Gå til innhold

Vil kreve NRK-lisens selv om du har plombert TV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom over dette kremsitatet i dagbladets artikkel:

 

 

(...) og et innloggingssystem mener vi vil bryte med kravet om at det skal være enkelt å bruke NRK

Øh. Tror de oppriktig at folk som ser nrk-innhold via en pc/nettbrett/mobiltelefon/spillkonsoll/smarttv ikke skjønner hvordan man skal skrive inn et brukernavn og passord?

 

De nrk-seerne som sliter med sånt bruker nok ikke nettjenestene uansett.

Dette ville jo bare gjort at de faktisk kun kan kreve penger av de som bruker produktet deres og det går selvsagt ikke. Snart skal nok alle uten bil betale årsavgift og bompenger og....

Endret av Jedi Jordal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså - ALLE BURDE JO FORSTÅ GREIA HER.

 

INGEN ved sine fulle fem bruker 3500,- i året for de tjenestene som NRK idag tilbyr.

 

Hva faen tenker dere med? Bak det drittet her inn i skatten og bli ferdig med det. Alle som er uenige burde ha en jævla grunn - praksisen idag tilsier at SELVOM DU IKKE BRUKER DRITTEN MÅ DU BETALE FOR DEN.

 

Dette er en praksis vi i 2016 FOR LENGST skulle vørt kvitt. Herregud jeg blir KVALM av NRK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Slipper du å betale om du fjerner disse tingene? Dette er noe jeg gjerne gjør om jeg slipper alt med TV og NRK regning å gjøre.

Jeg hadde lisenskontroll på døra. Der jeg bor finnes ikke analogt kabelnett, man må ha dekoder. Denne nektet jeg å motta fra Get, og det var tydeligvis nok til å slippe lisensen. Selvfølgelig, han hadde aldri sluppet inn i leiligheten.
Om du ikkje har utstyr med mottakar i bruk vil du heller ikkje måtte betale lisens. Du kan ha 10 TV-apparat og 20 dekodere utan at det betyr noko så lenge dei ikkje er i bruk.

Dette er ikke helt presist. Dersom du har apparat som er i stand til å motta signalene, så må du betale, selv om du ikke bruker dem. Det er derfor man plomberer, for å faktisk fjerne muligheten til å ta inn signalene.

 

https://www.nrk.no/lisens/betalingsplikt-1.11584664

 

Jeg skylder NRK 4500kr fordi min TV, som aldri noen gang har vært tilkoblet en TV kanal, dekoder eller tilsvarende noen gang, likevel er lisens-pliktig fordi den var i teknisk stand til å motta signalene. TVen er nå plombert.

 

Men du kan plombere alle TVene og ha de lisensfritt, men eksisterer mottakerutstyret, så må du betale.

Lenke til kommentar

Vil si at jeg prinsipielt støtter ideen om NRK.

Å ha en nyhets kanal og journalister som er økonomisk frie til å skrive uten å måtte tenke på sensur er veldig viktig.

Tenk å hele tiden måtte vurdere om en korrupsjons sak eller noe annet som påvirker hele Norge er mer eller mindre lønnsomt enn størrelsen på rompa til Kim Kardashian.

 

NRK sin oppgave skal være å opplyse folket uten å tenke partisk.

Å undersøke og være kritisk til samfunnet / styresmakter hvis de ikke følger regler og etikk.

 

Men det som er NRK idag støtter jeg ikke.

Mer enn en TV kanal og 1 radio kanal støtter jeg ikke.

Å se et program om ved brenning i 5 timer er langt fra det som er oppgaven til NRK.

Endret av DjShugaA
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Slipper du å betale om du fjerner disse tingene? Dette er noe jeg gjerne gjør om jeg slipper alt med TV og NRK regning å gjøre.

Jeg hadde lisenskontroll på døra. Der jeg bor finnes ikke analogt kabelnett, man må ha dekoder. Denne nektet jeg å motta fra Get, og det var tydeligvis nok til å slippe lisensen. Selvfølgelig, han hadde aldri sluppet inn i leiligheten.
Om du ikkje har utstyr med mottakar i bruk vil du heller ikkje måtte betale lisens. Du kan ha 10 TV-apparat og 20 dekodere utan at det betyr noko så lenge dei ikkje er i bruk.

