Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Roadtripping med en elbil er ikke bare "nada problemas", men faktisk å foretrekke, ihvertfall på elbiler som har camper mode eller kan jukses med til å funke som om det har det, ved at man faktisk kan sove i bilen uten å fryse.

Og med V2L kan man sørge for kaffen og koninentalfrokost (egg, bacon og ev. hvite bønner i tomatsaus) selv, enten i airfryer eller på induksjonsplate fyrt med strøm fra bilens batteri! 😎

Så "hard core" roadtripping driver ikke jeg på med, men det høres nesten forlokkende ut. Vi liker å komme fram til en destinasjon på kvelden, og ev. kjøre videre neste morgen. Etter å ha fått servert 

Sitat

egg, bacon og ev. hvite bønner i tomatsaus

☺️

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Nei oljete diesel er bra mye værre enn bensin som fordamper.

Og jeg måtte nok klaget hver eneste gang da. Mulig det bare er ekstra ille i Tromsø.

Bakken bader jo i dieselgris

Screenshot_20260311-065556_Photos.png

Det er vel større sannsynlighet for grisete dieselpistol enn bensin. Men er like ekkelt og lukter sterkt nok begge deler.

Bader bakken i dieselgris, og det er helt vanlig, så ville jeg faktisk klaget til stasjonseier eller direkte til Cirkle K.

Skrevet (endret)
52 minutes ago, Emsal said:

Lurer på hvor lenge det er til "Solid State" batteriene kommer i de populære bilene.

https://www.donutlab.com/ (World’s First Production-Ready All-Solid-State Battery)

Jeg også. Jeg har vanskelig for å tro at et lite Finsk firma har et større gjennombrudd enn CATL og de store. Så kan være at en av de store Kinesiske plutselig pumper ut biler med solidstate batterier i markedet. 

Tror faktisk såpass mye på det at jeg ikke kommer til å bytte bil med det første.

Bilene vi har nå er litt som :

WOW 32 Tommer, og helt flat skjerm!!

h15832FV26_MT.thumb.jpeg.e256ca2d3cce3e07b6af5840d397507a.jpeg

20 minutes ago, Snowleopard said:

Roadtripping med en elbil er ikke bare "nada problemas", men faktisk å foretrekke, ihvertfall på elbiler som har camper mode eller kan jukses med til å funke som om det har det, ved at man faktisk kan sove i bilen uten å fryse.

Og med V2L kan man sørge for kaffen og koninentalfrokost (egg, bacon og ev. hvite bønner i tomatsaus) selv, enten i airfryer eller på induksjonsplate fyrt med strøm fra bilens batteri! 😎

Komforten ved å sove i en bil med AC på, flatt gulv og madrass må oppleves. Man tror det er en tullete funksjon, helt til første morgenen man våkner opp, og har sovet akkurat like godt som i en lugar på danskebåten.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Så "hard core" roadtripping driver ikke jeg på med, men det høres nesten forlokkende ut. Vi liker å komme fram til en destinasjon på kvelden, og ev. kjøre videre neste morgen. Etter å ha fått servert 

☺️

Ja, er faktisk en flott reiseform, selv på korte weekend-turer eller bare for en overnatting. Hører og om flere som bruker elbilen som "gjesterom" (eller selv sover der, eller for ungene) når man har gjester og akkurat mangler ett soverom, noe som vel fort blir et problem i små leiligheter i storbyen!

Med sånne deksel for vinduer og ev. panorama-tak, så både stopper det uønsket lys og uønsket støy (til en viss grad utover bilens egen støydemping).

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Komforten ved å sove i en bil med AC på, flatt gulv og madrass må oppleves. Man tror det er en tullete funksjon, helt til første morgenen man våkner opp, og har sovet akkurat like godt som i en lugar på danskebåten.

Sover egentlig ikke så godt på "Danskebåten". Skulle ikke trodd det, men de madrassene er alt for harde, selv for en som liker harde madrasser. Og jeg blir stadig forstyrret av alle de meldingene på radioen/intercom'en...

Så foretrekker på lang vei å sove i bil, om madrassen er god, og dyna og puta likeså!

• Liker 1
Skrevet (endret)

På tur er bilen som regel full av golfbagger, traller, bagasje, hunder, osv. Da foretrekker jeg heller en sånn her som soverom;

Camper.png

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Mercedes drar til med luksus-elbil i god EQV-ånd, men kaller den VLE, som de definerer som "Grand Limousine"! Og den skal være ekstra godt støyisolert!

Nesten fristet til å hive den inn i campingtråden, men da blir jeg vel kjølhalt og saksøkt...! :thumbs:

PS! Men kommer med 2,5T hengervekt, så kan faktisk få med deg campingvogna!

