Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

Jeg ladet min Nissan leaf 40 kwh svært ugunstig, ladet den til 100% hver dag på jobb de snart 2 årene jeg hadde bilen før den fikk seg et ublidt møte med en Volvo XC60 og ble kondemnert. Sist jeg sjekket SoC status på bilen var den på 98%, så vet ikke hvor mye vits det er å drive å regne seg frem og kun lade til 80%, virker som gevinsten er som Nissan's egne ingeniører sier forsvinnende liten.

Jeg har ikke sjekket tap på mitt batteri som er det samme som satt i Leafen din og fikk beskjed på første service av bilen at batteriet var som nytt.

Jeg planlegger å ha denne bilen i 10 år så regner med det vil lønne seg i det lange løp for min del.

Og angående Leaf og problemer med stor batteridegradering så gjelder dette biler som har gått i varme land mens i Skandinavia og Canada er det ikke noe problem med dette på grunn av vårt gunstige klima.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
31 minutes ago, perpyro said:

Jeg har ikke sjekket tap på mitt batteri som er det samme som satt i Leafen din og fikk beskjed på første service av bilen at batteriet var som nytt.

Jeg planlegger å ha denne bilen i 10 år så regner med det vil lønne seg i det lange løp for min del.

Og angående Leaf og problemer med stor batteridegradering så gjelder dette biler som har gått i varme land mens i Skandinavia og Canada er det ikke noe problem med dette på grunn av vårt gunstige klima.

Sjekker de med OBD da eller sier de bare noe basert på strekene i skjermen? Noen Leaf har vel hatt 12 streker helt til batterier er nede på 85% kapasitet. Kjenner det gjør litt vondt å se salgsannonser for leaf når de reklamerer med at batteriet er i topp stand! 12/12 streker!

Det gunstige klima her i Norge hjelper nok på manglende kjøling ja. Har skjønt at litt moderne leaf har "Cold-Battery-Protection" som passer på at batteriet ikke blir kaldere enn minus 10 grader. Men denne varmeren bruker vel rundt 300watt så skal man levne bilen en uke eller to i Finnmark på vinteren burde man ha strøm plugget i.

Har vel noe med kjemien å gjøre at batteriet ikke burde bli kaldere antar jeg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg kan vertfall si det at i de gruppene for Leaf jeg har hengt i så har de fleste som aktivt diskuterer dette temaet OBD2 dongler og leafspy så en får lest ut nøyaktig SoC, å de avlesnningene jeg har sett fra 2 år gamle Leaf 40 kwh med en del km på telleren er SoC tapet så neglisjerbart at det nesten ikke engang er verdt å nevne. Dette er nordiske grupper så lesningene er selvfølgelig for biler som har gått i nordiske klima.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil det ikke være det uten buffer?

Fordi batteriet svekkes oer tid. Jo mer batteriet svekkes jo mer il rekkevidde og ladekurve endre seg. Jo større buffer jo heftigere ladekurve. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (2 minutter siden):

Vil heller ha buffer i bunn enn i topp :)

Jeg vil June ha et buffer som passer på batteriet kombinert med helt ærlig GOM og ikke slik som Nissan sin som får panikk og skriker at alt går til helvete lenge før Titanic har gått på noe som ligner på et isfjell. Du kan jo kjøre «milevis» med en Leaf etter at GOM påstår at verdens undergang er nådd.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg kan vertfall si det at i de gruppene for Leaf jeg har hengt i så har de fleste som aktivt diskuterer dette temaet OBD2 dongler og leafspy så en får lest ut nøyaktig SoC, å de avlesnningene jeg har sett fra 2 år gamle Leaf 40 kwh med en del km på telleren er SoC tapet så neglisjerbart at det nesten ikke engang er verdt å nevne. Dette er nordiske grupper så lesningene er selvfølgelig for biler som har gått i nordiske klima.

Høres veldig lovende ut for nordiske kunder isåfall. Hovedsakelig "hurtigladingen" som er problemet når det gjelder manglende kjøling da. Men det blir vel mindre og mindre CHAdeMO å oppdrive etterhvert så det problemet forsvinner vel og :p

Lenke til kommentar
5 minutes ago, JØI said:

Fordi batteriet svekkes oer tid. Jo mer batteriet svekkes jo mer il rekkevidde og ladekurve endre seg. Jo større buffer jo heftigere ladekurve. 

Vet ikke helt om du skjønner hvordan dette fungerer? Vil du ha heftigere ladekurve kan du jo bare stoppe ladingen tidligere selv? Må ikke lade helt fult selv om man får lov til det.

Er det ikke bedre at 100% er 100% og ikke kansje 92%? Så kan man lade til 90% og vite at det faktisk er 90%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (19 minutter siden):

Jeg vil June ha et buffer som passer på batteriet kombinert med helt ærlig GOM og ikke slik som Nissan sin som får panikk og skriker at alt går til helvete lenge før Titanic har gått på noe som ligner på et isfjell. Du kan jo kjøre «milevis» med en Leaf etter at GOM påstår at verdens undergang er nådd.

