Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (5 timer siden):

Er det noen som har noe oversikt over Fiat 500-modellene? Har lest mye dritt om den bilen, men synes den ser ålreit ut på papiret nå for en som vil ha en liten bil. Lurer på om det er kommet noen endringer de siste årene. Jeg sliter med å sette fingeren på hva de klager over i bilen, men mulig det er prisen som gjør at kravene ligger litt høyt.

For min del ville det eventuelt vært å oppgradere fra en Seat Mii. Den fikk strålende kritikk, men er en veldig "dum" bil. Det blir eventuelt da for å få litt løft på komfort, infotainment, app-styring og sånne ting. Litt ekstra rekkevidde er heller ikke dumt.

Bertel O Steen har en del 500'er i forskjellige på lager i Norge, både Hatchback, cab og 3+1, og både La Prima og (RED) utgave, så det er muligheter for å prute litt. Ikke minst gir Fiat finansiering på 0,05% rente i tre år. Er ikke fulle lagere fordi bilen er dårlig, men mer fordi de fikk bilene seint og markedet var totalendret da de kom slik at de sleit med å få ut bilene i høyt nok tempo.

Kjørte bensin 500 i syden i sommer, og har prøvd både Hatchback og caben i Norge, samt både bensin og el Abarthen i Italia. Synes den er en sympatisk liten rakker og hadde vi hatt behov for en liten elbil derhjemme hadde jeg nok gått for en 500.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Retroman said:

Bertel O Steen har en del 500'er i forskjellige på lager i Norge, både Hatchback, cab og 3+1, og både La Prima og (RED) utgave, så det er muligheter for å prute litt. Ikke minst gir Fiat finansiering på 0,05% rente i tre år. Er ikke fulle lagere fordi bilen er dårlig, men mer fordi de fikk bilene seint og markedet var totalendret da de kom slik at de sleit med å få ut bilene i høyt nok tempo.

Kjørte bensin 500 i syden i sommer, og har prøvd både Hatchback og caben i Norge, samt både bensin og el Abarthen i Italia. Synes den er en sympatisk liten rakker og hadde vi hatt behov for en liten elbil derhjemme hadde jeg nok gått for en 500.

Fin bil men litt overpriset spør du meg, er på par med e-up trillingene når det kommer til plass og rekkevidde men de var nesten halve prisen.  Snart kommer jo citroen e-c3 og renault 5 som blir billigere.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Retroman skrev (37 minutter siden):

Bertel O Steen har en del 500'er i forskjellige på lager i Norge, både Hatchback, cab og 3+1, og både La Prima og (RED) utgave, så det er muligheter for å prute litt. Ikke minst gir Fiat finansiering på 0,05% rente i tre år. Er ikke fulle lagere fordi bilen er dårlig, men mer fordi de fikk bilene seint og markedet var totalendret da de kom slik at de sleit med å få ut bilene i høyt nok tempo.

Ser at det finnes en del lagerbiler, men lurer på om det er kommet en ny modell, så de lagerbilene er litt utdaterte? Mye på Google/Youtube av nyere dato tester det som virker som "ny modell".

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Ser at det finnes en del lagerbiler, men lurer på om det er kommet en ny modell, så de lagerbilene er litt utdaterte? Mye på Google/Youtube av nyere dato tester det som virker som "ny modell".

Fiat MY24 blir ganske like biler ift dagens modell der utstyr rekkevidde osv vil være likt. Største endringen er vel at Fiat lanserer såkalt monotrim istedetfor La Prima, Icon og hva det enn og at de vil ha mer fargerike biler. Se på den tyske konfiguratoren - vil nok være ganske likt i Norge etterhvert.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (24 minutter siden):

Fiat MY24 blir ganske like biler ift dagens modell der utstyr rekkevidde osv vil være likt. Største endringen er vel at Fiat lanserer såkalt monotrim istedetfor La Prima, Icon og hva det enn og at de vil ha mer fargerike biler. Se på den tyske konfiguratoren - vil nok være ganske likt i Norge etterhvert.

Ah, okey, tusen takk!

