Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig nyskjerrig på off grid camping med bil, men da med telt/tarp hvor jeg ikke sover i bilen. Jeg tenker da altså en vanlig bil som transportmiddel hvor gangavstand fra bil til campingsted ikke er alt for lang. Jeg er ikke aå veldig begeistret for lange turer i skog og mark, men jeg liker tanken på og slå opp tarp/telt et rolig sted, gjerne ved et vann etc. 

Det største problemet mitt med dette utover det å finne den perfekte plassen er mangel på dass. Det absolutt siste jeg ønsker og det værste som kan skje er hvis jeg må tre skinkene over en kvist og spraylakkere lyngen. 

Det er jo en naturlig greie, men det ødelegger liksom idyllen for meg. Men så kan man kanskje ikke kreve at det atpåtil skal være et flislagt og rent toalett 100 keter unna heller... 

Jeg er vel det man kan kalle en typisk "fisefin" camping elsker. Jeg vil ha i pose og sekk. Man kan selvsagt finne plasser man kan betale for å få fricamping hvor det er toalett og parkeringsplass til bil ikke langt fra der man slår opp teltet. Men jeg tror ikke det myldrer av slike steder. 

En bobil fikser jo alt dette, men og legge seg til å sove i en bobil har lite med det jeg mener kan kalles å campe å gjøre. Enda værre å kjøre /eie en bobil. Så gammel er jeg ikke. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en vanlig tanke @Bjerknez.

En løsning er å kjøpe toalett-telt og doring med utfellbare bein (som en campingstol). Herfra er det to løsninger: Pose i bøtte, eller grave et passe dypt hull i bakken (ta med spiss-spade) og fylle det igjen etter bruk. En litt mer ordnet variant er portapotti, men da får man jo et problem å håndtere senere.

Skrevet

Skal du "free-campe" uten å sove i bil, så er det det vi kaller en vanlig telt-tur, selv om du velger å sove under en tarp eller i hengekøye (med eller uten tarp) istedet for i et telt. Det er jo ikke sagt for å disse den campingformen, da man nesten kan kalle det mer "hard core, siden du jo mister noe av den komforten som jeg selv er ute etter ved å ha bil der jeg kan nyte varme fra bilens AC.

Men begrepet "free-campe knytter seg jo opp til at man vil ha en bil, ofte en varebil, campingbil eller med en slags teltvogn på slep, der man ikke leier plass av andre, men likevel sover behagelig i kjøretøyet eller i vogna. Taktelt er sånn sett litt på grensen i noen tilfeller, men siden den er knyttet til kjøretøyet, så mener jeg den inngår her. Men da må man altså klare seg med medbrakt energi for den varmen som trengs for å kunne sove varmt og behagelig, uten sjanse for småkryp eller annet til å plage seg om natta. Forstyrrende folk er dog noe vanskeligere å gardere seg mot... 😉

Et alternativ er jo som nevnt, å ev. sove i taktelt, da er du ikke avhengig av å finne et sted der det finnes flat mark/gresstufte til teltet, eller trær å henge hengekøya i. Da sparer du jo og masse tid til å slå opp og pakke ned et vanlig telt, men kanskje ikke så mye mot å henge opp en tarp eller hengekøye, selv om bruk av tarp vil øke oppsett-tiden noe mere.

Å kjøpe seg en sammenleggbar "toalettstol" du bruker med poser, er jo en måte å unngå å måtte huke seg ned på bakken, portapotti er "luksus"-utgaven. Men det er jo det fine med å ha en bil med seg, er at man kan få med seg langt mer utstyr enn om man skulle gå eller sykle et sted litt unna der man parkerer bilen.

Et annet alternativ er å finne seg steder der det er parkeringsplasser/rasteplass og oppsatte toaletter ved rasteplassen. Og et tredje alternativ er å stille seg der det ikke er så langt til bensinstasjon eller veikro med døgnåpne toalett (og ev. servering).

Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Et annet alternativ er å finne seg steder der det er parkeringsplasser/rasteplass og oppsatte toaletter ved rasteplassen. Og et tredje alternativ er å stille seg der det ikke er så langt til bensinstasjon eller veikro med døgnåpne toalett (og ev. servering).

Det er nok dette alternativet jeg er mest interresert i. Men ikke fryktelig lett og finne passende steder. Utenfor turistsesong er det nok enklere, men mitt inntrykk er at det generelt sett ikke er lett og finne steder som tilbyr parkering av bilen lovlig innenfor rundt 100-300 meter fra en idyllisk plass og campe. Aller helst med toalett ved parkeringsplassen. 

Bensinstasjon blir vanskelig hvis man skal ta seg en pils eller tre. Da utgår jo bilen. 

