Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (3 minutter siden):

Ditt bevis for at Tesla stjeler Mercedes-kunder er en artikkel fra 2017 hvor Mercedes ikke hadde en eneste elbil-modell?

Påstanden var at Tesla ikke har stjelt kunder fra MB, og linken viser at det var feil allerede for 6 år siden. Men likevel klager du... :no:

Endret av Snowleopard
Fjernet et mellomrom midt i et ord...
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Påstanden var at Tesla ikke har stjelt kunder fra MB, og linken viser at det var feil allerede for 6 år siden. Men likevel klager du... :no:

Av og til tror jeg de to der er en og samme person med to kontoer. Snakker om en annen og siterer seg inn i den andres samtaler osv. Og logikk tar ingen inn.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Ditt bevis for at Tesla stjeler Mercedes-kunder er en artikkel fra 2017 hvor Mercedes ikke hadde en eneste elbil-modell?

Du har enten ikke lest eller ikke forstått innholdet i artikkelen: den viser at Mercedes-kunder allerede ("already") i 2017 hadde gått fra Mercedes pga EV/Tesla 😁

Bare som et apropos til "de neppe stjeler en eneste kunde fra Mercedes"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Påstanden var at Tesla ikke har stjelt kunder fra MB, og linken viser at det var feil allerede for 6 år siden. Men likevel klager du... :no:

Nei, det var "stjeler". Du vet presens.

Utrolig mye rart man må forklare her.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Nei, det var "stjeler". Du vet presens og ikke for seks år siden hvor det ikke var noe å stjele. 

Utrolig mye rart man må forklare her.

Edit: Der så jeg at også en annen kar ikke skjønte forskjellen.

Vel, her må du selv ta skylden for å ikke klarer å lese. Jeg skrev det var feil allerede for 6 år siden. Det er bortimot umulig at ikke det fortsatt skjer, og spesielt i et marked der Tesla tar nesten halve elbilsalget for seg selv, der stort sett alle andre taper salg og markedsandeler. Derved står utsagnet seg også i dag.

F.eks. EQB kunne sikkert stjelt tilbake kunder om de hadde støttet å trekke tilhenger. Derved er det naturlig å tenke at TMY tiltrekker seg kunder som per i dag kjører MB, samt kunder som ellers ville ha valgt EQB om den støttet å trekke tilhenger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Vel, her må du selv ta skylden for å ikke klarer å lese. Jeg skrev det var feil allerede for 6 år siden. Det er bortimot umulig at ikke det fortsatt skjer, og spesielt i et marked der Tesla tar nesten halve elbilsalget for seg selv, der stort sett alle andre taper salg og markedsandeler. Derved står utsagnet seg også i dag.

Dumskapen som presenteres her er direkte provoserende. Hele diskusjonen gikk rundt dagens elbilmarked og fremover og på toppen av det hele ble det brukt presens, "stjeler" ikke "stjal".

I 2017 så fantes det knapt elbil-alternativer utenom Tesla. Klart en Mercedes-kunde som ville kjøre elektrisk ville vurdere en Tesla. For seks år siden.

I dag, 2023 og "presens", så ser jeg ikke at en Mercedes-kunde vil velge en Model S/X. De vil vurdere Mercedes etterhvert omfattende elbil-portefølje og er de ikke fornøyd med den så går de til de andre premium-produsentene. Model S/X ser nå ut til å produseres av nostalgiske årsaker og kjernemarkedet ser ut til å være iivstidsfans med tykk lommebok.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Påstanden var at Tesla ikke har stjelt kunder fra MB, og linken viser at det var feil allerede for 6 år siden. Men likevel klager du... :no:

Kjenner flere som gikk fra tysk premium til Tesla for 5-10 år siden jeg. Da var Tesla en konkurent til aktører i premiummarkedet. Det er de ikke i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så påstanden er at det neppe finnes ein einaste person der ute som hadde Mercedes og så kjøpte Tesla, etter at Mercedes kom med elbilar? Eventuelt at ingen i dag går frå Mercedes til Tesla? Vel…

At bilar har ulike eigenskapar betyr ikkje at det er umogleg for folk å skifte merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Kjenner flere som gikk fra tysk premium til Tesla for 5-10 år siden jeg. Da var Tesla en konkurent til aktører i premiummarkedet. Det er de ikke i dag.

