Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, sverreb said:

Um, nei. Dette er en helt rimelig ting å legge inn i en defansiv ladekurve. Det er ikke bevis på noe mangel på margin. Jeg gjetter der du ser bilen starter og stopper lading mot slutten er at den måler batterispenningen i åpen krets før den aksepterer mer lading, så at det går sakte behøver ikke være symptom på noe annet enn forsiktighet. (Kanskje overdreven, men jeg tenker de vil samle en del data på pakken før de legger opp en mer aggressiv kurve)

Det at biler lader sakte mot slutten av ladesyklen er ikke noe som kommer av at batteriet nærmer seg fullt direkte. Det er bilens BMS som forteller laderen å holde en spenning som gir en langsom lading for å begrense varmeutvikling og å holde kontroll på SOC. CCS laderen kan potensiellt gi 500V ut og blåse over 100kW rett inn i et fulladet batteri (D.v.s. helt til det tar fyr, tar ikke lang tid), det er bilen som styrer laderen som gjør at det går sakte, og det går så sakte som den som har lagd BMS vil det skal gjøre.

Å ikke akseptere regen når batteriet er så fulladet som man ønsker følger av samme grunn, det er hva BMS designeren ønsker. Og hvorfor skulle man akseptere å lade batteriet med regen om man ikke vil lade batteriet på en lader, det ville vært en ulogisk konklusjon.

Var vel nedi 4kW på slutten der. Det er utrolig forsiktighet med tanke på hvor stort batteriet er.

Men vi må nesten vite mere data før vi kan konkludere med noe. Mulig du har rett i at Polestar bare har vært alt for forsikrig her.

(Tesla leverer 25kW på 90% som er dens "manuelle buffer"og ramper ned til 4kW på 99%. Lukter jo litt at Polestar gjør likens)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

Må ha vært en helst ekstrem bug da?
Opptil 70%?

Men tenkter ikke å skape uvenner her altså. Vet for lite om leaf til å diskutere dette spesielt mere.

Jeg regnet med du kom til å drage frem et enkelt eksempel ja. Dette er vel en svært tidlig utgave som har gått i et veldi varmt land hvor batterikjøling nok hadde vært å foretrekke. 24 kwh utgaven er ikke påvirket av den buggen jeg nevnte, kun 30 kwh utgaven av leaf. Men jeg kan sikkert grave å finne enkelt eksmepler av Teslaer som har dårlige batterier og, det er vel ikke få batteripakker som har blitt byttet på Model S så langt ;) 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg regnet med du kom til å drage frem et enkelt eksempel ja. Dette er vel en svært tidlig utgave som har gått i et veldi varmt land hvor batterikjøling nok hadde vært å foretrekke. 24 kwh utgaven er ikke påvirket av den buggen jeg nevnte, kun 30 kwh utgaven av leaf. Men jeg kan sikkert grave å finne enkelt eksmepler av Teslaer som har dårlige batterier og, det er vel ikke få batteripakker som har blitt byttet på Model S så langt ;) 

Finnes flere eksempler altså, men godt mulig det bare gjelder visse batteripakker. På sommeren havner jo batteriet raskt oppi 50 grader under bruk, og om vinteren blir det så kaldt at man ikke kan lade det.. Så det trengs litt termisk oppfølgning uansett hvor man bor.. Og det skal jo Nissan ordne nå heldigvis.

85kW pakken til Model S har virkelig fått kjørt seg. Vanvittig mye cellekollaps og mye trøbbel med kontaktoren. Tror det er få Model S 85 som enda har orginalt batteri. Enda ikke noen (som jeg vet om) som ikke har fått nytt batteri på garanti da. Veldig spent på hva de må betale nå som bilene begynner å bli gamle.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Complexity said:

Er vel bare 50% eid av Volvo?

