Gå til innhold

Vil kreve NRK-lisens selv om du har plombert TV-en


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke grunnen for at vi skal ha Nrk1, Nrk2 og Nrk3. Det holder med en Nrk-TV-kanal. Koster radiokanalene så fryktelig mye da? Mye av sendetiden er jo likevel musikk som står og spiller av seg selv.

 

Jeg er også for å fjerne den ene Nrk-kanalen dersom jeg kan få velge. Da kan heller Nrk få frie hender til å konkurrere kommersiellt. At vi behøvde en statskanal i TV-ens barndom kan jeg forstå. Men, nå har vi jo titalls kanaler å velge i mellom. Jeg synes ikke det er levekår for å ha statskanalen lengre gjennom statsstøtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å telle antall kanaler er på vei ut på dato. Folk ser stadig mer når de vil og ikke når det offisielt sendes. Det betyr at man ikke lengre er begrenset av antall kanaler når man skal velge hva man vil se. For framtida gir det mer mening å snakke om mengde og sammensetning. For eksempel om folk synes det er for lite av A og for mye av B. Tidligere var det bare visuelt + audio eller kun audio å velge mellom. Nå har vi en tredje dimensjon, nettinnhold (yr, spill på NRK Super etc). NRK har heldigvis ligget i front på utvikling av denne tredje dimensjonen hvis vi sammenligner med andre radio/tv-kanaler. Nettsatsingen vil nok fortsette å være sterk og det kan godt tenkes at det vil gå ut over de tradisjonelle medietypene.

Lenke til kommentar

Hva om, utlandet klarer å få inn NRK, må de også betale NRK-linsensen!!! Det frykter jeg, hvis NRK får den makten til å strekke seg så langt. Det jeg sier, er at dem har godt over streken for lenge siden. :hrm::glare::wallbash: Enig i at dem bør kutte ned noen av kanalene sine.

Som med private bedrifter er det ikke lønnsomt så må de kuttes, her kan de godt kutte hele DAB satsting  sin og ha fokus på streaming.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å ikke kreve innlogging på nettjenestene sine har vært en bevisst strategi fra NRK for nettop å kunne argumentere for å kreve lisens av "alle"..

 

Jeg er blant de som har valgt vekk tv kanalene hjemme av økonomiske grunner.. Jeg kunne ikke forsvare å bruke nesten 500 kr i mnd på noe jeg knapt bruker.. Jeg kommer kanskje til å ha andre behov senere i livet, men jeg forbeholder meg retten til å gjøre dette valget selv..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

NRK er for feit og trenger å slanke seg. Hvor mange kanaler totalt har de? 10? 15?

 

Og får de viljen sin om denna driten kommer de faen meg til å utvide enda mer, merk mine ord.

 

Jeg er ikke interessert i å ta meg av NRK's regning. Den får de stå for selv, selv om de er en non-profitt organisasjon.

 

Eneste problemet er at hvis de kjører noe ala Netflix-ish abonnement for alt innholdet sitt så vet de at de vil miste mange millioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Dette er jo reine sovjet. Tvinge folket til å betale for noe de nødvendigvis ikke vil ha. Hvis nrk var konkurransedyktig kunne de bare hatt innlogging og mnd avgift.

Ivan Drago som lisenskontrollør : If he pays , he pays. :p

Lenke til kommentar

Som med private bedrifter er det ikke lønnsomt så må de kuttes, her kan de godt kutte hele DAB satsting  sin og ha fokus på streaming.

NRK betaler 150 mill i året for sin del av DAB-nettet, og det er omtrent det samme som de i dag bruker på drift av FM-nettet (en kostnad som formodentlig forsvinner f.o.m. 2017). Så, kutt ut all radiokringkasting (både FM og DAB) og du reduserer lisensregningen din med 6%. Whoop whoop.
Lenke til kommentar

Det er absolutt en god ide å ha en økonomisk uavhengig av kanal som ikke må bekymre seg om de taper sponsorer ved å sette A eller B i et dårlig lys, men dette er kun nødvendig for å ha en uavhengig kilde til viktig informasjon om det som rører seg i samfunnet - jeg ser ingen grunn til at fellesskapet skal finansiere underholdningsprogrammer. Mitt forslag; nedskaler NRK til å være en ren nyhets- og informasjonskanal som sender nyheter, værmelding, dokumentarer o.l., dermed vil prisen bli langt lavere og hvis den bakes inn i skatten vil det ikke bli en merkbar sum i tillegg til at det vil være de som tjener mest som tar mesteparten av regningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men de er jo ikke det. De selger reklame som andre kanaler. Så de har det pluss lisens.

