Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

Det er gjennomsnittlig jeg vil frem til. Og det er det som er relevant for oss her oppe. På vått føre kan det nok tenkes at bilen drar ganske godt ifra. Alt i alt koker det ned til dekk, friksjon kontra masse i bevegelse. Men på tørt føre, en gjennomsnittlig mc stopper før.

 

At jeg kan samle innleggene er nå bare noe du sier for å sette deg i en maktposisjon for å understreke myndighet i forhold til svar og relevansen. Noen innlegg det er da virkelig noe forumet må tåle.

 

Hilsen en tidligere moderator fra dette forumet gjennom mange år!!

 

Og hva er gjennomsnittet her oppe da? Alle som kjører MC har en lett sport sykkel med topp moderne bremser og ABS? Og alle med bil har budsjetts biler med dårlige dekk? 

Et mer realistisk syn på det er nok at det er i svært få tilfeller at en motorsyklist vil ha noe betydelig fordel i en oppbremsings situasjon som du tidligere påsto, ser du har jekket deg gradvis litt ned fra dine tidligere påstander, så vi nærmer jo oss en enighet om ikke annet. Jeg kan gå med på at gjennomstilig under optimale forhold vil bilister og motorsyklister stille likt her til lands. Under ellers ikke optimale forhold vil nærmest alltid billen komme ut fremst

 

Ellers er jeg ganske sikker på min sak her da fysikken seg selv er på min side, så jeg har ingen motivasjon for å prøve å sette meg selv i noen maktposisjon, det var en liten notis til deg som jeg nå ser at jeg nok skulle tatt over en PM, men dette blir en metadiskusjon, har du mer du vil si om den saken ikke nøl med å sende meg en PM. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er gjennomsnittlig jeg vil frem til. Og det er det som er relevant for oss her oppe. På vått føre kan det nok tenkes at bilen drar ganske godt ifra. Alt i alt koker det ned til dekk, friksjon kontra masse i bevegelse. Men på tørt føre, en gjennomsnittlig mc stopper før.

 

At jeg kan samle innleggene er nå bare noe du sier for å sette deg i en maktposisjon for å understreke myndighet i forhold til svar og relevansen. Noen innlegg det er da virkelig noe forumet må tåle.

 

Hilsen en tidligere moderator fra dette forumet gjennom mange år!!

 

Og hva er gjennomsnittet her oppe da? Alle som kjører MC har en lett sport sykkel med topp moderne bremser og ABS? Og alle med bil har budsjetts biler med dårlige dekk? 

Et mer realistisk syn på det er nok at det er i svært få tilfeller at en motorsyklist vil ha noe betydelig fordel i en oppbremsings situasjon som du tidligere påsto, ser du har jekket deg gradvis litt ned fra dine tidligere påstander, så vi nærmer jo oss en enighet om ikke annet. Jeg kan gå med på at gjennomstilig under optimale forhold vil bilister og motorsyklister stille likt her til lands. Under ellers ikke optimale forhold vil nærmest alltid billen komme ut fremst

 

Ellers er jeg ganske sikker på min sak her da fysikken seg selv er på min side, så jeg har ingen motivasjon for å prøve å sette meg selv i noen maktposisjon, det var en liten notis til deg som jeg nå ser at jeg nok skulle tatt over en PM, men dette blir en metadiskusjon, har du mer du vil si om den saken ikke nøl med å sende meg en PM. 

 

 

Når vinden blåser og man pisser i motvind, så lukker man instinktivt munnen. Det er hva som skjer her.

 

Det er for å si det slik muligens en diskusjon på tvers av generasjoner vi driver på med her. Nå aner ikke jeg hvor gammel du er, men jeg er 41 og har muligens vokst opp med andre kjøretøy enn hva du har gjort. Og i hvert fall på et gitt tidspunkt så var det ikke det spor av tvil om at en mc stoppet før en bil. Både når det kom til kvalitet på dekk og bremser. Men etter hvert som at årene har gått så har det nok skjedd revolusjoner på bilfronten i forhold til bremser og stopplengde. Dog også på mc. Men forskjellene har utlignet seg. Men jeg står bom fast på, fremdeles i anno 2016, at en mc oppbremset på riktig måte av en som kan kjøre mc- så stopper mc'en før bilen. Men, at biler i dag er vesentlig mye bedre og kanskje kommer til å forbi mc'en i fremtiden det kan skje. Men sorry, ikke i 2016. Ikke enda.

Endret av Harley Davidson
Lenke til kommentar

Hele poenget mitt med å ta opp dette var for å oppklare en gammel myte om at MCer alltid vil ha bedre bremse egenskaper enn en bil. En myte som virket til å stå ganske sterkt igjen i en del som diskuterte her. Jeg sto av samme oppfatning før jeg startet på MC lappen hvor instruktør tok opp denne myten på den første timen vi hadde (et teoretisk grunnkurs), da han gang på gang så motorsyklister ligge tett oppi bilene foran samt viste om en del holdninger rundt dette med at MCer alltid har bedre bremser som ifølge han var helt feil. Når en og søker opp temaet på google å går litt inn i materien vil en se at det han sa stemte. Å ha en holdning om at en motorsykkel alltid vil ha bedre bremse egenskaper enn en bil er en direkte farlig og feil holdning. Dette er poenget mitt.

