Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, perpyro said:

Er du medlem av det gode selskap er det ganske billig.

Blir vel slutt med noen fordeler der fra 1 september med Maingau greiene.

Så nå må man vel abbonere for å få normale priser hos Ionity.

Har enda til gode å se en Ionity lader så lite å si for min del. De er ikke akkurat langtstrakt med utbyggingen sin.

Er jo litt synd for id.3 kjøpere her nord som ikke får brukt sin gratis lading.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (10 minutter siden):

Det er komme Ionity ladere i Trondheimsområdet men jeg har ikke bil som kan lade der så hjelper meg lite med bilen jeg har nå uansett.
Men jeg ser fordelen med variasjon i markedet for hurtiglading.

Dog ionity er av den svindyre varianten, med mindre du abonnerer :S

Lenke til kommentar

Hvordan har dere som privatpersoner eller som eier av andelsbolig fått finansieringshjelp til kjøp av ladere? Kan man ta det med i eksisterende billån, eller er det kun de dyre forbrukslånene som duger? Spør egentlig på vegne av et helt borettslag her, ikke bare for meg selv, for jeg kan betale dette på strak arm. Er snakk om 19.000 kr per lader.

Infrastrukturen dekkes av borettslaget.

Lenke til kommentar

Einaste er at eg er litt blanda om kva eg vil gjera med boda den er montert på. Sjølva boda er ikkje akkurat tett, så eg må ta tak i det før eg ynskje oppbevare ting der - f.eks ladekabel.

Kor oppbevare folk sine kabler i ioniq? Dei var for bulkete til å gjemme under gulvteppet i bagasjerommet.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Faktisk klart meg ett helt år nå uten lader.

Bare tatt med bilen på jobb og lader den innimellom, så har det holdt til 1-2 ukers bruk. Fordel med god rekkevidde i en slik situasjon.

Gått mye bedre enn forventa, men det skal vist bygges noe snart ifølge borettslaget jeg bor i.

@Thor Man kan ikke ordne noe avbetalingsavtale med borettslaget? 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Om man trenger lader er litt avhengig av kjøremønster og bil. Jeg for min del kjører 80km om dagen, så da er litt av poenget med elbil å kunne lade den opp igjen til neste dag. Når jeg sier skikkelig lader så mener jeg at jeg ikke vil stikke elbilen min i en tilfeldig shuko-kontakt og håpe at jeg ikke har blåst en sikring eller brent ned huset. 1-fas 10A lading gjør også at det også kan bli litt jaging å få bilen klar til neste dag.

Lenke til kommentar

Jeg vet enkelte strømselskaper har tilbudt "gratis" finansering av ladere om en bitter seg til de frem til laderen er nedbetalt selvsagt, så helt gratis er det vel ikke men sikkert rimeligere enn forbrukslån. Går jo å høre og se litt rundt hos de forskjellige selskapene :) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gavekort said:

Om man trenger lader er litt avhengig av kjøremønster og bil. Jeg for min del kjører 80km om dagen, så da er litt av poenget med elbil å kunne lade den opp igjen til neste dag. Når jeg sier skikkelig lader så mener jeg at jeg ikke vil stikke elbilen min i en tilfeldig shuko-kontakt og håpe at jeg ikke har blåst en sikring eller brent ned huset. 1-fas 10A lading gjør også at det også kan bli litt jaging å få bilen klar til neste dag.

1-fas 10A blir ofte litt slapt ja, men mye bedre enn ingenting. Når jeg har besøkt foreldrene mine (som bor noen timer unna) har jeg brukt shucko til å lade med. Så lenge bilen bare står så går det helt greit. Får fylt bilen iløpet av en 20+ timer.

Har ikke turt å gå mer enn 9A om natten, men til tider kjørt på med 13A når jeg har vært i nærheten for å få litt fortgang.

Har kjøpt inn ladeboks og alt som skal til der nå da, venter bare på at elektrikern skal få tid til å montere det.

Fikk en fantastisk deal på en B vare ladeboks. Noen hadde kjøpt og montert den for så å finne ut at den ikke passet i bilen (2011 Nissan Leaf har Type1 plugg, og var Type2 ladeboks)

Så den ble levert tilbake. Kjekt for meg.

Lenke til kommentar

Om bilen bare står så er det vel så greit å bare plugge den i ja, spesielt når du ikke betaler strømregningen. :green:

15k rentefritt er ikke en dårlig pris for å montere en ny lader, men om man kan finne en lader brukt og trekke kabelen selv så er det penger å spare. Spesielt det å kjøpe ladeboks brukt. Ladebokser er typisk ting de hiver med i pakker på nybiler (fikk tilbud om det selv, men valgte vinterhjul i stedet), så alle de som tenkte det var lurt men aldri gadd å ta monteringskosten, fordi elektriker er dyrt og "10A-lading funker for meg", dumper de på Finn.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Om bilen bare står så er det vel så greit å bare plugge den i ja, spesielt når du ikke betaler strømregningen. :green:

15k rentefritt er ikke en dårlig pris for å montere en ny lader, men om man kan finne en lader brukt og trekke kabelen selv så er det penger å spare. Spesielt det å kjøpe ladeboks brukt. Ladebokser er typisk ting de hiver med i pakker på nybiler (fikk tilbud om det selv, men valgte vinterhjul i stedet), så alle de som tenkte det var lurt men aldri gadd å ta monteringskosten, fordi elektriker er dyrt og "10A-lading funker for meg", dumper de på Finn.

Ja er der som oftest en helg i slengen siden det er ett stykke unna. bare å huske å plugge seg i når bilen står.

Fattern var først litt skeptisk, men han har ikke merket det på strømregninga så nå går det helt greit.

Ja man kan fort gjøre seg en deal på ladeboks om man leter litt. Tesla sendte jo ut ladebokser i vervepremie før og det var faktisk en veldig god ladeboks. Er en slik jeg bruker på jobb og den leverer 22kW, samt har den fine knappen på seg til å åpne luken\låse ut laderen på Tesla. Sikkert en drøss av disse på finn og.

Men nå har Tesla kjipa ut og deler bare ut litt gratis superlading i vervepremie ?

Lenke til kommentar

Stemmer. Jeg mener at Tesla-ladere også var ganske vanlige å finne brukt, ikke at jeg hadde nesa mi så mye i slikt den gangen.

Skikkelig lading er uansett verdt pengene, om ikke for sikkerhetens skyld så bør man gjøre det for bekvemmelighetens skyld. Jeg ser for meg at lading bare vil bli strengere med åra som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Fattern var først litt skeptisk, men han har ikke merket det på strømregninga så nå går det helt greit.

Fyller man en TM3 LR fra 20 til 80% så er det jo under femtilappen. Skjønner likevel skepsisen fra fossilbilister som ikke er helt inne i dette og steiler over tanken på at "fylle tanken = 500 kr ++"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg trengte ikkje ein lader sjølv heller originalt. Då jobba eg på Stord mens eg pendlet frå Haugesund. Det var veil 50 km kvar veg kvar dag. Og det gjekk heilt kurant det i ein ioniq - eg berre lada på parkeringen ved jobben. Det blei verre når me skifta til lokaler kor det blei trangt om ladeplasser, men det gjekk opp i opp sånn ca.

No jobbe eg teknisk sett i Oslo, men pga korona jobbe eg heimafrå... i Haugesund. ?

Eg kjøpte eoMini T2 til 7 flate høvdinger. Hadde elektriker som monterte den ved sida av ein del anna arbeid han skulle gjere i huset. Eg veit ikkje egentlig kva pris han tok nå for installasjonen av laderen, og eg veit ikkje heilt om eg skal tenke for mykje over det heilt enda. Den rekninga veit eg er stor med og uten laderen. ?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Fyller man en TM3 LR fra 20 til 80% så er det jo under femtilappen. Skjønner likevel skepsisen fra fossilbilister som ikke er helt inne i dette og steiler over tanken på at "fylle tanken = 500 kr ++"

Jepp! Han har jo og en slik analog wattmåler som var vanlig på 70 tallet. Denne hopper jo ganske høyt når jeg plugger i laderen og det likte han ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...