Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, Snowleopard said:

Har du laseravstandsmåler i bilen som viser deg nøyaktig antall meter? Eller hvordan ser du at du ligger akkurat 32 meter bak? Og tar du nå hensyn til farten du ligger i? 32 meter er temmelig forskjellig i tid alt etter om farta er 30 km/t eller 110 km/t?

1 sekund i 100 km/t er vel ca 28 meter.
Jeg lå litt mer enn 1 sekund, så anslaget mitt var 32m.

 

39 minutes ago, Snowleopard said:

Og ved slik kjøring, så ville jeg reagert først ved å tappe lett på bremsen slik at bremselyset kom på, uten at jeg reduserer farten. Da bør man ta poenget om at man ligger farefullt og ubehagelig nært. Hvis ikke ville jeg tråkket litt hardere på bremsen, slik at det faktisk blir en liten fartsreduksjon.

Er idioten bak fremdeles ikke i stand til å ta poenget, så ville jeg og rent demonstrativt begynt å sakke farten. Gjerne så lavt at høyrefila nå blir den raskere.

Jeg er enig i hvordan du tenker her, hvis det er veg med møtende trafikk.

Men nå var dette snakk om det er en 4-felts veg, hvor bilen skiftet felt, uten å ta hensyn til at jeg allerede var i feltet den skiftet inn i. Videre var han ikke er villig til å foreta en lovlig fartsøkning opp til fartsgrensen for å gjøre unna forbikjøringen, som ble startet uten at det var klart.

Tappe bremselys eller brake checke noen som ligger i lovlig avstand bak da er ikke greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i hvordan du tenker her, hvis det er veg med møtende trafikk.

Men nå var dette snakk om det er en 4-felts veg, hvor bilen skiftet felt, uten å ta hensyn til at jeg allerede var i feltet den skiftet inn i. Videre var han ikke er villig til å foreta en lovlig fartsøkning opp til fartsgrensen for å gjøre unna forbikjøringen, som ble startet uten at det var klart.

Tappe bremselys eller brake checke noen som ligger i lovlig avstand bak da er ikke greit.

Hjelper ikke at det er 4-felts (2 filer i hver retning) om det plutselig hopper et dyr ut i veien eller det plutselig dukker opp en situasjon, som gjør at det må bråbremses. Derfor skal man holde sikker avstand.

Jeg er helt enig i at fyren du møtte på, gjorde det meste galt. Slike irriterer jeg meg også over, så vi er ikke uenige der. Noen av de folkene er veldig lite interessert, eller oppmerksom på, hva som allerede ligger i venstrefeltet. Det blir fort farlige situasjoner av det.

En faktisk "brake chech" med tildels kraftig fartsreduksjon, er farlig og skal ikke forekomme. Det var heller ikke det jeg beskrev. Men du kan ikke si at å få bremselysene til å lyse, uten fartsreduksjon, er farlig i det hele tatt. Da er sjåføren bak helt og holdent problemet, om man ligger så nært at det skaper farlig situasjon.

Du blir ikke bøtelagt om du ligger i lovlig avstand, men som du sliter med å ta til deg, 1 sekund er ikke lovlig eller sikker avstand. Du blir som sagt bøtelagt for dette om du blir oppdaget av Politiet for slik kjøring.

De ser riktignok an om det er kort mens du er i en aktiv forbikjøring, eller om blir liggende så nært bak over litt tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Snowleopard said:

Hjelper ikke at det er 4-felts (2 filer i hver retning) om det plutselig hopper et dyr ut i veien eller det plutselig dukker opp en situasjon, som gjør at det må bråbremses. Derfor skal man holde sikker avstand.

Jeg er helt enig i at fyren du møtte på, gjorde det meste galt. Slike irriterer jeg meg også over, så vi er ikke uenige der. Noen av de folkene er veldig lite interessert, eller oppmerksom på, hva som allerede ligger i venstrefeltet. Det blir fort farlige situasjoner av det.

En faktisk "brake chech" med tildels kraftig fartsreduksjon, er farlig og skal ikke forekomme. Det var heller ikke det jeg beskrev. Men du kan ikke si at å få bremselysene til å lyse, uten fartsreduksjon, er farlig i det hele tatt. Da er sjåføren bak helt og holdent problemet, om man ligger så nært at det skaper farlig situasjon.

Du blir ikke bøtelagt om du ligger i lovlig avstand, men som du sliter med å ta til deg, 1 sekund er ikke lovlig eller sikker avstand. Du blir som sagt bøtelagt for dette om du blir oppdaget av Politiet for slik kjøring.

De ser riktignok an om det er kort mens du er i en aktiv forbikjøring, eller om blir liggende så nært bak over litt tid.

For å dra dette tilbake on topic

Jeg tror ikke vi er så langt unna hverandre i oppfatning. 

For meg virker det som hastigheten og trafikkflyten på motorveiene har gått ned de senere år. Dette er ikke en god ting. Vi har allerede europas laveste fartsgrenser på motorvei klasse A, og det er i alles interesse at trafikkflyten i hvert fall går i den når det er forsvarlig.

Med bilbestanden bestående av fler og flere biler som ikke klarer å holde høy fart på motorvei, enten fordi føreren vil spare strøm, eller fordi man har for lite batteri igjen til å faktisk klare det, så kan det være at vi trenger å regulere strengere på en eller annen måte.

Myndighetene har begynt å gjøre tiltak for at hastighetsforskjellen mellom kjørende skal bli mindre. 
Man kan kjøre i 100 med tilhenger (m/brems og hydraulisk demping)
Man kan kjøre i 80 med tilhenger uten brems

Videre har man på noen strekninger begynt å skilte med at lastebiler ikke kan kjøre i venstre felt ( dette burde vært standard i  rush tid på motorvei) 

Så man innser at det er et problem. 

Poenget mitt er at med tett trafikk og høy fart, så er det viktig at man er oppmerksom og ikke forstyrrer trafikk-flyten. Det skal ikke mer enn et sommerfugl-vingeslag på Kløfta for at det skal stå stille på Alnabru (to steder et par mil fra hverandre på motorveien nord for Oslo). 

For å få høyere fart i venstrefeltet trenger man høyere fart i høyre.
Minstefart I begge felt kunne vært en vei å gå. Minimum fartsperra på lastebiler i høyre felt. Forbudt å hindre tungtrafikk som tar deg igjen.

Hvis du ikke vil eller kan holde en anstendig hastighet på motorvei som er bygget for å kjøre 130 km/t på, så må du kjøpe ny bil, ta kjøretimer eller velge en annen veg.

 

Spoiler

Anekdote som kanskje forklarer litt av problemet. Jeg har en kompis som kjører langtransport med semi. Han hater elbiler, han fyra seg skikkelig opp når han fant ut at jeg hadde kjøpt elbil

Etter at vi hadde kommet et par pils ned i problemet, så viste det seg at han virkelig hatet leaf'er og i3. De ødelegger arbeidsdagen hans med å ligge i en hastighet som er lavere enn fartsperra på traileren. Dette skaper masse uro i høyrefeltet, lastebiler som kjører forbi hverandre og forbi personbiler. Det er superegoistisk å ligge å sperre for tungtransport som kommer bak. 

Hvorfor i hælvete kan de ikke tråkke litt på gasspedalen når jeg tar de igjen? Spurte han. 
Til og med i nedoverbakker hvor jeg trenger farta til neste oppoverbakke, så virker det som om de bremser!? Hvorfor!?

Jeg fikk forklart at de mest sannsynlig ønsker å regenerere så mye som mulig strøm i nedoverbakken og at derfor går kanskje hastigheten ned litt ned.

Han fortalte videre at han alltid kjørte med tidspress for å klare leveringstidspunkt og kjøre/hviletid. Han kunne ikke ligge bak folk som kjører 5-10km/t saktere enn lastebilen hans gikk. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (På 12.4.2024 den 12:04 PM):

Jupp ;) Skulle gjerne sett en elektrisk Milano med AWD så det er ikke meg i mot. Men ifølge Alfa Romeo i Norge å skjer dette ikke som sagt. Det nærmeste du kommer er ehybrid AWD.

*edit:: Kom på at for å få til AWD på JEEP Avenger setter de på to elmotorer på bakakselen. Fra Avengers pressemelding:
The vehicle couples 136 hp (100 Kw) thermal engine with two electric motors of 21 kW each, capable to move both the axles and ensuring 1900 Nm available torque at rear wheels.

Nok en indikasjon på at BEV 4WD Milano kommer, etterhvert!

https://www.elbil24.no/nyheter/avslorer-kommer-med-firehjulsdrift/81248238 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Nok en indikasjon på at BEV 4WD Milano kommer, etterhvert!

https://www.elbil24.no/nyheter/avslorer-kommer-med-firehjulsdrift/81248238 

I know 😊 Men hvilke andre indikasjoner har du sett?
Det lå jo litt i kortene at det vil komme, ja, men det var ikke dette som ble diskutert tidligere i tråden.

Imparato er jo ingen tulling, selv om mange oppfatter ham som en litt surrende sullik. Og selv om markedsfolka til Stellantis vrir seg i ubehag hver gang han drikker vin med pressen og åpner kjeften så er det ikke tilfeldig det han sier.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (58 minutter siden):

I know 😊 Men hvilke andre indikasjoner har du sett?
Det lå jo litt i kortene at det vil komme, ja, men det var ikke dette som ble diskutert tidligere i tråden.