Det er ikke noen som har erfaring med Fiat-appen her inne?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Noen hundre mW til et par W kan holde fint selv for en moderne bil. Se bare hva en moderne mobiltelefon bruker (Og ja mobiltelefoner gjør i dag mer computeintensive oppgaver enn hva biler gjør, ihvertfall utenfor ADAS). Og vi har da også vitnesbyrd ovenfor at å ha dette gående trekker 2-3% av hovedbatteriet i løpet av 8 timer. I.e. ca 2-300W. Hvor går så denne energien om det ikke er compute? Kameraene bruker noen titalls mW

 

En premium bensin/dieselbil bruker opptil 50-60 milliamp når den står parkert og låst. Straks en låser den opp stiger forbruket fort til 2-4 amp.

Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

En premium bensin/dieselbil bruker opptil 50-60 milliamp når den står parkert og låst. Straks en låser den opp stiger forbruket fort til 2-4 amp.

Men ikke i hovedsak til compute, som er det vi må anta er differansen for en bil som hele tiden overvåker kameraene (I tilegg til selve kameraene).

Skjermer, servomotorer, varme, pumper, vifter etc går også på når man låser opp bilen. (Også utover det som går på høyspent) og som du sier en normal bil bruker gjerne bare 20-50W når de startes opp fordelt på alt dette. Sist jeg hadde noe med idle strømtrekket i bil å gjøre hadde vi 50mA @12V som absolutt maksimum totalbudsjett for hele bilen, men godt mulig det er høyere nå.

For referanse, en snapdragon 8 gen 2 har en TDP på 6.3W. Dette er en 8 core CPU med 1 cortex X3 på 3.2GHz, 2 cortex A715 på 2.8GHz, 2 cortex A710 på 2.8GHz og 3 Cortex A510 på 2GHz. Den har i tilegg en Adreno 740 GPU på 680MHz.

Nå har gjerne biler noe eldre CPUer, men de har heller normalt ikke behov for så mye ytelse  som en moderne mobiltelefon ihvertfall utenom ADAS. Så at en normal bil bruker noen få enkeltsifret antall watt på compute, og kun når den er aktiv er realistisk. Å ha computeenheter med TDP på 45W eller mer er nok veldig mye mer enn normalen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Nå var ikke den situasjonen på en Kona, men en Ioniq 5 om du sjekker skjermdumpen (Ioniq 5 forum). Men er ikke uenig i at det ikke er godt nok.

OK, men hva ville du rådet noen som vurderer å bytte ut den gamle Leaf'en sin med en noe nyere Hyundai eller Kia? Kan man omgå problemet med å vedlikeholdslade 12V-batteriet jevnlig gjennom vinteren? Kanskje sette på en hurtigkobling til 12V-lader...

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hanhijnn said:

OK, men hva ville du rådet noen som vurderer å bytte ut den gamle Leaf'en sin med en noe nyere Hyundai eller Kia? Kan man omgå problemet med å vedlikeholdslade 12V-batteriet jevnlig gjennom vinteren? Kanskje sette på en hurtigkobling til 12V-lader...

Per nå virker det som at trikset er å passe på å koble fra laderen når bilen ikke lades, og ikke bruke noe form for apper til den. Og ha en startbooster klar i tilfelle bilen dør. Men om batteriet krever hjelp av en booster så har det allerede tatt skade og problemer vil bare komme hyppigere..

Skader aldri vedlikeholdslade batteriet så det burde man og gjøre.

Hongqi eieree får faktisk gratis startbooster utlevert. Vet ikke om man skal kalle det god service eller bare enkleste vei å løse problemet deres..

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Per nå virker det som at trikset er å passe på å koble fra laderen når bilen ikke lades, og ikke bruke noe form for apper til den. Og ha en startbooster klar i tilfelle bilen dør. Men om batteriet krever hjelp av en booster så har det allerede tatt skade og problemer vil bare komme hyppigere..

Skader aldri vedlikeholdslade batteriet så det burde man og gjøre.

OK, gode råd der. Takker!

 

Complexity skrev (12 minutter siden):

Hongqi eieree får faktisk gratis startbooster utlevert. Vet ikke om man skal kalle det god service eller bare enkleste vei å løse problemet deres..

