Gå til innhold

Kjørte 975 kilometer på én lading med Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

 

Tror du alle de andre bilprodusentene som nå lanserer sine første el-biler ikke har barnesykdommer da? Opel Ampera som plutselig ble 50k dyrere, rapporter om drastisk dårligere batterikapasitet på en del andre modeller.

 

Jeg tror ikke dette vil være noe stort problem blant de seriøse bilprodusentene. Hvilke barnesykdommer har/hadde BMW i3 f.eks.?

Vel! For min egendel var 2 år med i3 slik:

1. Drive unit skiftet 2 ganger

2. Kondens i lykter 3 ganger

3. Ladeport ville ikke låse

4. Servo døde

5. Bakluke ville ikke åpne seg

6. Knirk i fjæring

7. Vil ikke ta lading med Type 2 kabel

 

Sikkert også mere feil som jeg ikke husker på i3en.

Kona sin Tesla S70D har ikke vært feilfri, men mindre på verksted en i3en og aldri noen feil som gjør at bilen ikke kan kjører på egen maskin. 2 ganger måtte i3en hentes av tauebil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min i3 var uten fungerende aircondition da jeg fikk den i 2014. En softwarefeil som ble rettet opp tre måneder etter at jeg fikk den. Måtte inn på service. Dette var i juni til september 2014, med ca 30+ om dagene.

Senere streiket dørlås (bergingsbil pga vinter og for langt til servicested) og rattstammen måtte skiftes året etter.

 

Mazdaen vår, en ny CX-3 kjøpt i 2015 har også vært på verksted en del ganger etter innkjøp. Bremser, hjuloppheng og rust (!!!) på bakluka.

 

Nesten ingen nybiler er feilfrie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull fra A til Å, dette har ikke noe med vanlig bilkjøring å gjøre i det hele tatt og er kun en gimerikk til reklame for elbiler. La oss heller fulle bilen opp med litt bagasje og fem personer som den er registrert for og ta den en tur på Vestlandet sine bakker og fjelloverganger, la oss da få servert forbruk med mer og huk på en tilhenger bak som også mange bruker i dag. Da skal vi snakke hvilke biler som er best og hvor mye svinn det da blir i en elbil i forhold til en dieselbil. Ved slik kjøring er det lite svinn på drivstoffet i en diesel bil, men i en elbil vil vi nok se en dramatisk reduksjon av kjørelengde på en lading i forhold til en fossil bil som går på bensin eller diesel..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tull fra A til Å, dette har ikke noe med vanlig bilkjøring å gjøre i det hele tatt og er kun en gimerikk til reklame for elbiler. La oss heller fulle bilen opp med litt bagasje og fem personer som den er registrert for og ta den en tur på Vestlandet sine bakker og fjelloverganger, la oss da få servert forbruk med mer og huk på en tilhenger bak som også mange bruker i dag. Da skal vi snakke hvilke biler som er best og hvor mye svinn det da blir i en elbil i forhold til en dieselbil. Ved slik kjøring er det lite svinn på drivstoffet i en diesel bil, men i en elbil vil vi nok se en dramatisk reduksjon av kjørelengde på en lading i forhold til en fossil bil som går på bensin eller diesel..

 

Bagasje, fem personar på vestlandet har heller ikkje noko med vanleg bilkøyring å gjere for dei fleste. 10-60 minutts turar dagleg til og frå jobb med 1-2 personar er langt nærare "vanleg bilkøyring", og til det formålet fungerer dei fleste elbilar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å kjøre under 40km/t på en avsperret, flat, bane? Er jo ikke realistisk i det heletatt!

En ting kan jeg si helt sikkert, hensikten var hvertfall ikke å finne noen realistisk rekkevidde. Man skal være relativt uviten for å i det hele tatt komme innpå tanken at det kunne være hensikten spør du meg.
Lenke til kommentar

Tull fra A til Å, dette har ikke noe med vanlig bilkjøring å gjøre i det hele tatt og er kun en gimerikk til reklame for elbiler. La oss heller fulle bilen opp med litt bagasje og fem personer som den er registrert for og ta den en tur på Vestlandet sine bakker og fjelloverganger, la oss da få servert forbruk med mer og huk på en tilhenger bak som også mange bruker i dag. Da skal vi snakke hvilke biler som er best og hvor mye svinn det da blir i en elbil i forhold til en dieselbil. Ved slik kjøring er det lite svinn på drivstoffet i en diesel bil, men i en elbil vil vi nok se en dramatisk reduksjon av kjørelengde på en lading i forhold til en fossil bil som går på bensin eller diesel..

Dermed vil vi jo også nok en gang få bekreftet at en elbil er mye mer energieffektiv enn en "fossil bil".

Energien som kreves for å flytte kjøretøyet endres jo med masse, fart, distanse, høydeendring osv. Så om en fossil bruker det samme uansett om den veier 1 eller 2 tonn, og kjører på flatmark eller i bratte bakker, så må det jo følgelig bety at bilen har et mye høyere "energi-svinn" under enkle kjøreforhold.