Imparato er jo ingen tulling, selv om mange oppfatter ham som en litt surrende sullik. Og selv om markedsfolka til Stellantis vrir seg i ubehag hver gang han drikker vin med pressen og åpner kjeften så er det ikke tilfeldig det han sier.

La på ordet "etterhvert", nettopp fordi det da ikke kommer så tidlig som de første indikasjonene kunne tyde på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Aha. Var bare «nok en indikasjon» jeg lurte på. Kjente ikke til andre indikasjoner på AWD el-Milano.

Men de som har fulgt med i timen hos Stellantis skjønner at selv om plattformen støtter noe, som f.eks stort batteri og awd, så er det av strategiske hensyn ikke alle merkene som får det. Se på E-5008 fra Peugeot som ikke får AWD i kombinasjon med den største batteripakka selv om plattformen støtter det. Hmm…

Jeg vil tro at Alfa Romeo, Abarth og DS er gode kandidater for unike kombinasjoner på en gitt plattform som de andre merkene spares for.
Jeg tror også JEEP Avenger vil komme som elektrisk AWD, men satt opp på en helt annen måte.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Nok en indikasjon på at BEV 4WD Milano kommer, etterhvert!

https://www.elbil24.no/nyheter/avslorer-kommer-med-firehjulsdrift/81248238 

 

Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

AWD el-Milano

De får ikke kalle sne for Milano siden bilen bygges i Polen. Det kreves at ting lages i Italia for og få bruke italienske navn. Det er ikke en spøk, den skal nå hete Junior. 

https://www.media.stellantis.com/em-en/alfa-romeo/press/alfa-romeo-milano-name-is-not-ok-alfa-romeo-junior-then

 

 

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvorfor det ikke finnes én eneste Cybertruck i Norge? Det var jo alltid noen som privat-importerte de andre Tesla-modellene rett etter de ble lansert i statene.

Jeg vet at Cybertruck ikke oppfyller EU-kravene, men siden 2017 kan man i Norge registrere biler som kun er typegodkjent i USA. Så (i teorien) burde det være mulig å få en Cybertruck med norske skilter.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Kajac said:

Er det noen som vet hvorfor det ikke finnes én eneste Cybertruck i Norge? Det var jo alltid noen som privat-importerte de andre Tesla-modellene rett etter de ble lansert i statene.

Jeg vet at Cybertruck ikke oppfyller EU-kravene, men siden 2017 kan man i Norge registrere biler som kun er typegodkjent i USA. Så (i teorien) burde det være mulig å få en Cybertruck med norske skilter.

Er en i Tyskland som har importert en, tipper kommer nok snart hit og, man  venter sikkert på at prisene skal falle, vært syke i priser i usa hvor folk har flippa ct for rundt 250 000 dollar men ser at det har falt ganske mye nå, er rundt 150 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (58 minutter siden):

Er det noen som vet hvorfor det ikke finnes én eneste Cybertruck i Norge? Det var jo alltid noen som privat-importerte de andre Tesla-modellene rett etter de ble lansert i statene.

Jeg vet at Cybertruck ikke oppfyller EU-kravene, men siden 2017 kan man i Norge registrere biler som kun er typegodkjent i USA. Så (i teorien) burde det være mulig å få en Cybertruck med norske skilter.

Akkurat nå er produksjonen stoppet opp fordi gasspedalen kan kile seg fast på maks gass.

Spørsmålet er om hvor lenge Tesla kommer til å fortsette å produsere CyberTruck. Det er fullt kaos i Tesla akkurat nå med store nedbemanninger, høytstående ledere som forlater selskapet og kansellerte prosjekter(Model 2 og muligens 46800-batteriproduksjon). Da spørs det hvordan det går med en problematisk nisjebil som de taper penger på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 timer siden):

 

De får ikke kalle sne for Milano siden bilen bygges i Polen. Det kreves at ting lages i Italia for og få bruke italienske navn. Det er ikke en spøk, den skal nå hete Junior. 

https://www.media.stellantis.com/em-en/alfa-romeo/press/alfa-romeo-milano-name-is-not-ok-alfa-romeo-junior-then

 

Stemmer det. Jeg fikk pressemeldingen etter at jeg la ut innlegget her - trodde først det var en dårlig spøk. Enten er dette tidenes brøler av Alfa Romeo (eller så var det bevisst for skape enda mer blest rundt lanseringen).

