Fatninja Skrevet 19. april Skrevet 19. april Folk får nå tenke selv, jeg legger ved litt informasjon om hvordan abort i 39ende uke gjennomføres i praksis. Ved abort i uke 39 (fullbåren graviditet) brukes nesten alltid medikamentell induksjon av fødsel etter først å ha avlivet fosteret. Dette er den vanligste metoden i land der sene aborter er tillatt uten strenge grenser. Typisk prosedyre (basert på medisinske beskrivelser): Feticid – avliving av fosteret (ofte dag 1): Legen setter en injeksjon gjennom mors mage inn i fosteret. Vanligst brukes digoxin (hjertegift i høy dose) eller kaliumklorid (KCl) direkte inn i fosterets hjerte, torso, hode eller navlestreng. Dette stopper hjerterytmen og dreper fosteret innen timer (ofte bekreftet med ultralyd). Målet er å sikre at fosteret ikke fødes levende. Fosteret føler smerte på dette stadiet. Cervix-dilatasjon (mykgjøring og utvidelse av livmorhalsen): Laminaria (tørkede alger som sveller) plasseres i cervix over 1–3 dager. Medikamenter som misoprostol brukes også for å myke opp. Induksjon av fødsel: Medikamenter som misoprostol og/eller pitocin (syntetisk oksytocin) gis for å starte rier. Moren føder det døde fosteret på vanlig måte, ofte med smertebehandling. Morkaken fjernes etterpå. Hele prosessen tar vanligvis 2–4 dager og skjer ofte poliklinisk eller på sykehus. Andre metoder (sjeldnere ved uke 39): Intact D&E / "partial birth": Fosteret trekkes delvis ut (ofte føtter først), deretter knuses hodet eller suges hjernen ut. Dette er svært kontroversielt og forbudt i flere land (f.eks. USA). Hysterotomi: Keisersnitt-lignende operasjon der fosteret tas ut kirurgisk – brukes svært sjelden. Ved 39 uker er fosteret fullt utviklet, veier ca. 3–4 kg og kunne overlevd utenfor livmoren uten problemer. Derfor er feticid (avliving inne i livmoren) standard for å unngå en levendefødt baby. Dette er en faktabasert beskrivelse av prosedyrene som brukes i land der det er lovlig. Det er medisinsk tungt, smertefullt for moren. 3 1 1
Populært innlegg fredrik2 Skrevet 19. april Populært innlegg Skrevet 19. april Du kunde lagt til noen länk Hvis man har möjlighet till abort i uke 39 utan några som helst kritierier så kan man vel lika bra låta föräldrarna drepa barnet vid födseln. Rødungdpm verkar verkligen flinka på at få tag i bra ledere ... 10 1
Cascada81 Skrevet 19. april Skrevet 19. april Har lagt til en lenke til intervjuet (obs: intervjuet er klippet); https://www.nettavisen.no/rod-ungdom/abort/alexandra-fredwall/rod-ungdom-leder-er-for-abort-uken-for-termin/v/5-95-2990391 Rent etisk er det liten forskjell på om det er en abort uken før en fødsel eller et drap uken etter. En nyfødt baby er heller ikke bevisst på egen tilværelse, og et foster i siste uke er også fullt ut levedyktig ved keisersnitt og er i stand til å kjenne smerte. Fredwall bagatelliserer da også konsekvensene ved egen mening ved å argumentere for at "ingen" vil gjøre noe slikt, men hvorfor lefle med legalisering da, hvis det ikke skulle være et reelt behov for en liberalisering? Ut over det, er jo en interessant bruk av ytringsfriheten. Lurer på hvordan hun stiller seg til langt mindre kontroversielle uttalelser om transpersoner og begrensning av deres rettigheter/"rettigheter". Fredwall bekrefter i hvert fall alle som måtte mener at transpersoner i all hovedsak består av forvirrede og psykisk syke mennesker som trenger hjelp. Empatisk framstår hun/han definitivt ikke. 6 2 1
fredrik2 Skrevet 19. april Skrevet 19. april 6 minutes ago, Cascada81 said: Fredwall bagatelliserer da også konsekvensene ved egen mening ved å argumentere for at "ingen" vil gjøre noe slikt, men hvorfor lefle med legalisering da, hvis det ikke skulle være et reelt behov for en liberalisering? Tänkte det samma, verkar så meningslöst at fronta ett förslag som väldigt många kommer vara imot når det ikke ens enligt egen retorik skulle göra en forskjell. Självbestämd abort fram till for eksempel uke 22 och medisinsk nödvändighet efter det borde vara fullt tillräckligt för alla. 4
Fatninja Skrevet 19. april Forfatter Skrevet 19. april Det er bak en betalingsmur, men flere tungvektere innen Rødt vurderer å droppe Rød ungdom. https://klassekampen.no/utgave/2026-03-18/har-fatt-nok-av-rod-ungdom https://subjekt.no/2026/03/18/vurderer-a-bryte-med-rod-ungdom-fred-og-rettferdighet-apner-armene/ 3 1
