Gå til innhold

Tesla Model 3 frikjennes for dårlige bremser etter oppdatering


Anbefalte innlegg

 

Tesla, tesla, TESLA, teslA...... Tesla

 

Kunne ha skrevet Tesla 9 ganger... for det er 9 saker om Tesla på forsiden til tek.no akkurat nå. Er jo greit for meg å lese om Tesla, men litt i overkant mye fokus på Tesla i det siste T^T

Ja hvorfor ikke? Ser jo ut til at alle samles i kommentarfeltet når deg gjelder tesla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

 

 

40 meter stoppstrekning fra 60 mph er fremdeles et veldig dårlig resultat. De beste bilene stopper på under 30 meter.

Du strøk i fysikk skjønner jeg  :rofl:

Noen biler klarer å stoppe på 2 meter i kræsjtestene!

 

:D

Jeg var litt kort og useriøs der.

 

Det var fysikkens veilov jeg tenkte på over her, og setter man tall i inn i denne, så ser vi at ved 1.0G (tørr fin asfalt/gatedekk) så er det ca 37m som blir stopplengden fra 100km/t (27.77m/sek)

Men det er fullt mulig å stoppe på mye kortere enn det, men da er det "litt" bedre friksjon vi snakker om.

Prøvde å finne noe seriøs dokumentasjon på Motor Trends webside, men der refererer de kun til VBox (den har jeg sjøl).

For å oppnå de stopplengdene de opererer med i sin "top10-liste", så er det *ikke* vanlig asfalt/gatedekk vi snakker om.

Det er jo mer enn nok "stopping power" i selv en "vanlig" bil med ABS til langt mer enn 1G, men det må omsettes i "rullefriksjon" :)

Lenke til kommentar

 

Synes det er skremmende at en så vital og kritisk ting som bremser kan repareres ved en programvareoppdatering. Det forteller noe om sårbarheten i disse bilene.

 

Dersom man ville noen til livs kunne man før i tiden sabotere bilen til offeret ved å kutte bremserøret. Nå kan man i teorien sitte på andre siden av jorden og hacke seg inn i bilen og manipulere som man ønsker.

 

Det hadde selvfølgelig vært mye bedre om Tesla måtte tilbakekalle alle bilene slik mange andre bilprodusenter sannsynligvis hadde måttet gjøre.

 

 

Det hadde vært bedre om de hadde testet bremsene før de sendte bilen ut på markedet, og sørget for at de virket før kundene fikk dem, som vanlige bilprodusenter gjør. 

Det kan umulig finnes andre fanboys enn Tesla fanboys som kan synes at det er en "god ting" at biler sendes på markedet med dårlige bremser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hadde vært bedre om de hadde testet bremsene før de sendte bilen ut på markedet, og sørget for at de virket før kundene fikk dem, som vanlige bilprodusenter gjør. 

Det kan umulig finnes andre fanboys enn Tesla fanboys som kan synes at det er en "god ting" at biler sendes på markedet med dårlige bremser. 

 

Vanlige bilprodusenter som Toyota da?

Som faktisk hadde samme problem og måtte tilbakekalle over 150k biler for en ABS FW oppdatering. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/2009%E2%80%9311_Toyota_vehicle_recalls#Anti-lock_brake_software_recall

 

 

EDIT:

Her er faktisk en artikkel om VW der 766k biler tilbakekalles da ABS'n kan feile under bråbremsing.

http://www.thedrive.com/news/12186/volkswagen-recalls-766000-cars-globally-for-brake-issue

 

Det ligger tonnevis av artikler der ute av "vanlige" bilprodusenter som tilbakekaller pga bremse/ABS feil. 

Har de ikke testet bremsene nok før de ble sendt på markedet? 

Endret av Panneband
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som påpekt en rekke ganger tidligere i denne tråden er dette kun skremmende for deg fordi det blåses opp i media at det har skjedd, og sannheten er at det skjer "hele tiden" fordelt på alle bilprodusenter.

