Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

snip

... jeg kan ikke fatte at noen fornuftige vil finne på å gi forankjørende skyld i trafikkulykke fordi vedkommende ikke vek til siden. 

 

 

Om du svinger ut, for å med hensikt sperre veien for en motorsyklist som passerer mellom trafikken, er jeg helt sikker på at du får skyld.

 

Jeg blir i alle fall veldig glad når billister svinger litt ut til siden når de ser meg, men jeg kjører på en slik måte at om du ikke ser meg, eller forholder deg helt i ro, så gjør ikke det noe. 

 

Fjernlys blender forøvrig ikke på samme måte i dagslys som i mørket.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjernlys blender forøvrig ikke på samme måte i dagslys som i mørket.

Fjernlys blender uansett, men det er riktig at det ikke er like ille i dagslys.

I tunneler derimot er det gjerne like ille som i mørket, og en gjennomsnittlig motorsyklist er ikke smart nok til å slå det av der.

 

Det er faktisk ulovlig kjøring.

 

Forresten, hva skjedde med at man skal kjøre forbi til venstre? Gjelder ikke det for motorsyklister?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, når jeg kommer og vil forbi i et lyskryss så skal alle biler vike for meg?  For jeg vil jo forbi!!

og ja, jeg kjører bil, men det er samme lover som for MC..

 

Den der faller på sin egen rimelighet.

I tillegg vil jeg ikke tro det havner under aktsom og hensynsfull kjøring.

 

Edit: Det er heller ikke slik at biler må vike når det kommer en motorsykkel bak, men de skal ikke endre posisjon for å blokkere vedkommende. Dersom bilen ligger slik at det ikke er mulig å kjøre forbi aktsomt må motorsyklisten pent legge seg bak.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

 

Fjernlys blender forøvrig ikke på samme måte i dagslys som i mørket.

Fjernlys blender uansett, men det er riktig at det ikke er like ille i dagslys.

I tunneler derimot er det gjerne like ille som i mørket, og en gjennomsnittlig motorsyklist er ikke smart nok til å slå det av der.

 

Det er faktisk ulovlig kjøring.

 

Forresten, hva skjedde med at man skal kjøre forbi til venstre? Gjelder ikke det for motorsyklister?

 

 

Forbikjøring skal som du sier alltid foregå til venstre. Men det finnes bl.a. følgende unntak:

 

§12 - c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Jeg vil tro dette er den nærmeste definisjonen som gjør filtrering lovlig. 

 

Noen motorsyklister bruker jo også veiskuldra når den er bred og trafikken står helt stille, det er helt klart ulovlig, men blir ikke slått ned på, og kan i mange situasjoner være tryggere, MEN det er et sted bilister nok ikke vil forvente en motorsykkel.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Enkelte her minner om bestemora min. Da hun satt på med bestefar og noen ville kjøre forbi ropte hun "ikke slipp dem forbi!!!" og slo ham i skulderen med hanskene sine hvorpå han manøvrerte til midten av veien. Han hadde hatt, kjørehansker og lå stort sett godt under fartsgrensen med 50-tallsbilen sin.

 

Seriøst, hva er problemet med å bare slippe dem forbi?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjører selv motorsykkel, og de fleste er flinke til å slippe oss forbi. Men man har noen som faktisk ikke legger merke til at de har en mc bak eller på siden som vil forbi, det er da vi bruker å ruse opp turtallet litt og de fleste viker da. Men jeg har faktisk vært i en situasjon der en hissig kar sperret veien for meg. Han la seg tett mot midtlinjen, og i det jeg skulle forbi så dunket jeg borti speilet hans med mitt eget speil. Da tente han på alle plugger, rullet ned vinduet og demonstrerte hele sitt flotte vokabular. Heldigvis så var det en sivilpoliti bak vedkommende som hadde sett dette her, og ga bot til personen som aktivt prøvde å stoppe meg, selv om han kun brukte sitt eget felt. Politimannen hadde også en relativt lang samtale med personen om at mc'er har faktisk full rett til å filtrere i trafikken av egen sikkerhet. I rush eller saktegående trafikk, så er det mange som blir ekstra ampre og det hender titt og ofte at mc'er blir påkjørt bak i fra av aggressive bilister. 

