Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (Akkurat nå):

Er ikke dette en ting hos andre? I Teslaen så kan jeg sette hva jeg vil som grense ?

Aner ikke om annet enn Leaf der alt som har med batteriet å gjøre er 2006 løsninger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, JØI said:

Trener ikke å utnytte toppen. Jeg liker tanken på at degraderingen på et vis er innebygget fra dag 1 og ikke slik som leaf der bilen blir stadig mer ræva for hver dag som går. 

Hva er da problemet med Polestar\Tesla som lar deg bestemme dette helt selv? Om du har tenkt å kjøre en million kilometer med bilen så kan du jo bare alltid passe på og ikke lade over 70% f.eks. Kan jo bestemme selv om man vil misshandle batteriet eller bevare det.

Setter bare en default ladegrense og bilen vil aldri lade over det med mindre du endrer den igjen.

Eneste ulempen med å ikke ha en fast buffer er at man aner ikke hvordan forrige eier har behandlet batteriet når man kjøper brukt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (33 minutter siden):

2006?! 

Ja, som i gammeldags, bakoverskuende, alt annet enn innovative. Sarkasme o overdrivelse er min stil. Møter verden med en strak finger til det motsatte er bevist. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (31 minutter siden):

Hva er da problemet med Polestar\Tesla som lar deg bestemme dette helt selv? Om du har tenkt å kjøre en million kilometer med bilen så kan du jo bare alltid passe på og ikke lade over 70% f.eks. Kan jo bestemme selv om man vil misshandle batteriet eller bevare det.

Setter bare en default ladegrense og bilen vil aldri lade over det med mindre du endrer den igjen.

Eneste ulempen med å ikke ha en fast buffer er at man aner ikke hvordan forrige eier har behandlet batteriet når man kjøper brukt.

Jeg like å slippe å tenke på ting jeg ikke har lyst å tenke på. Det er mer gøy å ha høy ladehastighet til der bilen sier grensa går enn å sette den grensa selv. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Så du kan sette opp timer i Nissan Leaf så den stopper ladingen etter en viss stund?
Da forstår jeg litt mere, men man må bruke kalkulator for å se hvor mye man har ladet etter en viss tid siden det gjerne varierer hvor mye effekt man får fra laderne og hvor mye strøm man har på batteriet når man plugger i laderen.

Litt plunder, men bedre enn ingenting.

Litt plundrete men du setter opp start og sluttid så benytter du prosentregning sammen med netto kapasitet på batteriet ditt, ladekapasitet på laderen du lader på og anntal prosent av pakken du ønsker å lade.
Jeg sikter meg inn på 80%, runder ned og ender med mellom 70 og 80% et sted på min bil med denne metoden.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, JØI said:

Jeg like å slippe å tenke på ting jeg ikke har lyst å tenke på. Det er mer gøy å ha høy ladehastighet til der bilen sier grensa går enn å sette den grensa selv. 

Tesla annbefaler en grense på 90%, men man får lov å overstige om ønskelig. Når man skal justere lading er det en "magnet" på 90% så man enkelt skal kunne låse ladingen til det.

Mulig det er likens på Polestar. Vet og at Audi E-Tron sine biler gir beskjed på skjermen om at man bare burde lade til 80% i hverdagen (kan justeres der selv om den har buffer i topp)

Tror ikke det er mere "gøy" å ha mindre kontroll, men hversine lyster.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, perpyro said:

Litt plundrete men du setter opp start og sluttid så benytter du prosentregning sammen med netto kapasitet på batteriet ditt, ladekapasitet på laderen du lader på og anntal prosent av pakken du ønsker å lade.
Jeg sikter meg inn på 80%, runder ned og ender med mellom 70 og 80% et sted på min bil med denne metoden.

