Gå til innhold

Kjørte 975 kilometer på én lading med Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg leste et sted at 12v batteriet tok kvelden. Ved denne typen kjøring vil det bli svært lite energi tilovers for lading av dette. 12v batteriet brukes til å drive en del av elektronikken i bilen, og den vil ikke fungere uten dette batteriet.

Om 12v batteriet lades ut, vil bilen stoppe selv om det fremdeles er strøm på hovedbatteriet. Dette er også årsaken til at Tesla tilsynelatende går bort fra 12v batteri på kommende modeller.

Så, tilbake til denne saken. Om det stemmer at 12v batteriet ble utladet så vil bilen stoppe, hvilket forklarer at de bare fikk utnyttet 66 kilowatt timer. Altså, de hadde trolig kunnet kjøre lenger på hovedbatteriet.

Videre brukes 12v batteriet trolig til strømstyring etc. Hvilket også kan forklare hvorfor de ikke fikk ladet hovedbatteriet.

Dette skjer normalt ikke ved vanlig kjøring, men jeg har lest om ett tilfelle der dette har skjedd.

 

 

Edit: Ser etter jeg postet at flere her har nevnt 12v batteriet, men jeg lar den stå...

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

 

Jeg ville vel ikke tatt så tungt at denne typen bruk kan medføre noen problemer. Bruk langt utenfor det normale må man nesten regne med kan ha noen uventede konsekvenser.

 

Vi får se når det er litt flere en fanbois som har model 3 i hendene om det er problemer av litt mer praktisk konsekvens.

 

Det mest intressante for meg er hva som egentlig er utnyttbar kapasitet. Oppgir tesla brutto eller netto kapasitet? Hvis 75kWh er brutto så er 66kWh utnyttet nesten i meste laget, det gir bare 12% margin til fordeling til både topp og bunn*, oppgir de netto er 66kWh åpenbart uakseptabelt.

 

*) Men er det snakk om en manuall overstyring to å ikke ha toppmargin er det jo greit så lenge dette ikke er noe sluttbrukere ender med å bruke daglig. 12% margin i bunn er i.o.f.s. OK.

Tesla oppgir ikke kapasitet, kun LongRange og standard.. det er kunder som har regnet seg frem til 75KW

 

EPA sertifiseringen av model 3 oppgir 350 volt og 230Ah, om dette stemmer for produksjonsmodellen betyr det en batteripakke på ca 80.5kWt. Musk har tidligere uttalt at de ikke får plass til mer enn 75kWt i model 3, men dette stemmer omtrent med samme dokument som oppgir END-SOC på 78270Wt (78,2kWt), altså den faktisk brukbare kapasiteten.

 

https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-JTSLV00.0L13.PDF

Lenke til kommentar

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Dette gjelder så å si alle Bensin/Diesel biler. Suger de in luft så må du på verksted...

vanlige bensinbiler og dieselbiler trenger man ikke sende på verksted ved tom tank , bare å fylle på og starte. for en del år tilbake var det litt mer styr med en dieselbil..

Lenke til kommentar

 

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

Mener å huske at dieselbiler ikke har så godt av å kjøres helt tomme? Nå gjenstår det jo bare å se om det blir like dyrt å få fikset model 3 som å bytte ut alt som går filleveien på en dieselbil med tom tank...
Det er da ikke noe problem å gå tom for diesel. Bare å fylle på og starte det.

 

Gamle diselmotorer måtte luftes for å komme i gang igjen. Fatteren har en gammel traktor der dette er en serie med pumping og lufting av ventiler. Hadde en gammel dieselbil der du måtte pumpe et håndtak i motorrommet i et minutt, den luftet selv. 

Nye biler har ikke det problemet. Mulig de bare stopper om dieselpumpa går tom?

 

Elbiler skulle være i stand til å drive styresystemet for lading med ladestrømmen dersom batteriet er tomt. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli litt lei denne fokuseringen på el-bilenes fortreffelighet. Jeg har en 2005 VW Touran med en 1,9 TD og 6-trinns manuell gearkasse. Den er pr. dato kjørt 275.000 km. Den rusler og går men selvsagt kunne jeg tenkt meg en nyere bil. På det jevne med korte turen for å handle og besøke slekt og venner og for den dagligdagse kjøringen hadde jeg klart meg med en el-bil.

Noe av slekta mi bor litt unna med henholdsvis 235 km og 135 og 140 km. Den eneste el-bilen som kunne tatt meg tur/retur er en Tesla og de er langt utenfor rekkevidde med min lommebok. Renault Zoe er oppgitt til å ha 400 km rekkevidde, men side3.no testet og gikk tom for strøm etter 210 km. Et annet problem er tilhenger.