 

Men som motorsyklist, så er vi ekstra utsatt for skader, og taper alltid en kollisjon med ett kjøretøy på fire hjul. Ergo, så er det for vår egen sikkerhet at vi filtrerer, ikke for å "snike" oss frem i saktegående trafikk. Det er bare en bonus ved å ha mc. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører MC og en god del lanesplitting i rushtiden.   Aldri vært borti noen men har selvfølgelig fullt fokus på å lese trafikken og variere fart etter forhold og hvor mye bilene "spretter" mellom feltene.   

 

Sparke borti en bil er noe over streken medmindre bilisten har skapt/provosert en farlig situasjon.  Har til nå (ila 7 år) ikke funnet dette nødvendig.  Som regel saktner jeg farten om det er en lite samarbeidsvillig bilist foran og venter på passeringsmulighet i andre feltet.   Er det helt stilletstående setter vi selvfølgelig pris på om bilistene siger ut til sidene i sine respektive felt så vi får de få nødvendige centimeterne.   MC'n min lager ikke så mye lyd, så av og til kan det være gunstig å vente på en "isbryter" a la Harley, den hører de fleste.

 

Fjernlys skal jeg være enig i - vet fra meg selv når jeg kjører bil at om MC'en har fjernlys så ser jeg bort fra speilet for ikke å bli blendet - dvs dette kan fort virke mot sin hensikt.

 

Mopedopplæringen er etter mitt synspunkt altfor dårlig og det er klasseforskjell om du ser en ungdom på lett MC (som har mye grundigere opplæring) kontra mopedist.  Mopedister ser jeg knapt kjenner til vikepliktsregler og de kjører generelt mer som syklister enn som motorsyklister.

 

Sikkerhetsmessig er det gode argumenter for lanesplitting - dvs motorsyklister unngår å bli påkjørt bakfra.  Dette har man ikke bare synsing på, men klare tall på mellom land/stater hvor lanesplitting er tillatt vs ulovlig.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Tror mange overtolker begrepet "ikke til hinder for andre trafikanter".

Dersom en mopedist/motorsyklist/bilist ligger i hekken på meg, så er det h*n som er til hinder for meg. Jeg må bruke mer av min oppmerksomhet på denne ene trafikanten, enn samtlige andre jeg møter i trafikken.

 

Det kan det sies at du også gjør. Snu situasjonen: når motorsyklisten ikke kommer forbi, er den til hinder for seg selv, eller er det du som kanskje er bittelitt til hinder? Sannynligvis skal det nesten ingenting til for at situasjonen skal løse seg uten at noen blir frustrerte/sinte/irriterte hvis alle viser litt forståelse for hverandre i trafikken. Idiotene er unntakene som bekrefter reglene.

 

Jeg hindrer ikke andre kjørende å passere meg, men når jeg holder fartsgrensen og stort sett en god del over så kan de ikke forvente at jeg kommer til å vike for de og står jeg stille så vil jeg ikke flytte meg til siden da det sliter på bilen

 

Du har fortsatt ikke helt forstått diskusjonen skjønner jeg. Sliter på bilen? Hvis du mener at å kjøre i 10km/t 10 cm lengre ut mot veikanten sliter mer på bilen enn å kjøre 10km/t 10 cm nærmere midstripa så tror jeg du bør la bilen din stå hjemme så den ikke sliter seg ut ved å trille rundt på veien.

 

Igjen: det er vanskelig å påvirke dårlige holdninger. Jeg kjører alltid med kamera på, og om jeg skulle satt meg ned og talt opp de jeg har møtt på ila 5 år på MC og 10 år i bil, så tror jeg det er snakk om noen promille antall idioter. 

Lenke til kommentar

Jeg kjører tung MC selv og er generelt oppgitt over hvor dårlig mange motorsyklister oppfører seg i trafikken.

 

Regelen om å flette mellom andre biler er tynnslitt på det beste, i veldig mange situasjoner er det totalt unødvendig, en har ikke noen rett til å bli sluppet frem, ved stillestående kø er det greit om bilistene har litt trafikkflyt i tankene og gir plass så en kan flette forbi dog.