Hørtes veldig plundrete ut spør du meg ?
Men som sakt mye bedre enn ingenting. Er lurt å gjøre slik som deg på batteriet til Leaf iallefall når man ser hvor ille noen eldre modeller har det med tanke på degradering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ladet min Nissan leaf 40 kwh svært ugunstig, ladet den til 100% hver dag på jobb de snart 2 årene jeg hadde bilen før den fikk seg et ublidt møte med en Volvo XC60 og ble kondemnert. Sist jeg sjekket SoC status på bilen var den på 98%, så vet ikke hvor mye vits det er å drive å regne seg frem og kun lade til 80%, virker som gevinsten er som Nissan's egne ingeniører sier forsvinnende liten.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg ladet min Nissan leaf 40 kwh svært ugunstig, ladet den til 100% hver dag på jobb de snart 2 årene jeg hadde bilen før den fikk seg et ublidt møte med en Volvo XC60 og ble kondemnert. Sist jeg sjekket SoC status på bilen var den på 98%, så vet ikke hvor mye vits det er å drive å regne seg frem og kun lade til 80%, virker som gevinsten er som Nissan's egne ingeniører sier forsvinnende liten.

Sjekket du med LeafSPY? Gevinsten er nok ikke så liten om man ser på noen år gamle Leaf sin batteristatus..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Sjekket du med LeafSPY? Gevinsten er nok ikke så liten om man ser på noen år gamle Leaf sin batteristatus..

Brukte leafSpy ja, når Nissan selv sier gevinsten er liten så tror jeg nok jeg heller hører på de om det, tross alt de som skal stå inne for garrantien på batteriet. Har du statistikk som viser at leaf sliter med stor degradering? Mitt inntrykk fra div. leaf grupper på facebook er at det er svært få som har tapt seg dramatisk mye etter de fikk orden på BMS feilen som var på 30 kwh utgaven. BMS og batteriene er og dramatisk forbedret siden de første leafenne rullet ut fra fabrikken i 2010. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Ser ut som at bilen ikke har noe buffer i topp på batteriet.. Veldig spent på folks reaksjon på dette, for det har jo alltid vært helt grusomt at Tesla ikke har det..

Jeg ser ikke noe annet enn lite velfundert spekulasjon om at bilen ikke har det. Vi bør avvente bedre tekniske analyser.

At bilen ikke regenererer ved fulladet batteri er ikke noe bevis, om man holder av en buffer i topp vil man gjerne  ikke bruke det til å lade med regenerering heller.

Før vi ser hva maks cellespenning er vet vi ikke hva polestar har eller ikke har av margin. Om de ikke har noe margin er det naturligvis like ille fra polestar som fra tesla.
 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Evil-Duck said:

Brukte leafSpy ja, når Nissan selv sier gevinsten er liten så tror jeg nok jeg heller hører på de om det, tross alt de som skal stå inne for garrantien på batteriet. Har du statistikk som viser at leaf sliter med stor degradering? Mitt inntrykk fra div. leaf grupper på facebook er at det er svært få som har tapt seg dramatisk mye etter de fikk orden på BMS feilen som var på 30 kwh utgaven. BMS og batteriene er og dramatisk forbedret siden de første leafenne rullet ut fra fabrikken i 2010. 

Nei har lite statistikk, men ser jo tydelig at alle de eldre bilene sliter sterkt..
Og med tanke på hvordan batteriene i de nye leafene behandles har jeg ikke så veldig stor tro på levetiden deres heller om noen år..
Er nok en grunn til at den nye elbilen til Nissan har aktiv kjøling og varming av batteriet.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, sverreb said:

Jeg ser ikke noe annet enn lite velfundert spekulasjon om at bilen ikke har det. Vi bør avvente bedre tekniske analyser.

At bilen ikke regenererer ved fulladet batteri er ikke noe bevis, om man holder av en buffer i topp vil man gjerne  ikke bruke det til å lade med regenerering heller.