De unngår reglene på det med å kalle det «sponset av» - Som egentlig er det samme, men de slipper unna med det.

En titt på TV3 er nok til å forstå at NRK er vesensforskjellig hva gjelder innhold og reklame. Det er en grunn til at jeg lar mine håpefulle se barnetv på NRK, og ikke kommersielle kanaler.

 

Hvorvidt samfunnet skal betale (og hvor mye vi evt skal betale) for denne forskjellen er et annet spørsmål. Det kan godt tenkes at NRK "sløser" med pengene, eller at det er viktigere å få flere sykehjemsplasser.

 

Nettopp derfor skulle jeg ønske at finansieringen av NRK var mer direkte underlagt stortinget, men med mekanismer for å beholde nyhetsjournalistikkens uavhengighet. 5 års budsjetter (eller et fond) som følger konsumprisindeksen fram til 2/3 flertall i stortinget evt stemmer for å endre betingelsene burde være mer enn nok til å kritisere makta i både Dagsrevyen og humor-program.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hva om, utlandet klarer å få inn NRK, må de også betale NRK-linsensen!!! Det frykter jeg, hvis NRK får den makten til å strekke seg så langt. Det jeg sier, er at dem har godt over streken for lenge siden. :hrm::glare::wallbash: Enig i at dem bør kutte ned noen av kanalene sine.

 

Da måtte de vrøvlet på et språk som er forståelig for de som ser på det i utlandet. Så om ikke engelsk som de fleste nordmenn kan et par-tre strofer av er bra nok så blir det vel en flopp..

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, er det ikke på tide at sånt finansieres over skatt som det meste annet. Vi betaler allerede for dette, så for min del spiller det ikke noe rolle, men det er helt klovnete at det ikke går inn i budsjettet som det meste annet staten skal finansiere.

 

På tide å få slutt på alle disse særavgiftene som nærmest alle ender opp med å betale likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK er for feit og trenger å slanke seg. Hvor mange kanaler totalt har de? 10? 15?

 

Og får de viljen sin om denna driten kommer de faen meg til å utvide enda mer, merk mine ord.

 

Jeg er ikke interessert i å ta meg av NRK's regning. Den får de stå for selv, selv om de er en non-profitt organisasjon.

 

Eneste problemet er at hvis de kjører noe ala Netflix-ish abonnement for alt innholdet sitt så vet de at de vil miste mange millioner.

 

Det var en komisk måte å si det på.  :rofl:  Og et godt argument. :thumbup:

Men uansett om vi vil eller ikke, rik eller fattig, interessert eller uinteressert, så må den piss-regningen betales.

 

Jeg undrer; hvor mange er det egentlig som er i mot NRK-lisensen!! Jeg er i det minste en av dem.

 

Sjekk ut hva jeg fant akkurat: Tutet mot NRK-lisensen. Den innleggen er nå 4 år gammel da.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke lenge siden jeg leste en artikkel hvor en fra NRK gikk ut å sa at lisensen ikke var en NRK lisens men en TV-lisens man betalte for å ha tv kanaler i hus, okei. Fair enough, I guess.

 

Så kommer de nå og skal ha oss alle til å betale fordi vi kan se NRK på andre medier? Da er det jo brått ikke en TV-lisens alikevel da, men NRK lisens, er det ikke?!!

 

Siste nytt... Nå skal buss passasjerer begynne å betale bom penger og vei skatt, uavhengig om de har sertifikat eller ei... Blir like dumt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

med en Driftsinntekter på 5 510 300 000 i 2014 4007 ansatt, utbet. reg. Lønn 3 355 618 000 gj.snitt lønn på 830 000 per ansatt. for en gjeng med pirater.

 

kilde http://www.purehelp.no/company/corp/norskrikskringkastingas/976390512

 

 

Der tar du helt feil. Tallet du bruker for «lønn» er alt for høyt, og inkluderer bl.a arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, honorarer (til eksterne) og andre ytelser.

Lønninger til NRKs ansatte utgjorde kr 2 229 225 000 i 2014, for 3682 årsverk, altså ca kr 605 000 pr årsverk. http://fido.nrk.no/72affa5a1d0ee800afaa9b5acc5338cff30ca18b721168b543e8eb3a08da0172/120416%20-%20årsregnskap%202015.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...