtere dette skikkelig.

Lenke til kommentar

Du vet ikke hva slags telefonhenvendelser det er snakk om. 

Jeg vet hva slags henvendelser jeg får. 

 

Det er veldig lenge siden jeg var telefonselger og til og med telefonselgere skal behandles på en høflig måte. Handler litt om menneskesyn, oppdragelse.

 

Om noen ringer og plager deg dagen rundt synes jeg ikke nødvendigvis en må være uoppdragen og ha et dårlig menneskesyn om en ikke svarer høflig lenger. Telefonselgere lever i stor grad av å utnytte den høfligheten for å kaste bort mer av folks tid. 

 

Ingenting som tilsier at det ikke er snakk om skikkelige jobber, og du vet ikke engang om dette er heltid eller deltid. Jeg har oppegående masterstudenter som kolleger, og de kan ikke jobbe 8 timer 5 dager i uka.

Jobber der en ringer og plager folk høres ikke for meg ut som noen skikkelig jobb. De fleste av oss som jobbet ved siden av studiene klarte å finne jobber som ikke handlet om å plage folk på jobb og/eller fritid. 

 

Kanskje man faktisk ikke har tid, og at det ikke bare er en dårlig unnskyldning, men å si at man ikke har tid er ikke spesielt lurt. Da spør man ofte om man kan ringe tilbake en annen gang.

 

Å si at man ikke har tid og så bare legger på er hakket dummere. Da er ikke "samtalen" avsluttet. Virker bare som at man ikke takler å bli kontaktet, eller at man ikke vet hva vanlig folkeskikk er. Det spiller kanskje ikke noen stor rolle, men det skader ikke å fremstå som litt oppegående.

 

Mange bør prøve å tenke over gangen i en telefonsamtale.

 

1) den som blir kontaktet sier hei/hallo og evt hvem man har kommet til

2) den som ringer sier hvem man er og hva det gjelder

3) den som blir kontaktet responderer på dette, og enten viser interesse eller sier at man ikke er interessert

4) den som ringer går videre i samtalen hvis det er interesse for det, eller aksepterer at vedkommende ikke er interessert og sier ok, beklager forstyrrelsen eller lignende. Begge må lytte og forholde seg til det den andre sier.

5) begge sier ha det bra eller lignende for å avslutte samtalen

 

Veldig basic, men noe som veldig mange ikke behersker. Særlig det å lytte til hvem som ringer og hva det gjelder, og det å avslutte samtalen, er noe mange er elendige på.

 

Ofte blir man kontaktet flere ganger bare fordi man ikke fanger opp hvem det spørres etter og bare legger på. Det er en tabbe. Så blir man kanskje bare mer og mer aggressiv for hver gang man blir kontaktet og skjønner ikke hvorfor dette aldri tar slutt.

 

Helt utrolig at godt voksne mennesker ikke klarer å håndtere dette skikkelig.

 

 

Jeg synes det er smått komisk med telefonselgere som klager på at folk ikke "lytter" til dem eller er tilstrekkelig høflige. Bare det i seg selv at budskapet er så uinteressant at folk ikke er interessert, og at en er såpass til bry at folk ikke lenger gidder å svare høflig burde jo si sitt om at det kanskje er en ide å bytte beite. 

Endret av herzeleid
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skrev at det er veldig lenge siden jeg var telefonselger. Jeg skriver åpenbart om andre typer telefonhenvendelser også. En jobb som noen må gjøre, som er en "skikkelig jobb" (utrolig respektløst å snakke om at andre ikke har skikkelige jobber, selv om de er telefonselgere).

 

Så lenge det ikke er snakk om Microsoft-svindel eller tilsvarende (da skjønner jeg at man kan få noia, hvis man er lettskremt,og heller ikke føler for å være hyggelig mot kriminelle), så lytter man og forholder seg til det som blir sagt. Også ved salgshenvendelser. Det koster så lite å oppføre seg.

 

Første sitatet og ditt svar på det gir forresten null mening, herzeleid. Hva slags henvendelser du får er uinteressant når jeg skriver at dere ikke vet hva slags henvendelser jeg jobber med eller har jobbet med tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig forskjell på telefonselgere.