 

Det er jevnlig større og mindre tilbakekallinger på biler, noen ganger gjelder det flere millioner biler. Det er de vi hører om. I tillegg til disse er det en enorm mengde serviceoppdrag som legges hos verkstedene av bilprodusenten. Altså, man har forbedringer som ikke er av en kritisk art, men som skal rettes på neste service. Noen av disse får ikke kunden en gang vite om. Det kan eksempelvis være sjekk eller utbedring av en sveis ett eller annet sted på bilen, eller bytte av en knapp.

 

Så, det du gjør her er å kreve masse ekstra negativ respons på noe Tesla har rettet opp i, og som ikke er spesielt uvanlig, bare fordi det tilfeldigvis var Tesla det gjaldt.

 

Og jeg vil si at måten Tesla fikset dette på faktisk er det viktige i denne saken. De fikk løst problemet på alle sine biler i løpet av kort tid. En tilbakekalling vil normalt ikke nå 100% "compliance" fordi det krever at man når ut til alle kunder og at alle kunder møter opp. Videre, om det må gjøres en korrigering på flere titalls eller hundretalls, for ikke å snakke om tusentalls biler, så tar det tid. Om tesla så langt hadde solgt fem millioner slike biler, så hadde de alle fått denne fiksen i løpet av svært kort tid. Andre merker ville ha måttet jobbet med dette i flere år fremover om volumet hadde vært stort nok.

 

Nå kan ikke alt fikses i SW, men det er like vel en bragd å kunne gjøre det.

 

 

Så det er kun "skremmende" fordi det nevnes i mediene? Hva slag god dag man økseskaft svar er dette? Problemet er bilens evne til å stoppe ikke noe annet. Jeg antar Tesla opplyste bremseevne i sin markedsføring og at de var dårligere en tilsvarende biler fra andre produsenter?

 

Videre er det ganske skremmende, siden vi krisemaksimerer alt, at produsenten ikke har kontroll på noe så elementært som stoppeevne på et produkt de har til salgs. Videre er det svært få som i det hele tatt stiller spørsmål ved hvorfor de anså det nødvendig å forbedre innstillingene nå, etter en test, på en ferdigutviklet vare som er til salgs. De må ha vært tilfredse med den ytelse bilen hadde når den forlot fabrikk.

 

At alle andre har sine utfordringer er en ting, men det unnskylder ikke den aktuelle feilen med den spesifikke bilen en dritt. Noe du virker å tro det gjør. Hvofor er for meg en gåte.

 

Jeg ordla meg litt feil. Jeg unnskylder ikke Tesla, og det er naturligvis uheldig at dette skjer, men det er også viktig at man ser på proporsjonene i hele problemstillingen. Det jeg mener er at akkurat dette fremstår som mer skremmende relativt til alt som ellers skjer i bilindustrien fordi det blåses opp i media, for man har jevnlig har tilsvarende hendelser man aldri hører noe om grunnet lavere medieinteresse. Man kan kanskje si det er for dårlig generelt, men det er en gang slik at ting slipper forbi internkontrollen fra tid til annen.

 

Det skal også nevnes at bremsene på bilene ikke nødvendigvis var farlige under normal bruk, og Car and Driver testet også bilen, og opplevde også variasjon i bremselengde selv om resultatet ble bedre hos dem. De testet 70-0 mph mot CR's 60-0, og endte opp med 176ft som snitt (eller beste resultat, jeg er ikke 100% sikker) og en topp på 196ft for model 3. Til sammenligning har BMW i3 EV 177ft, VW e-Golf 181ft, Chevrolet Bolt EV 181ft, Hyundai Ioniq 194ft som beste resultat eller snitt.

 

Altså, selv om Model 3 ikke oppnådde sine egne mål i testscenario, og gjorde det dårligere enn flere andre, så var den heller ikke direkte farlig dårlig. I Car and Driver sin test er fremdeles toppen til model 3 lavere tallene til Ionic.

 

Det kunne imidlertid i ytterste fall i gitte situasjoner medført en alvorlig hendelse, og det er dette de nå har rettet opp i og forhindret med denne oppdateringen.

