Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (5 minutter siden):

Toyota trakk vel AWD modellen fra forrige vintertest også. Så den er ikke testet.

Men skjønner jo godt at de ikke har lyst til å få masse negativ omtale. Da blir det vanskeligere å komme med avledningsmanøvre for å få folk til å betale full pris for en bil som i realiteten ikke kan

kjøre Asker - Tynset som er 35 mil.

Uten å lade i nærmere 3,5 timer på hurtiglader.

(ref mitt utklipp av en ulykkelig sjåførs opplevelse lenger opp)

 

 

 

Du har ikke fått med deg det jeg skrev om oppgraderingene i versjonen man nå kan bestille (til samme pris) ?

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Toyota trakk vel AWD modellen fra forrige vintertest også. Så den er ikke testet.

Men skjønner jo godt at de ikke har lyst til å få masse negativ omtale. Da blir det vanskeligere å komme med avledningsmanøvre for å få folk til å betale full pris for en bil som i realiteten ikke kan

kjøre Asker - Tynset som er 35 mil.

Uten å lade i nærmere 3,5 timer på hurtiglader.

(ref mitt utklipp av en ulykkelig sjåførs opplevelse lenger opp)

De trakk vel bare 4WD-versjonen, mens FWD er testet. Subaru som bare har 4WD, trakk seg fra denne, igjen fordi de ikke ville teste den da de gjorde seg dårlig ut i sommertesten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Volvo sin visjon og slogan står fremdeles ved lag og etterleves. Ref disse Videoklippene om BYD branner vi kommenterer.
https://www.geeksforgeeks.org/tagline-of-volvo-volvo-slogan/

Trenger jeg virkelig å oversette «pedigree» 

Volvo er et trygt kjøp og en trygg bil.

Foreløpig har nok ikke så mye endret seg for Volvo sin del utenom at det meste av overskuddet går til Kina og kontrollert av en kinesisk eier. 

Men hva du mente rent konkret med posten din har du fortsatt ikke forklart.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (20 minutter siden):

Men hva du mente rent konkret med posten din har du fortsatt ikke forklart.

Jo 

Nimrad skrev (20 minutter siden):

Volvo sin visjon og slogan står fremdeles ved lag og etterleves.

 

Nimrad skrev (20 minutter siden):

Volvo er et trygt kjøp og en trygg bil.

Som oppsummeres også her :

Nimrad skrev (20 minutter siden):


Og det jeg har skrevet om Volvo kontra BYD er med denne fra Simen1 tidligere i tråden som bakteppe.

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (53 minutter siden):

Jo

Så med «hvordan de drives med "pedigree" og fokus de har på produktene/produktutvikling/sikkerhet osv.osv.» mener du bare at Volvo er et godt kjøp og visjonen står seg? Da misforstod nok jeg litt, trodde du snakket mer spesifikt om kinesiske merker.

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (3 timer siden):

Eg må skifte et blinklys foran, og det skal visst komme på over 3300 bare i del. Selve LED modulen koster vel 1500, men han sa det var endel fuktighet inne i selve lykten så ville bytte alt for at det ikke skulle skje igjen. 

Noen som har erfaring på sånt? Bilen er 2018 i3, så bmw sniker seg vel unna med alt av reklamasjon/garanti.. Helt hinsidet at det som koster 10kr for vanlig lyspære, nå koster så mye. Hva er vitsen med led blinklys når det skal koste mer enn dekk når det ryker? 

Om det er en 2018 modell så er det vel ikke å snike seg unna reklamasjon/garanti, men ganske rett frem da den er utgått. Du kan alternativt sjekke her om det er noen høggere som har delen du trenger til en billigere penge https://finndel.no/

Lenke til kommentar
9 hours ago, Syar-2003 said:

Du har ikke fått med deg det jeg skrev om oppgraderingene i versjonen man nå kan bestille (til samme pris) ?

Jo.

Så da klarer den 35 mil med «bare» 2,5 timer lading?

Har forresten lenke til hvor du fant infoen? Jeg fant ikke info med så detaljerte fakta noe sted 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jo.

Så da klarer den 35 mil med «bare» 2,5 timer lading?

Har forresten lenke til hvor du fant infoen? Jeg fant ikke info med så detaljerte fakta noe sted 

Da er du dårlig til å søke.
Info er så og si  sitert ordrett fra nye artikler om bilen og oppgraderingene hos finansavisen, Elbil24 , Motor og Toyota.no
Google : b4zr oppgradering

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Syar-2003 said:

Da er du dårlig til å søke.
Info er så og si  sitert ordrett fra nye artikler om bilen og oppgraderingene hos finansavisen, Elbil24 , Motor og Toyota.no
Google : b4zr oppgradering

Det er ikke akkurat "detaljerte fakta". Det er sitat fra toyota, som består av noen fakta blandet med "opptil X bedre", som i seg selv er noenlunde verdiløst. Uten informasjon fra uavhengige tredjeparter, så må dette tas med noe salt. Spesielt etter rekkevidde-fakta toyota oppga sist...

