Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Noen burde finne opp en app som logger kjøringen med dieselbilen og kan summere opp hvordan det ville gått dersom bilen var en valgfri elbil. Så kan dieselfolket ha appen surrende og gå en stund og sett med egne øyne hvordan det ville utartet seg for akkurat deres kjøremønster.

 

Hadde nok ikke fungert ettersom den alle trekker gravemaskin på henger Finnmarksvidda på langs året rundt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Salvesen. said:

Ja har tenkt på det tidligere, sikker på at >90% "aldri" hadde hatt problemer. Om en i tillegg integrerte opp besparelser så hadde de nok fått øynene opp etter kort stund.

Hadde nok vært langt over 90 %. Hvis referansen er Model 3 LR så hadde nok 99% kunne stoppet diesel/bensinbilen. Teknologien for å stoppe kilmakrisen er ferdigutviklet. Eneste som nå er problemet er folks mangel på vilje til å betale for å overlate kloden i ok stand til sine unger...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Problemet nå i sommer var vel mye myntet på at f.eks halve Oslo skulle kjøre elbil til Lofoten. Lofoten var absolutt ikke forberedt på dette, og det ble totalt kaos. Tesla fikk slengt opp noen stolper i full fart som hjalp på de med Tesla men var fortsatt fult kaos på de få andre laderne.

Og laderne som de satt opp ute på hotellene og slikt fikk de vel bare 3-4 kW utav (strømnettet i Lofoten var vel heller ikke forberedt på dette) så hver bil måtte stå der lenge..

Denne sommeren vil nok gangne fremtidig utbyggingen av ladere i Nord-Norge iallefall.

Har ikke intrykk av at det var så mye kaos sør i landet i sommer? Er jo svære ladeparker rundt om kring der.

Det høres noe overdramatisert ut i forhold til det jeg opplevde. Jeg slapp kø på de usle 4 ladestoplene Tesla har i hele Lofoten og var ved et tilfelle den eneste som ladet der. Rundt 1. august en gang. De to 22kW AC-laderne som sto på samme kjøpesenter var ikke i bruk den første gangen jeg var innom og bare den ene var i bruk den andre gangen jeg var der. Også er jo ikke strømnettet i Lofoten så svakt at det ikke klarer å takle noen 22 kW-ladere. Det er jo ikke mer enn 1 stk storkjøkkenkomfyr. Sommeren er jo også den årstida med lavest strømforbruk i kraftnettet i Lofoten.

Det var 2 biler i kø etter at jeg tok den fjerde SC-laderen den andre gangen jeg var der, men begge bilene forlot køa så de hadde sikkert ikke noen krise.

22kW TOCN-laderen på Andenes var ledig samtlige 5 ganger jeg kjørte forbi der. (Jeg ladet litt den ene gangen).

Ikke for å bagatellisere behovet for flere ladere i Lofoten og Nord-Norge generelt, men fullt så dramatisk opplevde jeg ikke det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Simen1 said:

Det høres noe overdramatisert ut i forhold til det jeg opplevde. Jeg slapp kø på de usle 4 ladestoplene Tesla har i hele Lofoten og var ved et tilfelle den eneste som ladet der. Rundt 1. august en gang. De to 22kW AC-laderne som sto på samme kjøpesenter var ikke i bruk den første gangen jeg var innom og bare den ene var i bruk den andre gangen jeg var der. Også er jo ikke strømnettet i Lofoten så svakt at det ikke klarer å takle noen 22 kW-ladere. Det er jo ikke mer enn 1 stk storkjøkkenkomfyr. Sommeren er jo også den årstida med lavest strømforbruk i kraftnettet i Lofoten.

Det var 2 biler i kø etter at jeg tok den fjerde SC-laderen den andre gangen jeg var der, men begge bilene forlot køa så de hadde sikkert ikke noen krise.

22kW TOCN-laderen på Andenes var ledig samtlige 5 ganger jeg kjørte forbi der. (Jeg ladet litt den ene gangen).

Ikke for å bagatellisere behovet for flere ladere i Lofoten og Nord-Norge generelt, men fullt så dramatisk opplevde jeg ikke det.

Var ikke der selv, så bare klaging på Facebook gruppene til Tesla fra lofoten hver eneste dag i sommer med kø og treg lading :p

Godt mulig det er litt overdramatisert ja, men sjønner at media skrev mye om det med så mange grinete folk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Nå var jo denne fellesferien ganske spesiell. Hurtiglading er fortsatt et ganske ungt og kaotisk marked, men jeg vet ikke en gang hvor mye hurtiglading du ser for deg å gjøre. Litt av poenget med å eie en elbil i Norge er jo hjemmelading.

