Gå til innhold

Nå beskyldes også BMW for å jukse med dieselbiler


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Når man er slått går man over til å diskutere person :)

Jeg har konto på kvinneguiden også, men det er her på diskusjon.no at jeg ser de verste trollene og hetserne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å forstå hvorfor ikke bilfabrikantene bare kutter all egr og fiksfakseri i forbrenningem og baserer all rensing på scr og partikkelfilter Add blue forbruk hadde nok blitt høyt ca 10% av diesel forbruk men diesel motoren hadde blitt mye enklere og mere robust. Det hadde ikke vert vanskeligere enn å fylle spylerveske. På større skips motorer er dette helt vanlig.

Lenke til kommentar

Eventuelt journalister som fortsetter å avdekke eller i det minste dekke skandaler? Bare et nytt eksempel her: 

 

 

 

The European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector - a body funded by BMW, Daimler and Volkswagen - is at the centre of the allegations.
A Volkswagen Beetle was provided by Volkswagen for testing in which 10 monkeys were force to inhale its fumes.
But the test had been rigged so the vehicle to produce far less harmful emissions, according to The New York Times.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-5319259/Volkswagen-rigged-gas-experiment-monkeys.html#ixzz55Z1zXDx1
 

 

Igjen er det VW som står sentralt, og jeg skal ikke si at BMW og Daimler har noen skyld i denne konkrete saken, men med-ansvar har de dersom "The European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector" er en felles forskningsorganisasjon for dem. 

Lenke til kommentar

Det er ikke juks at motoren slipper ut mer på maks belastning, det er juks at VW/BMW/flere andre har blitt fersket i å ha "programvare designet for å gi bedre resultater i laboratoriet".

 

Det er vel bare VW som har svindlet å ha "programvare designet for å gi bedre resultater i laboratoriet". Ikke BMW.

Lenke til kommentar

Juks er bevisst svindel ved at man enten gjennkjenner testen ved at hastighets valg gjennkjennes av software eller at motorstyringen forstår at bilen er i benk når farten er 60 og panser eller dører er åpne.

 

Det som er tragisk er hvor mye mere bilene slipper ut i normal trafikk. Å få diesel motoren ren nok til å klare undre 0,1 g nox pr km ved vanlig kjøring ser ut til å være umulig.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke juks at motoren slipper ut mer på maks belastning, det er juks at VW/BMW/flere andre har blitt fersket i å ha "programvare designet for å gi bedre resultater i laboratoriet".

Det er vel bare VW som har svindlet å ha "programvare designet for å gi bedre resultater i laboratoriet". Ikke BMW.

 

 

I dette konkrete tilfellet sies det at det var bilen som var rigget, og dersom de som utførte testen, altså "The European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector", ikke var klar over det, så ja. 

 

CNN vinkler det slik at "Volkswagen (VLKAF), BMW (BAYRY) and Daimler (DDAIF), the owner of Mercedes, financed a 2014 study in which caged monkeys were forced to inhale fumes from a diesel Volkswagen", men samarbeidet var nok neppe bare inngått for akkurat denne studien/bilen. 

 

Får håpe de fikk noe lærerike data av å forgifte disse primatene, og ikke bare PR-verdi.

Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-aper-til-a-puste-inn-eksos-i-atte-timer-resultatene-var-skremmende/69400651

 

 

De aktuelle eksperimentene var bestilt av firmaene Volkswagen, Daimler og BMW, og gikk blant annet ut på at aper måtte puste inn eksos fra en bil av typen VW Beetle i åtte timer.

 

 

 

Deretter skal bilgigantene ha nektet å betale en utestående regning tilsvarende drøyt en halv million kroner for forskningen, angivelig fordi den ikke ga de resultatene oppdragsgiverne ønsket seg.

 

Et bra signal til forskere i framtiden: Vi er ikke interessert i fakta, vi er interessert i PR-verdien. Mvh. lønnskontoen din.

 

 

 

BMW har på sin side benektet enhver involvering med den aktuelle forskningen, ifølge The Telegraph.

Lobbygruppa EUGT, som bestilte forskningen på vegne av produsentene, har imidlertid hevdet at både BMW og de to andre firmaene kjente til forsøkene.

- Selvfølgelig kjente de til at vi gjennomførte tester på aper. Jeg forstår ikke hvorfor de forsøker å hevde noe annet, sier professor Helmut Grein på vegne av organisasjonen

 

Lobbyorganisasjoner holder seg innenfor sin tolkning av lovverket, men der stopper kvalene også. Best for BMW og de andre om de ikke husker alle detaljene fra disse møtene. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...