Muligheter for at du ikke kan overdrive så fælt? For det er umulig å svare på dette på en skikkelig måte

Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Høres veldig lovende ut for nordiske kunder isåfall. Hovedsakelig "hurtigladingen" som er problemet når det gjelder manglende kjøling da. Men det blir vel mindre og mindre CHAdeMO å oppdrive etterhvert så det problemet forsvinner vel og :p

Hadde litt inntrykket av at CHAdeMOs dager var talte selv når Nissan droppet det på Ariya , men etter litt diskusjon på de leaf gruppene så kom det jo frem at det kommer faktisk en del biler på markedet med CHAdeMO nå, Lexus UX 300e og alle Xpeng kommer vistnok med denne lade standarden så tror nok ikke vi ser den forsvinne med det første likevel.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Hadde litt inntrykket av at CHAdeMOs dager var talte selv når Nissan droppet det på Ariya , men etter litt diskusjon på de leaf gruppene så kom det jo frem at det kommer faktisk en del biler på markedet med CHAdeMO nå, Lexus UX 300e og alle Xpeng kommer vistnok med denne lade standarden så tror nok ikke vi ser den forsvinne med det første likevel.

Xpeng har bare CHAdeMO nå helt i starten, men skal bytte til CCS etterhvert. Så er vel hovedsakelig Lexusn av nybiler som blir å benytte pluggen her.

Problemet er jo og at pluggen støtter for lite power. Er jo vanlig at biler har 120kW+ i dag og det klarer man vel ikke med CHAdeMO?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Xpeng har bare CHAdeMO nå helt i starten, men skal bytte til CCS etterhvert. Så er vel hovedsakelig Lexusn av nybiler som blir å benytte pluggen her.

Problemet er jo og at pluggen støtter for lite power. Er jo vanlig at biler har 120kW+ i dag og det klarer man vel ikke med CHAdeMO?

Selve CHAdeMO standarden klarer mer, men er svært lite utbygd i norge, vet de har 100 kW CHAdeMO ladere på Dombås. Men er vel ikke så aktuelt å bygge ut så mye over 50 kW ladere når det er en bil på markedet som kan dra nytte av det (Leaf 62 kWh) .  Det sagt er vi er ikke uenig i at det er dumt å kjøpe bil med CHAdeMO nå, var jo i hovedsak derfor jeg byttet fra Leaf til E-Soul. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Evil-Duck said:

Selve CHAdeMO standarden klarer mer, men er svært lite utbygd i norge, vet de har 100 kW CHAdeMO ladere på Dombås. Men er vel ikke så aktuelt å bygge ut så mye over 50 kW ladere når det er en bil på markedet som kan dra nytte av det (Leaf 62 kWh) .  Det sagt er vi er ikke uenig i at det er dumt å kjøpe bil med CHAdeMO nå, var jo i hovedsak derfor jeg byttet fra Leaf til E-Soul. 

"Problemet" ville forsvunnet kjempelett med en enkel adapter til CCS. Synes det er utrolig rart at det ikke finnes. Finnes adaptere andre veien så tror ikke det skulle være så vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Sjekker de med OBD da eller sier de bare noe basert på strekene i skjermen? Noen Leaf har vel hatt 12 streker helt til batterier er nede på 85% kapasitet. Kjenner det gjør litt vondt å se salgsannonser for leaf når de reklamerer med at batteriet er i topp stand! 12/12 streker.

De har koblet til OBD porten for bilen fikk også en software oppdatering under servisene men service rapporten inneholder ikke noe tallmateriale, kun full score på alle testpunkter på en skala fra 1 til 5.

Hadde vært greit å se det i prosent men må vel kjøpe meg en OBD dongle for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (5 minutter siden):

De har koblet til OBD porten for bilen fikk også en software oppdatering under servisene men service rapporten inneholder ikke noe tallmateriale, kun full score på alle testpunkter på en skala fra 1 til 5.

Hadde vært greit å se det i prosent men må vel kjøpe meg en OBD dongle for å finne ut av det.

Om du tenker på å kjøpe OBD2 dongle skal du få ett tips. De billigeste ebay donglene støtter ikke de protokollene du må ha for å få koblet opp til Leafspy. Jeg kjøpte denne etter å ha prøvd 2 forskjellige billige generic OBD2 bluetooth dongler og kan garrantere at den fungerer med android https://www.amazon.com/gp/product/B0755N61PW/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1 

Om du har Ipone bør du ha typen med wifi og ikke bluetooth slik jeg har forstått det dog. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, perpyro said:

De har koblet til OBD porten for bilen fikk også en software oppdatering under servisene men service rapporten inneholder ikke noe tallmateriale, kun full score på alle testpunkter på en skala fra 1 til 5.

Hadde vært greit å se det i prosent men må vel kjøpe meg en OBD dongle for å finne ut av det.

Viktig å kjøpe en som støttes da. Bare å lese deg opp.

Men om du har en OBD2 port så slipper du iallefall å koble deg inn på ledningsnettet i bilen slik jeg måtte ? 

Bruker en OBDlink LX i min bil. Fungerer bra men (som nevnt over her) må man kjøpe en med Wifi for å bruke med iPhone. Apple er vel litt sær på Bluetoothtilgangen eller noe.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Xpeng har bare CHAdeMO nå helt i starten, men skal bytte til CCS etterhvert. Så er vel hovedsakelig Lexusn av nybiler som blir å benytte pluggen her.

"Luksusmerket" Lexus vil bare støtte CHAdeMO i utgangspunktet? Er dette en spøk? Er de fullstendig nedsnødd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...