Også:

Quote

Vi må også legge til at det ikke er snakk om forvarming, at man gjennom en egen knapp eller via navigasjonssystemet kan starte oppvarmingen i forkant av ladeprosessen. Den starter først i det du plugger inn.

 

Poenget mitt er litt at bz4x er et dårlig kjøp, både ifjor og i år. Men også at man ALDRI skal forhåndskjøpe en bil, ihvertfall om den ikke er testet nøya av uavhengige tredjeparter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (42 minutter siden):

Det er ikke akkurat "detaljerte fakta". Det er sitat fra toyota, som består av noen fakta blandet med "opptil X bedre", som i seg selv er noenlunde verdiløst. Uten informasjon fra uavhengige tredjeparter, så må dette tas med noe salt. Spesielt etter rekkevidde-fakta toyota oppga sist...

Også:

 

Poenget mitt er litt at bz4x er et dårlig kjøp, både ifjor og i år. Men også at man ALDRI skal forhåndskjøpe en bil, ihvertfall om den ikke er testet nøya av uavhengige tredjeparter.

Les posten min en gang til. 
Ny varmeveksler = fakta
Strålevarmere i fotbrønn = fakta
Nøkkelfri adgang = fakta
Forbedret ladetid i kulda = fakta (hvor mye har Toyota referert til egne tester på under bestemte temperaturer , det gjenstår at 3part verifiserer når modell blir tilgjengelig ) 
Ikke legger på prisene = fakta

Jeg skrev også at det ikke er endringer i rekkevidde.
 

Så ser jeg også at det er mange fornøyde b4zr eiere. Jeg har også en kamerat som eier en som er kjempefornøyd med den.

B4zx fikk også endel oppgraderinger tilbake  i mai 2023. Hvor noe av det gikk på bruk av buffer og korrigeringer av visninger av rekkevidde og forbruk kWh/100km i gjettometeret ble forbedret.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
3 hours ago, Syar-2003 said:

Les posten min en gang til. 
Ny varmeveksler = fakta
Strålevarmere i fotbrønn = fakta
Nøkkelfri adgang = fakta
Forbedret ladetid i kulda = fakta (hvor mye har Toyota referert til egne tester på under bestemte temperaturer , det gjenstår at 3part verifiserer når modell blir tilgjengelig ) 
Ikke legger på prisene = fakta

Jeg skrev også at det ikke er endringer i rekkevidde.
 

Så ser jeg også at det er mange fornøyde b4zr eiere. Jeg har også en kamerat som eier en som er kjempefornøyd med den.

B4zx fikk også endel oppgraderinger tilbake  i mai 2023.

At det er en ny varmeveksler er fakta. Hvor mye det har å si for kunden er totalt ukjent inntil videre. Så det kan diskuteres hvor mye fakta det egentlig er. Jeg kan fortsette slik på flere punkter nedover.

Kudos for nøkkelfri tilgang og strålevarmer da :)

 

bz4x fikk SW endringer i sommer ja. Men det var ting som skulle vært der ved lansering, og som er hos ALLE andre biler i samme prisklasse. Man får ikke pluss i boka for å komme med det et halv år etter lansering. 

- synlig batteriprosent indikator

- Mer enn noen få kw hurtilading når batteriet er over 80%

- Kan hurtiglades mer enn 2 ganger pr døgn uten struping av ladeeffekt

 

 

Altså, jeg sier det er et dårlig kjøp. Det vil selvsagt avhenge av bruken osv. Den skal visstnok være svært god på dårlig føre. Så om man kjører på dårlig brøytede veier, men ikke så langt, og alltids lader hjemme, så er det sikkert en flott bil.

Men man får ca samme framkomelighet i en 4wd tesla eller hyundai. Og da får man for samme eller lavere pris: (EDIT: jeg burde skrevet "de aller fleste i Norge vil ikke merke forskjell", se under for forskjellen)

- Lengre rekkevidde

. MYE kjappere lading på vinter

- heads-up display i hyundai, og flott SW i tesla.

Så når man skal selge, så vil nok hyundai/tesla beholde verdien sin bedre, Med mindre det kommer andre aspekter fram over tid, f.eks kanskje toyota viser seg å være mer rustbestandig etc. 

Endret av Axefjord
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (19 minutter siden):

[...] Men man får ca samme framkomelighet i en 4wd tesla eller hyundai.[...]

