Gå til innhold

Vil kreve NRK-lisens selv om du har plombert TV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal alle husstander begynne å betale veiavgift og da, selv om de ikke har bil eller bruker veiene?

 

Dumt forslag som jeg regner med ikke går gjennom.

Legg ut et opprop i mot, som kan sendes inn i samme lobbyvirksomhetsrunde da saken behandles. Jeg signerer, selv om jeg midlertidig måtte bli tvunget til å bli noe så horribelt som Facebook-bruker. Dette er noe jeg brenner for.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan dem ikke bare være ærlige?

Det er så enkelt som å si: "med streamingtjenester taper NRK penger hver år, dette vil føre til at med mindre vi endrer innkrevingsgrunnlaget, så vil NRK forsvinne".

 

Hvorfor later dem som om det er "gratispassasjerene" som er grunnen? hvorfor ikke bare være ærlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heldigvis er dette bare et forslag og allerede nå har vi fått kraftige motreaksjoner fra politisk hold. Det lover foreløpig bra.

 

- Dette forslaget omgjør denne skatten fra en tv-skatt til en bolig-skatt. De foreslår altså å avkreve for å ha bolig i stedet for å ha tv. Skal bli spennende å se hvordan dette forslaget skal detaljeres rundt ulike former for bofellesskap. Familier, studenter etc.

 

- Forslaget vil provosere mange som mener den slår urettferdig ut siden de har bolig men ikke ser på tv eller ikke ser på nrk-kanalene. Det høres også helt ulogisk ut at en boligskatt skal finansiere tv. Da høres dagens tv-skatt mer logisk ut siden det er tv-skatt som finansierer tv.

 

- Forslaget er usosialt siden lavtlønnte og trygdede skattlegges like mye som høytlønte. Får vi det over på skatteseddelen så slipper vi urettferdigheten. Da vil tv-finansieringen følge den vanlige lingingsskatten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Få det på skatten. Mer rettferdig mtp inntekt, mindre administrasjon og mindre frustrasjon. Se mot Finland :)

 

Selvfølgelig. Dette er ikke snakk om man er gratispassasjer, ser, eller ikke. Her er det snakk om man vil ha finansiert NRK - skal Norge ha det, så bør Norge betale - altså slik skattebetalerne betaler for andre ting Norge vil ha. Det er flere ting man kanskje ikke bruker der heller,mens andre ting benytter man seg mye av.

Mange årsverk spart bare på innkreving.

Men man må stille krav til NRK - ikke ha tusen radiokanaler, mange TV kanaler osv - de må drive effektivt og de bør få mindre pr snute enn idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slipper du å betale om du fjerner disse tingene? Dette er noe jeg gjerne gjør om jeg slipper alt med TV og NRK regning å gjøre.

Jeg hadde lisenskontroll på døra. Der jeg bor finnes ikke analogt kabelnett, man må ha dekoder. Denne nektet jeg å motta fra Get, og det var tydeligvis nok til å slippe lisensen. Selvfølgelig, han hadde aldri sluppet inn i leiligheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Slipper du å betale om du fjerner disse tingene? Dette er noe jeg gjerne gjør om jeg slipper alt med TV og NRK regning å gjøre.

Jeg hadde lisenskontroll på døra. Der jeg bor finnes ikke analogt kabelnett, man må ha dekoder. Denne nektet jeg å motta fra Get, og det var tydeligvis nok til å slippe lisensen. Selvfølgelig, han hadde aldri sluppet inn i leiligheten.
Om du ikkje har utstyr med mottakar i bruk vil du heller ikkje måtte betale lisens. Du kan ha 10 TV-apparat og 20 dekodere utan at det betyr noko så lenge dei ikkje er i bruk.
Lenke til kommentar

Det dem i praksis også sier her, er at hvis du kjøper deg bolig så må du betale fast avgift til NRK på type 3000kr i året i tillegg til kommunale avgifter ect. Det er en veldig merkelig holdning for å kreve inn penger.. Har ikke borgere noe dem skulle ha sagt her? Kan man ikke ta en folkeavstemning på om NRK skal legges ned eller finansieres via reklame som alle andre? Jeg kunne forstå greia for 30år siden, men mye har skjedd siden da..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

NRK bør finansieres av det partiet som til enhver tid har Statsministeren. Som en takk/betaling til den upartiske statsinstitusjonen som hjalp dem til makta.

Lenke til kommentar

Så hvordan plomberer jeg Mobil, Nettbrett og PC slik at jeg ikke kan se på NRK på disse enhetene...

 

Hvis målet er at alle (hvem har hverken TV eller tilgang på internet i dag?) skal betale NRK lisens for at de potensielt kan se på NRK, så burde det heller dekkes av en generell skatt over hele befolkningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kom over dette kremsitatet i dagbladets artikkel:

 

(...) og et innloggingssystem mener vi vil bryte med kravet om at det skal være enkelt å bruke NRK

Øh. Tror de oppriktig at folk som ser nrk-innhold via en pc/nettbrett/mobiltelefon/spillkonsoll/smarttv ikke skjønner hvordan man skal skrive inn et brukernavn og passord?

 

De nrk-seerne som sliter med sånt bruker nok ikke nettjenestene uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...