Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet er det arbeidsplassen som er forpliktet til å gi folk fridagene de har krav på.

Ja sånn er det i dag når alle har samme rettigheter.

Men om rettighetene skulle endres og kun en gruppe få fordeler, hvorfor skulle ikke finansieringen også også endres for å utgjevne skjevheten.

Husk at det er en menneskerett å tro på hva du vil og også det å skifte tro.

Så det høres ut som ditt forslag fort kan bryte med menneskerettighetene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

 

 

Du er klar over at den norske kirke har en uvane hvor de melder inn folk uten at de engang er klar over det? Hvordan er dette frivillig i din verden? Kristendommen faller (burde egentlig si har falt, for du vet, vi har ikke en statskirke lenger) i norge fordi vi ikke har bruk for det lenger. Deal with it.

 

Edit: Syns det er artig hvordan du prøver å male oss som antikristne'' bare fordi vi ikke er enige med deg.

Norge er et Kristent land bygget på Kristne tradisjoner. Det er ingen "uvane" å automatisk melde folk inn i landets kirke. De som vil kan melde seg ut.

 

Deal with it.

 

Du driver å holder fast på ting som var, fortiden er ikke veien fremover.

 

Bare fordi du sier det er slik, betyr ikke at det faktisk er slik. Jeg tror religion og spiritualitet vil spille en enda større rolle i fremtidens samfunn og at merkelige ting som å jobbe 8-16 vil bli mindre viktig.

 

I et mer balansert og fornuftig samfunn vil filosofiske, religiøse, spirituelle og kreative tanker være langt viktigere og en langt høyere prioritet enn det er idag.

 

Hva vet du om fremtiden til Kristendommen? Det er faktisk en religion som utvikler seg over tid, men samtidig holder fast på egne grunnprinsipper. I et prinsippløst samfunn uten anker eller faste holdepunkter tror jeg du undervurderer verdien og fremtiden til Kristendommen i Europeiske samfunn.

 

Jeg tror Kristendommen vil blomstre igjen og spille en langt viktigere rolle i samfunnet enn det gjør nå. Jesus sin lære er f.eks langt forut for sin tid og langt fra utdatert. Problemet er at vi enda ikke som samfunn har klart å engang være nær å leve på en like smart måte som Jesus foreslår.

 

Vi er rett og slett primitive samfunn som ikke engang har klart å ta igjen en 2000 år gammel filosofi.

 

Konsekvensen av å være så primitive filsofisk sett kan i verste fall bety at vi utrydder oss selv fordi vi kun bryr oss om teknologi og ikke har noen tanker rundt hva vi faktisk driver med.

 

Det vil ikke skje. Verden går fremover, ikke bakover, dette er ingen mening, men FAKTA. 

 

Det er også fakta at det er utallige religioner som kom før kristendommen (som kristendommen stjal fra, alle religioner har gjort dette, er intet nytt) som har dødd ut, ikke tro at DIN versjon av religion er så spesiell når historie er fylt av religioner som ikke praktiseres lenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister kristne!

 

Ja, det synes jeg. Hvorfor skal ateister/sekulære/ ikke troende feire kristne helligdager?

 

Det følger seff at religiøse ikke skal feire "sekulære helligdager", men det tror jeg ikke at kristne aksepterer.

Da sitter de kun igjen med  pinsen og himmelspretten.

Endret av CiaroScuro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det synes jeg. Hvorfor skal ateister/sekulære/ ikke troende feire kristne helligdager?

 

Det følger seff at religiøse ikke skal feire "sekulære helligdager", men det tror jeg ikke at kristne aksepterer.

De sitter kun igjen med pinsen og himmelspretten.

Hvor mange helligdager er faktisk historisk sett kristne?

Verken jul eller påske stammer fra kristendommen men ble tatt fra andre religioner, så hvorfor feirer indet hele tatt kristne disse dagene?

Det er vel bare pinsen og himmelspretten som faktisk er kristne ja, resten er stjelt.

Så man kan lure på hvorfor kristne skal ha fri i jul og påske også

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om fri på kristne helligdager kun var forbeholdt medlemmer av den norske kirke hadde de nok fått en del støttemedlemmer for å si det sånn.