Nei, du gjør ikke det. Forskjellen på 16 og 21 cm bakkeklaring er STOR hvis man har behov for bakkeklaring. Forskjellen på en god og dårlig åpen diff AWD er også stor når det blir sikkelig krevende føre.

Så det er helt klart bruksområder hvor BZ4X skiller seg ut som svært god i klassen.

Med det sagt så er jeg ellers enig med deg, BZ4X er en gjennomgående svak elbil for veldig mange. Men det er åpenbart avhengig av bruk/behov.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (39 minutter siden):

At det er en ny varmeveksler er fakta. Hvor mye det har å si for kunden er totalt ukjent inntil videre. Så det kan diskuteres hvor mye fakta det egentlig er. Jeg kan fortsette slik på flere punkter nedover.

Kudos for nøkkelfri tilgang og strålevarmer da :)

 

bz4x fikk SW endringer i sommer ja. Men det var ting som skulle vært der ved lansering, og som er hos ALLE andre biler i samme prisklasse. Man får ikke pluss i boka for å komme med det et halv år etter lansering. 

- synlig batteriprosent indikator

- Mer enn noen få kw hurtilading når batteriet er over 80%

- Kan hurtiglades mer enn 2 ganger pr døgn uten struping av ladeeffekt

 

 

Altså, jeg sier det er et dårlig kjøp. Det vil selvsagt avhenge av bruken osv. Den skal visstnok være svært god på dårlig føre. Så om man kjører på dårlig brøytede veier, men ikke så langt, og alltids lader hjemme, så er det sikkert en flott bil.

Men man får ca samme framkomelighet i en 4wd tesla eller hyundai. Og da får man for samme eller lavere pris:

- Lengre rekkevidde

. MYE kjappere lading på vinter

- heads-up display i hyundai, og flott SW i tesla.

Så når man skal selge, så vil nok hyundai/tesla beholde verdien sin bedre, Med mindre det kommer andre aspekter fram over tid, f.eks kanskje toyota viser seg å være mer rustbestandig etc. 

Toyota vekker visst mye følelser hos enkelte  🤷‍♂️

Den nye varmeveksleren som produserer mere varme enn tidligere bidrar jo til forbedret hurtiglading og klart det betyr noe for kunden ladetid

Er det bra/dårlig verus bil x, y eller z har jeg ingen formening om og var ikke poenget..

Jeg bringer bare inn "fakta" om bilen sine oppgraderinger som er gjort i modellen som etterhvert blir levert i 2024 og da i lys av diskusjonene rundt motor/naf sin vintertest for noen sider siden. Oppgraderingene i 2024 versjonen som mange ser ut til å ikke ha fått med seg.

Toyota har gjort flere tiltak og forbedringer på bilen i forhold til tilbakemeldinger og tatt de seriøst. Det er aldri for sent å rette/forbedre et produkt.

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
3 hours ago, Elgen-Hansi said:

Nei, du gjør ikke det. Forskjellen på 16 og 21 cm bakkeklaring er STOR hvis man har behov for bakkeklaring. Forskjellen på en god og dårlig åpen diff AWD er også stor når det blir sikkelig krevende føre.

Så det er helt klart bruksområder hvor BZ4X skiller seg ut som svært god i klassen.

Med det sagt så er jeg ellers enig med deg, BZ4X er en gjennomgående svak elbil for veldig mange. Men det er åpenbart avhengig av bruk/behov.

Da er vi enige :)

(Edit: Og jeg lærte noe om awd'en i Toyota)

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Toyota vekker visst mye følelser hos enkelte  🤷‍♂️

Den nye varmeveksleren som produserer mere varme enn tidligere bidrar jo til forbedret hurtiglading og klart det betyr noe for kunden ladetid

Er det bra/dårlig verus bil x, y eller z har jeg ingen formening om og var ikke poenget..

Jeg bringer bare inn "fakta" om bilen sine oppgraderinger som er gjort i modellen som etterhvert blir levert i 2024 og da i lys av diskusjonene rundt motor/naf sin vintertest for noen sider siden. Oppgraderingene i 2024 versjonen som mange ser ut til å ikke ha fått med seg.

Toyota har gjort flere tiltak og forbedringer på bilen i forhold til tilbakemeldinger og tatt de seriøst. Det er aldri for sent å rette/forbedre et produkt.

 

Det er vel heller at framsnakking av et produkt på feil grunnlag vekker følelser. Når oppdateringene du viser til burde vært til stede ved lansering, og oppgraderingene er på en ny bil som ikke hjelper de som allerede har kjøpt bilen, da er det ikke greit å legge det fram som tilsynelatende positivt. 

