Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Dubious said:

Som er en av grunnene til at mange ikke vil ha elbil

Enkel løsning
Sett laderen i bilen
Sett inn kort og tast kode, lading starter
Lading stopper når ladekabel blir trukket ut og satt tilbake

Så og si nesten det samme som en gjør når man fyller fossilt, men det skal jo ikke lett

Er vel noen ladere i sverige som har kortleser, men det koster jo ekstra per lader å ha slikt som kansje vil resultere i dyrere lading.

Bedre løsning er slik Tesla har det. Plugg i og lad, og ta ut når man er ferdig. Bilen tar seg av betalingen. Vil tro dette blir standard etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (15 minutter siden):

Som er en av grunnene til at mange ikke vil ha elbil

Enkel løsning
Sett laderen i bilen
Sett inn kort og tast kode, lading starter
Lading stopper når ladekabel blir trukket ut og satt tilbake

Så og si nesten det samme som en gjør når man fyller fossilt, men det skal jo ikke lett

PHEV gir den betalingsvennligheten du nevner her, på langturer, uten å gi slipp på billig hjemmelading og enkelheten av å slippe å kjøre innom egne stasjoner for å fylle i hverdagen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Elbilforeningen har vel en NFC brikke som skal fungere på nesten alle stasjoner, men du må vel være medlem av dem for å få den.

En NFC-brikke er en NFC-brikke. I utgangspunktet skal du kunne bruke chipen i et bankkort, brikken fra kantinen på jobben, eller hva som helst som har en NFC-brikke som følger standarden. Problemet er å få lest ut UUID (NFC-brikkens "MAC-adresse") fra den brikken du ønsker å bruke. Noen brikker har dette trykket på, for andre må du lese det ut med en NFC-scanner. Når man har UUID fra NFC, er det bare å legge den inn hos de operatørene man ønsker å lade via. Man trenger altså ikke å være medlem i Elbilforeningen, eller å bruke brikken deres, for å kunne lade hos flere operatører med samme brikke. Elbilforeningen indikerer at brikken fra dem er spesiell, men det er den altså ikke (utover at UUID er tydelig merket på baksiden).

Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

En NFC-brikke er en NFC-brikke. I utgangspunktet skal du kunne bruke chipen i et bankkort, brikken fra kantinen på jobben, eller hva som helst som har en NFC-brikke som følger standarden. Problemet er å få lest ut UUID (NFC-brikkens "MAC-adresse") fra den brikken du ønsker å bruke. Noen brikker har dette trykket på, for andre må du lese det ut med en NFC-scanner. Når man har UUID fra NFC, er det bare å legge den inn hos de operatørene man ønsker å lade via. Man trenger altså ikke å være medlem i Elbilforeningen, eller å bruke brikken deres, for å kunne lade hos flere operatører med samme brikke. Elbilforeningen indikerer at brikken fra dem er spesiell, men det er den altså ikke (utover at UUID er tydelig merket på baksiden).

Ja du sier noe der. Sjekket på nettsiden til elbilforeningen og man må innom alle og registrere brikken sin.

Så for meg at de ordnet det ved at betalingen gikk gjennom dem.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Som er en av grunnene til at mange ikke vil ha elbil

Enkel løsning
Sett laderen i bilen
Sett inn kort og tast kode, lading starter
Lading stopper når ladekabel blir trukket ut og satt tilbake

Så og si nesten det samme som en gjør når man fyller fossilt, men det skal jo ikke lett

Det er nok ikke der problemet sitter. (min personlige mening)
Det største utfordringen er nok heller ladetiden og ikke et knotete ladesystem, i hverfall i følge elbilmotstanderne som forlanger å kunne lade opp på under 5 minutter og kunne kjøre 150 mil på en lading.
Om dette var oppfylt og kostet mindre å bruke en å fylle bensin/diesel ville nok de fleste ha stilltiende akseptert konseptet.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 minutter siden):

Det er nok ikke der problemet sitter. (min personlige mening)
Det største utfordringen er nok heller ladetiden og ikke et knotete ladesystem, i hverfall i følge elbilmotstanderne som forlanger å kunne lade opp på under 5 minutter og kunne kjøre 150 mil på en lading.
Om dette var oppfylt og kostet mindre å bruke en å fylle bensin/diesel ville nok de fleste ha stilltiende akseptert konseptet.

En skal ha relativt spesielle behov om en kjører 300 mil med maksimalt 5 minutters pause? eller er det bare jeg som er rar??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Mistet helt lysten på elbil etter å ha lest artiklene om elbillading i fellesferien

Nå var jo denne fellesferien ganske spesiell. Hurtiglading er fortsatt et ganske ungt og kaotisk marked, men jeg vet ikke en gang hvor mye hurtiglading du ser for deg å gjøre. Litt av poenget med å eie en elbil i Norge er jo hjemmelading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (24 minutter siden):

Mistet helt lysten på elbil etter å ha lest artiklene om elbillading i fellesferien, hvor de stod i kø for å lade og at det er komplisert å betale 
Så er det det at Cybertruck sansynligvis ikke kommer til Europa..