Bare se på alle de som konfirmerer seg kun for penger.

 

Jeg ville ikke konfirmere meg da jeg ikke er kristen og syntes det var en avlegs tradisjon som ikke gir mening. Ble sendt på "borgerlig konfirmasjon" under tvang. Forbannede foreldre!! :p

Konfirmasjon er en gammel tradisjon og ikke en eksklusiv Kristen tradisjon. Såvidt jeg er klar over har nesten alle folk på forskjellige måter og forskjellige tidspunkt feiret en eller annen form for konfirmasjon.

 

Det er et "nå er du voksen" rituale så ja jeg vet godt at kristendommen ikke eier rettighetene ;)

 

Problemet er; "Vær med i kirken og les litt bibel", vipps så er man voksen. "Vær med på et par teite møter der dere snakker om kondom og sex og sånn", vipps så er man voksen.

 

Gir det mening?

 

Edit; Vipps så får man gaver er vel det ungdommen tenker på :lol:

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg vet er det arbeidsplassen som er forpliktet til å gi folk fridagene de har krav på.

Ja sånn er det i dag når alle har samme rettigheter.

Men om rettighetene skulle endres og kun en gruppe få fordeler, hvorfor skulle ikke finansieringen også også endres for å utgjevne skjevheten.

Husk at det er en menneskerett å tro på hva du vil og også det å skifte tro.

Så det høres ut som ditt forslag fort kan bryte med menneskerettighetene.

 

Fordeler? Ja, Kristne helligdager er en fordel ved å være et Kristent land.

 

Bryte med menneskerettighetene? Religionsfrihet består. Det vil bare være en fordel å skifte til Kristendommen i Kristne land, som de i Europa.

Lenke til kommentar

 

Ja, det synes jeg. Hvorfor skal ateister/sekulære/ ikke troende feire kristne helligdager?

 

Det følger seff at religiøse ikke skal feire "sekulære helligdager", men det tror jeg ikke at kristne aksepterer.

De sitter kun igjen med pinsen og himmelspretten.

Hvor mange helligdager er faktisk historisk sett kristne?

Verken jul eller påske stammer fra kristendommen men ble tatt fra andre religioner, så hvorfor feirer indet hele tatt kristne disse dagene?

Det er vel bare pinsen og himmelspretten som faktisk er kristne ja, resten er stjelt.

Så man kan lure på hvorfor kristne skal ha fri i jul og påske også

 

Helligdagene som idag er Kristne er jo jul og påske hovedsaklig, i tillegg til en rekke enkeltdager iløpet av året.

Lenke til kommentar

Om jeg får det tilbake i valgfrie feriedager så sier jeg ikke nei til det forslaget. :)

Nei, det gjør du selvsagt ikke. Dette er faste Kristne helligdager som kommer i tillegg til normale feriedager som man får gjennom ferielovgivning. Men de kommer kun i tillegg til de som er registrert som Kristne gjennom den Norske Kirke.

Lenke til kommentar

Sånn, rent teknisk sett så er jo både juleferie og påskeferie en Kristen ferietid, i tillegg til mange helligdager i løpet av året.

 

Bør det være slik at kun Kristne får lov å ta juleferie, påskeferie og fri på disse Kristne helligdagene? Bør dette systemet avvikles for de som ikke er Kristne, slik at de må arbeide på Kristne helligdager og høytider?

 

Kan et slikt tiltak eventuelt hjelpe styrke Kristendommens posisjon i Norge?

 

Jeg er spesielt nysgjerrig på hva ateister synes om en slik løsning, siden de nyter godt av noe de selv ikke tror på, og ofte med stor aggressjon fordømmer og kjemper imot.

 

Det er ingen tvil om at vi behøver hviledager. At de gamle jødene fant ut av dette er jo ikke noe revolusjonært i seg selv. Alle vil kunne føle og ta på at de innimellom behøver litt hvile.