Lenke til kommentar

 

Mangen er redde for att folk ikkje forstår att elbil ikkje er bra for miljøet. Du bør skjå denne videoen.

https://youtu.be/17xh_VRrnMU

Anbefaler heller å lese noen faktiske levedtidsanalyser. I EU vil en elbil i snitt slippe ut omkring 40% mindre CO2 enn en fossilbil, når den kjøres på gjennomsnittlig strømmiks. Dette vil bare bli bedre.

Anbefaler deg heller å se videoen i et snev av kritisk lys.

 

Det gjorde kanskje de nesten 9000 som stemte den ned, mot 14k opp. Første advarselsflagg allerede der.

 

Den viser til CO2 tall uten sitering, som _ikke_ taler til fossilbilens fordel.

 

Fordi forskjellen visstnok skal beløpe seg til det man betaler i CO2 kvoter på det europeiske strømnettet.

 

Nei, det er ikke det samme.

Overhodet ikke.

 

https://www.ucsusa.org/sites/default/files/attach/2015/11/Cleaner-Cars-from-Cradle-to-Grave-full-report.pdf#page=13 er ekte tall, som viser 50+ reduksjon for begge deler. Den skriver i klartekst at bakdelen i produksjon snart snur seg i favør av elbilen, uansett størrelse i bruk.

 

Det er videre ikke tatt hensyn til at disse tallene stadig blir bedre, videoen er forøvrig fra 2016.

 

Nettopp batteriproduksjonen er det mest vesentlige, og der har det skjedd mest. Med subsidier og skattefritak riktignok, men det har ikke sjedd noe som helst siden 2016 med fossilbiler. Annet enn dieselskandalen forøvrig.

 

Subsidier til bilindustri er ikke tatt med i skattebetalerregningen til Copenhagen Consensus Centre. De holdt alle unntatt Ford på beina under finanskrisen. Der ser tenketanken glatt gjennom de sleipe fingrene sine.

 

Ingenting om resirkulering heller.

Vi er veldig langt unna å fange inn CO2, og https://www.reuters.com/article/us-batteries-recycling-analysis/metal-recyclers-prepare-for-electric-car-revolution-idUSKBN1DH1DS sender regnestykket i favør av elbilen.

 

Tallene om dødsfall er uten henvisning…

 

Fant dog noe om tidlige dødsfall

 

https://cleantechnica.com/2018/03/20/analysis-show-city-diesel-bans-not-effective-letting-dirty-new-diesels-off-hook/

 

Det er i det hele tatt ikke tatt hensyn til noe annet enn CO2…

 

Kullkraft er ikke et problem i Norge

 

Og hadde det vært det, ville det ikke desto mindre vært løgn å si at

lokal kullkraft forurenser mindre.

( https://electrek.co/2017/11/01/electric-cars-dirty-electricicty-coal-emission-cleaner-study/ )

 

Det man sitter igjen med I slike vrangforestillinger av motvilje, og dårlig tilslørt bias, (https://www.desmogblog.com/2014/06/25/millions-behind-bjorn-lomborg-copenhagen-consensus-center ) er en monopolrettet fossilbilindustri, skadelidende energiproduksjon uten redundans, og til slutt ingen ressurser å fore det hele med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

40 meter stoppstrekning fra 60 mph er fremdeles et veldig dårlig resultat. De beste bilene stopper på under 30 meter.

 

Nevn 10 normale biler som klarer det.

Jeg har en av de bilene som stopper virkelig raskt, og den trenger 34 m.

Vanlige biler klarer ikke under 30 meter, men Tesla vil jo gjerne fremstille Model 3 som bedre enn vanlig, og har ment at Performance-modellen skal overgå BMW M3. De beste bilene klarer under 30 meter (fra 60 mph, ikke 100 km/t), og det er sportslige modeller. Bremsemessig er det en fordel at bilen er litt baktung, og da når normalt ikke biler med forhjulstrekk helt opp.

Lenke til kommentar

 

 

 

40 meter stoppstrekning fra 60 mph er fremdeles et veldig dårlig resultat. De beste bilene stopper på under 30 meter.

Du strøk i fysikk skjønner jeg  :rofl:
Noen biler klarer å stoppe på 2 meter i kræsjtestene!