 

Samme gjelder den 'uskrevne' regelen om ferger, her er det også mange motorsyklister som kjører forbi køen og stiller seg fremst. Her er det vanlig at fergemannskapet sier ifra at det ikke skal gjøres, en følger normale trafikkregler. Det ser mange ut til å ignorere.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men du bryter uansett reglene

 

§12.4

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Som da kommer i konflikt med §12.2

 

Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover

 

Dersom en bil foran er nødt til å vike til siden for at en annen trafikant skal komme forbi er ikke veien fri for hindringer. Er ikke veien fri for hindringer skal en ikke foreta en forbikjøring, og jeg kan ikke fatte at noen fornuftige vil finne på å gi forankjørende skyld i trafikkulykke fordi vedkommende ikke vek til siden.

 

Selvfølgelig skal forbikjøring skje ihht regler, men når man da ser at noen vil forbi og det er absolutt ingen grunn til å 'nekte' de det, så skal man altså legge seg til høyre, som sagt - ellers bryter man reglene. §5.3 er også verdt å merke seg(... Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.), så det skal ikke være noe problem å komme forbi hvis man forholder seg til regelverket.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Tror mange overtolker begrepet "ikke til hinder for andre trafikanter".

Dersom en mopedist/motorsyklist/bilist ligger i hekken på meg, så er det h*n som er til hinder for meg. Jeg må bruke mer av min oppmerksomhet på denne ene trafikanten, enn samtlige andre jeg møter i trafikken.

 

Det kan det sies at du også gjør. Snu situasjonen: når motorsyklisten ikke kommer forbi, er den til hinder for seg selv, eller er det du som kanskje er bittelitt til hinder? Sannynligvis skal det nesten ingenting til for at situasjonen skal løse seg uten at noen blir frustrerte/sinte/irriterte hvis alle viser litt forståelse for hverandre i trafikken. Idiotene er unntakene som bekrefter reglene.

 

Jeg hindrer ikke andre kjørende å passere meg, men når jeg holder fartsgrensen og stort sett en god del over så kan de ikke forvente at jeg kommer til å vike for de og står jeg stille så vil jeg ikke flytte meg til siden da det sliter på bilen

 

Du har fortsatt ikke helt forstått diskusjonen skjønner jeg. Sliter på bilen? Hvis du mener at å kjøre i 10km/t 10 cm lengre ut mot veikanten sliter mer på bilen enn å kjøre 10km/t 10 cm nærmere midstripa så tror jeg du bør la bilen din stå hjemme så den ikke sliter seg ut ved å trille rundt på veien.

 

Igjen: det er vanskelig å påvirke dårlige holdninger. Jeg kjører alltid med kamera på, og om jeg skulle satt meg ned og talt opp de jeg har møtt på ila 5 år på MC og 10 år i bil, så tror jeg det er snakk om noen promille antall idioter. 

 

 

Du kan lite om biler om du ikke vet at det sliter mye på servo og dekk når en snur på rattet når bilen står stille og det er jo det vi diskuterer her?

I fart så har MCer ingenting å gjøre mellom biler i samme retning

Lenke til kommentar

 

Tror mange overtolker begrepet "ikke til hinder for andre trafikanter".

Dersom en mopedist/motorsyklist/bilist ligger i hekken på meg, så er det h*n som er til hinder for meg. Jeg må bruke mer av min oppmerksomhet på denne ene trafikanten, enn samtlige andre jeg møter i trafikken.

 

Det kan det sies at du også gjør. Snu situasjonen: når motorsyklisten ikke kommer forbi, er den til hinder for seg selv, eller er det du som kanskje er bittelitt til hinder? Sannynligvis skal det nesten ingenting til for at situasjonen skal løse seg uten at noen blir frustrerte/sinte/irriterte hvis alle viser litt forståelse for hverandre i trafikken. Idiotene er unntakene som bekrefter reglene.

 

 

Nå tilegner du meg en adferd som jeg ikke har opplyst om. Mitt poeng er at mange mener at ettersom "jeg" kjører fortere enn andre og vil forbi andre trafikanter, så er disse til hinder for "meg".

Endret av hightow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...