Gå til innhold

Vil kreve NRK-lisens selv om du har plombert TV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslaget skal sikre Nrk mer penger. Det er motsatt av hva som trengs. Nrk koster over en halv million kroner hver time, 24/7. Nrk må slankes.

Egen medieskatt er den beste løsningen. Ikke et budsjett vedtatt av politikere fra år til år, men en fastlagt promille av netto inntekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En av de viktige politiske sakene bør være å få redusert NRK sitt busjett med mer enn 90% sik at vi ikke risikerer en obligatorisk NRK lisens på flere tusen kroner for alle.

 

100 Kr pr år, pr inbygger det gir jo ca 500 millioner pr år og det er jo i bunn og grunn alt for mye.

 

Med en NRK lisens på 10 kr pr innbygger pr år, så gir dette fortsatt ca 50 mill kroner i inntekt til NRK og det bør vel være mer enn nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med meg da, som har plombert tv, kastet dekoderen og har aldri logget meg på NRK eller tv2 på Internett, samtidig som jeg skyr radio som pesten? Skal jeg også tvinges til å betale for noe jeg aldri bruker.

 

Jeg hater tv og radio så intenst at jeg sliter med å være i samme rom som noen som ser eller lytter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nrk er utdatert. Nrk er en kanal ingen andre enn seniorklassen ser på. De tenker ikke nytenkende, de tenker ikke i den bane nye generasjonen gjør.

 

Kan banne på at det sitter en skokk med "soontobe" pansjonister og klør seg i huet, for jeg har ingen grunn til å se på en uttørka tv-kanal som har et tilbud som tilsier NADA.

Er det programmer som Skam, VG-lista og vi bygger Norge i Minecraft du mener seniorklassen ser på? Eller er det barn du mener ikke ser på NRK super? Eller P3 du mener ungdom og unge voksne ikke hører på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med meg da, som har plombert tv, kastet dekoderen og har aldri logget meg på NRK eller tv2 på Internett, samtidig som jeg skyr radio som pesten? Skal jeg også tvinges til å betale for noe jeg aldri bruker.

 

Jeg hater tv og radio så intenst at jeg sliter med å være i samme rom som noen som ser eller lytter.

 

Litt vel sær?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis alle skal betale dette så er det vel påtide å få det inn i skattesystemet. Da blir vi kvitt de unødvendige "ressursene" som skal lønnes for å tråle Norge på jakt etter de som har "glemt å betale". Enda mer cash til nyttige ting, men dog tapte arbeidsplasser som sosialistene sikkert ikke syns er lurt..

Lenke til kommentar

Hvilke radiokanaler hører du på da?

Hvilken side sjekker du værmeldingen på?

 

Vanskelig å ikke benytte seg av NRKs tjenester, enten man vil eller ikke.

Høyrer aldri på radio og brukar Yr. Eg hadde fortsatt å bruke Yr dersom det vart reklamefinansiert. Dersom du hadde måtte betale og logge inn med lisensnummer, hadde eg skifta til Storm. Eg treng ikkje ei vêrteneste til 3000 kroner i året.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes en del lokale radiokanaler som ikke har noe NrK-drift.

 

Går an å kikke ut vinduet, eller utføre en egenanalyse på gode gamle værtegn fra naturen  :p

 

Eller rett og slett anskaffe seg en værstasjon, eller sjekke denne, så ser man jo hvor varmt og kaldt det er:

 

https://www.netatmo.com/en-US/weathermap

 

Er ganske mange som er oppkoblet med NetAtmo allerede i den private heim også i Norge, og mange steder i verden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har ikke sett på tv i år, og lisensen er sure penger å betale. Bruker min tv til streaming, serier og filmer, men måtte betale for noen dager siden fordi.

 

Men det er ikke mangel på oppfinnsomhet når det skal kreves inn penger fra oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke bare Høyre som er i mot det. Også Venstre, KrF, FrP og Arbeiderpartiet. Sannsynligheten for at det blir innført er altså liten.

 

Det jeg reagerer mest på er at dette er for å få betalt fra dem som hittil har sett NRK gratis på internett. Men hva med oss som aldri ser på NRK noen steder i det hele tatt? Vi blir ikke tatt hensyn til!

 

Gjør NRK om til en vanlig betalingskanal NÅ! La dem som bruker betale for det, enten det er på TV eller på nett. Og la oss som ikke bruker NRK (eller TV i det hele tatt) få slippe.

 

PS. NRKs lisensinntekter var i fjor på 5,4 MILLIARDER(!) kroner. Er det riktig at den norske statens TV-kanal skal ha et årlig budsjett tilsvarende haugevis av Hollywood-produksjoner?

Hvilke radiokanaler hører du på da?

Hvilken side sjekker du værmeldingen på?

 

Vanskelig å ikke benytte seg av NRKs tjenester, enten man vil eller ikke.

 

Radio Norge eller P4 de få gangene jeg hører på radio. Værmelding sjekker jeg på Yr.no, men har ingen problemer med å velge noe annet i stedet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virkelige problemet i samfunnet, det er at vi har indirekte demokrati. Slik at politikerne kan finne på å vedta upopulære lovendringer, som befolkningen ikke får rettet opp i umiddelbart.

 

Vi har jo ikke noen "giljotin" (historisk brukt til oppløsning av eneveldet i Frankrike) som kan holde politikere ansvarlige. En del politikere er så uredd media at de kan lire ut av seg det meste uten at det får særlige konsekvenser, så media er ikke heller alltid noen god ekstrastatsmakt. Det eneste man kan gjøre er å velge et politisk alternativ (som man heller ikke synes er det beste valget - pest eller kolera). Man kan danne nye politiske partier, men det er jo ihvertfall litt tungvindt. Ellers kan man jo stemme blankt, men det gir jo heller ingen direkte effekt, annet enn å ytre misnøye over noe uspesifisert noe..

 

Eller man kan forsøke med lobbyvirksomhet slik som NrK prøver seg på, som artikkelen dekker saken på. Men, det må bli motlobbyisme og man må virkelig presentere seg godt. NrK feiler vel.. Ser ihvertfall slik ut fra sidelinjen, men hvem vet vel hvordan en skjør politikerhjerne fungerer?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg ned hele nrk, Det er vanlig konkurranse å de som ikke klarer seg skal ikke få leve videre. ikke kreve å reve mer av normale fol som ikke vil ha noe med den søplekanalen å gjøre..Brenn nrk til helvete med hele dritten de får ikke en jævla krone til av meg. skulle ønske breivik tok nrk isteden. gi meg en brukerinstilling på apparater til å blokkere alt som har med nrk å gjøre jeg gjør d uten å blunke. nrk kan brenne i helvete

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kan dem ikke bare være ærlige?

Det er så enkelt som å si: "med streamingtjenester taper NRK penger hver år, dette vil føre til at med mindre vi endrer innkrevingsgrunnlaget, så vil NRK forsvinne".

 

Hvorfor later dem som om det er "gratispassasjerene" som er grunnen? hvorfor ikke bare være ærlig?

NRK vil ikke forsvinne, men de kunne kuttet ut alle de ekstra kanalene som ett fåtall bruker. Kutt ned til nrk/nrk2/p1/p2/p3. Da har man alle målgrupper dekt og slutt og sponse dyre fotballspillere med millionlønn. (la tv2 og andre betal kanaler tilby dette til de som ønsker dette).

 

Bare se på antallet radio kanaler nrk har, ikke rart det koster:

http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/radio/313

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...