Gå til innhold

Taxfree scam?

obygda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget dette selv i sommer. Taxfree er dyrt..sykt dyrt i visse tilfeller.

https://www.vg.no/forbruker/i/43WEjq/disse-20-taxfree-varene-er-billigere-paa-nett

Å handle på f.eks Gardermoen kan bli veldig dyrt. Godteri,parfyme er f.eks.mye billigere i vanlige butikker i Norge.

Og dette med å finne noe å spise føles nærmest å bli ranet..

Totalbildet er ikke feil..Det å handle noe på f.eks.Gardermoen er sykt dyrt sett opp mot prisen utenfor.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Planlegge som utgangspunkt å ikkje kjøpe noko på Gardermoen. Går heilt fint å ta med seg mat.

Servicen er elendig, maten er ikkje mykje å skryte over og prisen er faktisk heilt latterlig. Kva betalte eg for ei flaske vatn sist? 76kr ellernoko slikt 🤡 

Så å tru at det er billig i taxfree på Gardermoen berre fordi det er tatt vekk nokre avgifter? Husleiga til Avinor er jo mykje høgare en avgiftene som er tatt vekk 😂 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, RootShell said:

Så å tru at det er billig i taxfree på Gardermoen berre fordi det er tatt vekk nokre avgifter? Husleiga til Avinor er jo mykje høgare en avgiftene som er tatt vekk 😂 

Mat og serveringstilbud er ikkje avgiftsfritt.

• Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (10 minutter siden):

Mat og serveringstilbud er ikkje avgiftsfritt.

Det er korrekt..men når man møtes med priser på f.eks godteri og parfyme som ikke er konkurranse dyktig ;og man vet at kjøper man seg noe å spise..så blir jo total bildet at man skal ranes..I alle fall følte jeg det slik sist jeg var der. Helt uaktuelt å handle  noe som helst.

I gamle dager var det overflod av billige taxfree varer..nå er det som å handle på de dyreste kjøpesenterene i storbyene verden rundt.

• Liker 1
Skrevet

Taxfree er ikke det samme som som at det er uten profitt. Tror en del ikke tenker på det.

Som alltid bør man sammenligne priser. Synes selv enkelte vin og sprit er billigere i Sverige (om man bor så man kan ta en harrytur), og øl er det sjeldent noe vits i å kjøpe så sant man ikke har bilbasert transport. Det er for lite å spare kontra peset med å bære.

Stort sett vil jeg påstå det er bedre heller å bruke kvota på noe gøy i landet man besøker.

Skrevet
43 minutes ago, obygda said:

Det er korrekt..men når man møtes med priser på f.eks godteri og parfyme som ikke er konkurranse dyktig ;og man vet at kjøper man seg noe å spise..så blir jo total bildet at man skal ranes..I alle fall følte jeg det slik sist jeg var der. Helt uaktuelt å handle  noe som helst.

Er ikkje fasiten stortsett at billig brennevin er billig på taxfree? Om du bikker tusenlappen flaska er jo polet billigast i verden. Det som er dyrt på polet er vodka, fordi det er billig i utgangspunktet...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
RootShell skrev (1 time siden):

Kva betalte eg for ei flaske vatn sist? 76kr ellernoko slikt 🤡 

Jeg bruker ha meg en tom vannflaske og fylle i en fyllestasjon som det er flere av både på innland  og utland. Sist var det lang kø så flere har oppdaget det.

Tidligere var børek et billig valg for å få seg litt mat og også ta med på flyet, men på kort tid er prisen doblet og det er ikke lengere varianter med kjøtt.

Skrevet

Taxfree betyr at dei kan selge varer utan meirverdiavgift (mva./moms) og ev. særavgifter som for tobakk, alkohol og sukker.

Det betyr ikkje at alle varer er billegare enn alle andre stader. Dei konkurrerer med nettbutikker som driv med dropshipping og kan presse prisane ned. Det er dyrt å leige lokale, ha tilsette, drive logistikk osv. på flyplassane.

Butikkane kan ha lågare prisar enn konkurrentane på enkelte varer dei markedsfører, men høgare på andre. Det er heller ikkje noko poeng for butikken å ha vesentleg lågare prisar. Om dei får solgt like mykje med 5% lågare pris som 10% så vil dei sjølvsagt selge med 5%.

Det viktigaste for Heinemann og alle andre taxfree-butikker er profitt. “Taxfree” er god reklame og drar kundar sjølv om ikkje alt er billegare der. Jo høgare prisar dei kan ha jo høgare profitt. Det er staten som ikkje tar avgifter på varene, men det er private aktørar som driv butikkane og dei driv ikkje butikk for at du skal kjøpe ting billeg. Dei driv butikk for å tene pengar.

Nei, det er ikkje svindel, men om du handler blindt utan å sjekke pris andre stader vil du sannsynlegvis betale meir enn du kunne fått det for i andre butikkar.