Dette er ikke helt presist. Dersom du har apparat som er i stand til å motta signalene, så må du betale, selv om du ikke bruker dem. Det er derfor man plomberer, for å faktisk fjerne muligheten til å ta inn signalene.

 

https://www.nrk.no/lisens/betalingsplikt-1.11584664

 

Jeg skylder NRK 4500kr fordi min TV, som aldri noen gang har vært tilkoblet en TV kanal, dekoder eller tilsvarende noen gang, likevel er lisens-pliktig fordi den var i teknisk stand til å motta signalene. TVen er nå plombert.

 

Men du kan plombere alle TVene og ha de lisensfritt, men eksisterer mottakerutstyret, så må du betale.

Har aldri plombert noen TV og hadde dekoder boks som ikke var i bruk. Sa fra til NRK og etter laaaaaang tid og masing fra meg hver mnd ble jeg fritatt for lisens. Husk å sitere paragrafene når man sier ifra

Lenke til kommentar

 

 

 

Slipper du å betale om du fjerner disse tingene? Dette er noe jeg gjerne gjør om jeg slipper alt med TV og NRK regning å gjøre.

Jeg hadde lisenskontroll på døra. Der jeg bor finnes ikke analogt kabelnett, man må ha dekoder. Denne nektet jeg å motta fra Get, og det var tydeligvis nok til å slippe lisensen. Selvfølgelig, han hadde aldri sluppet inn i leiligheten.
Om du ikkje har utstyr med mottakar i bruk vil du heller ikkje måtte betale lisens. Du kan ha 10 TV-apparat og 20 dekodere utan at det betyr noko så lenge dei ikkje er i bruk.

Dette er ikke helt presist. Dersom du har apparat som er i stand til å motta signalene, så må du betale, selv om du ikke bruker dem. Det er derfor man plomberer, for å faktisk fjerne muligheten til å ta inn signalene.

 

https://www.nrk.no/lisens/betalingsplikt-1.11584664

 

Jeg skylder NRK 4500kr fordi min TV, som aldri noen gang har vært tilkoblet en TV kanal, dekoder eller tilsvarende noen gang, likevel er lisens-pliktig fordi den var i teknisk stand til å motta signalene. TVen er nå plombert.

 

Men du kan plombere alle TVene og ha de lisensfritt, men eksisterer mottakerutstyret, så må du betale.

Jo det er riktig. Eg har gjort akkurat dette sjølv. Satte vekk dekoder og TV-apparat, sendte epost til NRK og informerte om at det var satt vekk og ikkje i bruk. Nokre månader seinare kom brevet om at eg var fjerna frå registeret.

 

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift.

Frå lovdata:

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Lenke til kommentar

Det dem i praksis også sier her, er at hvis du kjøper deg bolig så må du betale fast avgift til NRK på type 3000kr i året i tillegg til kommunale avgifter ect. Det er en veldig merkelig holdning for å kreve inn penger.. Har ikke borgere noe dem skulle ha sagt her? Kan man ikke ta en folkeavstemning på om NRK skal legges ned eller finansieres via reklame som alle andre? Jeg kunne forstå greia for 30år siden, men mye har skjedd siden da..

Et reklamefinansiert NRK vil ikke være noe NRK, det vil være et TV3 v2.0. Det bør i så fall ikke staten være med på. Med andre ord bør det overlates til TV3 & Co om noen vil opprette en v2.0 av kanalen sin. Med andre ord det samme som å legge ned NRK. Spørsmålet ditt er altså et skjult "legge ned NRK eller legge ned NRK". Men du glemmer det eneste reelle alternativet til å legge ned NRK, nemlig å opprettholde NRK som reklamefri statskanal. Men nå vil jo folk åpenbart bort fra dagens finansieringsmodell, samt dette forslaget om boligskatt for tv. Den eneste reelle måten å fortsette å finansiere NRK på er via statsbudsjettet. Jeg sa det for 10 år siden og jeg sier det nå og før eller siden vil resten av Norge også innse at det er eneste mulige måte å beholde NRK på.

