Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

 

Du kan lite om biler om du ikke vet at det sliter mye på servo og dekk når en snur på rattet når bilen står stille og det er jo det vi diskuterer her?

Sliter ikke å ligge ved/på hvitstripa.

 

Ikke det det er snakk om og jo, det kan gjøre det (er som regel der steinene ligger)

Eneste gangene jeg er i nærheten av hvitstripe er når det er trangt (møtende trafikk) og utrykningskjøretøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke det det er snakk om og jo, det kan gjøre det (er som regel der steinene ligger)

Eneste gangene jeg er i nærheten av hvitstripe er når det er trangt (møtende trafikk) og utrykningskjøretøy

Når man kjører større kjøretøy(som du vel gjør?) så ligger man jo der nesten hele tiden. Svært sjeldent sten - kommer selvfølgelig an på hvilken type vei. Idag så jeg en stein og den lå midt i feltet

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal forbikjøring skje ihht regler, men når man da ser at noen vil forbi og det er absolutt ingen grunn til å 'nekte' de det, så skal man altså legge seg til høyre, som sagt - ellers bryter man reglene. §5.3 er også verdt å merke seg(... Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.), så det skal ikke være noe problem å komme forbi hvis man forholder seg til regelverket.

 

 

Litt usikker på hvordan du mente det, men det kommer ikke klart frem i sitatet ditt at avstanden det er snakk om her er avstanden til forankjørende, og ikke avstanden mellom bilene side om side

 

For øvrig helt enig i det du sier, å gå aktivt inn for å blokkere er en uting i nesten alle situasjoner. 

Lenke til kommentar

Normalt er det jo ikke snakk om å kjøre forbi én bil. Det er snakk om å kjøre forbi lengre køer der det står stille.

Da sparer man tid, både for seg selv og andre ved å filtrere mellom biler.

 

Jeg snakker ikke om å presse seg frem, det er jeg enig i at er en uting.

Det er motorsyklisten som må vike dersom det er slik at det er vanskelig å komme seg frem. En motorsyklist kan ikke "kreve" at en bil skal flytte seg for at han skal få filtrere.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

å aktivt blokkere er kanskje en uting, men å presse seg fram er like galt

Du sparer veldig mye tid på å kjøre forbi en bil når det er 10 biler til foran, så det eneste du gjør er å irritere andre billister og skape farlige situasjoner

 

Det er ikke tilfellet her. Du kjører kanskje forbi 200-500 biler, og sparer alt fra fem minutter til to timer i kø. Vesentlig forskjell. 

 

Å aktivt blokkere er ikke bare en uting, det er ulovlig og kan skape farlige situasjoner. Å "presse seg frem" kan også være både ulovlig og skape farlige situasjoner, men svært sjeldent når en motorsyklist filtrerer: som jo etter min oppfatning ikke er å "presse seg frem," men heller utnytte plassen på veien.

 

EDIT: De fleste motorsyklister vet dessuten at i et sammenstøt, er de den tapende parten, uavhengig av skyld. Dette gjør at de fleste kjører på en hensynsfull og fornuftig måte. De færreste vil skade seg selv. Men akkurat som med billister, piloter, kapteiner, lekmenn, selgere, [sett inn alle andre beskrivelser av mennesker her]... finnes det idioter som ødelegger for andre.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Gjør oppmerksom på følgende forskjell på enkelte motorsykler kontra biler. Noen motorsykler er luftavkjølte. Og gitt en kokvarm juli måned, i eviglang kø, kan dere bilister ikke forvente at vi skal parkere på fortauet og gå hjem. Vi må være i bevegelse. Og blir vi stående en time i kø, så kan vi naturligvis ikke drive å starte og stoppe ørtenogførti ganger. Det er EN av grunnene til at motorsykler kjører videre, mens biler står. Men slik er de konstruerte. Selv med vannkjøling trenger de en viss andel bevegelse for å få kjølt ned motoren.

 

Så vet dere det. Siden ingen nevnte det.

Lenke til kommentar

Gjør oppmerksom på følgende forskjell på enkelte motorsykler kontra biler. Noen motorsykler er luftavkjølte. Og gitt en kokvarm juli måned, i eviglang kø, kan dere bilister ikke forvente at vi skal parkere på fortauet og gå hjem. Vi må være i bevegelse. Og blir vi stående en time i kø, så kan vi naturligvis ikke drive å starte og stoppe ørtenogførti ganger. Det er EN av grunnene til at motorsykler kjører videre, mens biler står. Men slik er de konstruerte. Selv med vannkjøling trenger de en viss andel bevegelse for å få kjølt ned motoren.

 

Så vet dere det. Siden ingen nevnte det.

Så hvis jeg har en bil som må være i bevegelse for å få tilstrekkelig kjøling kan jeg lanesplitte med den også?

 

Det er visst noen biler med luftavkjølt motor også..

Lenke til kommentar

 

Man burde ALLTID slippe frem buss, mc og sykkel. De er mye mindre til hinder i dag enn om de kjører bil, så det er vinn/vinn å slippe de frem.

Tja, kan ikke si meg helt enig der...jeg nekter å tilrettelegge for køsniking.

 

Dersom buss, mc og sykkel fortsetter å være et godt alternativ for de som benytter det og fremstår som et godt alternativ for andre, så blir det mindre biler på veien som hindrer deg i din ferdsel.
Lenke til kommentar

 

 

Man burde ALLTID slippe frem buss, mc og sykkel. De er mye mindre til hinder i dag enn om de kjører bil, så det er vinn/vinn å slippe de frem.

Tja, kan ikke si meg helt enig der...jeg nekter å tilrettelegge for køsniking.
Dersom buss, mc og sykkel fortsetter å være et godt alternativ for de som benytter det og fremstår som et godt alternativ for andre, så blir det mindre biler på veien som hindrer deg i din ferdsel.

Irrelevant!

Når en Mc bryter ut av køen, kjører mellom feltene et stykke og skjærer inn i køen lenger fremme så er det køsniking..og det liker vi dårlig i trafikken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dersom buss, mc og sykkel fortsetter å være et godt alternativ for de som benytter det og fremstår som et godt alternativ for andre, så blir det mindre biler på veien som hindrer deg i din ferdsel.

Irrelevant!

Når en Mc bryter ut av køen, kjører mellom feltene et stykke og skjærer inn i køen lenger fremme så er det køsniking..og det liker vi dårlig i trafikken!

 

Det er ikke irrelevant å klare og se det store bildet. En mc som "sniker" vil komprimere køen, som alltid er en fordel. Dersom alle andre enn deg kjørte MC, så hadde du omtrent aldri opplevd kø igjen.
Lenke til kommentar

 

 

Dersom buss, mc og sykkel fortsetter å være et godt alternativ for de som benytter det og fremstår som et godt alternativ for andre, så blir det mindre biler på veien som hindrer deg i din ferdsel.

Irrelevant!Når en Mc bryter ut av køen, kjører mellom feltene et stykke og skjærer inn i køen lenger fremme så er det køsniking..og det liker vi dårlig i trafikken!
Det er ikke irrelevant å klare og se det store bildet. En mc som "sniker" vil komprimere køen, som alltid er en fordel. Dersom alle andre enn deg kjørte MC, så hadde du omtrent aldri opplevd kø igjen.

Den komprimerer køen så lenge den ligger mellom feltene, så det blir bare midlertidig. En Mc tar like mye plass som en personbil.

Så eksluder Mc fra listen din...enig med buss og sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...