 

Det du kaller "svinn" i en elbil er jo ikke annet enn et naturlig høyere energiforbruk fordi arbeidet som må gjøres er større

Endret av jensbu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tull fra A til Å, dette har ikke noe med vanlig bilkjøring å gjøre i det hele tatt og er kun en gimerikk til reklame for elbiler. La oss heller fulle bilen opp med litt bagasje og fem personer som den er registrert for og ta den en tur på Vestlandet sine bakker og fjelloverganger, la oss da få servert forbruk med mer og huk på en tilhenger bak som også mange bruker i dag. Da skal vi snakke hvilke biler som er best og hvor mye svinn det da blir i en elbil i forhold til en dieselbil. Ved slik kjøring er det lite svinn på drivstoffet i en diesel bil, men i en elbil vil vi nok se en dramatisk reduksjon av kjørelengde på en lading i forhold til en fossil bil som går på bensin eller diesel..

 

For å ikke snakke om at batteriet går seg varm og kan bli ødelagt. Så på YouTube flere Tesla eiere som måtte skifte batteriet pågrunn av varmgang i batteriet etter ferie tur med campingvogn. De solgte Tesla som delebil, var ikke lønnsomt å betale 25.000 dollar å skifte batteriet.

Lenke til kommentar

Tull fra A til Å, dette har ikke noe med vanlig bilkjøring å gjøre i det hele tatt og er kun en gimerikk til reklame for elbiler. La oss heller fulle bilen opp med litt bagasje og fem personer som den er registrert for og ta den en tur på Vestlandet sine bakker og fjelloverganger, la oss da få servert forbruk med mer og huk på en tilhenger bak som også mange bruker i dag. Da skal vi snakke hvilke biler som er best og hvor mye svinn det da blir i en elbil i forhold til en dieselbil. Ved slik kjøring er det lite svinn på drivstoffet i en diesel bil, men i en elbil vil vi nok se en dramatisk reduksjon av kjørelengde på en lading i forhold til en fossil bil som går på bensin eller diesel..

 

Hypermiling er for de spesielt interesserte, ja, men fenomenet er ikke særegent for elbil.

 

Når det gjelder kjøring på vestlandet med bilen full av bagasje og folk, har jeg hatt gleden av å gjøre dette (minus henger) flere ganger det siste året, og det fungerer alldeles utmerket.

 

Lading tar ca 20 minutt pr 20 mil. Det gjør at jeg er mindre sliten etter 70 mil enn tidligere, selv om turen potensielt tar opptil 1 time lenger enn med min gamle brummende fossoil, som potensielt kunne kjøre turen uten stopp.

 

Om slitenheten kom av fysiske utfordringer ved bruk av ratt eller mentale påkjennelser påført av passasjerer innelukket i en metallbeholder på hjul i 11 timer, overlates som et tankeeksperiment til leseren.

 

Har også kjørt turen uten passasjerer og bagasje på omtrent samme føre, og det er ikke spesielt merkbar forskjell på forbruk med og uten.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å ikke snakke om at batteriet går seg varm og kan bli ødelagt. Så på YouTube flere Tesla eiere som måtte skifte batteriet pågrunn av varmgang i batteriet etter ferie tur med campingvogn. De solgte Tesla som delebil, var ikke lønnsomt å betale 25.000 dollar å skifte batteriet.

Teslaene har et væskekjølingssystem som gjør at batteriet klarer seg veldig bra på hard kjøring. (Og ved overbelastning så vil effektuttaket automatisk begrenses.) F.eks:

 

 

I tillegg kan det nevnes at det er bare en Tesla med krok, Model X, og *ingen* av disse er ute av garantitiden for drivlinjen, som er på 8 år og ubegrenset antall km. Den første Model X ble levert i 2015, altså om et batteri skulle ta kvelden før 2023, så vil Tesla bytte det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så en øvelse som ikke er lov å utføre på de fleste veier. Jeg er nokså sikker på at jeg kommer over 250 km/t 

om jeg kjører ned Trollveggen med min BMW 316, en like tåpelig test.

 

Nå har jeg ikke noe i mot elbiler og om jeg hadde hatt økonomi hadde jeg kjøpt en, men når evangelistene kommer frister det mer med en V8 på 20 liter som bruker 14 liter på mila.

Lenke til kommentar

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Mener å huske at dieselbiler ikke har så godt av å kjøres helt tomme? Nå gjenstår det jo bare å se om det blir like dyrt å få fikset model 3 som å bytte ut alt som går filleveien på en dieselbil med tom tank...

hehe ja bytte ut batteriet blir nok skikkelig billig..

Lenke til kommentar

Hvor har dere det fra att att det er noe problem å gå tom for diesel .....bare å fylle på å vri på nøkkel 30-40 sek. å bilen starter..selv om dere har el tåke i hjernen..så er det vel greit å holde seg til fakta..skal de teste kjørelengde så gjør det under realistiske forhold..i vanlig trafikk..og gjerne med-10 til -15 i lufta og varmeapparat på...da tror jeg selv el fanatikere begynner å miste lysta på el bil..da blir det nok bare de med mye penger som har råd til å ha en ekstra snylte og snike i trafikken bil igjen..

Lenke til kommentar

Hvor har dere det fra att att det er noe problem å gå tom for diesel .....bare å fylle på å vri på nøkkel 30-40 sek. å bilen starter..selv om dere har el tåke i hjernen..så er det vel greit å holde seg til fakta..skal de teste kjørelengde så gjør det under realistiske forhold..i vanlig trafikk..og gjerne med-10 til -15 i lufta og varmeapparat på...da tror jeg selv el fanatikere begynner å miste lysta på el bil..da blir det nok bare de med mye penger som har råd til å ha en ekstra snylte og snike i trafikken bil igjen..

 

Hvor har du det fra at det er ett problem å kjøre elbil med varmeelement på? Er du i dieseltåke? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...