Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

Den komprimerer køen så lenge den ligger mellom feltene, så det blir bare midlertidig. En Mc tar like mye plass som en personbil.

Så eksluder Mc fra listen din...enig med buss og sykkel.

En Mc tar like mye plass som en personbil dersom han følger lover og regler, så det er vel strengt tatt irrelevant ;)

 

Slik 99% av alle Mc førere kjører, så ligger de flere i bredden, de ligger mellom filene i køer, de "sniker" seg forbi ulykker, de reagerer/akselerer langt bedre når køer løses opp++ Derfor tar de også mye mindre plass i trafikkbildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den komprimerer køen så lenge den ligger mellom feltene, så det blir bare midlertidig. En Mc tar like mye plass som en personbil.Så eksluder Mc fra listen din...enig med buss og sykkel.

En Mc tar like mye plass som en personbil dersom han følger lover og regler, så det er vel strengt tatt irrelevant ;)Slik 99% av alle Mc førere kjører, så ligger de flere i bredden, de ligger mellom filene i køer, de "sniker" seg forbi ulykker, de reagerer/akselerer langt bedre når køer løses opp++ Derfor tar de også mye mindre plass i trafikkbildet.

Enig med deg angående den aggressive oppførselen til Mc førere. Men er ikke enig i at dette medfører at de tar mindre plass, heller tvert imot. Dette er støy i trafikbildet som ødelegger flyten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man burde ALLTID slippe frem buss, mc og sykkel. De er mye mindre til hinder i dag enn om de kjører bil, så det er vinn/vinn å slippe de frem.

Tja, kan ikke si meg helt enig der...jeg nekter å tilrettelegge for køsniking.

 

 

Kan tenke meg at du er en liten virompeis du. Hvorfor ikke? Når de kan og ikke du? Hva er problemet? Står du der så står du der. Hvorfor trekke andre ned i dritten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Den komprimerer køen så lenge den ligger mellom feltene, så det blir bare midlertidig. En Mc tar like mye plass som en personbil.Så eksluder Mc fra listen din...enig med buss og sykkel.

En Mc tar like mye plass som en personbil dersom han følger lover og regler, så det er vel strengt tatt irrelevant ;)Slik 99% av alle Mc førere kjører, så ligger de flere i bredden, de ligger mellom filene i køer, de "sniker" seg forbi ulykker, de reagerer/akselerer langt bedre når køer løses opp++ Derfor tar de også mye mindre plass i trafikkbildet.

Enig med deg angående den aggressive oppførselen til Mc førere. Men er ikke enig i at dette medfører at de tar mindre plass, heller tvert imot. Dette er støy i trafikbildet som ødelegger flyten.

 

 

Hva du mener er vel likegyldig når det er gjort studier på området som beviser det motsatte.

Filtrering (/lane splitting) hjelper trafikkflyt generelt, og i tillegg er det mye mer gunstig for miljøet.

 

Ref. forskning gjennomført av Transport and Mobility Leuven i Belgia.

http://www.tmleuven.be/project/motorcyclesandcommuting/20110921_Motorfietsen_eindrapport_Eng.pdf

 

 

 

Studying one congested stretch of road, the researchers found replacing 10 percent of cars with motorcycles would cut time stuck in traffic by 63 percent—for everyone. Carbon emissions drop by 6 percent, due largely to smoother traffic flow.

 

Edit: Det er også gjort studier som viser at det er tryggere for motorsyklisten å lane splitte. Den største faren for motorsykler er påkjørsel bakfra, dette gjelder spesielt i køsituasjoner der bilførere ikke er like oppmerksomme.

 

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

det er de som ligger for nærme som vil miste lappen, ikke den som varsler med bremselys

å bråbremse, uten forvarsel når en vet at noen ligger rett bak deg blir noe helt annet

 

Bråbremse med forvarsel :lol: Man skal ligge langt nok bak til at en bråbrems ikke gjør at man står i fare for å smelle inn i bilen foran. Jeg har klaget på avstanden til bilen foran når jeg har vært passasjer altfor mange ganger.

 

Hvem skal kunne bevise at jeg ikke bremset for en katt som løp over veien...?

Det er vel allerede prøvd. http://www.tv2.no/2015/02/05/nyheter/forsikring/trafikkulykke/6530173

 

Den videoen viser uaktsom kjøring av personen bak da han lå altfor nærme den andre. Det er mange grunner for å bremse opp + at det synsbedrag er en ting. Det var ikke rare oppbremsingen, under en meter, så det trengte ikke være mye mer avstand før ingenting hadde skjedd. Bilen bak kjørte som en idiot uavhengig om bråbremsen var "berettiget" eller ei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man burde ALLTID slippe frem buss, mc og sykkel. De er mye mindre til hinder i dag enn om de kjører bil, så det er vinn/vinn å slippe de frem.

 

Tja, kan ikke si meg helt enig der...jeg nekter å tilrettelegge for køsniking.