 

Jeg blir veldig sjeldent oppringt. De gangene noen skal selge meg noe er det gjerne avisabonnement fordi jeg var kunde tidligere, eller det er banklån eller forsikring.

 

Jeg klarer ikke være frekk eller uforskammet mot noen, selv ikke over telefonen, og lar dem gjerne fortelle hvorfor de ringer.
Når jeg omsider får ordet forteller jeg at avisen jeg abonnerte på den gang gikk rett i søpla fordi jeg allerede hadde lest den på nett, eller betingelsene på lånet eller forsikringene mine.

 

Disse er såpass gode at alle til nå simpelthen har sagt at de ikke kan matche det og takker for praten.

 

Men en gang satt jeg ved siden av fattern i sofaen da RiksTV-folka ringte ham.

Pappa har for vane å prate med høyttaleren på og telefonen foran ansiktet, så jeg hørte hele samtalen.

 

Fatter forholdt seg rolig, og sa at han har Altibox både hjemme og på hytta.

Det syntes selgeren var veldig dumt av ham, for hvis han valgte RiksTV betalte han kun én pris og kunne ha TV begge steder.

 

"Nei takk, jeg er fornøyd med løsningen jeg har i dag", sa pappa.

 

Da nærmest klikka det for fyren. Har aldri hørt makan.

"Hva?! VIL du kaste bort penga dine eller?!"

 

Mens han nærmest ropte i telefonen til pappa som om han var en idiot som ikke ville ha RiksTV satt han helt rolig og ventet til han var ferdig med å rable. Da sa han "prisen er ikke det viktigste for meg, jeg er fornøyd med produktet jeg har".

 

Da mumla selgeren et eller annet lavt og la på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg svarer normalt sett at jeg ikke gjør noen avtaler over telefon og pågående selgere gjør at jeg unngår produktet i fremtiden.

Noen tar "hintet" og avslutter samtalen. Andre fortsetter å pushe og da blir mitt mål å kaste bort tiden deres. Det er deres arbeidsgiver som taper penger på deres manglende antenner, ikke meg.

 

Hadde en morsom samtale nylig med en kar som prøvde å få meg til å ta opp et kredittlån hos dem. Jeg prøvde samtidig å selge ham en gjeld hvor noen andre skylder meg penger. Var en god deal, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier gi dem noen sekunder for å introdusere seg selv og hva de vil. Går det mange sekunder med svada før de kommer til noe poeng bryter jeg inn og spør om de ringer for å selge meg noe. Sier de ja ber jeg dem om å sende en mail. Noen prøver å bare fortsette med opplesning av introduksjonen sin. Eller direkte lyver. Da føler jeg ikke noe behov for å oppføre meg ordentlig mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har enkeltpersonsforetak samt et AS og blir av den grunn ringt av selgere flere ganger hver dag, hele uka. Det er ikke alltid jeg rekker å få sjekket nummeret før jeg tar telefonen, så jeg blir nødt til å svare i tilfelle det er noe viktig. Prøver å være hyggelig, men svarer som regel at jeg ikke har tid. Og det har jeg ikke heller. 

 

Det verste er de som kjører en laaaang introduksjon og bare babler i vei, da hender det jeg bare må legge på uten å få utvist noe folkeskikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt finnes det en haug med idioter som jobber med telefonsalg også, men om selgeren er en idiot eller ikke vet man ikke fra første sekund.

 

Den store haugen med idioter har ødelagt for alle andre som driver med telefonsalg. 

 

Mange læres opp til aldri å godta et nei, og fortsette å prøve å selge deg ting helt til du legger på. Ofte har vel telefonselgere provisjonsbasert lønn som støtter oppunder denne typen oppførsel. Man utnytter også kynisk eldre og sårbare mennesker som ikke helt vet hva de får tilbud om, og ofte er altfor snille og sier ja. Kjenner til enkelte slike mennesker som får svært mange telefoner fra telefonselgere som tydeligvis har dem på "lettlurt" lista. 

 

Om det ikke er irriterende nok fra før å bli oppringt i tide og utide, så holder man ikke ut med den slags oppførsel i lengden. Reserverte meg mot telefonsalg for mange år siden, og de få som fortsatt ringer sier jeg nei takk til og legger på røret så fort jeg hører de skal selge meg noe.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...