Gå til innhold

Vil kreve NRK-lisens selv om du har plombert TV-en


Anbefalte innlegg

...

På statsbudsjettet vil det bli ganske stram konkurranse mot andre gode formål i stedet for å være en slags "vernet bedrift" i betydningen vernet fra finansielle vurderinger. NRK vil altså kunne bli effektivisert under statsbudsjettet og det tror jeg er en god ting.

Jeg er enig med mange postere som foreslår å finansiere NRK over skatteseddelen. Det burde være langt enklere (billigere) å kreve inn, og i praksis så har de fleste husstander i dag de mulighetene til å se på levende bilder som later til å ha vært intensjonen til å utløse tv-lisens. Hvis dette medfører at politikerne prioriterer helse over NRK så er det politikernes (og dermed folkets) vilje, og hvorfor skal vi motsette oss den?

 

Motargumentet er at ved å kreve inn en egen avgift så kan man i prinsippet oppnå større uavhengighet fra politikerne. Vi vil ikke at nyhetsoppleseren i Dagsrevyen unngår å si noe negativt om Erna i frykt for å miste jobben. Dette tror jeg i praksis vi kan fikse ved å finansiere NRK via langsiktige budsjetter (5 år?) slik at den til enhver tid sittende regjeringen har liten påvirkning på pengeflyten på kort sikt. Uansett så har NRK langt fra det informasjons-monopolet nå som de hadde for 50 år siden, det finnes andre alternativer som vil kunne utfylle NRK sin presentasjon om den er ensidig. Jeg tror at det er viktigere at NRK er en ikke-kommersiell kanal som kan være motvekt til de kommersielle.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ran på høylys dag! Skal alle uten bil betale årsavgift og bompenger også? ....

Jeg betaler ganske mye for veistubber i utkantstrøk, helsetjenester som jeg håper jeg aldri får bruk for, de 3 milliardene i året som Norge sender til bl.a. Romania og Polen og en haug av andre ting.

 

Det ligger litt i sakens natur at et sosialdemokrati drives med en grad av kollektivisme. Alternativet ville være direktebetaling av enhver tjeneste, noe som vel er ensbetydende med privatisering av alt.

 

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Jeg vil ha en NRK, spesielt den delen son er nyheter på nett.

jeg vil IKKE at den skal bli reklamebasert, jeg vil ha minst en nyhetside som ikke suger etter klikk og er full av reklame.

jeg vil heller ikke at alle må betale lisens, Det jeg vil at skal gjøre med NRK i steden:

1. Krev pålegging på NRK TV på nettet (sikre at seere har lisens)

eller
2. Gjør lisensen en del av skatten MEN gjør at de rike betaler mer og de som ikke er rike betaler mindre.

 

eller
3. Legg ned NRK på TV, Gjør NRK TV på nettet til en betalingstjeneste som Netfix, og ha NRK.no på skatten.

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg klarer fortastt ikke å skjønne hvorfor de egentlig gjør dette!! Er ikke dette egentlig ulovelig!! Jeg personlig mener at dette er bare teit og meningsløst. Det er bare NRK som gjør dette, ingen andre kanaler, i vertfall sånn jeg vet om. Jeg blir super glad hvis dem kutter ut denne teite lisensen. Som de fleste ikke altids har rå til, selv om man må.

Lenke til kommentar

ja det vil dem vel. sånn at dem kan sende flere "Kvalitets program" som fuglefjellet minutt for minutt. og det er vel bare NRK som kan sende hva dem vil for dem er jo ikke avhengig av seertall som andre kanaler er. for NRK får jo penger uansett hva dem måte finne på å sende.

 

Uten å si at jeg støtter denne ordningen så er det akkurat det som er hele poenget også. NRK har som oppgave å gi et tilbud som tilfredsstiller både brorparten av befolkningen, men også gi et tilbud i de mer smale sjangerne. Så kan man så klart trekke fram de tingene som fremstår som totalt meningsløse og bruke disse som argument, men skal man diskutere dette må man evne å se et mer helhetlig bilde.

