Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

Hentet ny bil fra forhandler for 2 dager siden og har ikke rukket å installere dashcam enda. Skal gjøres i morgen.

 

I dag sto jeg i kø inn mot Oslo på Mosseveien, var skjedd en ulykke så var ekstra mye kø. En hel haug motorsyklister og mopedister presset seg frem mellom bilene, og en av de var så frekk å sparke til bilen foran meg gjentatte ganger i bakfangeren fordi han ikke fikk plass til å kjøre mellom. Så bare ristet han på hodet til hun som kjørte bilen. De gangene det faktisk skjer noe som er verdt å hente ut opptak på, har man enten ikke kamera montert/aktivert eller noe annet :p Utrolig irriterende :p

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og en av de var så frekk å sparke til bilen foran meg gjentatte ganger i bakfangeren fordi han ikke fikk plass til å kjøre mellom. Så bare ristet han på hodet til hun som kjørte bilen. 

 

Da hadde det faktisk vært på med nødblinken og en ganske grei samtale med syklisten, om det var jeg som hadde kjørt den bilen!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hentet ny bil fra forhandler for 2 dager siden og har ikke rukket å installere dashcam enda. Skal gjøres i morgen.

 

I dag sto jeg i kø inn mot Oslo på Mosseveien, var skjedd en ulykke så var ekstra mye kø. En hel haug motorsyklister og mopedister presset seg frem mellom bilene, og en av de var så frekk å sparke til bilen foran meg gjentatte ganger i bakfangeren fordi han ikke fikk plass til å kjøre mellom. Så bare ristet han på hodet til hun som kjørte bilen. De gangene det faktisk skjer noe som er verdt å hente ut opptak på, har man enten ikke kamera montert/aktivert eller noe annet :p Utrolig irriterende :p

 

Jeg har leiebil nå, og ikke kamera der. I går hadde jeg en moped 20 cm fra støtfangeren bak. Jeg ga et trykk på bremsepedalen, og han bare kjørte ut på siden av veien, over en liten grøft, og opp på en gang og sykkelsti... Typisk at man ikke har kamera da.

Lenke til kommentar

Det var veldig lite hensynsfullt av deg! Mopedførere har veldig dårlig opplæring, og de skjønner ikke at det de gjør er farlig for seg selv. Som bilist er man nødt til å være defensiv i trafikken, på grunn av at andre ferdes sammen med deg, som ikke har samme forståelsen for faremomentene i trafikken.

 

Ang. motorsykkelisten som sparket i bilen, så forstår jeg frustrasjonen hans, er ingenting mer irriterende å stå og bli blokkert av en som overhodet ikke følger med i speil. Eller er en såkalt kuk, som prøver å blokkere forbikjøring. Ikke greit å sparke i bilen likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var veldig lite hensynsfullt av deg! Mopedførere har veldig dårlig opplæring, og de skjønner ikke at det de gjør er farlig for seg selv. Som bilist er man nødt til å være defensiv i trafikken, på grunn av at andre ferdes sammen med deg, som ikke har samme forståelsen for faremomentene i trafikken.

 

Ang. motorsykkelisten som sparket i bilen, så forstår jeg frustrasjonen hans, er ingenting mer irriterende å stå og bli blokkert av en som overhodet ikke følger med i speil. Eller er en såkalt kuk, som prøver å blokkere forbikjøring. Ikke greit å sparke i bilen likevel.

 

Sånn gjør jeg med alle som henger i hekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. motorsykkelisten som sparket i bilen, så forstår jeg frustrasjonen hans, er ingenting mer irriterende å stå og bli blokkert av en som overhodet ikke følger med i speil. Eller er en såkalt kuk, som prøver å blokkere forbikjøring. Ikke greit å sparke i bilen likevel.