Skrevet
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Det er nok dette alternativet jeg er mest interresert i. Men ikke fryktelig lett og finne passende steder. Utenfor turistsesong er det nok enklere, men mitt inntrykk er at det generelt sett ikke er lett og finne steder som tilbyr parkering av bilen lovlig innenfor rundt 100-300 meter fra en idyllisk plass og campe. Aller helst med toalett ved parkeringsplassen. 

Bensinstasjon blir vanskelig hvis man skal ta seg en pils eller tre. Da utgår jo bilen. 

Er mulig å lete opp rasteplasser på forhånd, da er det lettest å fine "perlene" som både gir deg utsikt og beskyttelse fra veistøy, først og fremst fra tung-trafikk. Men man må ha noen alternativer, for det kan fort bli fullt av andre i samme ærend.

Å stoppe ved bensinstasjon/veikro og lignende (kanskje en togstasjon) er nok kun et gangbart alternativ for over-natta-stopp. Da blir det max en pils (jeg klarer meg uten, men er ikke non-alko, bare foretrekker sukkerfri brus). Men til gjengjeld, er du heldig, finnes det lademulighet der, så man kan lade mens man sover, samtidig som AC er på.

Skrevet
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Tja, du har jo en god grunn til å ikke flytte bilen om de sier at du må flytte bilen.
Bare parker på en parkeringsplass sånn at du ikke står i veien. 

Jeg har flere alternativer når jeg skal overnatte.
Nå som jeg har taktelt er det ikke så nøye om det er folk der, men i turistsesongen er mange plasser for fulle. 

Skrevet
Dubious skrev (7 timer siden):

Tja, du har jo en god grunn til å ikke flytte bilen om de sier at du må flytte bilen.
Bare parker på en parkeringsplass sånn at du ikke står i veien. 

Jeg har flere alternativer når jeg skal overnatte.
Nå som jeg har taktelt er det ikke så nøye om det er folk der, men i turistsesongen er mange plasser for fulle. 

Joda. Skal nok få til det, men kunsten er og finne passende steder. Det er ikke sååå lett tror jeg. Har testet med Google Street View, men er jo uansett ikke lett....

Skrevet
7 minutes ago, Bjerknez said:

Joda. Skal nok få til det, men kunsten er og finne passende steder. Det er ikke sååå lett tror jeg. Har testet med Google Street View, men er jo uansett ikke lett....

Prøvd denne? Finnes også som app

https://park4night.com/en

• Hjerte 1
Skrevet

Bare sånn for å ikke bli missforstått her. 

Bobil eller varebil/campingvogn etc. som overnatting er for meg ikke camping. Eller vertfall ikke det JEG mener i denne tråden. Bobil etc. som overnatting er dor meg helt grenseløst usannsynlig noen gang kommer til å skje. 

Det er mange fordeler med bobil etc, men å luske rundt i den norske fjellheimen i en overlesset veltepetter og undermotorisert bobil ville tatt bort all gleden for min del. Bobil er for dem som har barn som vil spare penger på feriering eller pensjonister som slett ikke er brydd med å hindre annen trafikk. 

Her var det litt generalisering selvsagt, men det JEG er ute etter er litt pose og sekk. Man kan kjøre en litt morsom bil og ha det gøy langs veien til og fra destinasjoner og man kan føle friheten ved å fricampe under telt/tarp, fyre eget bål etc. I tillegg har jeg delvise krav om toalett ikke alt for langt unna etc. så ja, det blir litt fisefint og jeg har ikke tenkt til å gå Lars Monsen i næringen for å si det sånn, men det er slik jeg ønsker det. 

@trikola Jeg har testet den litt ved siden av mange andre apper, men føler de fleste av dem kun finner ferdig etablerte campingplasser og rasteplasser. De stedene jeg er ute etter er nok ikke merket på et kart tror jeg. Man må liksom lete litt etter pærlene selv. 

Skrevet

Mulig jeg har en vel så "innsnevret" (ment i beste ånd, ikke ment nedsettende i det hele tatt) syn på dette som @Bjerknez, men på det andre/motsatte planet 😎.

Altså, jeg tenker trådens intensjon er diskusjon langs bilens plass her, og deltagelse i selve campingdelen eller det å sove i kjøretøyet. Det vil si hvordan man kan utnytte bilen som "telt" og boplass, med eller uten ekstra telt for utendørs opphold, ekstra soveplasser og annet rundt dette.

Men jeg er personlig ikke så interessert i en ren bobil, selv om jeg mener elektrisk bobil i den forstand at både fremdrift, varme, matlaging og matoppbevaring baserer seg på strøm hovedsakelig fra bilens batteri, er absolutt  noe jeg vil lese og diskutere i en slik tråd.

