Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal skilles kaste han ut fra huset?


Tornerose101

Anbefalte innlegg

 

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

 

Du får ikke automatisk rettigheter selv om du har bidrar økonomisk. Om du først skal bidra økonomisk til en leilighet og et fellesskap så er det din egen skyld om du ikke forsikrer deg med for eksempel en samboerkontrakt.

 

Til det er det bare å si at du ikke er rettighetsløs bare fordi du ikke har en skriftlig avtale.

En avtale kan godt være underforstått, selv om det å rett da kan by på visse utfordringer. Men her er det snakk om en person som helt klart og beviselig har bodd og bidratt over lengre tid, og da har vedkommende en implisitt leieavtale.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

 

Du får ikke automatisk rettigheter selv om du har bidrar økonomisk. Om du først skal bidra økonomisk til en leilighet og et fellesskap så er det din egen skyld om du ikke forsikrer deg med for eksempel en samboerkontrakt.

 

Til det er det bare å si at du ikke er rettighetsløs bare fordi du ikke har en skriftlig avtale.

En avtale kan godt være underforstått, selv om det å rett da kan by på visse utfordringer. Men her er det snakk om en person som helt klart og beviselig har bodd og bidratt over lengre tid, og da har vedkommende en implisitt leieavtale.

 

 

Hvor står dette skrevet ? Jeg mener at om en Huseier på død og liv skal kaste ut en person så har han full rett til og gjøre det om det ikke er en skriftlig avtale med i bildet. Jeg sier ikke at det er riktig eller rett og gjøre dette mot noen, men jeg sier at det er fult mulig med tanke på at det ikke er noen kontrakter eller andre skriftlige avtaler med i bildet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

 

 

Du får ikke automatisk rettigheter selv om du har bidrar økonomisk. Om du først skal bidra økonomisk til en leilighet og et fellesskap så er det din egen skyld om du ikke forsikrer deg med for eksempel en samboerkontrakt.

Til det er det bare å si at du ikke er rettighetsløs bare fordi du ikke har en skriftlig avtale.

En avtale kan godt være underforstått, selv om det å rett da kan by på visse utfordringer. Men her er det snakk om en person som helt klart og beviselig har bodd og bidratt over lengre tid, og da har vedkommende en implisitt leieavtale.

 

Hvor står dette skrevet ? Jeg mener at om en Huseier på død og liv skal kaste ut en person så har han full rett til og gjøre det om det ikke er en skriftlig avtale med i bildet. Jeg sier ikke at det er riktig eller rett og gjøre dette mot noen, men jeg sier at det er fult mulig med tanke på at det ikke er noen kontrakter eller andre skriftlige avtaler med i bildet.

Fra Husleieloven:

"§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

 

Du får ikke automatisk rettigheter selv om du har bidrar økonomisk. Om du først skal bidra økonomisk til en leilighet og et fellesskap så er det din egen skyld om du ikke forsikrer deg med for eksempel en samboerkontrakt.

Til det er det bare å si at du ikke er rettighetsløs bare fordi du ikke har en skriftlig avtale.

En avtale kan godt være underforstått, selv om det å rett da kan by på visse utfordringer. Men her er det snakk om en person som helt klart og beviselig har bodd og bidratt over lengre tid, og da har vedkommende en implisitt leieavtale.

 

Hvor står dette skrevet ? Jeg mener at om en Huseier på død og liv skal kaste ut en person så har han full rett til og gjøre det om det ikke er en skriftlig avtale med i bildet. Jeg sier ikke at det er riktig eller rett og gjøre dette mot noen, men jeg sier at det er fult mulig med tanke på at det ikke er noen kontrakter eller andre skriftlige avtaler med i bildet.

Fra Husleieloven:

"§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

 

Hvis jeg som huseier skal kaste ut kona mi og hu nekter. politiet står på døra og hun sier at "vi har jo en muntlig kontrakt". Hvem vil politiet høre på da ? jeg har papirer på at huset er mitt, hun har en muntlig kontrakt.. Jeg med mine papirer vil jo ha et fast bevis. jeg kan bare si at vi ikke har noen muntlig kontrakt.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

 

Du får ikke automatisk rettigheter selv om du har bidrar økonomisk. Om du først skal bidra økonomisk til en leilighet og et fellesskap så er det din egen skyld om du ikke forsikrer deg med for eksempel en samboerkontrakt.

 

Men i det man bestemmer seg for å flytte sammen i den enes bolig, inngår man jo en muntlig leiekontrakt, med resultatet Isbilen skisserer med én måneds oppsigelsestid?

 

Bestemmelsene i Husleieloven vedr oppsigelsestid er jo for at begge parter skal ha mulighet til å finne en ny løsning, og da spesifikt i denne saken for at partner skal kunne få områdd seg og funnet seg et nytt sted å bo. Tenker jeg.

 

Samboerskap omfattes ikke av husleielovens regler.
Lenke til kommentar

 

Uansett er jo ikke skilsmisse noe man får på dagen, så den utkastede part vil ha god tid på seg til å finne noe annet.

Du trenger ikke være skilt for å kunne kaste ut ektefellen.

 

Og hvordan er dette regulert? Er det eier av huset som kan kaste ut alle andre? Hva da om man har kjøpt det sammen, kan begge kaste ut hverandre da?

 

Og vil underholdsplikten til ektefeller medføre at om man kaster ut ektefellen, så kan man bil nødt til å bidra til evt husleie etc som dette medfører?

Lenke til kommentar

 

 

Uansett er jo ikke skilsmisse noe man får på dagen, så den utkastede part vil ha god tid på seg til å finne noe annet.

Du trenger ikke være skilt for å kunne kaste ut ektefellen.

 

Og hvordan er dette regulert? Er det eier av huset som kan kaste ut alle andre? Hva da om man har kjøpt det sammen, kan begge kaste ut hverandre da?

 

Og vil underholdsplikten til ektefeller medføre at om man kaster ut ektefellen, så kan man bil nødt til å bidra til evt husleie etc som dette medfører?

 

Hvis den ene eier alene, kan den eller de andre kastes ut ja. Det finnes regler i tvangsfullbyrdelsesloven som gir en viss prosessuell beskyttelse. Om man har kjøpt det sammen må sameiet oppløses etter reglene i sameieloven, så får den som ender opp med å bli eier kaste ut den andre om denne ikke flytter frivillig.

 

Underholdsplikten opphører ved separasjon. Det kan bli aktuelt å idømme ektefellebidrag, men det er ganske uvanlig og ikke store summer selv etter svært langvarige ekteskap.

Lenke til kommentar

Ingen har rett til å fysisk kaste ut noen. Man må gå til namsmyndighetene og kreve bistand for å kunne bruke makt.

 

Som eier har man rett til å disponere rettslig over sin eiendom, herunder bestemme hvem som får bo der. I utgangspunktet kan en ektefelle kastes ut (rettslig), også under ekteskapet. Underholdsplikten opphører ved samlivsbrudd, selv om bruddet ikke fører til separasjon eller skilsmisse.

 

Den utkastede ektefellen må eventuelt begjære midlertidig bruksrett etter ekteskapsloven § 92. Hvis det fremmes en slik begjæring, og den ikke er åpenbart uholdbar, vil utkastelsen bli nektet fremmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...