 

Kan tenke meg at du er en liten virompeis du. Hvorfor ikke? Når de kan og ikke du? Hva er problemet? Står du der så står du der. Hvorfor trekke andre ned i dritten?

Merkelige argumenter, litt av en skrue du!

 

Det finnes ingen unnskyldning for køsniking, det skjer på bekostning av andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelige argumenter, litt av en skrue du!

Det finnes ingen unnskyldning for køsniking, det skjer på bekostning av andre.

 

 

Hvem går det på bekostning av?

Som jeg har referert til er det studier som viser at det er gunstig for alle.

 

Det blir mindre køer på veiene for alle, det er tryggere for motorsyklistene og det gir en miljøgevinst.

Endret av TheHaughom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Motorsykkel bryter ut av kø, kjører mellom feltene et stykke og entrer køen lenger fremme.

Er et det ikke åpenbart at dette er køsniking? Bilene som blir kjørt forbi dyttes lenger bakover i køen..

 

Du kan kalle det hva du vil, ettersom det beviselig gagner deg også skjønner jeg ikke den negative holdningen du har til dette.

Lenke til kommentar

 

Motorsykkel bryter ut av kø, kjører mellom feltene et stykke og entrer køen lenger fremme.

Er et det ikke åpenbart at dette er køsniking? Bilene som blir kjørt forbi dyttes lenger bakover i køen..

 

Du kan kalle det hva du vil, ettersom det beviselig gagner deg også skjønner jeg ikke den negative holdningen du har til dette.

Totalt ubegripelig påstand at når noen sniker forbi deg i køen så gagner det deg?? Jeg bare rister på hodet! Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du slipper aldri inn folk som har vikeplikt altså ... Å forventer ikke å få slippe inn når det er tettpakket og du har vikeplikt. Umulig å komme inn hvis du følger snikprinsippet ditt.

 

Edit: Så du sier egentlig at ingen unnskyldning for din og andres sniking - kanskje fordi det ikke er nødvendig iom det er slik trafikkavviklingen fungerer og det er en ok løsning for alle.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

 

 

Man burde ALLTID slippe frem buss, mc og sykkel. De er mye mindre til hinder i dag enn om de kjører bil, så det er vinn/vinn å slippe de frem.

Tja, kan ikke si meg helt enig der...jeg nekter å tilrettelegge for køsniking.

 

Kan tenke meg at du er en liten virompeis du. Hvorfor ikke? Når de kan og ikke du? Hva er problemet? Står du der så står du der. Hvorfor trekke andre ned i dritten?

Merkelige argumenter, litt av en skrue du!

 

Det finnes ingen unnskyldning for køsniking, det skjer på bekostning av andre.

 

 

En motorsykkel kan kjøre mellom køer. Du står i den ene av dem. Motosykkelen passerer deg og resten av køen og kommer hjem lenge før alle andre. Spørsmålet til deg; hvilken bekostning hadde det for deg foruten å få seg en nesetyver på egoet at motorsykkelisten kunne kjøre videre? Ble du forhindret? Ble andre forhindret? Gitt naturens tilfeldigheter, noen kunne blitt forhindret, men nei- neppe. Det er sjeldent.

Endret av Harley Davidson
Lenke til kommentar

 

Merkelige argumenter, litt av en skrue du!

Det finnes ingen unnskyldning for køsniking, det skjer på bekostning av andre.

 

 

Hvem går det på bekostning av?

Som jeg har referert til er det studier som viser at det er gunstig for alle.

 

Det blir mindre køer på veiene for alle, det er tryggere for motorsyklistene og det gir en miljøgevinst.

 

 

Enig med deg!

 

Vi må vel alle være enige om at jo færre kjøretøy i en kø, jo mindre er trafikksituasjonen? Jo flere kjøretøy som kan filtreres ut jo råtnere blir jo køen. Og vi skal ikke glemme det- at de som tok MC'en den dagen, kunne jo ha tatt bilen i stedet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva greia er. Det er dokumentert at lanesplitting skaper bedre flyt. Men likevel orker dere ikke "la jævlene snike i køen". Det tyder bare på en ekstremt egoistisk holdning. For hvis dere må stå i driten skal ingen ha det noe bedre enn deg? Dere er vel av samme sorten som jager unger vekk fra plenen deres.

 

Edit: I tillegg er det tryggere for motorsyklister å lane splitte, da mange mculykker er resultat av påkjørsler bakfra pga mcens bedre bremseegenskap en bilens. Skjønner ikke hvorfor dere vil være til hinder for en annen trafikants sikkerhet.

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva greia er. Det er dokumentert at lanesplitting skaper bedre flyt. Men likevel orker dere ikke "la jævlene snike i køen". Det tyder bare på en ekstremt egoistisk holdning. For hvis dere må stå i driten skal ingen ha det noe bedre enn deg? Dere er vel av samme sorten som jager unger vekk fra plenen deres.

 

Ikke sant. Er det jeg også mener å synse. Vel, det er vel Ola Normann i all sin prakt det; kan ikke jeg, så skal ikke du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...