Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Det er en 2014-modell, den har 24 kWh. Vil vel se lading mellom 30 til 40 kW som maks, går nedover når batteriet fylles opp. Så en halvtime per stopp, er nok i området der han havner i praksis, gitt det rekker å bli tomt nok mellom stoppene! 😉

Kan vel ikke se for meg at ladehastigheten vil synke drastisk når man lader med så lav effekt og ikke lader til 100%?

Man ja, med 24kwh batteri bør man regne en halvtimes tid ja... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Det er en 2014-modell, den har 24 kWh. Vil vel se lading mellom 30 til 40 kW som maks, går nedover når batteriet fylles opp. Så en halvtime per stopp, er nok i området der han havner i praksis, gitt det rekker å bli tomt nok mellom stoppene! 😉

image.thumb.png.3f6582a3c4d273453873de45c101f2db.png

Det står 80kw per halvtime. Aner ikke hva det betyr, men tenker 2 stopp a 30ish min er innafor.

Skrevet
wampster skrev (2 minutter siden):

image.thumb.png.3f6582a3c4d273453873de45c101f2db.png

Det står 80kw per halvtime. Aner ikke hva det betyr, men tenker 2 stopp a 30ish min er innafor.

Ser du på rett modell nå? Mener bestemt at man ikke fikk over 50 kW på 40 kW-utgaven som er versjon 2 av denne. Er en av grunnene til at jeg valgte bort denne, mens jeg stod og trippet på om jeg skulle sende inn bestillingskjema på Norgesutgaven! Men 62 kWh-utgaven fikk støtte for raskere lading, men da hadde jeg allerede bestilt den Kona'en jeg eier nå!

Her er forresten typisk ladekurve på 2014-utgaven:

1019-FastchargeCurve.png

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Ser du på rett modell nå? Mener bestemt at man ikke fikk over 50 kW på 40 kW-utgaven som er versjon 2 av denne. Er en av grunnene til at jeg valgte bort denne, mens jeg stod og trippet på om jeg skulle sende inn bestillingskjema på Norgesutgaven! Men 62 kWh-utgaven fikk støtte for raskere lading, men da hadde jeg allerede bestilt den Kona'en jeg eier nå!

Her er forresten typisk ladekurve på 2014-utgaven:

1019-FastchargeCurve.png

Det er riktig reg nummer ja. Gudene vet. Finner ut av om det stemmer på søndag eller mandag. Rapporterer tilbake med hvordan det gikk. Med mindre jeg går tom og blir tauet. Da holder jeg det for meg sjæl

Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Det er riktig reg nummer ja. Gudene vet. Finner ut av om det stemmer på søndag eller mandag. Rapporterer tilbake med hvordan det gikk. Med mindre jeg går tom og blir tauet. Da holder jeg det for meg sjæl

Hehehe!

Gammel bil, så er nok noe degradering. Så sjekk med eier/bruker hva de vanligvis får av rekkevidde nå, og gi deg selv litt slingringsmonn. Så om de sier 10 mil nå, så er kanskje 8 mil mellom ladestasjonene der du bør lande. Og, selv om veiene tillater det, hold deg gjerne under/på maks 80 km/t, da det sikkert er der eieren og ligger på "langtur"...

Bare å dele, spesielt dersom det skjer! :thumbs:

Skrevet
wampster skrev (12 minutter siden):

Sorry, nå var jeg litt "på ferie". De "80 kW maks per halvtime" i vognkortet betyr effekt på motor, og har ikke noe med ladefarten å gjøre!

https://elbil.no/elbiler/nissan-leaf/

"Leaf ble levert med en elektrisk motor som yter 80 kW – det vil si 109 hestekrefter og 254 Nm (dreiemoment). 0-100 km/t gjøres unna på 11,5 sekunder og topphastigheten er satt til 144 km/t."

"Hurtiglading
Leaf støttet chademo-«hurtiglading» med 46 kW.
0-80 prosent tar mindre enn 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret."

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 3/21/2026 at 10:51 AM, Jalla21 said:

Det må være et helt spesielt nabolag hvor ingen har lovlige eksosanlegg, eller så har du selv et stort problem med hva du hører eller tror du hører. Jeg går ganske mye langs en godt trafikkert vei, og det som regel vanskelig å hør om det kommer en elbil eller noe annet bakfra. Det er hjulstøy som høres nå på vinteren uansett. (Kjører elbil selv....)

Bor i et nabolag hvor det er lav fartsgrense, men mye bakker. Det er ikke noe jeg "tror jeg hører" som du så fint sier, det er biler som gir gass i motbakke og er i lav nok fart til at hjulstøy ikke blir den dominerende støyen. Jeg har heldigvis god nok hørsel til å skille de to fra hverandre.

• Liker 2
Skrevet (endret)
wampster skrev (7 timer siden):

Kjapt spørsmål til elbil folket. Bilen jeg har er på service og blir ikke klar til helgen.
Eneste bilen jeg har tilgang til er en Nissan Leaf 2014 modell.

