Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

Viker alltid for motorsykler som vil forbi, men er ofte jeg føler de tar store sjanser, og blir provosert av dette. Blant annet veldig høy fart når de passerer, eller at de kommer på alt for store sykler, så det bare er noen få centimeter med klaring.

Heldigvis tar de fleste det ganske pent og rolig, og da har jeg ingen problemer med det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder meg godt ut i mitt felt, dette har også positiv effekt ved tilfeller der utrykningskjøretøy skal forbi.

Dog gidder jeg ikke vike en cm ekstra for motorsyklister med fjernlys, da er jeg heller med på å blokkere.

Kjører de med normalt nærlys viker jeg gjerne litt ekstra for å slippe de forbi.

 

Hva i all verden? På grunn av fjernlys? Er du sikker på at de har fjernlys? høyt monterte nærlys kan fort oppleves som sterke fjernlys. 

 

Litt av en holdning. Hva gjør du hvis det kommer to motorsyklister etter hverandre, hvor den bakerste har fjernlyset på? Svinger du ut og blokkerer for ham når den første er passert?

Lenke til kommentar

 

Ang. motorsykkelisten som sparket i bilen, så forstår jeg frustrasjonen hans, er ingenting mer irriterende å stå og bli blokkert av en som overhodet ikke følger med i speil. Eller er en såkalt kuk, som prøver å blokkere forbikjøring. Ikke greit å sparke i bilen likevel.

Nå er det vel slik at de ikke har lov til å kjøre mellom biler? De skal vel ta opp 1 "plass" på veien akkurat som en bil? Akkurat som at de ikke har lov til å kjøre 2 ved siden av hverandre?

 

 

Jo, vi har lov. Er derfor alle gjør det. Politiet selv kjører slik også.

Lenke til kommentar

 

Jeg holder meg godt ut i mitt felt, dette har også positiv effekt ved tilfeller der utrykningskjøretøy skal forbi.

Dog gidder jeg ikke vike en cm ekstra for motorsyklister med fjernlys, da er jeg heller med på å blokkere.

Kjører de med normalt nærlys viker jeg gjerne litt ekstra for å slippe de forbi.

 

Hva i all verden? På grunn av fjernlys? Er du sikker på at de har fjernlys? høyt monterte nærlys kan fort oppleves som sterke fjernlys. 

 

Litt av en holdning. Hva gjør du hvis det kommer to motorsyklister etter hverandre, hvor den bakerste har fjernlyset på? Svinger du ut og blokkerer for ham når den første er passert?

 

Er faktisk endel motorsykkelister som kjører med fjernlys fordi de tror de "blir bedre sett" da. Men det eneste de gjør er å blende resten av trafikken. Noe jeg syns er helt bak mål.

 

Det å bli sett handler og om å plassere seg riktig i veibanen, slik at andre ser deg lettest mulig.

Endret av Revolution
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri fattet hvordan denne "oppfinnelsen" fra MC-folket som kjører med fjernlys på dagtid får fortsette. Er det redselen for "MC-bandene" som gjør at dette ikke blir reagert på? Om vi bilførere hadde funnet ut at vi skulle kjøre med fjernlys og tusenmetere for at fotgjengerne skulle se oss, hadde det blitt akseptert...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden? På grunn av fjernlys? Er du sikker på at de har fjernlys? høyt monterte nærlys kan fort oppleves som sterke fjernlys. 

 

Litt av en holdning. Hva gjør du hvis det kommer to motorsyklister etter hverandre, hvor den bakerste har fjernlyset på? Svinger du ut og blokkerer for ham når den første er passert?

At de kjører med fjernlys til enhver tid er grunnlag for at jeg ikke utviser noe som helst hensyn til de ja, kjører de som folk er jeg derimot svært hensynsfull.

Jeg kjører naturligvis ikke så jeg skaper farlige situasjoner, men er det godt med plass mellom de kan det godt hende jeg blokkerer nummer to ja. 

 

Jo, vi har lov. Er derfor alle gjør det. Politiet selv kjører slik også.

At politiet gjør noe gjør det ikke automatisk lovlig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva i all verden? På grunn av fjernlys? Er du sikker på at de har fjernlys? høyt monterte nærlys kan fort oppleves som sterke fjernlys. 