Uansett synes jeg at Junior er et navn de kunne spart til en sportslig liten sedan/kupe.

this-alfa-romeo-gt-1300-junior-is-for-life-1476934766131-1000x563.jpg

this-alfa-romeo-gt-1300-junior-is-for-life-1476934766197-1000x1333.jpg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 timer siden):

Er det noen som vet hvorfor det ikke finnes én eneste Cybertruck i Norge? Det var jo alltid noen som privat-importerte de andre Tesla-modellene rett etter de ble lansert i statene.

Jeg vet at Cybertruck ikke oppfyller EU-kravene, men siden 2017 kan man i Norge registrere biler som kun er typegodkjent i USA. Så (i teorien) burde det være mulig å få en Cybertruck med norske skilter.

Jeg vil tippe at mange som i utgangspunktet var interesserte har sertifikat til klasse B (3,5 tonn). Det kan hende interessen kjølner når de blir klar over at Cybertruck veier over 4 tonn (GVWR). Det krever sånn røfføy 25 timer undervisning og 25 000 kr å oppgradere fra B til C1 sertifikat. Skjønt, nå er det sikkert noen interesserte som allerede har C1 og da gjelder neppe denne interessekjølingen dem.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Jeg vil tippe at mange som i utgangspunktet var interesserte har sertifikat til klasse B (3,5 tonn). Det kan hende interessen kjølner når de blir klar over at Cybertruck veier over 4 tonn (GVWR). Det krever sånn røfføy 25 timer undervisning og 25 000 kr å oppgradere fra B til C1 sertifikat. Skjønt, nå er det sikkert noen interesserte som allerede har C1 og da gjelder neppe denne interessekjølingen dem.

4000 er vel med nyttelast, f150 er samme greia man kan få den registrert her som personbil med lav nyttelast.

3000kg er vel det ct veier uten sjåfør.

Lenke til kommentar

Egenvekt uten sjåfør er 3009 kg på den minste utgaven og 3129 kg på den største. Legg på 75 kg fører, så blir det ikke mye nyttelast igjen. Hvem kjøper en Cybertruck nedregistrert til bare 296-416 kg nyttelast?

Ytterligere kjepper i hjulene for ivrige importører er at amerikansk ladeplugg er annerledes enn Europeisk. Det vil i praksis si at man trenger amerikansk hjemmelader, som neppe er godkjent i Europa, og som trenger transformator fra 230 til 110V (20 000 kr). Videre så får man vel heller ikke ladet den på hverken Teslas superladere eller andre hurtigladestasjoner i Norge nettopp på grunn av den samme inkompatible pluggen.

Jeg skjønner godt at det har vært lunken interesse for å grå-importere en amerikansk cybertruck til Norge.

Lenke til kommentar

Auksjonspriser på 150 tusen dollar. Legg på frakt innenlands, båtfrakt, registrering, moms, vektavgift etc etc etc. Skal man si 3 millioner for en prototype av en pickup bygd av en startup? Ingen muligheter for hurtiglading. Ikke nett tilkobling. Ikke radio. Enten null nyttelast eller C1 førerkort, dobbel bomavgift, vektårsavgift, EU kontroll hvert år. Ingen ønsker nok dette. Må isåfall være en blodfan som hater penger. 

Eneste redning jeg kan se måtte være hvis de fikk til europeisk typegodkjenning og solgt den gjennom offentlig importør. Men da må prisen trolig ned til 60-70 tusen dollar først, sånn som F-150 koster nå. Kanskje de kunne fått et visst volum på den faktisk. Klasse B med den regelen for 4250 kg kunne kanskje funket. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Ytterligere kjepper i hjulene for ivrige importører er at amerikansk ladeplugg er annerledes enn Europeisk. Det vil i praksis si at man trenger amerikansk hjemmelader, som neppe er godkjent i Europa, og som trenger transformator fra 230 til 110V (20 000 kr).

Trafo behøves ikke, elbiler hjemmelades normalt på 240V i USA. De lader fint på 230V 50Hz også. Laderne i bilene tar noe sånt som 80-290V input. 120V brukes kun med nødlader i USA, da går det TREGT. Derfor installeres hjemmelader på 240V. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Ytterligere kjepper i hjulene for ivrige importører er at amerikansk ladeplugg er annerledes enn Europeisk. Det vil i praksis si at man trenger amerikansk hjemmelader, som neppe er godkjent i Europa, og som trenger transformator fra 230 til 110V (20 000 kr). Videre så får man vel heller ikke ladet den på hverken Teslas superladere eller andre hurtigladestasjoner i Norge nettopp på grunn av den samme inkompatible pluggen.

Også i USA har de 230V i huset som de bruker der hvor vi bruker 3fas - for store forbrukere. Derfor antar jeg at de også har 230V-ladere (i tillegg til 115V)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...