Du betalar og ekstra for å få kjøpt noko på ein flyplass. Handler du på nett må du vente nokre dagar før det kjem i posten. At varene er tilgjengeleg på flyplassen må du betale for.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Folk spiser på flyplass for de blir sultne mens de er der, og vil ha mat på en tallerken på et bord og ha det hyggelig, mens de venter. Det er ikke for å spare penger!

Den som vil spare penger trenger vel ikke bli sjokkert over at andre bruker penger.

Tilsvarende med shopping, folk kjeder seg og shopper. 

Mye rart folk gjør av andre grunner enn å spare penger, og det kan man altså risikere å se.....

Skrevet
Mag ne skrev (9 minutter siden):

Folk spiser på flyplass for de blir sultne mens de er der, og vil ha mat på en tallerken på et bord og ha det hyggelig, mens de venter. Det er ikke for å spare penger!

Den som vil spare penger trenger vel ikke bli sjokkert over at andre bruker penger.

Tilsvarende med shopping, folk kjeder seg og shopper. 

Mye rart folk gjør av andre grunner enn å spare penger, og det kan man altså risikere å se.....

Butikkene er ikke taxfree, en betaler vanlig avgift på mat og drikkevarer som en konsumerer.  Og ofte til latterlig høye priser i tillegg

Skrevet

20 varer er en fis i motvind, det er tonnevis av varer man kan spare litt på i en taxfree butikk det er også gjerne et litt annerledes utvalg, det trenger ikke nødvendigvis bety at det lønner seg å kjøpe noe man ikke trenger.

Skrevet
panzerwolf skrev (1 time siden):

Taxfree er ikke det samme som som at det er uten profitt. Tror en del ikke tenker på det.

Som alltid bør man sammenligne priser. Synes selv enkelte vin og sprit er billigere i Sverige (om man bor så man kan ta en harrytur), og øl er det sjeldent noe vits i å kjøpe så sant man ikke har bilbasert transport. Det er for lite å spare kontra peset med å bære.

Stort sett vil jeg påstå det er bedre heller å bruke kvota på noe gøy i landet man besøker.

Tidligere var det jo flust med gode tilbud til oss som ikke rører sprit eller røyk,men det er det ikke lenger.

Gardermoen oppfattes svindyrt på det meste om en ser bort fra alkohol og røyk/snus..Og når man går der inne så tvinges man jo å tusle mellom disse dyre varene på vei til gate

Skrevet
2 hours ago, RootShell said:

Planlegge som utgangspunkt å ikkje kjøpe noko på Gardermoen. Går heilt fint å ta med seg mat.

Servicen er elendig, maten er ikkje mykje å skryte over og prisen er faktisk heilt latterlig. Kva betalte eg for ei flaske vatn sist? 76kr ellernoko slikt 🤡 

Nå har andre påpekt at det ikke er taxfree matservering uansett..

Men når det gjelder det, selv flyr jeg alltid med lounge-tilgang, så da får jeg både mat og drikke i lounge.. I tillegg får jeg servering ombord på flyet. Og det hele uten at jeg betaler ekstra for billetten, her går det kun i bonusbilletter.

Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Tidligere var det jo flust med gode tilbud til oss som ikke rører sprit eller røyk,men det er det ikke lenger.

Gardermoen oppfattes svindyrt på det meste om en ser bort fra alkohol og røyk/snus..Og når man går der inne så tvinges man jo å tusle mellom disse dyre varene på vei til gate

Man er ikke tvunget igjennom taxfree på Gardermoen... dog er det slik noen få plasser i utlandet enda. Jeg går alltid utenom på Gardermoen om jeg ikke skal ha noe. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Man er ikke tvunget igjennom taxfree på Gardermoen... dog er det slik noen få plasser i utlandet enda. Jeg går alltid utenom på Gardermoen om jeg ikke skal ha noe. 

Ved avgang kan man gå utenom og jeg bruker gjøre det, men hvordan klarer du gå utenom ved ankomst?

Skrevet
robertaas skrev (3 minutter siden):

Ved avgang kan man gå utenom og jeg bruker gjøre det, men hvordan klarer du gå utenom ved ankomst?

Oi ja her har du ett viktig poeng, ved ende destinsjon på OSL eller ikke automagisk toll er det vell ingen vei utenom nei. Jeg har ikke undersøkt dette da det skjeldent gjelder for meg da jeg skal videre å prøver hardt å ha automagisk toll.

Så my bad og takk for at du oppklarer!

Skrevet

Også ved avgang er det jo faktisk en liten omvei å gå utenom taxfree..

Litt artig konsept hele greia for meg med mitt reisemønster.

De fleste av mine turer går fra utland men gir ikke anledning til å handle i taxfree.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...