Jump to content

Carl Anton Stenling

Medlemmer
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

132 :)
  1. Denne er nok først og fremst tenkt som en regionbuss, dvs. inntil 10 mil mellom ytterpunktene på ruta.
  2. Det smarteste er nok at fossilbiler får skilt med egen farge fremover. F.eks. samme brune farge som på snusboksene :-)
  3. Batteriretur redegjorde for oppskaleringen. Man forventer å bruke roboter til demontering. Christian Rosenkilde i Hydro var skeptisk til å lage batteri fra gjenvunnet materiale uten å separere stoffene. Han var imidlertid tydelig på at gjort riktig er gjenvinning av materialene i batteriet en viktig vei fremover.
  4. Ingen trafikkregel som forbyr kjøring i kollektivfelt uten at det er kø. En annen sak er at det er trafikksikkerhetsmessig smartest å bruke ordinært felt utenfor rushtid.
  5. Elbiler inneholder mindre brannenergi og har et saktere brannforløp så en andel elbiler burde i så fall redusere intensiteten i brannen. En annen sak er at så lenge det fortsatt er over 90 % fossilbiler på veiene så må parkeringshusene tåle fossilbiler.
  6. Kreativiteten blant de som vil fortsette å forurense er stor. Merkelig nok er eldre menn mest kreative i å forsvare fortsatt forurensning. Cruiseskipene er rene, norsk olje og gass gir lavere utslipp og dieselbilene renser byluften er blant inntrykkene de ønsker at vi skal sitte igjen med.
  7. Trådløs lading i veien testes ut i Storbritannia: https://www.express.co.uk/life-style/cars/990524/Wireless-charging-roads-electric-cars-UK
  8. Det løser man enkelt med et trådløst termometer hvor sensoren plasseres bak grillen.
  9. Klimafornekterne (de er vanligvis ikke bare skeptiske) har allerede fått så mye plass i kommentarfeltene at det holder helt til vi har nådd fem grader oppvarming. Da kan de få en ny sjanse i kommentarfeltene.
  10. Man bør merke seg hvilke partier som har gjort denne prioriteringen. Det er ihvertfall ikke klima og miljø som har vært viktigst i deres vurdering.
  11. Først og fremst så er det fra NVE foreslått en meget statisk fordeling av effekt hvor vi i liten grad drar nytte av mulighetene som ny teknologi gir. Man ber kunden abonnere på en effekt og dette skal gjelde hele døgnet og alle dager helt uavhengig av hvor stor trengsel det er i nettet til enhver tid. En bedre løsning hadde f.eks. vært at abonnenten kan bruke mye effekt om natten når det uansett er ledig kapasitet eller om sommeren. Man kan også tenke seg løsninger hvor abonnenten mottar rabatt for å redusere forbruket når nettselskapet ber om det. Slik toveiskommunikasjon er i bruk på begrensede områder i dag, men dette kan videreføres til både privatabonnenter og hurtigladenettverk. Poenget er at man må finne løsninger som ikke bare stykker opp effekten statisk og fordeler den skjematisk ned på enkeltabonnenten. Det er rett og slett behov for at tilnærmingen er mer kundevennlig og fremtidsrettet!
  12. Dette er jo en konseptbil og ikke nødvendigvis en praktisk løsning. Tror imidlertid at det kunne være smart å levere elbiler hvor det er plass til et oppgraderingsbatteri. For mange kan det være greit å starte med f.eks. 50 kWh og legge til 20 kWh på et senere tidspunkt. Det kan også gi en mulighet for ytterligere energimengde når energitettheten økes, f.eks. 30 kWh istedenfor 20 kWh etter fire år.
  13. Teslas mål er: "To accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible." Målet er altså ikke å tjene mest mulig penger for aksjonærene i det korte løpet.
×
×
  • Create New...