 

Er nok sterkt overdrevet. Opplevde ikke en eneste kø fra vestlandet til Østlandet. det er så utrolig mange plasser å lade, en må ikke stoppe på de mest populære. Og de fleste opplyser jo om aktivitet på laderne så en trenger ikke å kjøre innom å "sjekke" en gang..

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dubious said:

Mistet helt lysten på elbil etter å ha lest artiklene om elbillading i fellesferien, hvor de stod i kø for å lade og at det er komplisert å betale 
Så er det det at Cybertruck sansynligvis ikke kommer til Europa..

 

Det er mange påstander jeg er uenig i her. Ikke glem at Corona-restriksjoner i år gjorde at biltrafikken enkelte steder økte med 10-30 prosent. Hvis vi skal henge oss opp i enkeltsaker på nettet så kan jo alt vris til det negative. Elbil.no - Hvordan gikk det egentlig med ladekøene i sommer?

Det er heller ikke noe komplisert med betaling. Det koster dog noen kalorier å sette opp en bruker og legge til et bankkort første gangen. Men det er akkurat like vanskelig som å lage seg Netflix-bruker og legge inn bankkortet sitt der.
Har du opprettet bruker hos Fortum, Grønn Kontakt og Bilkraft så er det meste av det Norske ladenettet dekket.
Andre aktuelle leverandører er BKK og Circle K.

Når kontoen er satt opp så har du to måter å starte lading på:
1: Koble laderen til bilen, åpne app, velg laderen du er tilkoblet på en liste der nærmeste lader står øverst, trykk start
2: (krever forhåndsregistrert RFID-chip) Koble laderen til bilen, scann RFID-chip, trykk start på ladestasjonen.

Begge metodene trekker pengene fra bankkortet ditt ut ifra tidsbruk og mengde kW som er ladet. Det er ikke så komplisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

En skal ha relativt spesielle behov om en kjører 300 mil med maksimalt 5 minutters pause? eller er det bare jeg som er rar??

Etter å ha lest side opp og side ned på facebooktråder om elbil så er dette gjenngangeren i det dieselfolket trenger for å konvertere til el.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (7 minutter siden):

Etter å ha lest side opp og side ned på facebooktråder om elbil så er dette gjenngangeren i det dieselfolket trenger for å konvertere til el.

Trur nok folk liker valgmuligheter. De ønsker å kunne bestemme pausene sine selv, og det er jo et forståelig ønske? Hvor lenge man skal stå, hvor man tar dem, og muligheten i å kjøre lengre enn normalt fordi man føler seg opplagt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Dubious skrev (37 minutter siden):

Mistet helt lysten på elbil etter å ha lest artiklene om elbillading i fellesferien, hvor de stod i kø for å lade og at det er komplisert å betale 
Så er det det at Cybertruck sansynligvis ikke kommer til Europa..

 

Jeg kjørte til Legoland forige sommer fra Trondheim med min E-NV200 Evalia med hele familien og eneste stedet jeg opplevde ladekø var i Alborg i Danmark.
Denne sommeren er som sagt av andre spesiell med alle som skulle på Norgesferie i år men ladenettverket utvides også fortløpende så regner med dette løser seg etterhvert.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Salvesen. said:

Hvor mange muligheter skal en ha liksom, er jo nesten vanskelig å unngå ladere i disse tider..

 

Problemet nå i sommer var vel mye myntet på at f.eks halve Oslo skulle kjøre elbil til Lofoten. Lofoten var absolutt ikke forberedt på dette, og det ble totalt kaos. Tesla fikk slengt opp noen stolper i full fart som hjalp på de med Tesla men var fortsatt fult kaos på de få andre laderne.

Og laderne som de satt opp ute på hotellene og slikt fikk de vel bare 3-4 kW utav (strømnettet i Lofoten var vel heller ikke forberedt på dette) så hver bil måtte stå der lenge..

Denne sommeren vil nok gangne fremtidig utbyggingen av ladere i Nord-Norge iallefall.

Har ikke intrykk av at det var så mye kaos sør i landet i sommer? Er jo svære ladeparker rundt om kring der.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
perpyro skrev (56 minutter siden):
Salvesen. skrev (1 time siden):

En skal ha relativt spesielle behov om en kjører 300 mil med maksimalt 5 minutters pause? eller er det bare jeg som er rar??

Etter å ha lest side opp og side ned på facebooktråder om elbil så er dette gjenngangeren i det dieselfolket trenger for å konvertere til el.

Noen burde finne opp en app som logger kjøringen med dieselbilen og kan summere opp hvordan det ville gått dersom bilen var en valgfri elbil. Så kan dieselfolket ha appen surrende og gå en stund og sett med egne øyne hvordan det ville utartet seg for akkurat deres kjøremønster.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Noen burde finne opp en app som logger kjøringen med dieselbilen og kan summere opp hvordan det ville gått dersom bilen var en valgfri elbil. Så kan dieselfolket ha appen surrende og gå en stund og sett med egne øyne hvordan det ville utartet seg for akkurat deres kjøremønster.

 

Ja har tenkt på det tidligere, sikker på at >90% "aldri" hadde hatt problemer. Om en i tillegg integrerte opp besparelser så hadde de nok fått øynene opp etter kort stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...