Jump to content

pergh

Medlemmer
  • Content Count

    191
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

428 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. "Det er sjåføren av bilen som har ansvaret" "Det er personen som trykker på avtrekkeren som har ansvaret". I begge tilfeller har utstyrsprodusent og -leverandør ansvar for å hindre at uegnede personer får bruke utstyret. Det er det ansvaret det er snakk om i dette tilfellet i relasjon til NSO. Og ja, det er strengere for spesialisert utstyr (våpen) enn det er for generelt utstyr (transportmidler), selv om det er omtrent ti ganger flere som blir drept av biler enn av våpen i året. Mvh Per Gunnar Hansø
  2. Slik det ser ut for meg er det to mulige "rasjonelle" forklaringer. Den ene er den som det påpekes i denne artikkelen, der det er "i vinden" å elektrifisere. Det kan gi Equinor mer olje og/eller gass for pengene når det gjelder å eksportere hydrokarboner, på bekostning av "felleskassen". Det andre, og for meg mer sannsynlige, er at dersom det investeres i infrastruktur fra "felleskassen", så vil Equinor få et godt argument for videre investering i havvindsatsning. Har du først en kabel som flytter elektroner fra land til hav, kan den også flytte dem fra hav til land. For min del tenker jeg det siste kanskje hadde vært et akseptabelt tiltak, så fremt "felleskassen" får del i investeringen og Equinor garanterer for gjennomføringen. Mvh Per Gunnar Hansø
  3. Priser meg lykkelig over at du ikke var en av besteforeldrene våre, ser jeg. For min del ser jeg at vannkraftverkene har både dammer, infrastruktur til å nå dem, trafostasjoner og kraftlinjer rett i nærheten, samt et enormt kraftreservoar til å utjevne variasjonen i strømproduksjon med. Hva er det å ikke like med denne kombinasjonen? Mvh Per Gunnar Hansø
  4. Ser ut som Leorand treffer spiker'n på hodet i kommentaren over her :-). Mvh Per Gunnar Hansø
  5. Ja, for det er jo ikke noen forskjell på potensialet for misbruk mellom at forhåndsinstallerte apper har tilgang til å hente ut data som må samholdes med andre data for å kunne identifisere noen, og at norske myndigheter henter ut persondata og posisjonsdata og lagrer dette i en sentral database med ullne regler for hvordan det skal forvaltes? /s Å sette liketstegn mellom disse er omtrent som å sette likhetstegn mellom et vannglass som står inne på et kontor i en låst bygning, og en innsjø der folk får beskjed om å holde seg unna. Det er forskjell både i volum og tilgjengelighet. Mvh Per Gunnar Hansø
  6. En fakta-fornektende milliardær med null skrupler og hang til å sparke alle som sier ham imot, lager en sosial platform slik at han får ubegrenset mulighet til å manipulere millioner av nasjonalister med forakt for dialog og forkjærlighet for våpen. Hva kan gå galt, egentlig? Mvh Per Gunnar Hansø
  7. Slik jeg ser det hadde en bil med batteri med ca 30-40 mil rekkevidde og et lite aggregat på 20kW vært en veldig bra kombinasjon for å redusere antall kilometer kjørt basert på fossilt drivstoff. Dersom en skal på fjellet, en ladestasjon er full eller ikke fungerer, man ikke har tid til å lade, eller rett og blir overrasket av svært dårlig føre eller lang omkjøring, så kan man fyre opp denne rekkeviddeforlengeren og likevel komme frem uten uventede forsinkelser. Så lenge bilen kan lades både hjemme og på hurtigladere, så vil CO2-utslipp tilhøre de ca 2-5% av kjørte kilometre der ren batterikjøring blir upraktisk. Det baserer seg på teknologi som er kjent og infrastruktur som allerede er utbygd og kunnskap folk allerede har - vi trenger ikke vente 10-20 år på faststoffbatteri som