Har ikke mulighet til å lade hjemme, men jeg kan sikkert lade på jobb, eller kjøre noen kilometer til nærmeste Tesla lader

Lenke til kommentar

Elbilforeningen har en nogen lunde oppdatert oversikt over vanlige elbiler på elbil.no

Finnes det noen tilsvarende oversikt for plugin-hybrider noe sted? Gjerne med sorteringsmulighet på ulike kriterier..

Edit: Jeg fant denne lista, men er ikke fornøyd med at lista er langt i fra komplett og fravær av søkemuligheter. Konkret skulle jeg søke på en med 50-ish km helelektrisk rekkevidde (altså uten å starte fossilmotoren), 5-7 seter, god bagasjeplass, 4-hjulstrekk, hengerfeste for 750+ kg, middels til god aksellerasjon, og maks 1/2 mill. Forsøker å få oversikt i forbindelse med at jeg skal hjelpe en kompis med reasearch til hans neste bil. Han vet han skal ha PHEV.

Edit: Jeg startet egen tråd om det for å ikke forstyrre for mye i denne rene elbiltråden. Ta kommentarer/forslag der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (8 minutter siden):

Endelig har Bjørn fått Tesle Polestar 2 litt mere.

Ser ut som at bilen ikke har noe buffer i topp på batteriet.. Veldig spent på folks reaksjon på dette, for det har jo alltid vært helt grusomt at Tesla ikke har det..

 

En av flere grunner til at VW, Skoda og Nissan står på vurderinglisten min. Skal aldri igjen ha en elbil uten buffer i toppen.

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 minutter siden):

En av flere grunner til at VW, Skoda og Nissan står på vurderinglisten min. Skal aldri igjen ha en elbil uten buffer i toppen.

Hvorfor ikke? Det er jo greit å ha muligheten til å bruke batteriet når en faktisk trenger det. Er en klar på at det ikke er buffer og ikke anbefalt å topplade(slik Tesla gjør) så er det jo ikke ett problem.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, JØI said:

En av flere grunner til at VW, Skoda og Nissan står på vurderinglisten min. Skal aldri igjen ha en elbil uten buffer i toppen.

Er det ikke bare en fordel at man kan justere bufferen selv? Om du ønsker å virkelig ta vare på batteriet så har du muligheten.

På Nissan Leaf kan du ikke engang velge hvor mye du vil lade.. Plugger du den i så lades den til den sier 100%, uten at man aner hva det egentlig er.

Mye bedre å ha ekte tall da også bestemme selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det er jo greit å ha muligheten til å bruke batteriet når en faktisk trenger det. Er en klar på at det ikke er buffer og ikke anbefalt å topplade(slik Tesla gjør) så er det jo ikke ett problem.

 

Fordi med buffer så vil opplevelsen av lading og bruk være tilnærmet ny bil hele bilens levetid. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (34 minutter siden):

Er det ikke bare en fordel at man kan justere bufferen selv? Om du ønsker å virkelig ta vare på batteriet så har du muligheten.

På Nissan Leaf kan du ikke engang velge hvor mye du vil lade.. Plugger du den i så lades den til den sier 100%, uten at man aner hva det egentlig er.

Mye bedre å ha ekte tall da også bestemme selv.

Du kan justere hvor langt batteriet til en Leaf skal lades gjennom å bruke timeren. Det er kranglet men det r en mulighet. 

Jeg liker at burgeren kommer fra fabrikk sånn at produsenten tar på seg hele oppgaven og ansvaret for slitasjen på batteriet. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, JØI said:

Du kan justere hvor langt batteriet til en Leaf skal lades gjennom å bruke timeren. Det er kranglet men det r en mulighet. 

Jeg liker at burgeren kommer fra fabrikk sånn at produsenten tar på seg hele oppgaven og ansvaret for slitasjen på batteriet. 

Nå har jeg enda til gode å bruke en ladestasjon som har timer da.. Mulig disse smartere laderne har det, som Tibber og Ease, men ville jo vært mye enklere om det var innebygget funksjon i bilen (som det jo er i en del).

Men folk er forsjellige. Noen vil bare lade fult og ikke tenke på det (gjerne eldre folk som ikke ønsker å lære seg hvordan elbiler funker), mens andre vil bestemme hva som skal foregå.