 

:D

Jeg var litt kort og useriøs der.

 

Det var fysikkens veilov jeg tenkte på over her, og setter man tall i inn i denne, så ser vi at ved 1.0G (tørr fin asfalt/gatedekk) så er det ca 37m som blir stopplengden fra 100km/t (27.77m/sek)

Men det er fullt mulig å stoppe på mye kortere enn det, men da er det "litt" bedre friksjon vi snakker om.

Prøvde å finne noe seriøs dokumentasjon på Motor Trends webside, men der refererer de kun til VBox (den har jeg sjøl).

For å oppnå de stopplengdene de opererer med i sin "top10-liste", så er det *ikke* vanlig asfalt/gatedekk vi snakker om.

Det er jo mer enn nok "stopping power" i selv en "vanlig" bil med ABS til langt mer enn 1G, men det må omsettes i "rullefriksjon" :)

De bilene som gjør det best i bremsetester, blir normalt levert med R-dekk, som har bedre friksjon en alminnelige sommerdekk, spesielt når de er litt varme. Vanlige sommerdekk klarer også litt over 1G ved bremsing på tøff asfalt. De stopper jo heller ikke fra 100 km/t, men 60 mph.

Lenke til kommentar

Vanlige biler klarer ikke under 30 meter, men Tesla vil jo gjerne fremstille Model 3 som bedre enn vanlig, og har ment at Performance-modellen skal overgå BMW M3. De beste bilene klarer under 30 meter (fra 60 mph, ikke 100 km/t), og det er sportslige modeller. Bremsemessig er det en fordel at bilen er litt baktung, og da når normalt ikke biler med forhjulstrekk helt opp.

Model 3 P er dog ikke testet, kan godt være den fungerer langt bedre, eller ikke. Uansett er det bare spekulasjoner:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De bilene som gjør det best i bremsetester, blir normalt levert med R-dekk, som har bedre friksjon en alminnelige sommerdekk, spesielt når de er litt varme. Vanlige sommerdekk klarer også litt over 1G ved bremsing på tøff asfalt. De stopper jo heller ikke fra 100 km/t, men 60 mph.

Dette er jo ett helt annet svar enn at "de beste bilene klarer under 30 meter", og jeg er helt enig.

En Top Fuel dragster når vel 100Km/t ila noen få meter/tiendeler, men igjen, dette er *ikke* realistiske tall for en test hverken for brems eller aks på vanlig asfalt (inkluder "tøff" dvs ru asfalt og spesielt gripevennlige dekk).

 

Dersom en ABS ECU er programmert iht en max oppnåelig G (f.eks. 1.0) så vil den uansett ikke stoppe på kortere enn ca 40m.

Om dette er tilfellet for programvaren i ABS ECU for Tesla 3 blir å spekulere.

Som Ole Kvam påpeker over her bør det være mulig å stoppe på langt kortere enn dette med ett moderne ABS-basert bremsesystem og "esktremt" bra friksjonsdekk/underlag.

 

Dog. Det som er mest viktig for sikkerhet er at bremser ikke mattes ved gjentatte eller langvaring bremsing. Ikke en max bremsing fra f.eks. 100km/t.

 

Lenke til kommentar

Hva vet du om jeg er skremt eller ei? Hvilket belegg har du får den slutningen? Null er vel det rette svar. Jeg er hverken forkjemper eller motstander av Tesla. De har vært et friskt pust i en inngrodd bransje.

 

Er det virkelig slik at det ikke reageres på at bilen ved hjelp av en kjapp fiks plutselig stopper en del fortere? Hvorfor kom ikke den med dette fra dag en? Dette hadde jeg vært "skremt" av uavhengig av hvilken produsent det gjelder. Det sier noe om holdninger. Siden de måtte komme med dette i en hotfix så tyder det vel på at alt ikke er helt bra hos produktutvikling og produkttesting hos denne produsenten og dette aktuelle produkt.

 

Er det virkelig slik at forbruker, og forbrukerorganisasjoner, skal være "betatester" av kritiske systemer?