Jeg ville vel kalle det å holde kundene for narr... Eller en falitt-erklæring fra produsent og leverandør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

OK, men hva ville du rådet noen som vurderer å bytte ut den gamle Leaf'en sin med en noe nyere Hyundai eller Kia? Kan man omgå problemet med å vedlikeholdslade 12V-batteriet jevnlig gjennom vinteren? Kanskje sette på en hurtigkobling til 12V-lader...

Rådene er nå egentlig universale, så de gjelder enhver elbil, og ikke Kia/Hyundai-biler spesielt.

Først og fremst ville jeg anbefalt å bare holde seg til produsenten sine offisielle apper i utgangspunktet, og ellers være skeptisk til det meste annet.

Og skal man bruke andre apper, sett rettigheter til "kun når denne appen brukes", for å unngå at noen driver å kaller på bilen i tide og utide. Og bruk appen når du trenger, og ikke vær "for nysgjerrig.

Se over at du har slukket alle lamper før du slår av bilen og forlater den. Sjekk alltid at du lukker dører skikkelig, så du er sikker på at det ikke står åpent en liten glippe. Er ikke døra/bagasjerommet i flukt med resten av karosseriet, så åpne døra/bagasjeromsluka og smell denlitt hardere igjen, selvsagt etter å ha sjekket at det ikke er noe i åpningen som kommer i klem.

Kjører man mye småkjøring, så er det viktig å vedlikeholdeholdslade 12V-batteriet, eller sørge for å ta en lengre tur for å la bilen få ladet 12V.

Litt mer Hyundai/KIa-relatert, hold bilen i gang om man ikke skal forlate den. Og skal man forlate den, men vil ha kjøling/AC-regulering, musikk og mobillading i gang (fordi det sitter andre i bilen), aktiver Utility mode". Det er Kia/Hyundai sitt "camper/dog-mode"-program. Da sikrer du samtidig at ikke noen ved et uhell eller utilsiktet setter bilen i gang.

Bruk og denne modusen om du trenger musikk til "arbeid", eller bare skal sitte litt i bilen og fikle på innstillinger som er tilgjengelig utenom park-mode.

Altså, egentlig ikke så veldig mye annet enn det som man uansett bør ha kontroll på, uansett elbil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Se over at du har slukket alle lamper før du slår av bilen og forlater den. Sjekk alltid at du lukker dører skikkelig, så du er sikker på at det ikke står åpent en liten glippe. Er ikke døra/bagasjerommet i flukt med resten av karosseriet, så åpne døra/bagasjeromsluka og smell denlitt hardere igjen, selvsagt etter å ha sjekket at det ikke er noe i åpningen som kommer i klem.

Kjører man mye småkjøring, så er det viktig å vedlikeholdeholdslade 12V-batteriet, eller sørge for å ta en lengre tur for å la bilen få ladet 12V.

Sånn for å legge enda mere storm i vannglasset så trenger man ikke tenke på noen av disse delene med Tesla, så gjelder ikke de mest solgte bilene.
Lys slår seg av når man forlater bilen, og levner man en dør\vindu\bagasjerom\panser åpent får man varsel om det på telefonen. Vinduer kan man lukke fra telefonen.. og 12V trenger man ikke tenke på..

Ferdig med å kaste pinner på bål nå men tenkte bare å nevne siden du sa det gjaldt alle elbiler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Sånn for å legge enda mere storm i vannglasset så trenger man ikke tenke på noen av disse delene med Tesla, så gjelder ikke alle elbiler..
Lys slår seg av når man forlater bilen, og levner man en dør\vindu\bagasjerom\panser åpent får man varsel om det på telefonen. Vinduer kan man lukke fra telefonen.. og 12V trenger man ikke tenke på..

Ferdig med å kaste pinner på bål nå men tenkte bare å nevne siden du sa det gjaldt alle elbiler.