Derimot er fleksible/ut-tagbare løsninger absolutt svært interessant, enten man har SUV, stasjonsvogn eller person/varebiler a la ID. Buzz og Kia PV4/7 man ønsker å benytte. Men er og ikke-elektriske og del-elektriske biler nevnt her og diskutert, så er ikke en "helelektrisk only"-tråd. Det har til og me jeg oppfattet! 😉 Men dette med bil/bobil ligger jo i selve tittelen, at bilen/bobilen er en integrert og viktig del i det tråden omhandler.

Men uansett om man foretrekker å sove i bilen eller i et eget telt, så hva man ønsker av komfort og muligheter absolutt blant det man ønsker å diskutere er inne. Jeg vil dog være litt mer "snurpete" om folk begynner å diskutere hvor man finner de beste hyttene man kan leie, eller tips om bygging av hytter. 😉

At appen som er nevnt, fokuserer på etablerte campingplasser og rasteplasser, blir jo naturlig om man skal ha bilen som en integrert del. Men dersom bilen bare er et transportmiddel oppi det hele, så tenker jeg det er litt på siden. Da tror jeg det er andre tråder som kanskje er mer treffende for å finne gode plasser å stå. Eller så må man gjøre som det nevnes, rett og slett "leite sjøl".

Og om det er gode tips om hvor man kan campe slik det etterspørres, er jo absolutt interessant uansett i en campingtråd. Dog tror jeg det som etterspørres er mer plasser man kan stå med bilen, hvor det er kort vei til gode camp sites, men da er det nok stor sannsynlighet for at man selv må ordne seg med løsninger som er lette, sammenleggbare og ikke minst gir lite søppel og gris man må frakte med seg (og risikere at griser ut bilen ved "uhell". Et sted å kvitte seg med ev. etterlatenskaper som søppeldunker og containere for søppel, blir derfor viktig å ha ikke alt for langt unna.

Skrevet
Snowleopard skrev (På 1.2.2026 den 13.05):

Mulig jeg har en vel så "innsnevret" (ment i beste ånd, ikke ment nedsettende i det hele tatt) syn på dette som @Bjerknez, men på det andre/motsatte planet 😎.

Altså, jeg tenker trådens intensjon er diskusjon langs bilens plass her, og deltagelse i selve campingdelen eller det å sove i kjøretøyet. Det vil si hvordan man kan utnytte bilen som "telt" og boplass, med eller uten ekstra telt for utendørs opphold, ekstra soveplasser og annet rundt dette.

Men jeg er personlig ikke så interessert i en ren bobil, selv om jeg mener elektrisk bobil i den forstand at både fremdrift, varme, matlaging og matoppbevaring baserer seg på strøm hovedsakelig fra bilens batteri, er absolutt  noe jeg vil lese og diskutere i en slik tråd.

Derimot er fleksible/ut-tagbare løsninger absolutt svært interessant, enten man har SUV, stasjonsvogn eller person/varebiler a la ID. Buzz og Kia PV4/7 man ønsker å benytte. Men er og ikke-elektriske og del-elektriske biler nevnt her og diskutert, så er ikke en "helelektrisk only"-tråd. Det har til og me jeg oppfattet! 😉 Men dette med bil/bobil ligger jo i selve tittelen, at bilen/bobilen er en integrert og viktig del i det tråden omhandler.

Men uansett om man foretrekker å sove i bilen eller i et eget telt, så hva man ønsker av komfort og muligheter absolutt blant det man ønsker å diskutere er inne. Jeg vil dog være litt mer "snurpete" om folk begynner å diskutere hvor man finner de beste hyttene man kan leie, eller tips om bygging av hytter. 😉

At appen som er nevnt, fokuserer på etablerte campingplasser og rasteplasser, blir jo naturlig om man skal ha bilen som en integrert del. Men dersom bilen bare er et transportmiddel oppi det hele, så tenker jeg det er litt på siden. Da tror jeg det er andre tråder som kanskje er mer treffende for å finne gode plasser å stå. Eller så må man gjøre som det nevnes, rett og slett "leite sjøl".

Og om det er gode tips om hvor man kan campe slik det etterspørres, er jo absolutt interessant uansett i en campingtråd. Dog tror jeg det som etterspørres er mer plasser man kan stå med bilen, hvor det er kort vei til gode camp sites, men da er det nok stor sannsynlighet for at man selv må ordne seg med løsninger som er lette, sammenleggbare og ikke minst gir lite søppel og gris man må frakte med seg (og risikere at griser ut bilen ved "uhell". Et sted å kvitte seg med ev. etterlatenskaper som søppeldunker og containere for søppel, blir derfor viktig å ha ikke alt for langt unna.

