Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (4 minutter siden):

Volvoen og Model 3 er omtrent likt priset i rwd. I 4wd er Volvoen faktisk litt billigere.

XC40 4WD under 500 tusen? Jeg mener for et år siden var det ikke mulig å få 4WD under 600 på den. Skjer visst ting, ja. 
Rart å sammenligne mot en Model Y, da. Min gamle Leaf 2018 hadde større bagasjerom føltes det som, det går ikke i hop med familieliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (6 minutter siden):

XC40 4WD under 500 tusen? Jeg mener for et år siden var det ikke mulig å få 4WD under 600 på den. Skjer visst ting, ja. 
Rart å sammenligne mot en Model Y, da. Min gamle Leaf 2018 hadde større bagasjerom føltes det som, det går ikke i hop med familieliv.

En velspeccet RWD XC40 ligger på 560k, en Model Y med noenlunde samme spec, men uten fsd ligger på 540, men Volvoen har 3 års service og forsikring inkludert i prisen. En fullspeccet 4wd RC40 ligger på 640k, som er litt under en tilsvarende Model Y. Egentlig burde en speccet fremtidig FSD for at bilene skulle vært så like som mulig, men da blir Model Y 30-40k dyrere. Alt i alt kommer det an på hva man foretrekker; design og byggekvalitet vs innvendig plass. Men å si at XC40 er overpriset, blir uansett bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

En velspeccet RWD XC40 ligger på 560k, en Model Y med noenlunde samme spec

Nå snakket du om Model 3 i posten din da 🤔

AL123 skrev (7 minutter siden):

Men å si at XC40 er overpriset, blir uansett bare tull.

Det har åpenbart skjedd noe med prisene det siste året ja, for sånn du presenterer det har jo både Model Y gått betraktelig opp i pris og XC40 betraktelig ned. Model Y over 640k? Er det sant?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Nå snakket du om Model 3 i posten din da 🤔

Det har åpenbart skjedd noe med prisene det siste året ja, for sånn du presenterer det har jo både Model Y gått betraktelig opp i pris og XC40 betraktelig ned. Model Y over 640k? Er det sant?

I ett innlegg skrev jeg Model 3 ved en feil, i de andre innleggene, inkludert det første brukte jeg Model Y. Når Model 3 i tillegg er en helt annen bil, så burde det ikke være vanskelig å se hva jeg mente.

Nimrad skrev (3 minutter siden):

Nå snakket du om Model 3 i posten din da 🤔

Det har åpenbart skjedd noe med prisene det siste året ja, for sånn du presenterer det har jo både Model Y gått betraktelig opp i pris og XC40 betraktelig ned. Model Y over 640k? Er det sant?

Nei, Volvoen har gått en del opp, og Y har som jo hele verden nå vet gått kraftig ned. Men de prisene som proklameres fra Tesla er jo kraftig misvisende og man kan ikke få kjøpt en bil til den prisen. Mao er ikke Model Y så billig som man vil ha det til, og før prisnedgangen i fjor vil jeg si den var kraftig overpriset for hva den er. Men den er ikke et så ille valg for de som trenger all den innvendige plassen. For alle andre ser jeg virkelig ikke poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Nei, Volvoen har gått en del opp, og Y har som jo hele verden nå vet gått kraftig ned.

Det kan ikke stemme. Model Y var langt fra de prisene du snakker om for et års tid siden når jeg dreiv og sammenligna. Kom jo under momsgrensa med vinterhjul, mens Volvoen var over 600k for billigste med 4WD, hengerfeste og vinterhjul i følge mitt gamle Google Sheet. Kan ikke skjønne jeg kan ha bommet så grovt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Det kan ikke stemme. Model Y var langt fra de prisene du snakker om for et års tid siden når jeg dreiv og sammenligna. Kom jo under momsgrensa med vinterhjul, mens Volvoen var over 600k for billigste med 4WD, hengerfeste og vinterhjul i følge mitt gamle Google Sheet. Kan ikke skjønne jeg kan ha bommet så grovt.

Ok, jeg bare bygde sammenlignbare biler med rwd og 4wd (mao utelot performance) i konfigurator. Tallene er klare. Model Y annonseres for 419990, men det er en ribbet bil uten avgifter og "dokumentavgift". Fullspeccet koster modellen over 600k. En absolutt fullspeccet XC40 koster 608k, men er da mye bedre utstyrt, 3 års service inkludert og har nesten 150km lengre rekkevidde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg. At alt må handle om Tesla er jeg litt lei av i utg.pkt. Men med mine prefeterte  valg var det veldig tydelig at kun XC40 sammen med EV6 var de som bikket 600k. Jeg ble lettere sjokket over at XC40 hadde innvendig plass på størrelse med leafen og da var det lett å konkludere. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, AL123 said:

En velspeccet RWD XC40 ligger på 560k, en Model Y med noenlunde samme spec, men uten fsd ligger på 540, men Volvoen har 3 års service og forsikring inkludert i prisen. En fullspeccet 4wd RC40 ligger på 640k, som er litt under en tilsvarende Model Y. Egentlig burde en speccet fremtidig FSD for at bilene skulle vært så like som mulig, men da blir Model Y 30-40k dyrere. Alt i alt kommer det an på hva man foretrekker; design og byggekvalitet vs innvendig plass. Men å si at XC40 er overpriset, blir uansett bare tull.