 

Tilbakekallinger er en del av gamet. Noen av disse kan være skremmende, f.eks den airbag feilen som har kostet noen og tyve liv hvor det fortsatt florerer med biler som ikke er fikset. Andre har mindre faremoment. Det viktige er at feilen utbedres. At tesla kunne løse problemet via internet er flott. Det betyr fortsatt ikke at det er akseptabelt at bilen kommer med dårligere ytelse enn det som er mulig.

Poenget er at det gjøres et stort nummer ut av problemer hos Tesla, og det skal liksom være bevis på at de er udugelige og ikke tester bilene og det er ikke måte på hvor ille det er.

 

Og så ignorerer man alle de andre produsentene som har hatt tilbakekalling av utallige millioner biler...

Lenke til kommentar

For meg virker det rart at bilene blir solgt med slike feil. Vil ikke tro at de ikke tar egne sikkerhetstester internt hos Tesla, det virker som om de er villig til å ta en risiko og gi ut slike biler for å rekke sine deadlines..

Sier du det samme om alle de andre bilprodusentene siden de har hatt tilbakekalling av millioner av biler med ulike sikkerhetsproblemer?

Lenke til kommentar

Vanlige bilprodusenter som Toyota da?

Som faktisk hadde samme problem og måtte tilbakekalle over 150k biler for en ABS FW oppdatering. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/2009–11_Toyota_vehicle_recalls#Anti-lock_brake_software_recall

 

 

EDIT:

Her er faktisk en artikkel om VW der 766k biler tilbakekalles da ABS'n kan feile under bråbremsing.

http://www.thedrive.com/news/12186/volkswagen-recalls-766000-cars-globally-for-brake-issue

 

Det ligger tonnevis av artikler der ute av "vanlige" bilprodusenter som tilbakekaller pga bremse/ABS feil. 

Har de ikke testet bremsene nok før de ble sendt på markedet?

Svar fra tow uteble...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del bra at de kan fikse bremsene over en oppdatering. Men kan de ikke da også like godt gjøre det motsatte med en dårlig oppdatering og dermed sette en mengde Tesla sjåfører i fare?

 

såklart de kan, på samme måte som at folka på verkstedet kan sabotere bilen din om det skulle være målet.. men hvorfor skulle de gjøre det?

Lenke til kommentar

såklart de kan, på samme måte som at folka på verkstedet kan sabotere bilen din om det skulle være målet.. men hvorfor skulle de gjøre det?

 

Jeg vet ikke jeg. Når andre oppdaterer sine programvarer tror jeg ikke de ønsker det, men feil skjer like fullt i forbindelse med oppdateringer. Så spørsmålet mitt var mer om ikke dette også kunne ramme oppdateringer av biler.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Bremser i elbiler og hybrider lader batteriet (såkalt regenerering). Trykker man bremsepedalen litt inn kobler det bare inn en dynamo som både lader og reduserer farten som en bieffekt, men selve bremseskivene kobles ikke inn før man trykker hardere. Jeg underer meg på om ikke Teslas software-oppdatering nå bare justerte hvor overgangen til bremseskiver skjer og at man nå derfor har fått dårligere regenerering enn før? Noen elbiler (Ioniq) har en hendel på rattet som styrer graden av regenerering (brems vha dynamo). Spørs om ikke det skulle vært løsningen for alle biler med stort batteri og at bremsepedalen kun var på gamlemåten og forbeholdt bremseskivene.

 

Dette er feil. Det stemmer at på noen tidligere elbiler (feks buddy) fungerte regenereringen slik.

 

Men på dagens elektrifiserte biler er bremser og regenerering to helt forskjellige og uavhengige systemer. Trykker du på bremsepedalen så klyper det på bremseskiver uansett uansett hvor hardt du trykker eller hvilke innstilling du har på regenerering.

 

Riktignok hvil regenerering hjelpe til på bremseeffekt på drivhjulene men det går på akslingen og vil ikke ha noe innvirkning på den jobben bremser skal gjøre.

 

I tillegg på Tesla så deaktiveres regenerering helt hvis du bremser så hardt (eller hvis det er glatt) til at ABS funksjonen aktiveres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...