 

Litt av en holdning. Hva gjør du hvis det kommer to motorsyklister etter hverandre, hvor den bakerste har fjernlyset på? Svinger du ut og blokkerer for ham når den første er passert?

At de kjører med fjernlys til enhver tid er grunnlag for at jeg ikke utviser noe som helst hensyn til de ja, kjører de som folk er jeg derimot svært hensynsfull.

Jeg kjører naturligvis ikke så jeg skaper farlige situasjoner, men er det godt med plass mellom de kan det godt hende jeg blokkerer nummer to ja. 

 

Jo, vi har lov. Er derfor alle gjør det. Politiet selv kjører slik også.

At politiet gjør noe gjør det ikke automatisk lovlig..

 

 

NEI! Men det understreker lovligheten. Opplagt!

Lenke til kommentar

Jeg kjører MC, så jeg kan kanskje svare litt her.

 

Det _er_ lov å drive "lane-splitting" /filtering (altså kjøre forbi trafikk i bevegelse. 

 

Å hindre motorsykkelen i å komme forbi, og implisitt, ikke behjelpe er det samme som å motarbeide noen som forsøker å kjøre forbi.

Det undervises i dette på føreropplæringen, men det presiseres også at dette skal skje når trafikken har stoppet, eller er saktegående.

Så om trafikken går i 10-20 km/t langs hovedveien i rushet er det lov. Om trafikken går i 40-50 i en 60 sone, er det ikke lurt, og dermed ikke lov, fordi det er uansvalig.

 

Det oppfordres til å bruke fjernlys/lyssignal i kø, for nettopp å bli sett. Hva noen som har sett en MC på film i 1983 måtte mene om saken, er ikke så interessant, det er nå i alle fall enighet blant alle MC-organisasjoner og kjøreskoler om dette.

 

Det går an å være grei, og slippe frem motorsykler som kjører hensynsfullt. Det trenger ikke å være minst en meter mellom bil og mc for at det skal være sikkert, så lenge farten er lav. Så finnes det idioter i trafikken. De fleste kjører bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis er det ikke mange MCer i Midt-Norge

 

Helt uenig i utsagnet om at å ikke hjelpe MCer fram er det samme som å motarbeide noen som kjører forbi

 

Hvorfor det? En annen trafikant vil forbi deg, og gjør tydelig tegn til dette. Du _velger_ å ikke gjøre dette mulig. Hvordan er det forskjellig fra å legge seg midt i veien når en bil tar deg igjen og legger seg i motsatt felt. Du må ta et valg, hjelpe, eller ikke hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det _er_ lov å drive "lane-splitting" /filtering (altså kjøre forbi trafikk i bevegelse. 

 

Å hindre motorsykkelen i å komme forbi, og implisitt, ikke behjelpe er det samme som å motarbeide noen som forsøker å kjøre forbi.

 

I mitt hode er å ikke hjelpe noe helt annet enn å motarbeide. Dermed vil det at noe er lovlig heller ikke gjøre at andre må endre kjøremønster for å legge til rette for det. Som passerende kjøretøy har du formelt sett vikeplikt og er prisgitt at andre er snille og legger seg litt over til siden. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Helt uenig i utsagnet om at å ikke hjelpe MCer fram er det samme som å motarbeide noen som kjører forbi

 

Men du bryter uansett reglene

 

§12.4

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt uenig i utsagnet om at å ikke hjelpe MCer fram er det samme som å motarbeide noen som kjører forbi

 

Men du bryter uansett reglene

 

§12.4

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

 

Som da kommer i konflikt med §12.2

 

Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover
 
Dersom en bil foran er nødt til å vike til siden for at en annen trafikant skal komme forbi er ikke veien fri for hindringer. Er ikke veien fri for hindringer skal en ikke foreta en forbikjøring, og jeg kan ikke fatte at noen fornuftige vil finne på å gi forankjørende skyld i trafikkulykke fordi vedkommende ikke vek til siden. 
Endret av Vegard#
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det du skal gjøre er å ha minst mulig innvirkning på andre trafikanter, noe som betyr at du bør flytte deg om motorsykler prøver å skvise seg imellom, lovlig eller ei. Så langt jeg vet så trenger man ikke å aktivt vike unna, men om du aktivt prøver å blokkere motorsyklene så er det helt klart du som er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...