sannsynligvis kommer, men som definitivt ikke er her ennå. Etter at slik teknologi er gjort tilgjengelig i det meste av bilparken, kan man kjøre en tøffere linje på økonomiske tiltak når det gjelder CO2-utslipp, som for eksempel markant tyngre avgift på fossilt drivstoff, for å få etternølerne og kranglefantene til å bidra. Jeg har hatt batteribil som eneste bil i 3 år nå, og kommer nok til å fortsette med det, men jeg ser potensialet i å ha med et strømuttak koblet til et 60kWh batteri med et 20kW aggregat til hytta eller i skogen, spesielt dersom jeg skal gjøre en jobb der. Mvh Per Gunnar Hansø
  8. "uname -i", hvis du leser hva "Jan K Andersen" skriver, så påstår han ikke at den energien som går med til å produsere en liter diesel er i form av elektrisitet. Det er den første feilslutningen i resonnementet ditt. Slagentangen sin årsrapport fra 2008 som du refererer til her, oppgir at de bruker 120.000 tonn fyringsolje og 130GWh strøm i året for å raffinere ca 5,8 millioner tonn råolje til ca 5,7 millioner tonn raffinerte produkter. Fyringsolje har omtrent samme energiinnhold pr masseenhet som råolje, så det tilsvarer ca 1,4TWh. Gjør regnestykket ditt en gang til med 1 400 GWh pluss 130GWh, så får du 235Wh energi forbrukt pr liter raffinat fra råoljen er levert "på døra". Den andre feilslutningen er at du ikke tar med energikostnaden ved å finne, borre, pumpe og transportere råolje og ferdig destilat til sin destinasjon. Ut fra hva jeg har lest, tror jeg tallene fra artikkelen er bedre kvalitetssikret enn de du kommer og "debunker" med i ditt leserinnlegg. Mvh Per Gunnar Hansø
  9. Symptomatisk for ledelse i store USA-baserte firma, dette - hvis noe står i veien for å skaffe mer dollar til eierne, så fjern det. "Googles etiske AI-team" kan vel løst oversettes til "Googles AI-samvittighet", og da ser man jo hvilken vei dette tar. Land of the free capital slaves. Mvh Per Gunnar Hansø
  10. Denne artikkelen er for det meste synsing fra havforskere, og peker på en del forskjellige aspekter man bør forske på ang havvind for å få mer innsikt i hvordan det kan påvirke miljøet i havet. Den sier ingenting om hvor mye havvindmøller støyer. Mvh Per Gunnar Hansø
  11. Den beste beskyttelsen mot kriminalitet, er et samfunn der alle enkeltindividene får dekket sine grunnleggende behov som menneske. Kanskje er det dit fokuset bør flyttes for å få et trygt samfunn. Mvh Per Gunnar Hansø
  12. Ord til ettertanke, det ja. Mvh Per Gunnar Hansø
  13. Skulle tro kundestøtte hadde gode forutsetninger og grunner for å gjøre jobben sin hjemmefra. All kundekontakt er på telefon, oppfølgingsverktøy er på pc. I tillegg sitter de og snakker hele dagen, og da er det faktisk større risiko for smittespredning enn om man sitter stille. I tillegg måles både antall kunder de snakker med pr time, lengden på samtalene og kundetilfredsheten, så muligheten for å fange opp de som trenger å være fysisk på arbeidsplassen for å gjøre en god jobb er tilstede og vel så det. Det er mulig at det er en utfordring å finne gode løsninger for telefonsentral og slike ting, men skulle jo tro at akkurat Telenor klarte å finne en løsning der. Når det gjelder uformell kommunikasjon, kan jeg ikke se at ikke whereby.com (Telenor-utviklet videokonferanseløsning) og en meldingstjeneste kan kompansere litt for den kommunikasjonen også. Jeg ser rett og slett ikke noen god grunn til at ikke kundeservice skulle kunne bruke hjemmekontor og samtidig ha nytte av det. Skjønner reaksjonene fra de ansatte på kundeservice dersom det blir krevd at de må være tilstede på kontoret. Mvh Per Gunnar Hansø
×
×
  • Create New...