Andre halvparten er eid av Geely, som eier volvo. Det som er viktigst er nok hvilken designkultur og innebygde antagelser om sikkerhet og pålitelighet de har de som faktisk jobber på bilen, og det er meg bekjent i all hovedsak fra volvo.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, sverreb said:

Andre halvparten er eid av Geely, som eier volvo. Det som er viktigst er nok hvilken designkultur og innebygde antagelser om sikkerhet og pålitelighet de har de som faktisk jobber på bilen, og det er meg bekjent i all hovedsak fra volvo.

Føles feil å kalle det en Volvo da, når merket er Polestar.

Telefonen min er en Oneplus, ett merke som er eid av Oppo.

Jeg kaller alikevell telefonen min for en Oneplus.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (8 timer siden):

Trener ikke å utnytte toppen. Jeg liker tanken på at degraderingen på et vis er innebygget fra dag 1 og ikke slik som leaf der bilen blir stadig mer ræva for hver dag som går. Noe som er trist. for bilen er bra mens batteripakken er ræva. Om noen tilbyr oppgradert batteri med skikkelig BMS så blar jeg glatt opp penger for det. Ret teknisk finnes det ingen hinder for å få til det. Det er en fyr på nettet som har et verksted der han oppgraderer Leaf. Det er masse plass til mye gøy i 40kWt versjonen, så hva Nissan har valgt å gi f i her er overraskende og skuffende. 

Som sagt, folk er forskjellig. 

 

Jeg tar gjerne maks rekkevidde på 500km som sakte synker nedover til si 400 før bilen kasseres enn å ha 400 hele bilens levetid. Meg bekjent er det heller ingen som tilby slike store buffers så en vill miste rekkevidde uansett. De fleste har vell bare ett par kWh av 70ish. Altså kun noen få prosent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg ønsker ladestopp på 80% er fordi jeg bor høyt over bykjernen, og regenerering/"motorbrems"-effekten er lik 0 når batteriet er på 100%. Jeg kjenner til bremserust-problematikken, men den har ikke jeg med min beliggenhet.

Fremtidens biler bør lagre regenerert strøm i en stor kondensator eller lignende slik at man ikke er like avhengig av batteriets ladestatus for å få god effekt.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Thor. said:

Eneste grunnen til at jeg ønsker ladestopp på 80% er fordi jeg bor høyt over bykjernen, og regenerering/"motorbrems"-effekten er lik 0 når batteriet er på 100%. Jeg kjenner til bremserust-problematikken, men den har ikke jeg med min beliggenhet.

Fremtidens biler bør lagre regenerert strøm i en stor kondensator eller lignende slik at man ikke er like avhengig av batteriets ladestatus for å få god effekt.

Du har ikke bare for lite batteri da? Med større batteri vil du ha lengere rekkevidde med lavere % og problemet er borte.

Husker rett etter jeg hadde fått min bil å brukt den noen uker. Skulle så kjøre min gamle bil med automatgir. Var såvidt jeg ikke planta denni en lyktestolpe. Blir fort vant med regenerering på gasspedalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Complexity said:

Du har ikke bare for lite batteri da? Med større batteri vil du ha lengere rekkevidde med lavere % og problemet er borte.

Husker rett etter jeg hadde fått min bil å brukt den noen uker. Skulle så kjøre min gamle bil med automatgir. Var såvidt jeg ikke planta denni en lyktestolpe. Blir fort vant med regenerering på gasspedalen.

Det er ikke rekkevidden som er problemet. Jeg trenger bare lade en gang i uka. Men jeg gidder ikke regne hvor mange timer bilen må lade for at det blir 80%. Det skjer jo kanskje en gang eller to over en 2-ukers periode. Og de gangene så kjenner jeg at jeg savner regenerering som brems, for da holder jeg fartsgrensen med kun gasspedalen. Hvis bilen kunne lagret denne energien i en kondensator så hadde regenereringen vært mer pålitelig når batteriet er toppladet.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (4 minutter siden):

Det er ikke rekkevidden som er problemet. Jeg trenger bare lade en gang i uka. Men jeg gidder ikke regne hvor mange timer bilen må lade for at det blir 80%. Det skjer jo kanskje en gang eller to over en 2-ukers periode. Og de gangene så kjenner jeg at jeg savner regenerering som brems, for da holder jeg fartsgrensen med kun gasspedalen. Hvis bilen kunne lagret denne energien i en kondensator så hadde regenereringen vært mer pålitelig når batteriet er toppladet.