 

Dersom kristne skulle ha helligdager på de kristne dagene og ateister ikke skulle det. Hvordan gjør du så med juks, ved at ateister er medlem i den norske statskirken? Jeg er nemlig begge disse ting samtidig  :ohmy:

 

Samt, at det ville være en skjev situasjon, så da kunne jeg tenke meg at ateister så kunne ha tilsvarende antall fridager når det måtte passe dem å ta de, altså som ekstra utvidelse av feriedagene, som kristne da ikke samtidig kunne få dersom de fikk jul, påske etc.  :wee:

 

Noe annet ville ikke være rettferdig. Har ingenting med religion å gjøre, altså rettferdighetssansene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil ikke skje. Verden går fremover, ikke bakover, dette er ingen mening, men FAKTA.

Ikke nødvendigvis, ofte går den bakover. Iallefall trenger vi en solid forbedring i alt som har med filosofi, moral, etikk og slike ting å gjøre om vi skal bevege oss fremover som samfunn. Det er ikke bare teknologi som teller som fremskritt vet du.

 

Det er også fakta at det er utallige religioner som kom før kristendommen (som kristendommen stjal fra, alle religioner har gjort dette, er intet nytt) som har dødd ut, ikke tro at DIN versjon av religion er så spesiell når historie er fylt av religioner som ikke praktiseres lenger

Min versjon? Jeg snakker om Norge og Europas versjon. Kristendommen.

Lenke til kommentar

 

Om jeg får det tilbake i valgfrie feriedager så sier jeg ikke nei til det forslaget. :)

Nei, det gjør du selvsagt ikke. Dette er faste Kristne helligdager som kommer i tillegg til normale feriedager som man får gjennom ferielovgivning. Men de kommer kun i tillegg til de som er registrert som Kristne gjennom den Norske Kirke.

 

 

Beklager. Visste ikke at jeg måtte leke etter dine regler. Du dikter jo bare opp urettferdighet for å skape et poeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fordeler? Ja, Kristne helligdager er en fordel ved å være et Kristent land.

 

Bryte med menneskerettighetene? Religionsfrihet består. Det vil bare være en fordel å skifte til Kristendommen i Kristne land, som de i Europa.

 

Hva er det som gjør Norge til et kristent land?

Vi har sågar skilt stat og kirke og har ingen statskirke lengere.

KRF er et marginalt parti som ikke kommer til å ha noe politisk makt etter stortingsvalget i høst om AP vinner valget som betyr at Norge kommer til å bli enda mere religionsnøytralt.

Ser i hvertfall ikke ut som Stian Thoresen og Tom Cato Visnes er enige med deg om Norges status som et kristent land uten at du kanskje legger så mye vekt på dem.

https://www.youtube.com/watch?v=1ZcPCTnY1HI&list=RD1ZcPCTnY1HI#t=66

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom kristne skulle ha helligdager på de kristne dagene og ateister ikke skulle det. Hvordan gjør du så med juks, ved at ateister er medlem i den norske statskirken? Jeg er nemlig begge disse ting samtidig  :ohmy:

Alle som er medlem i den Norske Kirke vil isåfall ha rett til Kristne helligdager. Men vitner man mot seg selv, f.eks ved å si: "jeg er ateist men har meldt meg inn i Kirken for å få feriedager", så innrømmer man jo bedrageri, noe som er straffbart.

 

Samt, at det ville være en skjev situasjon, så da kunne jeg tenke meg at ateister så kunne ha tilsvarende antall fridager når det måtte passe dem å ta de, altså som ekstra utvidelse av feriedagene, som kristne da ikke samtidig kunne få dersom de fikk jul, påske etc.  :wee:

Nei, hvorfor skulle de få det? Det er jo det som er hele poenget, at de ikke får fordelen ved å være Kristen når de ikke er Kristne. Ergo, de får færre fridager enn de Kristne. Jeg skjønner ikke at de skal være så stort problem. ;)

 

 

Noe annet ville ikke være rettferdig. Har ingenting med religion å gjøre, altså rettferdighetssansene våre.

Det er ikke rettferdig at ateister og andre får fri på Kristne helligdager når de ikke er Kristne. Når de i tillegg håner Kristendommen.

 

Er de så ivrige etter å ikke være Kristne får de jo ta konsekvensene av det i form av færre fridager. Det er vel ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...