Nå er det vel slik at de ikke har lov til å kjøre mellom biler? De skal vel ta opp 1 "plass" på veien akkurat som en bil? Akkurat som at de ikke har lov til å kjøre 2 ved siden av hverandre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som noen her inne er "trafikkbøller" ja. Som sagt er det ikke ulovlig å filtrere, og veitrafikkloven sier ganske greit at man ikke skal være til hindring for andre. Ergo. ligg til høyre i filen, slik at MC og sykkellister kan kjøre forbi i kø.

 

Og at man brake checker trafikkanter bak seg burde føre til at man mister lappen. Det er faktisk ikke vanskeligere enn å enten slå på nødblinken, eller blinke med bremselys uten å skape en farlig situasjon. Men noen folk klarer vel ikke unnlate å være aggressiv.

Endret av Revolution
  • Liker 1
Lenke til kommentar

å ikke være til hinder for andre betyr ikke at en skal ligge til høyre og slippe fram MCer

 

det er de som ligger for nærme som vil miste lappen, ikke den som varsler med bremselys

å bråbremse, uten forvarsel når en vet at noen ligger rett bak deg blir noe helt annet

 

Jeg bryr meg døtta om de passerer meg, men det blir en uting når de sparker i biler som ikke flytter på seg for dem

  • Liker 6
Lenke til kommentar

å ikke være til hinder for andre betyr ikke at en skal ligge til høyre og slippe fram MCer

 

det er de som ligger for nærme som vil miste lappen, ikke den som varsler med bremselys

å bråbremse, uten forvarsel når en vet at noen ligger rett bak deg blir noe helt annet

 

Jeg bryr meg døtta om de passerer meg, men det blir en uting når de sparker i biler som ikke flytter på seg for dem

 

Rent lovlig, er du ikke til hinder når du ligger plassert normalt i et felt. Men du taper ikke noe på å ligge 20-50cm lengre ut til siden for å skape en tryggere passasje for motorsyklister. Om du derimot med vilje forsøker å hindre passering er det noe annet.

 

Brakecheck, som det kalles er ikke lov. Da er du definitivt til hinder, og du provoserer frem en potensiell ulykke. Om bilen bak kjører med dashcam og kan bevise at DU bremset, så sitter du fint i det. 

 

Ingen skal sparke i biler eller skade noe på annen måte, men det forandrer ikke faktum at filtrering er fullt tillatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

å ikke være til hinder for andre betyr ikke at en skal ligge til høyre og slippe fram MCer

 

det er de som ligger for nærme som vil miste lappen, ikke den som varsler med bremselys

å bråbremse, uten forvarsel når en vet at noen ligger rett bak deg blir noe helt annet

 

Jeg bryr meg døtta om de passerer meg, men det blir en uting når de sparker i biler som ikke flytter på seg for dem

 

Rent lovlig, er du ikke til hinder når du ligger plassert normalt i et felt. Men du taper ikke noe på å ligge 20-50cm lengre ut til siden for å skape en tryggere passasje for motorsyklister. Om du derimot med vilje forsøker å hindre passering er det noe annet.

 

Brakecheck, som det kalles er ikke lov. Da er du definitivt til hinder, og du provoserer frem en potensiell ulykke. Om bilen bak kjører med dashcam og kan bevise at DU bremset, så sitter du fint i det. 

 

Ingen skal sparke i biler eller skade noe på annen måte, men det forandrer ikke faktum at filtrering er fullt tillatt. 

 

 

Hvem skal kunne bevise at jeg ikke bremset for en katt som løp over veien...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som noen her inne er "trafikkbøller" ja. Som sagt er det ikke ulovlig å filtrere, og veitrafikkloven sier ganske greit at man ikke skal være til hindring for andre. Ergo. ligg til høyre i filen, slik at MC og sykkellister kan kjøre forbi i kø...

 

Vtrl §3:

 

 

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Denne paragrafen er ganske klar, og gjelder alle som ferdes med motorvogn. Hva hvis jeg som bilfører blir forstyrret av motorsyklister som absolutt skal klemme seg imellom trafikk?

