Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Randeboy said:

Resten av bilen, faktisk det bilen er god til er jo like viktig. Den er best på AWD, bremsing og grep på veien. I tillegg til høyest bakkeklaring av alle i samme klasse. 

Så at den er "ræv" er jo en løgn selv om den har for lite batteri og dårlig temperaturstyring av batteri. 

Har kjørt den flere ganger da kona har den som arbeidsbil. Overraskende god komfort og kjøreegenskaper på vinteren som min Model 3 bare kan drømme om. 

Er god på bil delen men ganske ræva når det kommer til elbil delen så spørs det jo hva man syns er viktigst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Er god på bil delen men ganske ræva når det kommer til elbil delen så spørs det jo hva man syns er viktigst.

Ja absolutt. Er ikke uenig i det. Men den blir bedre i neste versjon leste jeg.

Forbruket på sommeren er meget god, så drivlinjen må være effektiv. Varmeapperatet fungerer bra, selv i -30 men det bruker helt sykt mye strøm av en eller annen grunn. Uansett temperatur på vinteren. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Randeboy said:

Ja absolutt. Er ikke uenig i det. Men den blir bedre i neste versjon leste jeg.

Forbruket på sommeren er meget god, så drivlinjen må være effektiv. Varmeapperatet fungerer bra, selv i -30 men det bruker helt sykt mye strøm av en eller annen grunn. Uansett temperatur på vinteren. 

Jeg er til dels enig, så får ta selvkritikk for å være litt tabloid. Men jeg mener at - dagens modell - i sin nåværende prisklasse er noe bak konkurrentene. På samme tid er bil særs subjektivt, så det skal jeg ikke holde mot noen. Jeg kjører jo tross alt en Mach E som er på sin tredje HVBJB (Google it) så jeg ser en viss ironi her 😅 Det jeg derimot er litt trett av er Toyota som selskap sine holdninger til elektrisk mobilitet. De har siden 2008/2009 (ref. kildene i tidligere svar) lovet mye, og så er det blitt hva det er blitt. Spiller man høyt så har man også stor fallhøyde. 

Men nok om det, av nysgjerrighet, hva blir det nye (og tallene) i neste versjon?

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (13 minutter siden):

Jeg er til dels enig, så får ta selvkritikk for å være litt tabloid. Men jeg mener at - dagens modell - i sin nåværende prisklasse er noe bak konkurrentene. På samme tid er bil særs subjektivt, så det skal jeg ikke holde mot noen. Det jeg derimot er litt trett av er Toyota som selskap sine holdninger til elektrisk mobilitet. De har siden 2008/2009 (ref. kildene i tidligere svar) lovet mye, og så er det blitt hva det er blitt. Spiller man høyt så har man også stor fallhøyde. 

Men nok om det, av nysgjerrighet, hva blir det nye (og tallene) i neste versjon?

Jeg er enig i alt det du skriver. 

Det er fysiske endringer på kjøling/varming. Ny varmeveksler, ny ventilblokk for å fordele mer varme til batteri og noen nye følere. 

Batteriet skal kunne bli varmet opp i motsetning til nåværende bil der batteriet aldri blir varmt. Skal kutte 30 minutter ladetid fra 10-80% i -10 grader ifølge Toyota. 

Den infrarøde varmeren skal også være standard. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Randeboy said:

Ja absolutt. Er ikke uenig i det. Men den blir bedre i neste versjon leste jeg.

Forbruket på sommeren er meget god, så drivlinjen må være effektiv. Varmeapperatet fungerer bra, selv i -30 men det bruker helt sykt mye strøm av en eller annen grunn. Uansett temperatur på vinteren. 

Er forbruket så bra da? Dårligere enn model y og id4, ja temperaturen er litt bedre på de men er bare 5-6 grader forskjell

Tall fra Teslabjørn

image.thumb.png.54b168d9b94071cd1da4f7b17d8e4119.png

image.thumb.png.ba9d368d675ddb44d7ff0275e852694f.png

image.thumb.png.1cf61d0b644e4cd46b635bae66e01606.png

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Randeboy said:

Batteriet skal kunne bli varmet opp i motsetning til nåværende bil der batteriet aldri blir varmt. Skal kutte 30 minutter ladetid fra 10-80% i -10 grader ifølge Toyota.

Av det jeg ser på Facebook gruppen for Bz4X så betyr det at ladetiden kuttes fra 90 minutter til 60 minutter da....

IMG_0057.thumb.jpg.2abc7587989f095a589f8e8c0dc97b3a.jpgIMG_0058.thumb.jpg.b8fedeabbb0a3d5ee8db191f07ea7d94.jpg

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Er forbruket så bra da? Dårligere enn model y og id4, ja temperaturen er litt bedre på de men er bare 5-6 grader forskjell

Tall fra Teslabjørn

image.thumb.png.54b168d9b94071cd1da4f7b17d8e4119.png

image.thumb.png.ba9d368d675ddb44d7ff0275e852694f.png

image.thumb.png.1cf61d0b644e4cd46b635bae66e01606.png

 

Ja, kjerringa har kjørt i 70-80 med et forbruk på rundt 1,3 kWh på mila på sommeren noe som tilsier en rekkevidde på nesten 50 mil. Flere som har samme erfaring på BZ siden på Facebook også ser jeg. 