Uansett, gode specs på denne, og egen "Van Architecture Platform" som jeg er usikker på om er kun for el-kjøretøy, eller er en multidrivlinjeplattform. Offisiell rekkevidde over 700 km, og støtter 300 kW lading (må være på 800V), gir 355 km ekstra rekkevidde på 15 min. Dette på en batteripakke på 115 kWh, men en rimeligere utgave med 80 kWh kommer senere!

Kommer med varme/kjøleskap i midtkonsollen, og har selvsagt Theater Mode" i tillegg til MBUX Superscreen fremme! En egen "bagasjemodus" sørger for 795 l bagasjerom med alle seter i bruk (6-8 seter tilgjengelig).

Griselekkert med lysebrunt skinn og mørkt ellers, etter min smak! Litt vel mye bling ellers, men det får man vel tåle... 😉

FLEKSIBELT: Seteløsningene kan i stor grad tilpasses til hvordan brukerne vil ha det. Foto: Mercedes

AKKURAT OFFISIELL: Mercedes har premiere på sin nye luksusbil i kveld, helelektriske VLE. Foto: Mercedes

Men har den "arvet" monstergrillen fra Audi? 🫣 Ser totalt malplassert ut, særlig siden det er en elbil.

image.png.ddaf00013b466797c2e4b43e3c8896be.png

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (24 minutter siden):

På tur er bilen som regel full av golfbagger, traller, bagasje, hunder, osv. Da foretrekker jeg heller en sånn her som soverom;

Absolutt et alternativ, om man drar med seg mye utstyr, og har hund(er) man skal ha med. Om ikke er gjerne takboks eller bagasjeboks kjekt å ha, dersom man ikke får plass i bilen ellers.

Er en kort "ommøblering" å flytte kjøleboks på gulvet og ev. bag til fremsetene, om man klarer å begrense seg, eller får det meste annet i takboks eller bagasjeboks.

Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Men har den "arvet" monstergrillen fra Audi? 🫣 Ser totalt malplassert ut, særlig siden det er en elbil.

Dessverre, MB har ikke lært ennå! Så må enten akseptere det, eller velge en grill som er mindre bling (tror du kunne velge mellom noen alternativer). Må jo være nok av folk som ikke vil ha problemet med den hipstergrillen som sikkert er grisedyr å erstatte om man er litt uheldig.

Selv ville jeg sterkt vurdert å få laga noe som kunne erstattet den grillen (3D-printet eller 3dje-parts-del), som kan folieres eller plastidippes, om ikke MB har et akseptabelt alternativ.

Men kan bli problematisk om det ligger mye sensorer og annet som ikke så lett kan flyttes på...

• Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (59 minutter siden):

Et absolutt must for overnatting, for min del, er toalett. Skal man liksom drite i skogen? Hva om man parkerer i en by? Nei, do er et absolutt minstekrav.

Hanhijnn skrev (50 minutter siden):

Men har den "arvet" monstergrillen fra Audi?

Hvis lyktene er bilens øyne så er den "grillen" der bilens gigantiske åpne munn, som en bardehval. Det ser bare dumt ut. Egentlig er det forbløffende mange biler, om ikke alle, som har rare og stygge "griller". 

Skrevet
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Et absolutt must for overnatting, for min del, er toalett. Skal man liksom drite i skogen? Hva om man parkerer i en by? Nei, do er et absolutt minstekrav.

Flere måter å løse det på. Stoppe på rasteplass med do, på campingplass (med dusj og toalett), portapotti eller sammenleggbart toa-stol (og pose) og "privacy-tent (fås også som "to-roms for dusj og toa i hver sin del) eller med kort vei til nattåpent gjestetoalett f.eks. ved bensinstasjon eller veikro/café eller ved havneanlegg med gjestekai og slike fasciliteter.

Men det er allerede diskutert i tråden, der det og er noen lenker til slikt utstyr, så den diskusjonen kan fortsette i den tråden.

https://www.diskusjon.no/topic/1917285-den-store-tråden-om-camping-med-bilbobil/page/24/#com

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Eh... OK? Nå er det en del år siden jeg har tatt en tur med slike ferger men jeg kan ikke si at komfort er det første jeg assosiererer en lugarseng med. 

Tror jeg holder meg til å ta inn på hotell jeg.

Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Jeg gjør mange råe ting jeg aldri sier noe om her, men å fylle diesel eller bensin på en bil og kjøre 1400km er ikke veldig rått. Da er det råere å spise rå fisk

Syns du er dødsrå.

• Hjerte 1
Skrevet
6 hours ago, sverreb said:

Eh... OK? Nå er det en del år siden jeg har tatt en tur med slike ferger men jeg kan ikke si at komfort er det første jeg assosiererer en lugarseng med. 

Tror jeg holder meg til å ta inn på hotell jeg.