Hvis hovedmålet var å spare penger og eller overnatting så er det jo bare å stanse på en hvilken som helst rasteplass, slå ned seteryggen og legge seg til å sove. Billigere blir det ikke. Fungerer utmerket om man er alene eller er to i en vanlig personbil. 

Jeg trenger ikke et eget "hjem" med bad, dusj, toalett, hjørnesofa, TV, dobbeltseng, kjøleskap etc etc. Da bruker jeg MYE heller pengene på å leie meg en hytte og kjøre personbil. Man får mange overnattinger i hytte for det en bobil koster i dag. Evt. kan man bruke AirBnb.

Men jeg snakker da altså her om å oppleve en viss grad av campingliv hvor man kan slå opp telt/tarp, tenne et bål ved et vann og sove samt lage mat og ta noen pils ute i friluft. :)

Skrevet
Bjerknez skrev (23 minutter siden):

Men jeg snakker da altså her om å oppleve en viss grad av campingliv hvor man kan slå opp telt/tarp, tenne et bål ved et vann og sove samt lage mat og ta noen pils ute i friluft. :)

Det er telttur/friluftsliv, ikke "camping" sånn som jeg bruker ordet.

Bjerknez skrev (På 1.2.2026 den 12.29):

Bobil er for dem som har barn som vil spare penger på feriering

Det er ikke noe penger å spare på campingvogn. Det er nok heller dyrere enn en sydenferie eller road trip til hytte/hotell. Det er friheten til å kjøre hvor man vil og ha med huset bakpå. Komboen av å kunne grille, lage "ordentlige" frokoster sammen og tøffe nedover kontinentet i egen hastighet var en suksess her hvertfall. Og det er jo veldig barnevennlige steder man kommer til, samtidig som vi slipper å sitte kun å steke rundt bassenget på granca. Man får liksom sett litt mer.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Det er telttur/friluftsliv, ikke "camping" sånn som jeg bruker ordet.

Enig, og jeg forsøkte å hinte til at det ikke egentlig er tema i tråden, som heter "Den store tråden om camping med bil/bobil", så da ser man at bil/bobil er essensielt her. Uthevet det jeg mener er essensen for hva denne tråden handler om.

Nimrad skrev (1 time siden):
Bjerknez skrev (På 1.2.2026 den 12.29):

Bobil er for dem som har barn som vil spare penger på feriering

Det er ikke noe penger å spare på campingvogn. Det er nok heller dyrere enn en sydenferie eller road trip til hytte/hotell. Det er friheten til å kjøre hvor man vil og ha med huset bakpå. Komboen av å kunne grille, lage "ordentlige" frokoster sammen og tøffe nedover kontinentet i egen hastighet var en suksess her hvertfall. Og det er jo veldig barnevennlige steder man kommer til, samtidig som vi slipper å sitte kun å steke rundt bassenget på granca. Man får liksom sett litt mer.

Mange fordeler med bobil/elbil med camper mode. Og trenger ikke en fullspekket bobil eller campingvogn på slep. En SUV med f.eks. taktelt for ekstra/alternative soveplasser og gjerne et hekktelt/SUV-telt for utendørsområdet ved stopp som er mer enn over natta og litt campinginnredning/utstyr, så har man flere/alle bekvemmeligheter en bobil/campingvogn tilbyr, men da i det som ellers er hverdagsbilen.

Det er gjerne langt billigere enn en bobil, som mange gjerne heller ikke har plass til. Men poenget er ikke først og fremst å spare penger, selv om det garantert er tema for endel, men få en mulighet til å nyte friluftsliv, eller reise masse rundt, med det man i utgangspunktet har. Og samtidig ha en varm og behagelig seng, fremfor en ujevn bakke med stein, kvister/røtter eller vått gress som er ubehagelig å ligge på. Sånt er jeg nå ferdig med, helt og holdent.

Og man kan jo velge om det blir mer byliv, fjellet, skogen, bygda eller fjorden man helst søker til, det velger man jo selv, kanskje også mer spontant istedet for bare planlagt. Trenger ikke booke eller lete etter ledig rom, men ta det akkurat der man kan stå i så lang tid som man ønsker.

Man har med jo med seg "hotellrommet som aldri er opptatt", og man ligger i utgangspunktet trygt og komfortabelt inni en låst bil, beskyttet for kulde/varme, regn og vind i stor grad, og "villdyr og kryp" enten de kommer på 2, 4, 6 eller 8+ føtter og kanskje og vinger. For mange er det et stort poeng.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...