Nå er ikke MB bare E og S-modeller, men de har biler i alle klasser, fra lille a-klassen opp til G-klasse, samt "kassebilene" Vito/V-klasse og Sprinter. Jeg er rimelig sikker på at TM3 og TMY spiser salg fra som nylig nevnt EQB som og er elbil, og tildels og EQA for å nevne en annen elbil.

Kan godt hende det og er de som er noe skuffet over EQC på for dem viktige områder (rekkevidde, ladefart, ladeinfrastruktur og ladepriser og kø hos Ionity), og derved og bytter til TMY, som er den som først og fremst stjeler fra andre merker.

Legg så til de som kommer fra gammel "dieseltralle", så tipper jeg det er en god andel som nå kjøper TMY først og fremst.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Så påstanden er at det neppe finnes ein einaste person der ute som hadde Mercedes og så kjøpte Tesla, etter at Mercedes kom med elbilar? Eventuelt at ingen i dag går frå Mercedes til Tesla? Vel…

Min og sikkert mange andres naturlige tolkning av utsagnet er at det pågående tyveriet av Mercedes-kunder er så lite at det ikke har noen betydning for verken Tesla eller Mercedes.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Dumskapen som presenteres her er direkte provoserende. Hele diskusjonen gikk rundt dagens elbilmarked og fremover og på toppen av det hele ble det brukt presens, "stjeler" ikke "stjal".

I 2017 så fantes det knapt elbil-alternativer utenom Tesla. Klart en Mercedes-kunde som ville kjøre elektrisk ville vurdere en Tesla. For seks år siden.

I dag, 2023 og "presens", så ser jeg ikke at en Mercedes-kunde vil velge en Model S/X. De vil vurdere Mercedes etterhvert omfattende elbil-portefølje og er de ikke fornøyd med den så går de til de andre premium-produsentene. Model S/X ser nå ut til å produseres av nostalgiske årsaker og kjernemarkedet ser ut til å være iivstidsfans med tykk lommebok.

Jeg er helt enig i første setningen din, men da at den treffer deg. Om du fremdeles, etter å ha fått det forklart, fremdeles ikke forstår at nåre jeg skrev "det var feil allerede for 6 år siden", mener at det fremdeles er feil, og at det ligger implisitt i akkurat den formuleringen.

Men jeg gidder rett og slett ikke å være med på resten av kjeklingen din, så velger å ignorere resten av innlegget ditt, da det baserer seg på feiltolkningen jeg antar du gjør med vilje.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Så påstanden er at det neppe finnes ein einaste person der ute som hadde Mercedes og så kjøpte Tesla, etter at Mercedes kom med elbilar? Eventuelt at ingen i dag går frå Mercedes til Tesla? Vel…

At bilar har ulike eigenskapar betyr ikkje at det er umogleg for folk å skifte merke.

Tror kanskje du heller burde hengt deg opp i kommentaren "Tesla er ipå god vei til å ta over for Mercedes i salg" enn å ta den kommentaren 100% bokstavlig. Poenget mitt er vel at folk ikke slutter å interessere seg for premiumprodukter selv om Tesla finnes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Nå er ikke MB bare E og S-modeller, men de har biler i alle klasser, fra lille a-klassen opp til G-klasse, samt "kassebilene" Vito/V-klasse og Sprinter. Jeg er rimelig sikker på at TM3 og TMY spiser salg fra som nylig nevnt EQB som og er elbil, og tildels og EQA for å nevne en annen elbil.

Kan godt hende det og er de som er noe skuffet over EQC på for dem viktige områder (rekkevidde, ladefart, ladeinfrastruktur og ladepriser og kø hos Ionity), og derved og bytter til TMY, som er den som først og fremst stjeler fra andre merker.

Legg så til de som kommer fra gammel "dieseltralle", så tipper jeg det er en god andel som nå kjøper TMY først og fremst.

Tror nok de Mercedeseierene som ikke finner et produkt de ikke liker hos Mercedes først og fremst velger noe annet hos premiumkonkurentene. Selv kjenner jeg mange Teslaeiere, men av alle de som har kjørt S/X er det kun en som har kjøpt Tesla igjen etter at garantien har gått ut. De fleste har vært veldig fornøyd med bilen, men ingen ønsker seg 3 eller Y og har gått over til elbil fra andre merker.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (18 minutter siden):

Tror nok de Mercedeseierene som ikke finner et produkt de ikke liker hos Mercedes først og fremst velger noe annet hos premiumkonkurentene. Selv kjenner jeg mange Teslaeiere, men av alle de som har kjørt S/X er det kun en som har kjøpt Tesla igjen etter at garantien har gått ut. De fleste har vært veldig fornøyd med bilen, men ingen ønsker seg 3 eller Y og har gått over til elbil fra andre merker.