 

bzzlink skrev (1 minutt siden):

Av det jeg ser på Facebook gruppen for Bz4X så betyr det at ladetiden kuttes fra 90 minutter til 60 minutter da....

Nei fortsatt ikke noe å hoppe i taket for 🤣 Men en forbedring da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Jeg er til dels enig, så får ta selvkritikk for å være litt tabloid. Men jeg mener at - dagens modell - i sin nåværende prisklasse er noe bak konkurrentene. På samme tid er bil særs subjektivt, så det skal jeg ikke holde mot noen. Jeg kjører jo tross alt en Mach E som er på sin tredje HVBJB (Google it) så jeg ser en viss ironi her 😅 Det jeg derimot er litt trett av er Toyota som selskap sine holdninger til elektrisk mobilitet. De har siden 2008/2009 (ref. kildene i tidligere svar) lovet mye, og så er det blitt hva det er blitt. Spiller man høyt så har man også stor fallhøyde. 

Men nok om det, av nysgjerrighet, hva blir det nye (og tallene) i neste versjon?

Det er nok mange som ikke egentlig trenger lang rekkevidde eller hurtiglading i noen videre grad som den bilen fungerer helt fint for. Det er mange som aldri drar lengre enn 10-15 mil hjemmefra med bil.

Hva toyota angår på elbilfronten så mener jeg det er forståelig ut i fra hva situasjonen er på deres hjemmemarked. Etter fukushima er strømmangel desverre alt for vanlig i Japan, som mangler det meste av naturresurser til å generere strøm selv. Det er naturligvis ingen unnskyldning for å ikke tilpasse seg til andre markeder uten de samme utfordringene, men alle er jo seg selv nærest.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Ikke lett det der. Nå er jo det en gigantisk diskusjon, men hvor går grensen liksom. Finnes vel knapt produkter uten noe kinesisk i seg. Du har de åpenbare kandidatene som er direkte sponsing av den kinesiske staten og så har du gråsonene med Volvo som et godt eksempel.

Kan ikke sammenlikne Volvo med BYD

Volvo er et aksjeselskap hvor Geely Sweden Holdings AB er aksjonær med 82% . De resterende aksjonærer er fordelt på nordiske og internasjonale investorer. Volvo Cars har hovedkontor i Goteborg i Sverige.  Bilproduksjon i Gøteborg, Gent i Belgia, og Chongqing, Chengdu og Daqing i Kina. 
Volvos hovedkontor, produktutvikling, markedsføring og administrasjon er hovedsakelig lokalisert i Gøteborg.

BMW har også joint venture opplegg med fabrikker og produksjon i Kina , samme har med Mercedes med BAIC i Kina. 
Bilene som produseres av disse produsentene har samme standard uansett ved hvilket produskjonsanlegg bilene er satt sammen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Er forbruket så bra da? Dårligere enn model y og id4, ja temperaturen er litt bedre på de men er bare 5-6 grader forskjell

Tall fra Teslabjørn

image.thumb.png.54b168d9b94071cd1da4f7b17d8e4119.png

image.thumb.png.ba9d368d675ddb44d7ff0275e852694f.png

image.thumb.png.1cf61d0b644e4cd46b635bae66e01606.png

 

Leser ikka han bare av fra bilens informasjonssystem? De tallene blir da befengt med mye feil siden noen biler oppgir forbruk beregnet fra veggen mens andre regner fra batteriet (Typisk ~10-20% forskjell).

Man må måle strøm levert fra nettet om man skal finne et normalisert forbrukstall (som vel og merke ikke er det samme som rekkeviddetall)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Syar-2003 said:

Volvo er et aksjeselskap hvor Geely Sweden Holdings AB er aksjonær med 82% .

Geely Sweden Holdings AB er eid av Zhejiang Geely Holding med hovedkontor i Hangzhou. Dette er et privat kinesisk selskap eid av Li Shufu. Så selv om du har noe formelt eierskap liggende i et europeisk selskap, så er dette selskapet (GSHAB) i sin helhet et kinesiskeid foretak.

Volvo på sin side var eid av Ford før de ble solgt til Geely, så det er en stund side de har vært europeisk eid.

Lenke til kommentar

Toyota oppdaterer og forbedrer BZ4X i 2024.  Den nye kan bestilles fra 9 Januar 2024. 
Skjønner jo at naf/motor ikke er interessert i å teste samme "forrige" modell på nytt.