Den har, så vidt jeg har undersøkt, noe som heter chadmo til lading (usikker på om det er skrevet riktig?)
Hvilken "ladehastighet" kan jeg forvente ved bruk av den?
Er det en måte jeg kan finne ut om det finnes slike ladere på Sokna og Nesbyen?

Har en leaf vi kjørte rundt med mer før vi fikk elbil nummer to. Nå bruker vi den kun lokalt og dermed hurtiglader vi veldig sjeldent.

Gikk på en smell når vi skulle hjem til foreldre med denne, da viste det seg at alle, utenom et, ladepunkt med chademo var bygd om på strekningen. Så måtte snu og krype tilbake til dette punktet og lade så mye eg kunne før eg så vidt klarte å snirkle meg hjem

Men måten å finne det ut på er f.eks chargemap og sortere på chademo på punktene. Da vil man kunne finne info, så lenge dette er oppdatert. Det var det ikke på min strekning, da ladepunktene tydeligvis hadde skiftet fra en leverandør til en annen og gammel info hang igjen.

Så vær litt obs på det.

Hjemme har vel disse type 1 ladekabel om eg ikke husker feil, (min har type 2, den er nyere variant av leaf) så da må du ha rett kabel. Men tenker du har en type1 med vanlig støpsel du kan lade den med i perioden du har leiebilen.

Edit: Det er den el chademo stasjoner mellom nesbyen og sokna.

Endret av Jotun
Skrevet

Flere enn meg som reagerer på "andehodene" av noen nakkeputer i BMW Neue Classe i3/iX3?

De sitter visst i begge bilene (se gjerne videoen under fra OutofSpecReview av i3), og jeg synes de ser grusomme ut.

Men verst er nok mine tanker om hva det nebbet som stikker ut, kan gjøre med ansiktet/hodeområdet til passasjerer i baksetet om det oppstår en kollisjon.

2026-BMW-iX3-Neue-Klasse-Back-Seat-Melbourne-Riz-Akhtar.jpg

Skrevet
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Men verst er nok mine tanker om hva det nebbet som stikker ut, kan gjøre med ansiktet/hodeområdet til passasjerer i baksetet om det oppstår en kollisjon.

2026-BMW-iX3-Neue-Klasse-Back-Seat-Melbourne-Riz-Akhtar.jpg

image.jpeg.9aaa34b234052fd4f2d1f7fb3d57117b.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

"storm Trooper"

Det var faktisk en bedre sammenligning, og en jeg faktisk tenkte på pga den hvite fargen bilinteriøret var i.

Så 👍 fra meg på denne!

Det andre bildet, anser jeg mer som personhets, og har absolutt null sans for, men dessvere er de ikke "down vote" mulighet her inne...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Det andre bildet, anser jeg mer som personhets, og har absolutt null sans for, men dessvere er de ikke "down vote" mulighet her inne...

Normalt sett enig, men han her har redet sitt eget bedd. 👍

Skrevet (endret)

"Nebbet" stikker jo ikke utenfor seteryggen. Det er tvert i mot mindre flate i flukt med seterygg enn tidligere hodestøtter (bilde X3 G45 2026). 
Folk og barn sitter vel dessuten sikret med belte også i baksetet.
Neue klasse i3/iX3 forventes å få 5 stjerner i Euro ncap.

Edit: Men enig i at de ser "rare" ut 😛 

G45.jpg

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 time siden):

Normalt sett enig, men han her har redet sitt eget bedd. 👍

Man skal ikke drive gjøn med andres utseende, det er ikke noe folk har kontroll over - er også enig.

Terje Søviknes er dog fritt vilt for alle, han kan ha en "very nice day" som verstappen sa.

Snowleopard skrev (1 time siden):

Det er 100% ment som personhets i dette tilfelle.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (På 26.3.2026 den 1.07):

Akkurat hvorfor Porsche og Audi valgte to gir kan man jo diskutere, men teorien min er at de valgte en mekanisk snarvei for en eldre plattform. Biler som Tesla, Lucid og den nye Hyundai Ioniq 5N har jo høyere eller tilsvarende toppfart med bare ett gir.

Porsche og Audi har vel et lavere forbruk i høye autobahn-hastigheter, om jeg husker rett.

Skrevet (endret)
41 minutes ago, frohmage said:

Porsche og Audi har vel et lavere forbruk i høye autobahn-hastigheter, om jeg husker rett.

Over 100km/t så endres fremdrift fra motor forran til motor bak som går til 2e gir.

Ved 130km/t+ så er Taycan/Audi ganske effektive da siden de kan kjøre motoren på lavere turtall enn andre biler.

Men er denne gevinsten verdt å ha en komplisert dyr stor girkasse med clutcher å gir? Er vel bare marginalt lavere forbruk enn f.eks Tesla som kun har ett gir. Tesla har dog måtte karbonforsterke motorene for å tåle det høye turtallet da. Det slipper man jo med girkassen.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...