Det snakkes i artikkelen om "hypermiling", men det er hverdagen her i huset. For 14 dager siden tok jeg en rundtur på smale, bratte og svingete vestlandsveier opp til 1000 moh. Turen var 462 km med et forbruk på 0,41 l/mil. Med en tank på 60 liter så gir det en rekkevidde på over 1463 km og det tar kun noen minutter å fylle opp tanken igjen og kjøre videre. Jeg har også en datter helt syd i Sverige og har null problemer med å komme dit non-stop. Fremdeles med samme forbruk.Velger jeg en alternativ rute fra Seljord til Sandefjord så slipper jeg unna bompengene også. Snitthastighet bestemmes av veien, men ender som regel på 70-75 km/t.

 

El-bil er IKKE et alternativ for min en-manns husholdning. Å ha 2 biler er uaktuelt.

 

Det har av enkelte i tråden vært hevdet at også fossilbiler kan få problem når man kjører tanken tom og det er en problemstilling jeg ikke kjenner igjen på tross av over 30 år i bilbransjen. På skikkelig gamle dieselbiler måtte man lufte (åpne en dyse og kjøre startmotor til dieselen kom ut). På nyere dieselbilen er det automatisk lufting. I dag er det elektriske pumper som ligger inn drivstofftanken og da er dette null problem.

 

Neste problemstilling er levetid og restverdi. Hadde det vært en el-bil så hadde jeg vært inne i mitt andre, eller tredje, batterisett og jeg har fremdeles de fleste hestene på plass under panseret og tanken "krymper" ikke etter hvert som bilen blir eldre.

I en artikkel på tu.no så kommer det frem at "de fleste bilprodusenter gir et sted mellom fem og åtte års garanti på batteriet, eller mellom 100.000 og 160.000 kilometer kjørelengde."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste problemstilling er levetid og restverdi. Hadde det vært en el-bil så hadde jeg vært inne i mitt andre, eller tredje, batterisett og jeg har fremdeles de fleste hestene på plass under panseret og tanken "krymper" ikke etter hvert som bilen blir eldre.

I en artikkel på tu.no så kommer det frem at "de fleste bilprodusenter gir et sted mellom fem og åtte års garanti på batteriet, eller mellom 100.000 og 160.000 kilometer kjørelengde."

Du trenger ikke å bytte batteri når garantien går ut :)

 

Batteriene svekkes over tid, men vanskelig å si eksakt. Hvordan ladingen foregår har mer å si enn hvor mange km du kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Mener å huske at dieselbiler ikke har så godt av å kjøres helt tomme? Nå gjenstår det jo bare å se om det blir like dyrt å få fikset model 3 som å bytte ut alt som går filleveien på en dieselbil med tom tank...

Dette er jo bare tøys, stort sett bare og dra bensin/dieselbilen litt ekstra på starteren så er ikke dette noe problem. En del dieselbiler har i tilegg manuell pumpe for og dra fram diesel

Lenke til kommentar

Slike eksperimenter er villedende. Man ledes til å tro elbiler med dagens batteriteknologi kan kjøre disse distansene. Det er bare det at ingen kjører i 40km/t hele tiden med helt flat topografi, samtidig som all annen elektronikk er slått av.

 

Har forøvrig elbil selv, før noen tror at jeg er negativ til teknologien. Jeg er ikke det, jeg er negativ til poengløse tester.

Lenke til kommentar

Min i3 var uten fungerende aircondition da jeg fikk den i 2014. En softwarefeil som ble rettet opp tre måneder etter at jeg fikk den. Måtte inn på service. Dette var i juni til september 2014, med ca 30+ om dagene.

Senere streiket dørlås (bergingsbil pga vinter og for langt til servicested) og rattstammen måtte skiftes året etter.

 

Mazdaen vår, en ny CX-3 kjøpt i 2015 har også vært på verksted en del ganger etter innkjøp. Bremser, hjuloppheng og rust (!!!) på bakluka.

 

Nesten ingen nybiler er feilfrie.

 

Det er såpass mange deler i en bil at det nesten er dømt til å være produksjonsfeil i noen av dem. Spesielt på modeller som i3 som har få/ingen tidligere revisjoner og derfor også er mer utsatt for designfeil. Min erfaring fra bruktbiler er også at lette / motorsvake biler har større sjans for problemer med bremser. Grunnet at de dimensjoneres etter vekt og motorytelse og alle bremsedelene derfor er mindre, noe som gjør de har mindre å gå på når det kommer til rust og slitasje

Lenke til kommentar

 

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Helt normalt at diesel biler ikke går etter at de er kjørt tomme. Eller det har skvulpet så mye at pumpen hr fått luft.

Her var det en feil med bilen. Det kan skje alle biler.

Det er jo en feil at Bensin/Dieselbiler lar deg gå tom for Drivstoff. At det går ann å selge ett såpass dårlig produkt...

Har kjørt dieselbil til den gikk "tom" (var vanvittig langt til nærmeste pumpe). Klarte etterhvert å starte bilen igjen etter full tank, men ikke på de første forsøkene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...