Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal skilles kaste han ut fra huset?


Tornerose101

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du eide huset før dere giftet dere og dere ikke har inngått avtale om at du skal bli medeier eller han har kjøpt deg inn i huset så er det fremdeles du som eier dette alene.


At dere har giftet dere endrer ikke automatisk eierforholdene knyttet til det en ektefelle er eier av før ekteskapet inngås. Når det er snakk om felleseie i ekteskapsloven så er det aktiva som er kommet til under ekteskapet. All den tid det er ditt hus har du rett til å be han flytte.


At du ber han flytte på dagen er dramatisk men dessverre ikke ulovlig.


  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du eier fremdeles selvfølgelig huset - men det betyr ikke at du kan kaste ham ut på dagen, særlig når dere ennå ikke er skilt.

 

Han blir vel omtrent å regne som leieboer siden han har bodd der fast og vært med på å betale regninger og dere har hatt blandet økonomi i en eller annen grad. Å kaste ut folk er det vel uansett namsmann/lensmann som gjør. Du får ta kontakt og finne ut hva slags muligheter du har. Men du får ham ikke ut på dagen.

Lenke til kommentar

Slike ting kan slå ganske hardt tilbake hvis du kommer med beskyldinger som viser seg å være ukorrekte.

 

Hvis han slår og er voldelig, ja da er politiet riktig å kontakte, og hvis så fysisk mishandling er korrekt vil din mann få overnatte en annen plass.

 

Merk: hvis det er et utsagn for å bli kvitt vedkommende nå, som ikke er sant kan din mann gå til sak for psykisk misshandling og du vil raskt kunne få deg en ny sengepost for en tid framover.

 

Trå varsomt her er min oppfordring.. Ingen av dere som har venner/familie/bekjente i nærheten? I det minste et hotell/motell/campinghytte? Så er det en ryddigere metode som gjør skillsmissen litt mer medgjørlig enn potensielle falske politianmeldelser 

Lenke til kommentar

PerAndre123 har allerede sagt hva som er riktig. Les denne saken fra Advokatenhjelperdeg.no 

 

 

 

Kan han bare kaste meg ut?

 
Publisert: 07.01.2015
 
Emneord: Deling av boet, Felleseie, Samliv og samlivsbrudd, Særeie
 
Jeg og mannen min giftet oss i sommer etter fire år som kjærester og tre år som samboere. Han eide hus fra tidligere. Vi har ikke skrevet særeieavtale, og eier derfor alt sammen. Han vil nå avslutte ekteskapet og har gitt meg dagen i dag til å finne meg en ny plass og bo. Kan han bare hive meg ut slik?
 
Svar:
Dersom din mann eide huset før dere giftet dere og dere ikke har inngått avtale om at du skal bli medeier eller du har kjøpt deg inn i huset så er det fremdeles han som eier dette alene.
 
At dere har giftet dere endrer ikke automatisk eierforholdene knyttet til det en ektefelle er eier av før ekteskapet inngås. Når det er snakk om felleseie i ekteskapsloven så er det aktiva som er kommet til under ekteskapet. All den tid det er hans hus har han rett til å be deg flytte.
 
At han ber deg flytte på dagen er dramatisk men dessverre ikke ulovlig.
 
Med vennlig hilsen
 
advokat Sol Elden

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK. Jeg er ikke gift og skal derfor ikke skilles, men opprettet tråden etter inspirasjon fra tråd i et annet forum.

 

Jeg syns det er merkelig om en samboer eller ektefelle skal ha dårligere rettsvern enn en leietaker, og at man skal kunne kaste ut en partner man bor med uten oppsigelsestid bare fordi man ikke skal være kjærester lenger. Det strider vel også mot dette:

 

"§ 92.Midlertidig avgjørelse om separasjon, bruksrett, bidrag m v.

 

Etter begjæring av en ektefelle kan retten ved kjennelse treffe midlertidig avgjørelse om separasjon, rett til bidrag eller bruksrett til bolig eller vanlig innbo i det felles hjemmet. Før separasjon er krevd eller søksmål om skilsmisse er reist, kan midlertidig avgjørelse bare treffes dersom særlige grunner taler for det. Når ikke annet er bestemt, gjelder en midlertidig avgjørelse fram til spørsmålet om separasjon, bidrag eller bruksrett er rettskraftig avgjort.