Oppgraderinger 

  • Raskere hurtiglading
  • Hurtiglading om vinteren forbedres og går raskere med et forbedre batterivarmesystem. Ny varmeveksler (vann til vann) og justeringsventil for varmekretsen skal gi økt temperatur til batteriet under lading
  • Ny strålevarme gir rask varme for fører og forsetepassasjer for høyere utstyrsnivåer
  • Executive-versjonen får nøkkelfri løsning, der telefonen fungerer som nøkkel, både for å låse bilen opp og igjen, men også i stedet for startnøkkel, slik flere andre produsenter nå har fått. Løsningen kan også deles med tilsammen fem personer.

Hurtiglading i minus 30 grader reduseres fra 140 til 100 minutter, mens den samme ladeøkten reduseres fra 110 til 85 minutter når det er 20 minusgrader. Det er fortsatt ikke er mulig å forvarme batteriet før hurtiglading.

Ingen av 2024 oppgraderingene forbedrer rekkevidden. 
Men litt merkelig innstilling fra Toyota Norge.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Geely Sweden Holdings AB er eid av Zhejiang Geely Holding med hovedkontor i Hangzhou. Dette er et privat kinesisk selskap eid av Li Shufu. Så selv om du har noe formelt eierskap liggende i et europeisk selskap, så er dette selskapet (GSHAB) i sin helhet et kinesiskeid foretak.

Volvo på sin side var eid av Ford før de ble solgt til Geely, så det er en stund side de har vært europeisk eid.

Vet selvfølgelig dette. Man kan uansett ikke sammenlikne dagens Volvo med et "native" kinesisk bilprodusent når det kommer til  hvordan de drives med "pedigree" og fokus de har på produktene/produktutvikling/sikkerhet osv.osv.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

når det kommer til  hvordan de drives med "pedigree" og fokus de har på produktene/produktutvikling/sikkerhet osv.osv.

Hva mener du med det helt konkret egentlig?

For min del er det utelukkende at jeg ikke vil at pengene mine skal ende opp i Kina samt at jeg ikke stoler på data som sendes tilbake til Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg må skifte et blinklys foran, og det skal visst komme på over 3300 bare i del. Selve LED modulen koster vel 1500, men han sa det var endel fuktighet inne i selve lykten så ville bytte alt for at det ikke skulle skje igjen. 

Noen som har erfaring på sånt? Bilen er 2018 i3, så bmw sniker seg vel unna med alt av reklamasjon/garanti.. Helt hinsidet at det som koster 10kr for vanlig lyspære, nå koster så mye. Hva er vitsen med led blinklys når det skal koste mer enn dekk når det ryker? 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hva mener du med det helt konkret egentlig?

For min del er det utelukkende at jeg ikke vil at pengene mine skal ende opp i Kina samt at jeg ikke stoler på data som sendes tilbake til Kina.

BYD som andre «native» kinesiske bilprodusenter er en del av den kinesiske økonomien og er notert på kinesisk børs (Shenzhen og HongKong) som kontrolleres av kinesiske myndigheter. BYD på She.

Volvo Cars AB er børsnotert i det vestlige børsmarkedet.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (48 minutter siden):

BYD som andre «native» kinesiske bilprodusenter er en del av den kinesiske økonomien og er notert på kinesisk børs (Shenzhen og HongKong) som kontrolleres av kinesiske myndigheter. BYD på She.

Volvo Cars AB er børsnotert i det vestlige børsmarkedet.

Eiere og hvor de er registrerte er jo greit.

Jeg tenkte mer på det du sa om 

«hvordan de drives med "pedigree" og fokus de har på produktene/produktutvikling/sikkerhet osv.osv.»

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (29 minutter siden):

Eiere og hvor de er registrerte er jo greit.

Jeg tenkte mer på det du sa om 

«hvordan de drives med "pedigree" og fokus de har på produktene/produktutvikling/sikkerhet osv.osv.»

Volvo sin visjon og slogan står fremdeles ved lag og etterleves. Ref disse Videoklippene om BYD branner vi kommenterer.
https://www.geeksforgeeks.org/tagline-of-volvo-volvo-slogan/

Trenger jeg virkelig å oversette «pedigree» 

Volvo er et trygt kjøp og en trygg bil.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
3 hours ago, Syar-2003 said:

Skjønner jo at naf/motor ikke er interessert i å teste samme "forrige" modell på nytt.

Toyota trakk vel AWD modellen fra forrige vintertest også. Så den er ikke testet.

Men skjønner jo godt at de ikke har lyst til å få masse negativ omtale. Da blir det vanskeligere å komme med avledningsmanøvre for å få folk til å betale full pris for en bil som i realiteten ikke kan

kjøre Asker - Tynset som er 35 mil.

Uten å lade i nærmere 3,5 timer på hurtiglader.

(ref mitt utklipp av en ulykkelig sjåførs opplevelse lenger opp)

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...