Gå til innhold

Kjørte 975 kilometer på én lading med Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvor har dere det fra att att det er noe problem å gå tom for diesel .....bare å fylle på å vri på nøkkel 30-40 sek. å bilen starter..selv om dere har el tåke i hjernen..så er det vel greit å holde seg til fakta..skal de teste kjørelengde så gjør det under realistiske forhold..i vanlig trafikk..og gjerne med-10 til -15 i lufta og varmeapparat på...da tror jeg selv el fanatikere begynner å miste lysta på el bil..da blir det nok bare de med mye penger som har råd til å ha en ekstra snylte og snike i trafikken bil igjen..

 

Hvor har du det fra at det er ett problem å kjøre elbil med varmeelement på? Er du i dieseltåke? 

 

 

Si dæ til døm som tok denna testen du og ikke til oss som itte bry oss om det bruke litt strøm med klima anlegget. :)  Denna testen er jo bare en vits. Ligge under 40 km/t og ikke bruke klima eller noe anna som bruke strøm og enda ikke lenger enn 975 km? Skulle fint dobla det med dieselpurka mi me klima på fullt kjør. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvor har dere det fra att att det er noe problem å gå tom for diesel .....bare å fylle på å vri på nøkkel 30-40 sek. å bilen starter..selv om dere har el tåke i hjernen..så er det vel greit å holde seg til fakta..skal de teste kjørelengde så gjør det under realistiske forhold..i vanlig trafikk..og gjerne med-10 til -15 i lufta og varmeapparat på...da tror jeg selv el fanatikere begynner å miste lysta på el bil..da blir det nok bare de med mye penger som har råd til å ha en ekstra snylte og snike i trafikken bil igjen..

Hvor har du det fra at det er ett problem å kjøre elbil med varmeelement på? Er du i dieseltåke?

 

 

Si dæ til døm som tok denna testen du og ikke til oss som itte bry oss om det bruke litt strøm med klima anlegget. :) Denna testen er jo bare en vits. Ligge under 40 km/t og ikke bruke klima eller noe anna som bruke strøm og enda ikke lenger enn 975 km? Skulle fint dobla det med dieselpurka mi me klima på fullt kjør.

 

Si hva? Jeg stilte ett spørsmål..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å ikke snakke om at batteriet går seg varm og kan bli ødelagt. Så på YouTube flere Tesla eiere som måtte skifte batteriet pågrunn av varmgang i batteriet etter ferie tur med campingvogn. De solgte Tesla som delebil, var ikke lønnsomt å betale 25.000 dollar å skifte batteriet.

Teslaene har et væskekjølingssystem som gjør at batteriet klarer seg veldig bra på hard kjøring. (Og ved overbelastning så vil effektuttaket automatisk begrenses.) F.eks:

 

https://www.youtube.com/watch?v=op2JZi7zMbM

 

I tillegg kan det nevnes at det er bare en Tesla med krok, Model X, og *ingen* av disse er ute av garantitiden for drivlinjen, som er på 8 år og ubegrenset antall km. Den første Model X ble levert i 2015, altså om et batteri skulle ta kvelden før 2023, så vil Tesla bytte det.

 

Hvorfor kom Tesla på siste plass angående garanti på batteriet da? Trur det var på DinSide.no jeg leste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor har dere det fra att att det er noe problem å gå tom for diesel .....bare å fylle på å vri på nøkkel 30-40 sek. å bilen starter..selv om dere har el tåke i hjernen..så er det vel greit å holde seg til fakta..skal de teste kjørelengde så gjør det under realistiske forhold..i vanlig trafikk..og gjerne med-10 til -15 i lufta og varmeapparat på...da tror jeg selv el fanatikere begynner å miste lysta på el bil..da blir det nok bare de med mye penger som har råd til å ha en ekstra snylte og snike i trafikken bil igjen..

Hvor har du det fra at det er ett problem å kjøre elbil med varmeelement på? Er du i dieseltåke?

 

 

Si dæ til døm som tok denna testen du og ikke til oss som itte bry oss om det bruke litt strøm med klima anlegget. :) Denna testen er jo bare en vits. Ligge under 40 km/t og ikke bruke klima eller noe anna som bruke strøm og enda ikke lenger enn 975 km? Skulle fint dobla det med dieselpurka mi me klima på fullt kjør.

 

Si hva? Jeg stilte ett spørsmål..