Jeg har aldri tenkt på dette med min el bil. Bilen har flere ganger stått en uke i 10 minus på flyplassen og var akkurat som jeg forlot den. Sjekket den med appen fra søreuropa. Startet forvarmingen fra appen i amsterdam, slik at bilen var isfri når jeg landet. Etter 26000km har jeg ennå ingen anelse om hvor 12v batteriet måtte befinne seg. Sikkert under panseret ett sted. Har åpnet panser 3 ganger for å fylle spylerveske. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Sånn for å legge enda mere storm i vannglasset så trenger man ikke tenke på noen av disse delene med Tesla, så gjelder ikke de mest solgte bilene.
Lys slår seg av når man forlater bilen, og levner man en dør\vindu\bagasjerom\panser åpent får man varsel om det på telefonen. Vinduer kan man lukke fra telefonen.. og 12V trenger man ikke tenke på..

Ferdig med å kaste pinner på bål nå men tenkte bare å nevne siden du sa det gjaldt alle elbiler.

Alt kommer med en "kostnad". Med mindre jeg har missforstått, dersom du går ut av bilen uten å aktivere f.eks. dog mode eller "keep climate on", så vil vel musikk og varme og slikt slå seg av etter en liten stund. Detekterer den at folk er i bilen og holder seg våken da?

Forstår det slik at VW/Skoda/Audi som og mangler start/stopp-knapp, så slår bilen seg av etter en stund, og man må knote med mange triks/hacks for å få bilen til å forbli i en eller annen på-status.

Med min kan jeg bare la bilen stå i park og gå ut. Jeg kan til og med låse den med rett fremgangsmåte, og så komme tilbake igjen, og bilen er fremdeles på.

Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Alt kommer med en "kostnad". Med mindre jeg har missforstått, dersom du går ut av bilen uten å aktivere f.eks. dog mode eller "keep climate on", så vil vel musikk og varme og slikt slå seg av etter en liten stund. Detekterer den at folk er i bilen og holder seg våken da?

Forstår det slik at VW/Skoda/Audi som og mangler start/stopp-knapp, så slår bilen seg av etter en stund, og man må knote med mange triks/hacks for å få bilen til å forbli i en eller annen på-status.

Med min kan jeg bare la bilen stå i park og gå ut. Jeg kan til og med låse den med rett fremgangsmåte, og så komme tilbake igjen, og bilen er fremdeles på.

Ja det slår seg av med en gang man lukker døren, med mindre man velger noe av dette på forhånd eller i appen etter man har forlatt bilen.
Bilen min detekterer kun om det sitter noen i førersetet og jeg bruker å sette på Camp Mode om det er noen igjen i bilen når jeg forlater den. Da holder alt seg på og dørerne forblir ulåst. Men mulig nyere biler detekterer om det er flere i bilen enn bare fører.

Men som sakt kan alt dette og styres fra appen om man glemmer å trykke før man går ut av bilen.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Først og fremst ville jeg anbefalt å bare holde seg til produsenten sine offisielle apper i utgangspunktet, og ellers være skeptisk til det meste annet.

Og skal man bruke andre apper, sett rettigheter til "kun når denne appen brukes", for å unngå at noen driver å kaller på bilen i tide og utide. Og bruk appen når du trenger, og ikke vær "for nysgjerrig.

Se over at du har slukket alle lamper før du slår av bilen og forlater den. Sjekk alltid at du lukker dører skikkelig, så du er sikker på at det ikke står åpent en liten glippe. Er ikke døra/bagasjerommet i flukt med resten av karosseriet, så åpne døra/bagasjeromsluka og smell denlitt hardere igjen, selvsagt etter å ha sjekket at det ikke er noe i åpningen som kommer i klem.

Generell basic lærdom ja. den er grei!

Snowleopard skrev (1 time siden):

Kjører man mye småkjøring, så er det viktig å vedlikeholdeholdslade 12V-batteriet, eller sørge for å ta en lengre tur for å la bilen få ladet 12V.

Det er som nr. 2 bil den kan være aktuell, så det er mest småkjøring det er snakk om ja.

Men det må sies at det originale 12V-batteriet i vår 2012 Leaf holdt i 13 år. UTEN vedlikeholdslading. Med KUN småkjøring. Det er ganske imponerende. 🤩

Snowleopard skrev (1 time siden):

Litt mer Hyundai/KIa-relatert, hold bilen i gang om man ikke skal forlate den. Og skal man forlate den, men vil ha kjøling/AC-regulering, musikk og mobillading i gang (fordi det sitter andre i bilen), aktiver Utility mode". Det er Kia/Hyundai sitt "camper/dog-mode"-program. Da sikrer du samtidig at ikke noen ved et uhell eller utilsiktet setter bilen i gang.