TMY og TMX-salget har jo og veldig med at det ikke lengre finnes en "billig-modell", og at kursen har snudd totalt i feil retning for norske kunder, i tillegg til at vi i en periode ikke har kunnet kjøpe TMS/TMX pga at Tesla har prioritert hjemmemarkedet.

Nå har vi dessuten kun hatt tilgang til Plaid, og da for TMX sin skyld, kun 6-setersutgaven. Ser det er kommet noen registreringer av TMS/TMX nå, og tipper en del av dette er LR-versjonen, og ikke Plaid først og fremst. Og kanskje de nå og har begynt å levere 5 og 7-setersutgaven.

Helt klart har og tilbudet av EQS/EQS SUV, BMW iX og kommende i7 ført noen kunder tilbake. Og også i4 og iX1 tar tilbake noen kunder. E-Tron-kunder begynner vel og å sikle litt etter de oppgraderte versjonene, men tror det er litt tidlig at de har fått bevegd så mange kunder annet enn de mest ivrige til nå. Men vil nok føre til at disse tar tilbake endel tidligere Audi-kunder som endelig får god nok rekkevidde sammen med rask ladefart.

Men jeg har en sterk tro på at uansett er det ice-kundene som det er bevegelser hos, og det betyr i stor grad endel av kundene i masse-segmentet der man nå finner TMY som all-in-all det beste og mest fullkomne produktet. På lang sikt tror jeg disse kundene er viktigst, de som er ute etter smør-og-brød-biler og ikke ser etter de dyre toppmodellene.

For Tesla sin del er disse viktigst, men TMX og TMS er viktige som image-byggere, så jeg tror Tesla bør få ut en billigere versjon av disse, f.eks. en 90 kWh -versjon, eller at de senker prisene på dagens LR og øker batteristørrelsen til f.eks. 120 kWh for neste LR.

Og, uansett hva man selv mener om USS/Tesla Vision, så bør kanskje Tesla gjeninnføre disse, eller få forbedret Tesla Vision fort. Dette betyr mye for mange.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

TMY og TMX-salget har jo og veldig med at det ikke lengre finnes en "billig-modell", og at kursen har snudd total i feil retning for norske kunder, i tillegg til at vi i en periode ikke har kunnet kjøpe TMS/TMX pga at Tesla har prioritert hjemmemarkedet.

Nå har vi dessuten kun hatt tilgang til Plaid, og da for TMX sin skyld, kun 6-setersutgaven. Ser det er kommet noen registreringer av TMS/TMX nå, og tipper en del av dette er LR-versjonen, og ikke Plaid først og fremst. Og kanskje de nåp og har begynt å lever 5og 7-setersutgaven.

Helt klart har og tilbudet av EQS/EQS SUV, BMW iX og kommende i7 ført noen kunder tilbake. Og også i4 og iX1 tar tilbake noen kunder. E-Tron-kunder begynner vel og å sikle litt etter de oppgraderte versjonen, men tror det er litt tidlig at de har fått bevegd så mange kunder annet enn de mest ivrige til nå. Men vil nok føre til at disse tar tilbake tidligere Audi-kunder som endelig får god nok rekkevidde sammen med rask ladefart.

Men jeg har en sterk tro på at uansett er det ice-kundene som det er bevegelser hos, og det betyr i stor grad endel av kundene i masse-segmentet der man nå finner TMY som all-in-all det beste og mest fullkomne produktet. På lang sikt tror jeg disse kundene er viktigst, de som er ute etter smør-og-brød-biler og ikke ser etter de dyre toppmodellene.

For Tesla sin del er disse viktigst, men TMX og TMS er viktige image-byggere, så jeg tror Tesla bør få ut en billigere versjon av disse, f.eks. en 90 kWh -versjon, eller at de senker risene på dagens LR og øker batteristørrelsen til f.eks. 120 kWh for neste LR.

Og, uansett hva man selv mener om USS/Tesla Vision, så bør kanskje Tesla gjeninnføre disse, eller få forbedret Tesla Vision fort. Dette betyr mye for mange.

Jeg har ikke møtt en eneste person som ser på S/X som aktuelle lenger. For det første har den steget mange hundre tusen i pris og for det andre er det en 10-12 år gammel bil. I forhold til konkurentene fremstår S/X  like mye som et dårlig alternativ som Model 3 fremstår som et godt kjøp i sin klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...