 

https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/33sun7/motorcycle_braking_distances/

 

Her er en liten kneppe bremselengder hvor en ser selv at pickuper ofte vil ha bedre dokumentert bremse egenskaper enn mange moderne motorsykler. 

 

Å finne dokumentasjon rundt bremselengder for eldre motorsykler mot eldre biler er dog ikke fult så lett, så det er ikke en diskusjon jeg vil utgi meg på. 

 

 

Dette var det eldste jeg var istand til å finne som igjen er en helt vanlig familie bil som har betydelig kortere bremselengde enn en ellers sportslig motorsykkel.  Jeg kan og finne ørtent andre videoer du kan få se på om dette er ønskelig. 

 

Jeg er forøvrig 25 og vi har nok vokst opp med forskjellige kjøretøy, uavhengig om hva som en gang var er det ikke spesielt lurt å spre holdninger som objektivt er feil i svært mange situasjoner. En annen faktor er jo sjåførens ferdigheter, en vil ofte være istand til å bremse langt bedre i en kontrollert situasjon på en sykkel enn i en stresset situasjon på da det krevet langt mer av føreren å ha en bråstopp på en MC enn på en bil hvor det stort sett bare dreier seg om å klampe bremsepedalen i bånn så ordner bilen resten. Samtlige tester en ser (hvor nesten alltid bilen har kortere bremselengde) Er og under kontrollerte situasjoner hvor fører av både bil og motorsykkel får tatt ut det som er mulig av kjøretøyene, den store forskjellen er dog at i en krise situasjon vil en nesten alltid være istand til å replikere den samme bremse avstanden i en bil, men det er langt fra sikkert at en klarer på en sykkel. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn til informasjon så er nok ikke største grunnen til påkjørsel bakfra at MC har bedre bremser enn bil, det er heller det at mange sjåfører blir mer uoppmerksomme når de kjører i kø. Kombinasjonen med mindre oppmerksomhet og at en MC er fysisk mindre (ikke like lett å se) er hovedgrunnen til påkjørsel bakfra, etter den informasjonen jeg har sett.

Lenke til kommentar

I mine 2.5 sesong som fører av motorsykkel så har majoriteten av min tid i rushtrafikken vært brukt i mellom biler med mindre det har vært litt fart i køa.

Har enda ikke opplevd å bli nektet å komme i mellom andre bilister, eneste er at enkelte ikke følger med så aktivt bakover så i noen tilfeller tar det tid før jeg har blitt gitt plass.

 

Jeg er uansett overbevist over at det er vinn/vinn for alle parter at vi som kjører mc i all hovedsak ligger i mellom bilene i stillestående og saktegående kø.

Vi som fører smidigere kjøretøy vinner det at vi kommer fortere frem og bilister vinner på at køen blir mer kompakt og at enkelte kjøretøy befinne seg i køen i kortere periode enn ved at vi også hadde valgt bil eller "holdt vår plass i køa".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I mine 2.5 sesong som fører av motorsykkel så har majoriteten av min tid i rushtrafikken vært brukt i mellom biler med mindre det har vært litt fart i køa.

Har enda ikke opplevd å bli nektet å komme i mellom andre bilister, eneste er at enkelte ikke følger med så aktivt bakover så i noen tilfeller tar det tid før jeg har blitt gitt plass.

 

Jeg er uansett overbevist over at det er vinn/vinn for alle parter at vi som kjører mc i all hovedsak ligger i mellom bilene i stillestående og saktegående kø.

Vi som fører smidigere kjøretøy vinner det at vi kommer fortere frem og bilister vinner på at køen blir mer kompakt og at enkelte kjøretøy befinne seg i køen i kortere periode enn ved at vi også hadde valgt bil eller "holdt vår plass i køa".

 

Dette er jeg sterkt uenig i. Der hvor køen står stille eller går veldig sakte presser motorsykler seg mellom bilene, mens med en gang køen er i ferd med å løse seg opp hvor det faktisk hadde hjulpet for køen totalt sett at motorsyklene presset seg mellom bilene legger motorsyklene seg tilbake i midten av veien og tar akkurat like mye plass som en bil. Med andre ord er den filtreringen ikke noe annet en sniking, og gjør at vi andre må stå lengre i kø. 

Køen over Fetsundbrua er et veldig godt eksempel på nettopp dette. Der er/var det en veldig tydelig flaskehals, et lyskryss hvor køen løste seg opp rett etter. Hvor køen er stillestående presser MCene seg mellom bilene, men gjennom lyskrysset som er den virkelige flaskehalsen krever MCene akkurat like mye plass som en bil. 

Merk at det så og si alltid er der hvor køen løser seg opp at de virkelige flaskehalsene ligger. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...