Bruk og denne modusen om du trenger musikk til "arbeid", eller bare skal sitte litt i bilen og fikle på innstillinger som er tilgjengelig utenom park-mode.

Nyttig info! Takker!

Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Sånn for å legge enda mere storm i vannglasset så trenger man ikke tenke på noen av disse delene med Tesla, så gjelder ikke de mest solgte bilene.
Lys slår seg av når man forlater bilen, og levner man en dør\vindu\bagasjerom\panser åpent får man varsel om det på telefonen. Vinduer kan man lukke fra telefonen.. og 12V trenger man ikke tenke på..

Men ALLE kan ikke kjøre (bare) Tesla @Complexity, så da må man bare leve med de andres særegenheter. Gudene skal vite at Tesla også har nok av særegenheter. Mange gode, og noen få ikke fullt så gode. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Ja det slår seg av med en gang man lukker døren, med mindre man velger noe av dette på forhånd eller i appen etter man har forlatt bilen.
Bilen min detekterer kun om det sitter noen i førersetet og jeg bruker å sette på Camp Mode om det er noen igjen i bilen når jeg forlater den. Da holder alt seg på og dørerne forblir ulåst. Men mulig nyere biler detekterer om det er flere i bilen enn bare fører.

Min 2022 TMY detekterer i hvertfall at det sitter noen i passasjersetet foran. Baksetet er jeg usikker på. Ikke testet på den måten.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Min 2022 TMY detekterer i hvertfall at det sitter noen i passasjersetet foran. Baksetet er jeg usikker på. Ikke testet på den måten.

JA, alle biler har sine fordeler og ulemper, styrker og særegenheter. Legg og til forskjellig pris og størrelse, som kan gjøre de både aktuelle og direkte uaktuelle for forskjellige kundegrupper.

Forøvrig, er jo litt interessant å måtte svare for problemer jeg ikke selv opplever. Vil tro det uansett er få som i det hele tatt opplever disse 12V-problemene, så noe kommer sikkert av problemer som kan skyldes brukerne uten at de er villige til å innse eller innrømme, ihvertfall overfor forhandler og journalister.

Og kanskje til og med overfor bekjente. Kanskje bare den innerste krets som får vite sannheten, fordi man helst vil få ting dekket. Ser jo hvordan enkelte ser på disse forsikringene som de kjøper på mobiler, og hvordan raten av saker går opp f.eks. i forbindelse med lansering av nye iPhone-modeller.

"Mandagsbiler" vil uansett bestå som begrep, for feilprosenten er aldri 0,00. Så noen problemer vil nok folk oppleve, som er vanskelig å avdekke årsak eller frekvens på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hanhijnn said:

Men ALLE kan ikke kjøre (bare) Tesla @Complexity, så da må man bare leve med de andres særegenheter. Gudene skal vite at Tesla også har nok av særegenheter. Mange gode, og noen få ikke fullt så gode. ;)

Nei det er sant. Men fint å vite så ikke folk springer å hamstrer inn batterilader til Teslan sin. Prøvde å lade batteriet på min engang og fikk vel inn 74mAh eller noe før det var helt fult så lite poeng 😛

Samme med Leafen min. Har prøvd å lade batteriet der (som forøvrig er 10 år nå) ved to anledninger men såvidt noe har blitt fylt på. Men den har neppe så mye strømtap når den står parkert som nyere biler. Appen fungerer jo via 2G\SMS så den kommunikasjonen tar neppe mye strøm.

6 minutes ago, Hanhijnn said:

Min 2022 TMY detekterer i hvertfall at det sitter noen i passasjersetet foran. Baksetet er jeg usikker på. Ikke testet på den måten.

Bra det har kommet seg siden 2019 da! skal sies at det er lenge siden jeg prøvde sist men da var det kun førersetet som ble detektert. Om man er passasjer kan man bare trykken handen ned i førersetet for å slå på bilen igjen da så går greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...