Etter å ha eid min Tesla i ett år nå har jeg aldri ladet over 90%, så har alltid hatt en fin buffer. Som oftest lader jeg ikke over 80% med mindre jeg skal kjøre langt.

Om jeg virkelig vil kjøre langt er det fint at jeg har muligheten til å benytte bufferen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
JØI skrev (5 minutter siden):

Fordi med buffer så vil opplevelsen av lading og bruk være tilnærmet ny bil hele bilens levetid. 

Men du får aldri utnyttet toppen. Jeg forstår det ikke, men for all del go for it. For min del liker jeg å i det minste ha muligheten til å bruke mest mulig. Selv om jeg stort sett aldri gjør det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Nå har jeg enda til gode å bruke en ladestasjon som har timer da.. Mulig disse smartere laderne har det, som Tibber og Ease, men ville jo vært mye enklere om det var innebygget funksjon i bilen (som det jo er i en del).

Men folk er forsjellige. Noen vil bare lade fult og ikke tenke på det (gjerne eldre folk som ikke ønsker å lære seg hvordan elbiler funker), mens andre vil bestemme hva som skal foregå.

Etter å ha eid min Tesla i ett år nå har jeg aldri ladet over 90%, så har alltid hatt en fin buffer. Som oftest lader jeg ikke over 80% med mindre jeg skal kjøre langt.

Om jeg virkelig vil kjøre langt er det fint at jeg har muligheten til å benytte bufferen.

Det er ikke ladestasjonene som har timer men elbilene som har denne funksjonen slik at du kan sette det opp i bilen.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, perpyro said:

Det er ikke ladestasjonene som har timer men elbilene som har denne funksjonen slik at du kan sette det opp i bilen.

Så du kan sette opp timer i Nissan Leaf så den stopper ladingen etter en viss stund?
Da forstår jeg litt mere, men man må bruke kalkulator for å se hvor mye man har ladet etter en viss tid siden det gjerne varierer hvor mye effekt man får fra laderne og hvor mye strøm man har på batteriet når man plugger i laderen.

Litt plunder, men bedre enn ingenting.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (38 minutter siden):

Nå har jeg enda til gode å bruke en ladestasjon som har timer da.. Mulig disse smartere laderne har det, som Tibber og Ease, men ville jo vært mye enklere om det var innebygget funksjon i bilen (som det jo er i en del).

Men folk er forsjellige. Noen vil bare lade fult og ikke tenke på det (gjerne eldre folk som ikke ønsker å lære seg hvordan elbiler funker), mens andre vil bestemme hva som skal foregå.

Etter å ha eid min Tesla i ett år nå har jeg aldri ladet over 90%, så har alltid hatt en fin buffer. Som oftest lader jeg ikke over 80% med mindre jeg skal kjøre langt.

Om jeg virkelig vil kjøre langt er det fint at jeg har muligheten til å benytte bufferen.

Timeren er innbygget i bilen og den bruker je på hjemmelading. Offentlige ChaDeMo stasjoner har som oftest en kapp for å veksle mellom å lade til 80% og fullt opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (14 minutter siden):

Så du kan sette opp timer i Nissan Leaf så den stopper ladingen etter en viss stund?
Da forstår jeg litt mere, men man må bruke kalkulator for å se hvor mye man har ladet etter en viss tid siden det gjerne varierer hvor mye effekt man får fra laderne og hvor mye strøm man har på batteriet når man plugger i laderen.

Litt plunder, men bedre enn ingenting.

Du setter opp klokkeslett den startet og slutter på. Med litt erfaring så veet du hvor lang tid bilen trenger. Som regel 4 timer år jeg plugger i.  Det er en unødvendig krøkkete løsning. Burde vært et aktivt alt i bilen der en kunne sette %-grense.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Men du får aldri utnyttet toppen. Jeg forstår det ikke, men for all del go for it. For min del liker jeg å i det minste ha muligheten til å bruke mest mulig. Selv om jeg stort sett aldri gjør det. 

Trener ikke å utnytte toppen. Jeg liker tanken på at degraderingen på et vis er innebygget fra dag 1 og ikke slik som leaf der bilen blir stadig mer ræva for hver dag som går. Noe som er trist. for bilen er bra mens batteripakken er ræva. Om noen tilbyr oppgradert batteri med skikkelig BMS så blar jeg glatt opp penger for det. Ret teknisk finnes det ingen hinder for å få til det. Det er en fyr på nettet som har et verksted der han oppgraderer Leaf. Det er masse plass til mye gøy i 40kWt versjonen, så hva Nissan har valgt å gi f i her er overraskende og skuffende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...