Det er jo ikke alle steder det finnes hoteller. 
Jeg sammenlignet med lugar med vilje, de er ikke super komfortable. Det er ikke Teslaen heller, men den er heller ikke dårlig. Gamechangeren er at den holder komfortabel temp, uansett om utetempen er -20 eller +30. 

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Det er jo ikke alle steder det finnes hoteller. 
Jeg sammenlignet med lugar med vilje, de er ikke super komfortable. Det er ikke Teslaen heller, men den er heller ikke dårlig. Gamechangeren er at den holder komfortabel temp, uansett om utetempen er -20 eller +30. 

Hvordan foregår morgenstellet i et slikt camping senario? Slår lens bak en busk vaksker hendene i spylerveske, tar en dusj med en plastpose med hull i , koker kaffi og tar frem frunkosten. Jøss. Tror ikke min kone hadde vert spesielt begeistret(Jeg hadde garantert vert singel) Men en lugar på danskebåten har i alle fall noen kubikk rom samt toalett og dusj.

Må innrømme at jeg også tar inn på hotell når jeg er på tur.

• Liker 1
Skrevet
20 minutes ago, Trestein said:

Hvordan foregår morgenstellet i et slikt camping senario? Slår lens bak en busk vaksker hendene i spylerveske, tar en dusj med en plastpose med hull i , koker kaffi og tar frem frunkosten. Jøss. Tror ikke min kone hadde vert spesielt begeistret(Jeg hadde garantert vert singel) Men en lugar på danskebåten har i alle fall noen kubikk rom samt toalett og dusj.

Jeg har aldri tatt flere villcampingdøgn på rad nei.
Men en natt går fint. Og barna som har vært med på det husker det som alenetid med pappa, legge seg under stjernehimmel ut glasstaket, kikke på Netflix før man legger seg, og spise frokost ut bakluka. Gode minner.

På rasthof'er på en roadtrip så er det jo lagt veldig til rette, med dusjer, kontorplasser osv. på bensinstasjoner

Screenshot 2026-03-11 at 18.31.34.png

Screenshot 2026-03-11 at 18.30.59.png

Screenshot 2026-03-11 at 18.32.08.png

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):

Du tror det ikke mulig å opprettholde hygiene, om man ikke tar inn på hotell eller bor hos andre?

Da bør jeg vel gjøre deg oppmerksom på at faren for å bli smittet av virus og bakterier er langt større på hotell, der du krammes inn med mange andre.

Fra noe så "uskyldig" som utbrudd av Norovirus som skjedde på et hotell i Lillehammer nå i januar, til langt mer "nasty" bakterier som kan gro i kjølevannstårn og varmtvannsberedere som får feil.

https://www.vg.no/nyheter/i/bOnqM5/over-100-smittet-av-norovirus-paa-hotell-i-lillehammer

https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-dode-ni-pa-sykehus/83441483

https://www.nrk.no/trondelag/ikke-funn-av-bakterier-hos-syke-hotellgjester-1.17029077

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Nå ble jo dette en kraftig stråmann da personlig hygiene etter toalettbesøk osv ikke går på smittefare , men å servere andre mat med tarm bakterier på fingrene. (Man blir syk av det)Personlig liker jeg ikke å spise uten å vaske meg på hendene. Bare en ladekabel som folk har tatt i uten å vaske seg eter et do besøk er nok for meg. Men vi er forskjellige 

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (9 minutter siden):

Nå ble jo dette en kraftig stråmann da personlig hygiene etter toalettbesøk osv ikke går på smittefare , men å servere andre mat med tarm bakterier på fingrene. (Man blir syk av det)Personlig liker jeg ikke å spise uten å vaske meg på hendene. Bare en ladekabel som folk har tatt i uten å vaske seg eter et do besøk er nok for meg. Men vi er forskjellige 

Det virker jo som du tror det ikke går å opprettholde personlig hygiene, og "forslagene" dine var jo spinnville. Går an å tenke seg litt mere om.

Må si det luktet veldig av en ovenfra-ned-holdning, der bare det å ta inn på hotell sørger for god hygiene og renslighet. Og det blir da forbeholdt de som har råd til å bruke masse penger på hotell, lå det tjukt på i antydningen. Alle andre er liksom på akkord med dette, hørtes det ut som du mente!

Derfor kom jeg med de søkeresultatene jeg raskt søkte frem. Og, jo, mange virus og bakterier kan smitte på hotell, og god håndhygiene må man jo opprettholde fremdeles.

Nyhetsartiklene jeg viste frem, gjelder jo både virus og bakterier som kan smitte enten via luft,. dråper eller i vann, eller gjennom dårlig tilberedt mat. Det siste har man jo dessuten langt mer kontroll på når man lager maten selv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...