Philber Desanex Skrevet 19. april Skrevet 19. april Jeg tror ikke dette utspillet er bra for abortsaken. Det finnes stater i USA som har hatt fri abort frem til fødselen. Det har liten praktisk effekt, men er gull for abortmotstanderne. 1
Tussi Skrevet 19. april Skrevet 19. april (endret) Philber Desanex skrev (21 minutter siden): Jeg tror ikke dette utspillet er bra for abortsaken. Det finnes stater i USA som har hatt fri abort frem til fødselen. Det har liten praktisk effekt, men er gull for abortmotstanderne. 10 000 aborter utføres på levedyktiige fostre i USA, mange av disse av andre grunner enn helse. At dette er gull for oss abortmltstandere er jo absurd, dette er ikke bare drap, det er tortur. H a faen er bra for oss med dette, bortsett fra at en del abortttilhengerr åpenbart ikke eier et klynk av empati for sårbare menneskeliv? Som vi faktisk kan vise til. Men ingenting av dette er bra for noen,bortsett fra de "legene" som tar titusenvis av dollar for disse senere abortene. De er bra syk i huet Det er ingen, jeg gjentar, ingen, helsemessig grunn til å drepe et levedyktig foster. Ingen. Fremkalle fødselen ja. Drepe det, nei. Eneste grunnen er at man ønsker å drepe fosteret Før levedyktighet er det grunner, etterpå er det ingen grunner da man kan avbryte svangerskapet for å hjelpe mot, samtidig som barnet får leve Men Takk til RU-lederen for å vise oss hvor lite et menneskeliv betyr, så lenge saken er den riktige Og før noen sier det, hvis det er en ting dette viser, er det at abort, sene aborter, ikke handler om kontroll over egen kropp, men om en rett til å ta livet av en annen kropp Endret 19. april av Tussi 2 2
herzeleid Skrevet 19. april Skrevet 19. april (endret) Jeg var mer overrasket da sterke krefter i SV foreslo det samme, så når Rød Ungdom følger etter er det på en måte som forventet. For meg fremstår det groteskt og grusomt, men samtidig som et logisk endepunkt for den feministiske grenen som fremhever "kvinnens selvbestemmelse" som viktigere enn alle andre hensyn. Jeg mistenker samtidig at svar som det i intervjuet først og fremst er resultat av denne ideologiske tvangstrøyen der kvinnens valg trumfer alt annet, enn noe reflektert standpunkt i saken. Hadde du krevd at samme person skulle utforme politikk på feltet ville du nok fått et ganske annet svar. Barnedrap blir for sterk kost for så å si alle, selv de sterkt ideologisk overbeviste. Så er det ikke helt klart hva en her legger i "abort", og jeg ser noen hevde det en egentlig mener er freprovosert fødsel, med de skadene det kan påføre barnet hvis det gjøres for tidlig. Jeg tror ikke jeg har sett noen slik presisering fra de som fronter å fjerne abortgrensen. Sitat – Vi mener at det ikke skal være en grense for når en kan avslutte et svangerskap. Det skal være kvinnens fulle og hele valg, sier Eira Garrido. – Vi mener at det skal være den gravide sitt valg om en ønsker å gjennomføre en abort, og når den skal gjennomføres. Det handler om at det er kvinnens valg. Det er kvinnens kropp. Dessverre er ikke dette en del av gjeldende abortlov, sier Garrido. https://www.nrk.no/vestland/krefter-i-sv-onsker-a-fjerne-grensen-for-selvbestemt-abort-helt-1.16794717 Endret 19. april av herzeleid 3 1
Tussi Skrevet 19. april Skrevet 19. april (endret) herzeleid skrev (3 minutter siden): Jeg var mer overrasket da sterke krefter i SV foreslo det samme, så når Rød Ungdom følger etter er det på en måte som forventet. For meg fremstår det groteskt, men samtidig som et logisk endepunkt for den feministiske grenen som fremhever "kvinnens selvbestemmelse" som viktigere enn alle andre hensyn. Jeg mistenker samtidig at svar som det i intervjuet først og fremst er resultat av denne ideologiske tvangstrøyen der kvinnens valg trumfer alt annet, enn noe reflektert standpunkt i saken. Hadde du krevd at samme person skulle utforme politikk på feltet ville du nok fått et ganske annet svar. Barnedrap blir for sterk kost for så å si alle, selv de sterkt ideologisk overbeviste. Så er det ikke helt klart hva en her legger i "abort", og jeg ser noen hevde det en egentlig mener er freprovosert fødsel, med de skadene det kan påføre barnet hvis det gjøres for tidlig. Jeg tror ikke jeg har sett noen slik presisering fra de som fronter å fjerne abortgrensen. Det er ingen tvil om at vi ikke snakker om en fremkalt prematur fødsel når vi ser hvordan disse abortene utføres i andre land. Målet er å drepe fosteret. Hvis målet var å simpelthen avbryte svangerskapet kunne jeg være tilbøyelig til å være enig, faktisk. Men det er ikke det vi snakker om. Ved abort etter levedyktighet er målet å drepe, så enkelt. Det er forskjellen på abort før og etter levedyktighet Endret 19. april av Tussi 3 1