Før vi ser hva maks cellespenning er vet vi ikke hva polestar har eller ikke har av margin. Om de ikke har noe margin er det naturligvis like ille fra polestar som fra tesla.
 

Ingen regen + omtrent null ladeeffekt mot slutten.. Tyder ganske mye på at det ikke er noe spart i toppen.
Men vi må nesten vente å se til det kommer mere data ja.

Men tror de fleste andre elbiler lar deg regenerere på bufferen. Er veldig sjelden det skader for man bruker jo som oftest mer energi en man regenererer når man kjører bilen. Tesla begrenser kun regenerering om batteriet er helt fult eller for kaldt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Nei har lite statistikk, men ser jo tydelig at alle de eldre bilene sliter sterkt..
Og med tanke på hvordan batteriene i de nye leafene behandles har jeg ikke så veldig stor tro på levetiden deres heller om noen år..
Er nok en grunn til at den nye elbilen til Nissan har aktiv kjøling og varming av batteriet.

Jeg ser ikke tydelig at alle de eldre bilene sliter sterkt. Mitt inntrykk er det motsatte av ditt, da jeg som tidligere leaf eier har hengt mye i grupper/forum som omhandler leaf hvor det var mye diskusjoner rundt dette. De aller første 24 kwh utgavene hadde sine problemer med BMS, samt 30 kwh utgavene hadde store problemer med en bug i BMS programvaren som raporterte mye høyere degradering enn det som var den faktiske degraderingen av batteriet, når denne ble oppdatert i fikk de fleste tilbake store deler av det rapporterte tapet.  For 2018 modellen og nyere melder de fleste om helt minimale tap over de par årene bilen har vært på markedet (vi snakker 1-3% tap i snitt over 2 år)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Ingen regen + omtrent null ladeeffekt mot slutten.. Tyder ganske mye på at det ikke er noe spart i toppen.

Um, nei. Dette er en helt rimelig ting å legge inn i en defansiv ladekurve. Det er ikke bevis på noe mangel på margin. Jeg gjetter der du ser bilen starter og stopper lading mot slutten er at den måler batterispenningen i åpen krets før den aksepterer mer lading, så at det går sakte behøver ikke være symptom på noe annet enn forsiktighet. (Kanskje overdreven, men jeg tenker de vil samle en del data på pakken før de legger opp en mer aggressiv kurve)

Det at biler lader sakte mot slutten av ladesyklen er ikke noe som kommer av at batteriet nærmer seg fullt direkte. Det er bilens BMS som forteller laderen å holde en spenning som gir en langsom lading for å begrense varmeutvikling og å holde kontroll på SOC. CCS laderen kan potensiellt gi 500V ut og blåse over 100kW rett inn i et fulladet batteri (D.v.s. helt til det tar fyr, tar ikke lang tid), det er bilen som styrer laderen som gjør at det går sakte, og det går så sakte som den som har lagd BMS vil det skal gjøre.

Å ikke akseptere regen når batteriet er så fulladet som man ønsker følger av samme grunn, det er hva BMS designeren ønsker. Og hvorfor skulle man akseptere å lade batteriet med regen om man ikke vil lade batteriet på en lader, det ville vært en ulogisk konklusjon.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg ser ikke tydelig at alle de eldre bilene sliter sterkt. Mitt inntrykk er det motsatte av ditt, da jeg som tidligere leaf eier har hengt mye i grupper/forum som omhandler leaf hvor det var mye diskusjoner rundt dette. De aller første 24 kwh utgavene hadde sine problemer med BMS, samt 30 kwh utgavene hadde store problemer med en bug i BMS programvaren som raporterte mye høyere degradering enn det som var den faktiske degraderingen av batteriet, når denne ble oppdatert i fikk de fleste tilbake store deler av det rapporterte tapet. 

Må ha vært en helst ekstrem bug da?
Opptil 70%?

Men tenkter ikke å skape uvenner her altså. Vet for lite om leaf til å diskutere dette spesielt mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...