 

Uavhengig av hva vi mener om avgiften og fuglefjellet, så må jeg si at jeg glatt hadde sett 24 timer med fuglefjellet enn en sesong paradice hotell og den typen søppel-TV som publikum "faktisk vil se". For ikke å snakke om noe så meningsløst som fotball.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Uten å si at jeg støtter denne ordningen så er det akkurat det som er hele poenget også. NRK har som oppgave å gi et tilbud som tilfredsstiller både brorparten av befolkningen, men også gi et tilbud i de mer smale sjangerne. Så kan man så klart trekke fram de tingene som fremstår som totalt meningsløse og bruke disse som argument, men skal man diskutere dette må man evne å se et mer helhetlig bilde.

 

Uavhengig av hva vi mener om avgiften og fuglefjellet, så må jeg si at jeg glatt hadde sett 24 timer med fuglefjellet enn en sesong paradice hotell og den typen søppel-TV som publikum "faktisk vil se". For ikke å snakke om noe så meningsløst som fotball.

 

 

 

Jeg er ihvertfall enig med deg i at å se på måkefjellets skrik og skrål, er et lite hakk bedre enn å se på skrikerungene.

Men, håper at politikerne ser glassklart på slike lobbyister som forsøker å mele sin egen kake (NrK), for dersom dette blir en dårligere løsning enn en inntektsbasert skatteinnkreving, så mister politikerne min anseelse.

 

Politikerne mister også min anseelse dersom de ikke begynner å skjære av unødvendig flesk, altså med andre ord strippe litt ned på den forvokste purka NrK.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

- NRK-lisensens krav og forplitelser er skremmende intrikate...

Og nå ønsker dem å gjøre det enda mer forvirrende.

 

Hvorfor dem ikke har lagt det på skatten før er underlig.

Alle voksne betaler normalt skatt, så noen kroner mer i skatt hadde ikke vært så alt for skremmende.

 

Det som skremmer er tydeligvis å åpne postkassen hvert halvår.

Lenke til kommentar

Øhm... Har de tenkt på at det kanskje ikke er alle som har råd til dette? Da tenker jeg på flyktninger og slik. Det må finnes en bedre måte å få lisens fra gratispassasjerer. Skal vi kreve lisens fra folk som ikke ser på NRK i det hele tatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øhm... Har de tenkt på at det kanskje ikke er alle som har råd til dette? Da tenker jeg på flyktninger og slik. Det må finnes en bedre måte å få lisens fra gratispassasjerer. Skal vi kreve lisens fra folk som ikke ser på NRK i det hele tatt?

Du forventer at NRK tar til hensyn for fattige?

 

De vil at befolkningen skal ta seg av regninga. De burde heller bli som TV3 v2.0, kutte på budsjettet og ikke OVERBRUKE, noe de gjorde i 2015 med nesten 240 milioner.

 

Jeg er ikke interessert i å betale for et produkt jeg verken har bestilt eller har tilgang til. Hvis denne avgiften trer i kraft skal jeg faen meg ha rett til å bruke alt innholdet dems uten å OGSÅ ha en lisens. Eller en TV. Eller dekoder.

 

Og de vil i gjengjeld få mine ikke-eksisterende utgifter for flyreiser som vil være 2x av hva de krever.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Ja, TV er ikke gratis. Det koster å lage strømme TV også. Uenigheten min er prispolitikken som nå rammer de fattige. NRK burde vært finansiert av staten. I vertfall delvis. Fattige mennesker i Norge vil lide mer nå enn før.

Lenke til kommentar

Ja, TV er ikke gratis. Det koster å lage strømme TV også. Uenigheten min er prispolitikken som nå rammer de fattige. NRK burde vært finansiert av staten. I vertfall delvis. Fattige mennesker i Norge vil lide mer nå enn før.

 

Det er ingenting i veien for en statlig TV kanal. Men EN Tv kanal og EN radiokanal er mer enn nok! Grunnen til at de skal ha en så enorm budsjett er at de har ørten mange TV-kanaler, nett-tjenester og radiokanaler. Per definisjon så har de egentlig monopol siden de er så "dekkende" i disse to aktuelle marked.