herzeleid Skrevet 19. april Skrevet 19. april Tussi skrev (5 minutter siden): Det er ingen tvil om at vi ikke snakker om en fremkalt prematur fødsel når vi ser hvordan disse abortene utføres i andre land. Målet er å drepe fosteret. Hvis målet var å simpelthen avbryte svangerskapet kunne jeg være tilbøyelig til å være enig, faktisk. Men det er ikke det vi snakker om. Ved abort etter levedyktighet er målet å drepe, så enkelt. Det er forskjellen på abort før og etter levedyktighet Jeg er enig i at det virker som den mest logiske tolkningen av det som sies, og jeg har som sagt ikke lest representantene fra SV eller lederen i RU selv si at de egentlig mener noe annet enn abort. Jeg har likevel et håp om at de ikke egentlig mener det de virker å si. Det er rett og slett for grusomt. 2
Tussi Skrevet 19. april Skrevet 19. april (endret) herzeleid skrev (3 minutter siden): Jeg er enig i at det virker som den mest logiske tolkningen av det som sies, og jeg har som sagt ikke lest representantene fra SV eller lederen i RU selv si at de egentlig mener noe annet enn abort. Jeg har likevel et håp om at de ikke egentlig mener det de virker å si. Det er rett og slett for grusomt. Det er jeg enig i. Heldigvis har SV gått tilbake på det, slik det ser ut Endret 19. april av Tussi 3
DukeNukem3d Skrevet 19. april Skrevet 19. april Det er jo ikke bare den håpløse politikken, men hvordan argumentene legges frem også. Utrolig barnslig 4 2
Maskinfører Skrevet 19. april Skrevet 19. april Kanskje det ikke blir flere Rødt Ungdom medlemmer eller medlemmer fra MDG? 2
Maskinfører Skrevet 19. april Skrevet 19. april Tussi skrev (17 minutter siden): Det er jeg enig i. Heldigvis har SV gått tilbake på det, slik det ser ut Er det lov å reservere seg for å slippe og være med og finansiere abort over skatteseddelen @Tussi 3
Tussi Skrevet 19. april Skrevet 19. april Maskinfører skrev (Akkurat nå): Er det lov å reservere seg for å slippe og være med og finansiere abort over skatteseddelen @Tussi Skulle ønske, nei her skal vi alle være med å betale. Det verste er egentlig at de som ønsker så sene aborter lov, de ønsker også å frata helsepersonell reservasjonsretten. Altså at alle som jobber med gravide kvinner skal være med på dette eller miste jobben Jeg har ikke ord 1 2 2
Fatninja Skrevet 19. april Forfatter Skrevet 19. april 1 minute ago, Maskinfører said: Kanskje det ikke blir flere Rødt Ungdom medlemmer eller medlemmer fra MDG? Jeg har definitivt gjort meg noen tanker om at den nåværende kulturen vår er dødfødt, både bokstavlig talt og metaforisk. 5
Abigor Skrevet 19. april Skrevet 19. april 29 minutes ago, Tussi said: Det er ingen tvil om at vi ikke snakker om en fremkalt prematur fødsel når vi ser hvordan disse abortene utføres i andre land. Målet er å drepe fosteret. Hvis målet var å simpelthen avbryte svangerskapet kunne jeg være tilbøyelig til å være enig, faktisk. Men det er ikke det vi snakker om. Ved abort etter levedyktighet er målet å drepe, så enkelt. Det er forskjellen på abort før og etter levedyktighet Hvorfor er levedyktighet relevant for deg? Mener ikke du at et menneske er like mye verd fra første sekund (zygote, encellet organisme) som om det er et barn på 10 år? 5 1
Tussi Skrevet 19. april Skrevet 19. april Fatninja skrev (Akkurat nå): Jeg har definitivt gjort meg noen tanker om at den nåværende kulturen vår er dødfødt, både bokstavlig talt og metaforisk. Ja. Vi er en kultur som tar livet av en del av de som skulle vært vår fremtid. Og så sliter vi med å finansiere og bemanne samfunnet, slik at kravet kommer om å få liv å drepe de eldre og syke, alt i selvbestemmelsens navn selvsagt, selv om flere land begynner å regne på hvor mye man kan spare Vi lever i en dødskultur 3
Maskinfører Skrevet 19. april Skrevet 19. april Tussi skrev (Akkurat nå): Skulle ønske, nei her skal vi alle være med å betale. Det verste er egentlig at de som ønsker så sene aborter lov, de ønsker også å frata helsepersonell reservasjonsretten. Altså at alle som jobber med gravide kvinner skal være med på dette eller miste jobben Jeg har ikke ord Ja det skulle jeg ønske også jeg syns man skal få lov som helsepersonell og reservere seg mot abort både jeg og far var abortmotstandere det å miste jobben høres ikke bra ut ☹️ ikke ord jeg heller 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå