Gå til innhold

Nå beskyldes også BMW for å jukse med dieselbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NOx er en funksjon av trykk og temperatur i motoren, dvs. hvor hardt en trykker på gasspedalen. En dieselmotor på lav belastning, f.eks tomgang eller saktegående kø trafikk har omtrent null NOx utslipp. Og med gassen i bånn, -max NOx utslipp. Dette er ikke bilprodusentenes triksing, det er karakteristikken av dieselmotoren.

Når en skal beskrive dette i et enkelt gjennomsnitts tall, så er definisjonen av test syklusen, altså hvor lenge på motoren kjøres på de forskjellige belastnings nivåene,ekstremt viktig. Vi ser stadig denne typen overskrifter ..." NOx under virkelige forhold er annerledes ..." . Det viser seg alltid at vedkommende, også i dette tilfelle, har kjørt motoren med en annen belastnings syklus, og har da selvfølgelig fått andre resultater.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er ikke juks at motoren slipper ut mer på maks belastning, det er juks at VW/BMW/flere andre har blitt fersket i å ha "programvare designet for å gi bedre resultater i laboratoriet".

Tja, det er blitt hevdet at de gjør det. Artikkelen beskriver imidlertid ikke hvordan dette eventuelt skulle foregå. De beskriver at EGR skrus av ved 3500 rpm, noe som etter hva jeg kan se er helt normalt og forventet oppførsel i et EGR system.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De beskriver at EGR skrus av ved 3500 rpm, noe som etter hva jeg kan se er helt normalt og forventet oppførsel i et EGR system.

Og der er krysningspunktet mellom det DUH påstår og der BMW (eventuelt) jukser:

 

DUH mener at dette faller inn under den europeiske typegodkjenningsreguleringen betegner som en «defeat device», altså programvare bevisst utformet for å jukse. Generell aktivering av slike funksjoner er ikke tillatt, utover når det er nødvendig for å beskytte motoren.

 

 

Men det er altså ikke DUHs mening som betyr noe. Derimot betyr det noe om disse folkene er enige:

 

Munich prosecutors are looking into allegations that BMW diesel cars are fitted with devices to cheat on emissions levels following tests by German environmental group DUH.

[kilde]

 

 

Så får vi se om de er enige med BMW eller DUH, eller ender opp et sted i mellom.

 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet jeg. Enten bare forby diesel på personbiler eller slutt å test bilene i laboratorier. Hvor jævla vanskelig er å testen bilene på FAKTISKE forhold ved å kjøre med de?

 

Å bare teste i laboratorier er jo som å be om bråk og feil verdier, uavhengig av om de bevisst jukser eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nå må fossiljævlene få seg en smekk. De har fått lyve, manipulere og jukse lenge nå, og de har altfor stor makt. På tide at det får konsekvenser.

 

Fengsel m.m. kunne vært noe. Men siden de er rike og ressurssterke så vil de slippe unna med det. Bedriften får seg kanskje en smekk, men de ansvarlige vil sitte der med milliardbonuser og le rått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle jukser... 

 

Nei. Ingen jukser. Men det er gått inflasjon i å skrike ulv... Enhver med et snev av teknisk innsikt skjønner at egr ikke ligger inne 100% hele tiden. På tide at disse latterlige instituttene får seg en lærepenge nå. De kan jo ikke reglene de påstår andre bryter

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Alle jukser...

 

Nei. Ingen jukser. Men det er gått inflasjon i å skrike ulv... Enhver med et snev av teknisk innsikt skjønner at egr ikke ligger inne 100% hele tiden. På tide at disse latterlige instituttene får seg en lærepenge nå. De kan jo ikke reglene de påstår andre bryter

Flere har innrømmet å jukse, så jo.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet jeg. Enten bare forby diesel på personbiler eller slutt å test bilene i laboratorier. Hvor jævla vanskelig er å testen bilene på FAKTISKE forhold ved å kjøre med de?

 

Å bare teste i laboratorier er jo som å be om bråk og feil verdier, uavhengig av om de bevisst jukser eller ikke.

Fordet at laboratorier er det eneste stedet de kan utelukke uønskede variabler og den eneste måten å få like sammenlignbare resultater uavhengig av hvor i verden bilene blir produsert.

 

Problemet er ikke at de blir testet i laboratoreier. Problemet er at testene ikke er godt nok utarbeidet og standarisert.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde da jeg kjøpte min dieselbil var å fjerne hele EGR-ventilen.

Dette viser vel med all tydelighet at dieselutslippene i personbiler er vanskelige å holde under kontroll. Enten forsøker produsenten å lure oss eller så modifiserer eieren bilen slik at utslippene øker eller så fungerer avgassrensningen dårlig når bilen eldes. Det eneste vi vet er at der hvor det ikke finnes eksosrør så kan du heller ikke få lokale utslipp av NOx.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke problemet jeg. Enten bare forby diesel på personbiler eller slutt å test bilene i laboratorier. Hvor jævla vanskelig er å testen bilene på FAKTISKE forhold ved å kjøre med de?

 

Å bare teste i laboratorier er jo som å be om bråk og feil verdier, uavhengig av om de bevisst jukser eller ikke.

Fordet at laboratorier er det eneste stedet de kan utelukke uønskede variabler og den eneste måten å få like sammenlignbare resultater uavhengig av hvor i verden bilene blir produsert.

 

Problemet er ikke at de blir testet i laboratoreier. Problemet er at testene ikke er godt nok utarbeidet og standarisert.

 

Problemet er at  motorjournalister, og vi,  tror på slike tester når vi vet at  de er gjort under ideelle forhold.  Og at virkelig kjøring, i kulde og geografi, nødvendigvis må føre til annet forbruk og utslippstall.

Vi har teknologi til å kjøre utslippsfritt. Da burde vi ta lokal forurensning på alvor og gå over til elektrisk drift. Enten det er tungtransport eller persontransport i småbiler/bybiler eller SUVer.

Kun batteri for disse dette holder for. Med Hydrogen som rekkeviddeforlenger for de som vil ha/trenger dette.

Full utbygging av både ladestasjoner og Hydrogenstasjoner, så  vil bilprodusentene sette i gang med nullutslipp-biler.

Så kan markedet bestemme fordelingsprosenten.

Dette blir rimligere for både samfunnet og den enkelte på sikt.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Kun batteri for disse dette holder for. Med Hydrogen som rekkeviddeforlenger som de som vil ha/trenger dette.

Full utbygging av både ladestasjoner og Hydrogenstasjoner, så  vil bilprodusentene sette i gang med nullutslipp-biler.

Tull. Hydrogen er dyrt, ressurskrevende og energikrevende. Det er en blindvei.

 

Det hjelper ikke med "rekkeviddeforlenger" som ikke engang har tilgjengelige steder å fylle på hydrogen.

 

Elbiler får bare bedre og bedre batterikapasitet. Samtidig bygges det stadig nye ladestasjoner.

 

Det er rett og slett ikke bruk for dyr og miljøfiendtlig hydrogen.

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Kun batteri for disse dette holder for. Med Hydrogen som rekkeviddeforlenger som de som vil ha/trenger dette.

Full utbygging av både ladestasjoner og Hydrogenstasjoner, så  vil bilprodusentene sette i gang med nullutslipp-biler.

Tull. Hydrogen er dyrt, ressurskrevende og energikrevende. Det er en blindvei.

 

Det hjelper ikke med "rekkeviddeforlenger" som ikke engang har tilgjengelige steder å fylle på hydrogen.

 

Elbiler får bare bedre og bedre batterikapasitet. Samtidig bygges det stadig nye ladestasjoner.

 

Det er rett og slett ikke bruk for dyr og miljøfiendtlig hydrogen.

 

 

Du verden så vi er enige, - innimellom.   :tease: 

Lenke til kommentar

Så godt som alle BMWer med denne dieselmotoren har automatgir. Jeg har selv en slik bil, og med mindre jeg gjør kickdown er ALDRI turtallet over 3500 o/min. Selv med en stor campingvogn på slep opp til norske fjelloverganger i 80 kmt var turtallet aldri over 3500 o/min. Påstandene er BARE tull!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...