 

På statsbudsjettet vil det bli ganske stram konkurranse mot andre gode formål i stedet for å være en slags "vernet bedrift" i betydningen vernet fra finansielle vurderinger. NRK vil altså kunne bli effektivisert under statsbudsjettet og det tror jeg er en god ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg vil heller se at NRK sikres solide inntekter direkte over skatteseddelen enn at en flat skatt skal pålegges alle. Jeg betaler lisensen min med glede, men ser at det er feil å gi alle samme utgift når inntektene er så skjevt fordelt som de er.

Lenke til kommentar

Liker NRK og liker mange av programmene de sender (siste "Ikke gjør dette hjemme" var nedsig).

Hovedsaken er at JA, det betales lisens her i huset, men slik det er nå (internett, mobil, nettbrett, displayscreen, tv, pc, etc) er lisensmodellen håpløst utdatert.

Da er det bedre at det innføres en flat takst på skatt (alle betaler 20kr ekstra pr mnd). Husstander som har mange beboere betaler litt mer, Enkeltmødre betaler litt mindre. Røkke betaler det samme som meg.

Totalt sett gir dette 100mill (5mill innbyggere) til NRK per mnd uten at det går på privatøonomien løs.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de ikke bare baker dette inn i skatten og fordeler det utover hele året. Da hadde særdeles få merket det, og det hadde blitt langt mindre oppstyr. Selv synes jeg det er ganske herlig å slippe reklame på radio når jeg kjører til jobben. På radio norge må jeg høre på garderobemannen halve veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innføre en post på selvangivelsen som heter avgifter. Den inkl. alt som har med bil å gjøre (bompenger/årsavgift og alt annet), lisenser, kommunale avgifer, osv, osv. Som kunne vært f,eks 10% av årslønna da måtte de vel vært fornøyd vel? Mens vi fikk nok en negativ holdning til stortinget :)

Lenke til kommentar

For noen forbanna svindlere. Jeg brukte noe helt enorm med tid i et iherdig forsøk for å bevise at jeg ikke bare ser på NRK, men at jeg har helt bevisst demontert all utstyr for å motta signaler (parabol, kabler or dekoder).
Selv om NRK burde i henhold til loven akseptert mitt TV som "mottaker ikke i bruk" så nektet de gang på gang, selv om den ene gangen så sa de at lisensinnkrevingen var "stoppet".
Til slutt så sendte de lisenskrav til Statens Innkrevingssentral, uten en rettavgjørelse, som truet å trekke det direkte fra lønnen min eller ved å beslaglegge det jeg eier.
Da plomberte jeg TVen, selvfølgelig fra egen lomme, og endelig så ble det slutt.

Og nå skal de kreve det inn allikevel? Hva i all verden er det som feiler de?

Politikere gir blanke f*** i dette ser det ut som, det er på tide med underskriftskampanje e.l., for de har tydeligvis tenkt å melke alle for lisens denne gangen.

 

edit:

de som synes de skal slippe unna - tro meg, jeg har prøvd. La være å betale og dere får Statens Innkrevingssentral på nakken. Det er ikke noe uskyldig privat purring.

Angående om noen kan/burde/skulle hjelpe i slike situasjoner så er det Kulturdepartementet. Jeg har kontakted de, flere ganger. De gir fullstending blaffen i hva jeg og dere mener, de støtter NRK.

Endret av nessuno
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nrk er utdatert. Nrk er en kanal ingen andre enn seniorklassen ser på. De tenker ikke nytenkende, de tenker ikke i den bane nye generasjonen gjør.

 

Kan banne på at det sitter en skokk med "soontobe" pansjonister og klør seg i huet, for jeg har ingen grunn til å se på en uttørka tv-kanal som har et tilbud som tilsier NADA.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...