Enklere om en bare kunne satt ladingen til <100%? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Tesla annbefaler en grense på 90%, men man får lov å overstige om ønskelig. Når man skal justere lading er det en "magnet" på 90% så man enkelt skal kunne låse ladingen til det.

Mulig det er likens på Polestar. Vet og at Audi E-Tron sine biler gir beskjed på skjermen om at man bare burde lade til 80% i hverdagen (kan justeres der selv om den har buffer i topp)

Tror ikke det er mere "gøy" å ha mindre kontroll, men hversine lyster.

Nja, husk på at mange bare vil sette seg inn og kjøre uten å tenke noe mer over det. For disse er manuelle innstillinger ofte unødvendige. Men den målgruppen kan jo bare la Tesla stå på maks 90% og så har de nøyaktig det som ettespørres her.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vil det ikke være det uten buffer?

Uten buffer vill bilen justere ned rekkevidden etterhvert som batteriet blir svekket. Med topp buffer viser den alltid "feil" på 100% og defor vill den ikke vise reduksjon av rekkevidde på samme måte. Men bufferen er så liten at det vill uansett vise seg over bilens levetid. Da har en basically brukt opp en del kapasitet som en aldri har fått utnyttet. Litt som å selge cola i 1,6 liters flasker men bare la folk drikke 1,5 ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, hekomo said:

Nja, husk på at mange bare vil sette seg inn og kjøre uten å tenke noe mer over det. For disse er manuelle innstillinger ofte unødvendige. Men den målgruppen kan jo bare la Tesla stå på maks 90% og så har de nøyaktig det som ettespørres her.

Exactly. Er bare å gå på menyen i bilen/appen og låse lading til 80% f.eks så trenger man ikke røre det mer om man ikke vil.

Nissan kunne jo gjemt dette godt i en undermeny eller noe, så man kunne justere om man absolutt ville, eller latt det være og måtte oppleve å starte dagen uten regenerering.

Siden de har gjort så mye riktig med den nye modellen sin er det jo lov å håpe dette er på plass også.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Exactly. Er bare å gå på menyen i bilen/appen og låse lading til 80% f.eks så trenger man ikke røre det mer om man ikke vil.

Nissan kunne jo gjemt dette godt i en undermeny eller noe, så man kunne justere om man absolutt ville, eller latt det være og måtte oppleve å starte dagen uten regenerering.

Ja en kan i tillegg gjøre dette på mange måter for å ha dynamiske ladegrenser. Min bil er koblet opp i mot mitt hjemme automasjonssystem og ladegrensene justeres dynamisk ift logikk og kommandoer(tale stort sett). 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Ja en kan i tillegg gjøre dette på mange måter for å ha dynamiske ladegrenser. Min bil er koblet opp i mot mitt hjemme automasjonssystem og ladegrensene justeres dynamisk ift logikk og kommandoer(tale stort sett). 

Ikke dumt. Hvilket system bruker du? Testa noe EV Car (eller lignende) greier til Google Home for noen år siden. Det fungerte men var litt tungvindte kommandoer.

 

MG ZS EV kan visstnok heller ikke justere ladegrense, og den har heller ikke noe timer. Så den er vel enda dårligere stilt en Nissan Leaf.

(Nå har den fått og skal gå flere større SW updates da så kan jo komme)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Ikke dumt. Hvilket system bruker du? Testa noe EV Car (eller lignende) greier til Google Home for noen år siden. Det fungerte men var litt tungvindte kommandoer.

 

MG ZS EV kan visstnok heller ikke justere ladegrense, og den har heller ikke noe timer. Så den er vel enda dårligere stilt en Nissan Leaf.

(Nå har den fått og skal gå flere større SW updates da så kan jo komme)

Til hjemme automasjon bruker jeg homeseer. Og til Tesla bruker jeg teslaSeer som er utviklet av meg :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...