 

Tydlig bevis på¨at og bruke klima anlegget går utover rekkevidden når de i denne testen slår det av. :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tydlig bevis på¨at og bruke klima anlegget går utover rekkevidden når de i denne testen slår det av. :)

 

Om en forstår litt fysikk og har litt "common sense" så trenger en ikke denne artikkelen som noe bevis, selvfølgelig går det ut over rekkevidde. Og når målet er å komme lengst mulig, så er det jo en fordel å slå av ting som går ut over rekkevidden, ikke sant? Det betyr ikke at en må slå det av i alle elbiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ikke snakke om at batteriet går seg varm og kan bli ødelagt. Så på YouTube flere Tesla eiere som måtte skifte batteriet pågrunn av varmgang i batteriet etter ferie tur med campingvogn. De solgte Tesla som delebil, var ikke lønnsomt å betale 25.000 dollar å skifte batteriet.

Teslaene har et væskekjølingssystem som gjør at batteriet klarer seg veldig bra på hard kjøring. (Og ved overbelastning så vil effektuttaket automatisk begrenses.) F.eks:

 

https://www.youtube.com/watch?v=op2JZi7zMbM

 

I tillegg kan det nevnes at det er bare en Tesla med krok, Model X, og *ingen* av disse er ute av garantitiden for drivlinjen, som er på 8 år og ubegrenset antall km. Den første Model X ble levert i 2015, altså om et batteri skulle ta kvelden før 2023, så vil Tesla bytte det.

 

Hvorfor kom Tesla på siste plass angående garanti på batteriet da? Trur det var på DinSide.no jeg leste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kom Tesla på siste plass angående garanti på batteriet da? Trur det var på DinSide.no jeg leste det.

Gradvis kapasitetstap dekkes ikke. Altså om batteriet er nede på 60-70% etter 8 år, så dekkes ikke det. Men slutter batteriet å ta lading så dekkes så klart det.

 

I mitt syn har Tesla den beste garantien. Men det blir en veldig subjektiv vudering av hvilke ting som har mest betydning.

 

Jeg er ikke bekymret for kapasitetstap, fordi jeg bare vil kjøre 40.000 km/år, så jeg kommer ikke i nærheten av ubegrenset antall km... ;) Om 10 år er det nok på tide å kjøpe ny bil uansett.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Mener å huske at dieselbiler ikke har så godt av å kjøres helt tomme? Nå gjenstår det jo bare å se om det blir like dyrt å få fikset model 3 som å bytte ut alt som går filleveien på en dieselbil med tom tank...

Har gått tom med dieselbil flere ganger, ikke vært noe problem, en saab 93 og en volvo v50. bare å fylle på å dure vidre =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken til at den ikke tok lading var at 12V batteriet ble tappet.

 

Støtter den teorien. Mye sannsynlig at de kunne spart seg for ett verkstedbesøk ved å sette på en 12V batterilader. Startkabler ville også funket.

 

Grunnen er at kontaktoren til hovedbatteriet er avhengig av 12V tilførsel. Hvis ikke, kobles det ut.

Lenke til kommentar

Som jensbu sier, er det jo nettopp slik også med bensin/diesel biler som kjøres helt fullstendig tom, klarer ikke alltid å dra drivstoff inn i tanken igjen og må på verksted.

 

Visstnok litt mindre problematisk med bensin slik jeg har forstått det, men likevel.

 

Tror du alle de andre bilprodusentene som nå lanserer sine første el-biler ikke har barnesykdommer da? Opel Ampera som plutselig ble 50k dyrere, rapporter om drastisk dårligere batterikapasitet på en del andre modeller.

 

En "drar" ikke drivstoff inn i tanken igjen. En stopper ved en bensin-/dieselpumpe, stikker tuten inn i tanken, fyller den opp på et par minutter og kjører avsted.

Lenke til kommentar

Under 40 km/t? At folk gidder.

 

Så de kjørte i under 40 km/h, i over 24 timer, med vinduene igjen, hvor de holdt på å besvime av sin egen svettelukt, for å se hvor langt de kunne tyne dette batteriet? Som om langtur med bil ikke var utfordrende nok fra før. Problemet er at mange sjåfører av EL-biler praktiserer dette i trafikken også, i 70 km/h i 80-sone, i venstrefilen, med blikket stivt festet på rekkeviddemåleren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kom Tesla på siste plass angående garanti på batteriet da? Trur det var på DinSide.no jeg leste det.

Gradvis kapasitetstap dekkes ikke. Altså om batteriet er nede på 60-70% etter 8 år, så dekkes ikke det. Men slutter batteriet å ta lading så dekkes så klart det.

 

I mitt syn har Tesla den beste garantien. Men det blir en veldig subjektiv vudering av hvilke ting som har mest betydning.

 

Jeg er ikke bekymret for kapasitetstap, fordi jeg bare vil kjøre 40.000 km/år, så jeg kommer ikke i nærheten av ubegrenset antall km... ;) Om 10 år er det nok på tide å kjøpe ny bil uansett.

10 år gammel bil er jo ingenting. Blir jo et sånt kast og bruk samfunn. Som fører til mere forurensing og store CO2 utslipp. Er det sånn e-bil eiere tenker egentlig?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kom Tesla på siste plass angående garanti på batteriet da? Trur det var på DinSide.no jeg leste det.

Gradvis kapasitetstap dekkes ikke. Altså om batteriet er nede på 60-70% etter 8 år, så dekkes ikke det. Men slutter batteriet å ta lading så dekkes så klart det.

 

I mitt syn har Tesla den beste garantien. Men det blir en veldig subjektiv vudering av hvilke ting som har mest betydning.

 

Jeg er ikke bekymret for kapasitetstap, fordi jeg bare vil kjøre 40.000 km/år, så jeg kommer ikke i nærheten av ubegrenset antall km... ;) Om 10 år er det nok på tide å kjøpe ny bil uansett.

10 år gammel bil er jo ingenting. Blir jo et sånt kast og bruk samfunn. Som fører til mere forurensing og store CO2 utslipp. Er det sånn e-bil eiere tenker egentlig?

 

 

Det er snittet biler vrakes på, så nei det er ikke gammelt. Og km stand er langt over dobbelt av snittet. Så det er du som ikke følger med i timen her... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snittet biler vrakes på, så nei det er ikke gammelt. Og km stand er langt over dobbelt av snittet. Så det er du som ikke følger med i timen her... 

Nja. 10 år er nært gjennomsnittsalderen for bilparken, men snittalderen ved vraking er 18,2 år. Men etter 18 år har en gjennomsnittlig bil gått ca 230.000 km. Om jeg kjører nesten det dobbelte med min bil før jeg selger (vraker?) den, så kan jeg nok ha ganske god samvittighet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er snittet biler vrakes på, så nei det er ikke gammelt. Og km stand er langt over dobbelt av snittet. Så det er du som ikke følger med i timen her... 

Nja. 10 år er nært gjennomsnittsalderen for bilparken, men snittalderen ved vraking er 18,2 år. Men etter 18 år har en gjennomsnittlig bil gått ca 230.000 km. Om jeg kjører nesten det dobbelte med min bil før jeg selger (vraker?) den, så kan jeg nok ha ganske god samvittighet.

 

 

Ja der er det jeg som har bommet på alder ser jeg, men som du sier er du langt over på km.. 

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å kjøre under 40km/t på en avsperret, flat, bane? Er jo ikke realistisk i det heletatt!

 

Fossilbiler kjøres også på bane, da oftest med målsetning om å kommer først til mål. Enn så lenge er ikke elbilene så gode på dette, så da konkurrerer man om å komme lengst. Kall det gjerne konkurranseinstinkt. Det er ikke realistisk i forhold til daglig bruk, men det driver utviklingen fremover.

Lenke til kommentar

Jeg ville vel ikke tatt så tungt at denne typen bruk kan medføre noen problemer. Bruk langt utenfor det normale må man nesten regne med kan ha noen uventede konsekvenser.

 

Vi får se når det er litt flere en fanbois som har model 3 i hendene om det er problemer av litt mer praktisk konsekvens.

 

Det mest intressante for meg er hva som egentlig er utnyttbar kapasitet. Oppgir tesla brutto eller netto kapasitet? Hvis 75kWh er brutto så er 66kWh utnyttet nesten i meste laget, det gir bare 12% margin til fordeling til både topp og bunn*, oppgir de netto er 66kWh åpenbart uakseptabelt.

 

*) Men er det snakk om en manuall overstyring to å ikke ha toppmargin er det jo greit så lenge dette ikke er noe sluttbrukere ender med å bruke daglig. 12% margin i bunn er i.o.f.s. OK.

 

Tesla oppgir ikke kapasitet, kun LongRange og standard.. det er kunder som har regnet seg frem til 75KW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...