Og ja, om det er en god bil vs x, y eller z er hele poenget. Toyota bz4x lever ikke i ei boble, de må konkurrere med andre om kjøpere. Da må de sammenlignes med andre biler i samme klasse.

Faktaene dine inneholder at ladehastigheten reduseres med 30min. Det stemmer ikke, det er "opptil 30min", noe som er en svær forskjell. Du har kommet med plenty av fin informasjon, jeg synes bare at toyota-informasjonen fra de siste dagene bar preg av å være noe unyansert, til fordel for toyota.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Det er vel heller at framsnakking av et produkt på feil grunnlag vekker følelser. Når oppdateringene du viser til burde vært til stede ved lansering, og oppgraderingene er på en ny bil som ikke hjelper de som allerede har kjøpt bilen, da er det ikke greit å legge det fram som tilsynelatende positivt. 

Og ja, om det er en god bil vs x, y eller z er hele poenget. Toyota bz4x lever ikke i ei boble, de må konkurrere med andre om kjøpere. Da må de sammenlignes med andre biler i samme klasse.

Faktaene dine inneholder at ladehastigheten reduseres med 30min. Det stemmer ikke, det er "opptil 30min", noe som er en svær forskjell. Du har kommet med plenty av fin informasjon, jeg synes bare at toyota-informasjonen fra de siste dagene bar preg av å være noe unyansert, til fordel for toyota.

Til info har jeg aldri eid eller kommer til å eie Toyota. Ikke Tesla heller av åpenbare grunner. 
Og det er ikke «faktaene» mine men en gjengivelse og opplysning til tråden (sett i lys av kommende naf motor vintertest) av det som andre kanaler har publisert. Å kalle det en fremsnakking fra min side er ikke noe annet enn ståmennsargumentasjon. 

Diskusjon om mitt innlegg angående den oppgraderte 2014 b4zr er herved over for mitt vedkommende.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Føler egentlig at Toyota er biler for de som vil ha det "trygge og billige", og som ikke bryr seg så mye om design og om biler generelt. Når det gjelder BZ4X er jeg fortsatt skeptisk, men bra den nå har fått flere oppgraderinger!

Det var vel også på høy tide med alle problemene som har vært. Denne nye vann til vann varmeveksleren, hvor bra er den ift en solid varmepumpe ala det Tesla har f.eks? Hvor mange minusgrader må til før den begynner å slite? 

Fortsatt 60 min ventetid for å lade 10-80% i -10 c 😅 Høres fortsatt for høyt ut spør du meg. Min første bil var faktisk en Toyota Avensis @Syar-2003, men det var nok fort første og siste! Døllere biler skal man lete lenge etter! Billig i drift var den heller ikke. Dog spent på hvordan de kommer til å gjøre det på elbil fronten i fremtiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg hadde ein kort tur med bZ4x i sommar. Som bil fungerte den ganske bra og komforten var absolutt av det betre slaget. Det meste som skjedde på infotainmentskjermen var meget skuffande. Eg var då vane med Enyaq som heller ikkje er noko teknologisk vidunder, men der var det ikkje mykje å skryte av.

Får Toyota rydda opp i ting og tang og eit styresystem som minner meir om ein mobiltelefon og mindre om Windows 98 så kan det bli veldig gode bilar. Dei sa vel at dei skulle lære av Tesla, så då har dei eit stykke å gå, men det spørs om det blir neste modell og ikkje bZ4x. Gjerne med eit meir tiltalande namn enn noko som minner om ein reCAPTCHA.

Dei har solgt forholdsvis greit med bZ4x, tatt i betraktning at TMY knuste røkla og at bilen har store forbetringspotensiale. Det hadde vore interessant å sjå snittalderen på kjøparane av bZ4x.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror også at batteriet på BZ kommer til å holde godt pga den svære bufferen. Med det gir de jo opp til 10 år og 1.000.000 km garanti på batteriet. Det vil vel hjelpe med å holde verdien greit. Service er vel også noe folk setter høyt. Der er Toyota i toppen. 
 

Ser jo allerede nå på div forum og videoer på YouTube at eiere med VW ID4 allerede ser degradering 😐

 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
On 1/17/2024 at 6:42 AM, bzzlink said:

Jeg tipper Tesla tar et skikkelig priskutt igjen

Mindre enn jeg trodde egentlig. 5000 euro i tyskland, 30000 nok i norge. Ser ut som salget der nede går relativt dårlig, 10 % ned i 2023 ift 2022. Men dette priskuttet var jo ikke akkurat overraskende, vært avslag på 50-60 tusen på demobiler i lange tider, samt 30-40 tusen på inventory. Fins det grunn til å kjøpe noe annet enn inventory eller demo forresten, er jo mye bedre priset og stort utvalg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...