 

Når særlige grunner tilsier det, kan retten ved kjennelse forby en ektefelle å komme til den eiendommen eller boligen der den andre ektefellen oppholder seg.

 

Bruksrett på grunnlag av midlertidig avgjørelse etter denne paragrafen har rettsvern også overfor den som i god tro erverver boligen eller innboet."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_4-1

 

Men jeg er ingen jurist, bare en helt vanlig lekmann.

Endret av Tornerose101
Lenke til kommentar

OK. Jeg er ikke gift og skal derfor ikke skilles, men opprettet tråden etter inspirasjon fra tråd i et annet forum.

 

Jeg syns det er merkelig om en samboer eller ektefelle skal ha dårligere rettsvern enn en leietaker, og at man skal kunne kaste ut en partner man bor med uten oppsigelsestid bare fordi man ikke skal være kjærester lenger. Det strider vel også mot dette:

 

"§ 92.Midlertidig avgjørelse om separasjon, bruksrett, bidrag m v.

 

Etter begjæring av en ektefelle kan retten ved kjennelse treffe midlertidig avgjørelse om separasjon, rett til bidrag eller bruksrett til bolig eller vanlig innbo i det felles hjemmet. Før separasjon er krevd eller søksmål om skilsmisse er reist, kan midlertidig avgjørelse bare treffes dersom særlige grunner taler for det. Når ikke annet er bestemt, gjelder en midlertidig avgjørelse fram til spørsmålet om separasjon, bidrag eller bruksrett er rettskraftig avgjort.

 

Når særlige grunner tilsier det, kan retten ved kjennelse forby en ektefelle å komme til den eiendommen eller boligen der den andre ektefellen oppholder seg.

 

Bruksrett på grunnlag av midlertidig avgjørelse etter denne paragrafen har rettsvern også overfor den som i god tro erverver boligen eller innboet."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_4-1

 

Men jeg er ingen jurist, bare en helt vanlig lekmann.

 

 

Så lenge en person eier et hus ene og alene så bestemmer denne personen ene og alene om hvem som skal få lov og oppholde seg der til en hver tid, om det er kjæreste,Ektefelle,samboer,bror,venn,mor,far,hund,gås,spurv eller ekorn.. "Mitt hus, Mine regler"

 

Eneste unntaket jeg kan forestille meg er om personen som skal bli kastet ut ikke klarer og ta vare på seg selv pga fysiske eller psykiske lidelser. 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

Lenke til kommentar

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

 

Du får ikke automatisk rettigheter selv om du har bidrar økonomisk. Om du først skal bidra økonomisk til en leilighet og et fellesskap så er det din egen skyld om du ikke forsikrer deg med for eksempel en samboerkontrakt.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

 

Det er ikke fasit bare fordi det kommer fra en advokat, og jeg tror ikke Sol Elden har helt rett her. Hvis man f.eks. har hatt en venn på besøk så lenge at det har glidd over i et leieforhold uten skriftlig kontrakt, kan man ikke bare hive vedkommende ut på dagen, og dette må da kunne sies å være en lignende situasjon. Jeg tror heller det blir som når man har en leieboer i egen boenhet - en måneds oppsigelse.

 

 

Du får ikke automatisk rettigheter selv om du har bidrar økonomisk. Om du først skal bidra økonomisk til en leilighet og et fellesskap så er det din egen skyld om du ikke forsikrer deg med for eksempel en samboerkontrakt.

Men i det man bestemmer seg for å flytte sammen i den enes bolig, inngår man jo en muntlig leiekontrakt, med resultatet Isbilen skisserer med én måneds oppsigelsestid?

 

Bestemmelsene i Husleieloven vedr oppsigelsestid er jo for at begge parter skal ha mulighet til å finne en ny løsning, og da spesifikt i denne saken for at partner skal kunne få områdd seg og funnet seg et nytt sted å bo. Tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...