Det finnes absolutt ingen fornuftig grunn å ikke selge vekk NRK2, 3, 4 eller hvor mange kanaler de har idag i tillegg till hovedkanalen til de private.

Jeg personlig er ikke imot at folk vil ha alle disse tjenestene på toppen av den første kanalen, men hvorfor i all verden er det slik at jeg skal sponse de hvis jeg IKKE ser på TV eller hører på vanlig radio i det hele tatt?

Man kan si det er "greit nok" at jeg må punge ut av egen lomme for å plombere TVen, men nå skal de bare se vekk fra det og kreve penger allikevel?

 

For noe kommunistisk tull.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

 

Ja, TV er ikke gratis. Det koster å lage strømme TV også. Uenigheten min er prispolitikken som nå rammer de fattige. NRK burde vært finansiert av staten. I vertfall delvis. Fattige mennesker i Norge vil lide mer nå enn før.

Det er ingenting i veien for en statlig TV kanal. Men EN Tv kanal og EN radiokanal er mer enn nok! Grunnen til at de skal ha en så enorm budsjett er at de har ørten mange TV-kanaler, nett-tjenester og radiokanaler. Per definisjon så har de egentlig monopol siden de er så "dekkende" i disse to aktuelle marked.

Det finnes absolutt ingen fornuftig grunn å ikke selge vekk NRK2, 3, 4 eller hvor mange kanaler de har idag i tillegg till hovedkanalen til de private.

Jeg personlig er ikke imot at folk vil ha alle disse tjenestene på toppen av den første kanalen, men hvorfor i all verden er det slik at jeg skal sponse de hvis jeg IKKE ser på TV eller hører på vanlig radio i det hele tatt?

Man kan si det er "greit nok" at jeg må punge ut av egen lomme for å plombere TVen, men nå skal de bare se vekk fra det og kreve penger allikevel?

 

For noe kommunistisk tull.

 

Jeg er helt enig i det du skrev. Fornuftige argumenter jeg ikke har tenkt på. Det er jo helt riktig, spesielt med tanke på stormannsgalskapen over å ha en haug med kanaler.

Endret av medlem-135366
Lenke til kommentar

Ikke bare Høyre som er i mot det. Også Venstre, KrF, FrP og Arbeiderpartiet. Sannsynligheten for at det blir innført er altså liten.

 

Det jeg reagerer mest på er at dette er for å få betalt fra dem som hittil har sett NRK gratis på internett. Men hva med oss som aldri ser på NRK noen steder i det hele tatt? Vi blir ikke tatt hensyn til!

 

Gjør NRK om til en vanlig betalingskanal NÅ! La dem som bruker betale for det, enten det er på TV eller på nett. Og la oss som ikke bruker NRK (eller TV i det hele tatt) få slippe.

 

PS. NRKs lisensinntekter var i fjor på 5,4 MILLIARDER(!) kroner. Er det riktig at den norske statens TV-kanal skal ha et årlig budsjett tilsvarende haugevis av Hollywood-produksjoner?

 

Hvilke radiokanaler hører du på da?

Hvilken side sjekker du værmeldingen på?

 

Vanskelig å ikke benytte seg av NRKs tjenester, enten man vil eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvis disse "gratis passasjerene" på nettbrett, mobil og PC er ett så stort problem, hvorfor ikke bare kreve innlogging?

 

Du, de er ute etter penger, derfor vil de ikke lage en innloggings funksjon. Vi bor i Norge skjønner du. Her er alt ekstrautgifter. Vi betaler skatt for å få gratis behandling hvis vi blir sjuke. Jaggu må du nok plusse på egenandelen etter du har vært på sjukehuset au... Selv om dem klarer seg og tjener godt, så er de fortsatt ute etter å tjene mer, utnytte folk. Stygt gjort mener nå jeg... Enda har de ikke laget en UWP app for Windows 10 heller, enda det er over 30% av PC-ene i Norge som kjører Windows 10!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...