Prisene dine er litt rare. 
En RWD Y koster : 475’

En AWD Y koster: 570’

Inkl hengerfeste. Og vinterhjul

IMG_0387.png

IMG_0386.png

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, AL123 said:

Ok, jeg bare bygde sammenlignbare biler med rwd og 4wd (mao utelot performance) i konfigurator. Tallene er klare. Model Y annonseres for 419990, men det er en ribbet bil uten avgifter og "dokumentavgift". Fullspeccet koster modellen over 600k. En absolutt fullspeccet XC40 koster 608k, men er da mye bedre utstyrt, 3 års service inkludert og har nesten 150km lengre rekkevidde

Hva mener du fullspeccet? Det er ingenting å legge til utenom fargevalg på interiøret og lakkfarge.

Enhanced autopilot og FSD er jo bare tull. Som ikke fungerer pr nå så det er på grensen til svindel at Tesla selger.

Men disse biler er jo i utgangspunktet i to forskjellig størrelsesklasser, så tror egentlig ikke de er direkte konkurranse i så mange tilfeller

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (28 minutter siden):

Hva mener du fullspeccet?'

bzzlink skrev (34 minutter siden):

Prisene dine er litt rare. 
En RWD Y koster : 475’

Fullspekket betyr å legge til alt som koster ekstra.

Kommer også til ca 540' for RWD. 
Enhanced autopilot til 29' er lagt til . Da får du f.eks automatisk filskifte, summon og autoparkering. 
FSD til 60' er ikke lagt til.

  

Med vinterdekk 19 piggfritt blir den på 566'.

IMG_0504.jpeg

IMG_0505.png

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (47 minutter siden):

Enhanced autopilot til 29' er lagt til . Da får du f.eks automatisk filskifte, summon og autoparkering. 

Får man egentlig det?
Er det faktisk noen i Norge idag som henter bilen ut av sin trange garasje uten å sitte i bilen selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (29 minutter siden):

Får man egentlig det?
Er det faktisk noen i Norge idag som henter bilen ut av sin trange garasje uten å sitte i bilen selv?

Summon har jo blitt skrytt opp og ned i mente her på diskusjon av Tesla eiere. Aut. filskifte får man jo også i tillegg til aut lukeparkering.
Uansett : fullspekket betyr «alt» utstyr tilgjengelig i kjøpsøyeblikket . Og eksemplet mitt tok jo ikke engang med FSD så den er egentlig ikke fullspekket.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Den eneste fordelen jeg ser med FSD er at hvis man vil prøve å fremstille en Tesla som ekstra dyr så kan man enkelt legge på 75 tusen som i praksis har tilnærmet null verdi.

Jeg tok det som sagt ikke med.
Allikevel , det ligger der som utstyrsvalg. Og det koster 59 tusen, ikke 75.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Jeg tok det som sagt ikke med.
Allikevel , det ligger der som utstyrsvalg. Og det koster 59 tusen, ikke 75.

En "fullspekket" Tesla kommer ikke med parkeringssensor, fungerende automatisk vindusvisker og en drøss annet man får på en XC40.  Det spiller en rolle med mindre alt annet enn 0-100, rekkevidde og bagasjeplass teller null.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, uname -i said:

En "fullspekket" Tesla kommer ikke med parkeringssensor, fungerende automatisk vindusvisker og en drøss annet man får på en XC40.  Det spiller en rolle med mindre alt annet enn 0-100, rekkevidde og bagasjeplass teller null.

Men den er nøkkelfri med memory på alt fra sete og ratt til hvordan du liker rattvarmen og kjøreprogrammene stilt inn. Du kan stille ladepreferanser og oppvarming til å være forskjellige basert på gps posisjon. Den navigerer automatisk til din neste avtale i kalenderen. 
Den overvåker område når du har parkert, og sender deg pushvarsel om alarmen går.

Du kan sette igjen bikka i bilen og sjekke at den har det bra via kamera og til og med snakke til den

… og bilen kan prompe når du setter på blinklyset

Preferansene er forskjellig for hva av dette man forventer av en premium bil.

Men ja Tesla har ganske mye å lære av de som har laget bil en stund.

Det som er så kjekt er at man kan stemme med lommeboka.
 

Og da stemte over 20% av Norske bilkjøpere (egentlig mange fler, men ingen utgir salgsstatistikk) på den måten Tesla lager bil på.
 

Så det kan se ut til at det blir fremtiden, utenom nisjebiler som selger typ 1500 stk i året

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Model Y 4wd

Vil ikke ha hvit, så valgte blå som koster 13 freaking tusen. 22 løk om jeg vil ha rød jeses, ikke rart de folka her har 0 fantasi.

Vil ha 20 tom på den med 19 vinter og EAP.

647 000 står det da.

XC40 Dual motor

Ultimate pakke / Sotede ruter / hengerfeste

20 sommer og 19 vinter.

668 000 endte jeg på der. 
 

Altså en rimelig bil som gir mye for pengene og en litt dyrere bil med et kvalitetsløft, bedre anlegg og lenger rekkevidde. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...