 

 

 

å ikke være til hinder for andre betyr ikke at en skal ligge til høyre og slippe fram MCer

 

det er de som ligger for nærme som vil miste lappen, ikke den som varsler med bremselys

å bråbremse, uten forvarsel når en vet at noen ligger rett bak deg blir noe helt annet

 

Jeg bryr meg døtta om de passerer meg, men det blir en uting når de sparker i biler som ikke flytter på seg for dem

 

...Men du taper ikke noe på å ligge 20-50cm lengre ut til siden for å skape en tryggere passasje for motorsyklister. Om du derimot med vilje forsøker å hindre passering er det noe annet...

 

 

Jeg, som kanskje er i overkant pedantisk når det kommer til kjøretøyet mitt, har sett flere strekker hvor det er mye fremmedlegemer, dårlig asfalt, hullete osv. i ytterkantene av veibanen og kommer ikke til å risikere verkstedregninger (evt.) for å slippe frem noen ved å kjøre enda mer til siden. Unntaket vil være for utrykningskjøretøy i utrykning selvfølgelig.

 

Uten tvil vil det tryggeste for motorsyklister være å holde seg på plassen sin i trafikkbildet selv når det er kø. Føler at en del av dem virker som noen utålmodige mennesker siden de på "død og liv" skal kjøre mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enhver[/size] skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Denne paragrafen er ganske klar, og gjelder alle som ferdes med motorvogn. Hva hvis jeg som bilfører blir forstyrret av motorsyklister som absolutt skal klemme seg imellom trafikk?[/size]

 

 

Forstyrrelser er vanskelig å definere, og, kan være person-/situasjonsavhengig. Du kan sammenligne det med f.eks. denne loven:

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

 

For meg, vil kirkeklokker som klinger en halvtime i strekk tre ganger om dagen på helligdager være forstyrrende, og det kan utvilsomt kalles "utilbørlig larm." Gjør det noe skade. Nei.

 

For å stille et annet spørsmål: hvordan påvirker nevnte forstyrrels din og andres sikkerhet som billist? Må du bremse på grunn av motorsyklisten? MÅ du gjøre unnamanøvre? Må du gjøre noen endringer i et fast kjøremønster når motorsyklisten passerer, for å ivareta din, og andre traffikanters sikkerhet. Sannsynligvis ikke..

 

Ingen tvinger deg til å kjøre så langt ut at du kommer ut av veien, men det er svært lite som skal til for å gi mer spillerom til motorsyklister. Bilen din blir ikke ødelagt av å kjøre ved hvitstripa.

 

De som kjører i mellom kan godt være litt utålmodige, men majoriteten av dem ønsker å komme frem på en trygg og effektiv måte: Kø med tung motorsykkel er slitsomt. Man er godt påkledd blir fort varm og kan på dem måten bli raskere ufokusert/sliten. Risikoen for å bli påkjørt bakfra er også der.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet ny bil fra forhandler for 2 dager siden og har ikke rukket å installere dashcam enda. Skal gjøres i morgen.

 

I dag sto jeg i kø inn mot Oslo på Mosseveien, var skjedd en ulykke så var ekstra mye kø. En hel haug motorsyklister og mopedister presset seg frem mellom bilene, og en av de var så frekk å sparke til bilen foran meg gjentatte ganger i bakfangeren fordi han ikke fikk plass til å kjøre mellom. Så bare ristet han på hodet til hun som kjørte bilen. De gangene det faktisk skjer noe som er verdt å hente ut opptak på, har man enten ikke kamera montert/aktivert eller noe annet :p Utrolig irriterende :p

Spørsmålet er vel heller hvorfor man skulle ønske å la være å slippe dem forbi...

 

Når det er sagt så var denne fyrens oppførsel lite bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder meg godt ut i mitt felt, dette har også positiv effekt ved tilfeller der utrykningskjøretøy skal forbi.

Dog gidder jeg ikke vike en cm ekstra for motorsyklister med fjernlys, da er jeg heller med på å blokkere.

Kjører de med normalt nærlys viker jeg gjerne litt ekstra for å slippe de forbi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...