Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (4 timer siden):

For noen år siden skulle jeg fylle diesel på en ganske kald dag på en ubemannet stasjon. Låsen til tanklokket nekta å slippe så måtte bryte opp tanklokket. (hadde kjørt i overkant lenge på reserven) Knakk en snøkost i forsøket men på den neste klarte jeg å bryte av lokket (som måtte limes i etterkant. Plastdrit)

Så godtok ikke pumpen kortene mine (firmakort så både sjoførkort og bilkort), Fikk bare feilmeldinger. Men etter sånn 5 kalde forsøk godtok den endelig og jeg var klar til å tanke.
Stappet i pistolen og trykket knappen og der begynte det å renne diesel feil vei ut av fyllern. Det lak ut av slangen på baksiden så det rant ned langs armen min og på buksa og skoen min.

Nytta ikke å slippe handtaket på pistolen heller for var jo trykk i slangen så rant fortsatt ut bakover.

Da kjente jeg det kokte litt innvendig..

Venter heller på hurtiglading enn å plages med slikt tøv altså..

Hehe, det der er jo en ganske eksepsjonell opplevelse! De fleste har vel aldri opplevd noe i nærheten over årevis med fylling. Problemer med elbilladere derimot har jo "alle" opplevd, de fleste mange ganger...

Elbiler har så mange store fordeler over drivstoff, ihvertfall i et land som Norge, at vi trenger jo ikke bortforklare de få ulempene som er :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, Simen1 said:

Da jeg hadde elbil så kjørte jeg ved ett tilfelle rundt 10 000 km mellom to hurtigladinger. Prøv å kjør 10 000 km mellom to tankfyllinger med bensinbil..

Jeg kjørte 95000 kilometer uten en eneste hurtiglading. Savner elbilen.

Skrevet
1 hour ago, Hansien said:

Du får det til å høres ut som det var en helt vanlig greie for deg å oppleve.. 

Nei det var det nok ikke, men det var en av gangene som er godt plantet i minnet..

Var og noe drit når man var fri for plasthansker i bilen. Pumpene er (eller var iallefall) alltid innsmurt i diesel så man stinket jo etter å ha holdt i pumpen..

Bensin er å foretrekke over diesel men er litt griseri det og. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
16 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Problemer med elbilladere derimot har jo "alle" opplevd, de fleste mange ganger...

Nå hurtiglader jeg kun på ferieturer da jeg ikke har behov ellers, og har vel opplevd at en lader har vært ute av drift og må plugge i naboladern ja. Irriterende nok det men langt fra like grisete :p

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Ja selv om man lader en persobil med 1000KW så blir det pingle i forhold til en bensinbil.

En bensin bil kan kjøre 5-7000km på et døgn. Skal bli arrtig å se hvor lenge det går før en produksjonsbil kommer opp i noe slikt. Porsche klarte vel 3200km for 6år siden. Kineserne burde slå den i alle fall

Ja eg tenkte ikke på det. Tenkte på alle de råe tingene du klarte 🤩🤩🤩

• Hjerte 1
Skrevet

Mercedes drar til med luksus-elbil i god EQV-ånd, men kaller den VLE, som de definerer som "Grand Limousine"! Og den skal være ekstra godt støyisolert!

Nesten fristet til å hive den inn i campingtråden, men da blir jeg vel kjølhalt og saksøkt...! :thumbs:

PS! Men kommer med 2,5T hengervekt, så kan faktisk få med deg campingvogna!

Uansett, gode specs på denne, og egen "Van Architecture Platform" som jeg er usikker på om er kun for el-kjøretøy, eller er en multidrivlinjeplattform. Offisiell rekkevidde over 700 km, og støtter 300 kW lading (må være på 800V), gir 355 km ekstra rekkevidde på 15 min. Dette på en batteripakke på 115 kWh, men en rimeligere utgave med 80 kWh kommer senere!

Kommer med varme/kjøleskap i midtkonsollen, og har selvsagt Theater Mode" i tillegg til MBUX Superscreen fremme! En egen "bagasjemodus" sørger for 795 l bagasjerom med alle seter i bruk (6-8 seter tilgjengelig).

Griselekkert med lysebrunt skinn og mørkt ellers, etter min smak! Litt vel mye bling ellers, men det får man vel tåle... 😉

FLEKSIBELT: Seteløsningene kan i stor grad tilpasses til hvordan brukerne vil ha det. Foto: Mercedes

AKKURAT OFFISIELL: Mercedes har premiere på sin nye luksusbil i kveld, helelektriske VLE. Foto: Mercedes

• Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (6 timer siden):

Nei det var det nok ikke, men det var en av gangene som er godt plantet i minnet..

Var og noe drit når man var fri for plasthansker i bilen. Pumpene er (eller var iallefall) alltid innsmurt i diesel så man stinket jo etter å ha holdt i pumpen..

Bensin er å foretrekke over diesel men er litt griseri det og. 

Jeg skjønner at du velger å se problemene, istedenfor de mange løsningene som faktisk er der om pistolen skulle være grisete og du selv mangler hansker. Det er jo ofte ikke verre enn å flytte til en annen pumpe også varsle betjeningen om manglede vask/defekt pistol. Eventuelt bruke papir. Bare håpe at du ikke ser like sort på det den gangen du skulle være uheldig å slite med en hurtiglader.

Grisete pistol er vel ille uavhengig av drivstoff vil jeg si.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Hansien said:

Grisete pistol er vel ille uavhengig av drivstoff vil jeg si.

Nei oljete diesel er bra mye værre enn bensin som fordamper.

Og jeg måtte nok klaget hver eneste gang da. Mulig det bare er ekstra ille i Tromsø.

Bakken bader jo i dieselgris

Screenshot_20260311-065556_Photos.png

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 hours ago, Snowleopard said:

Mercedes drar til med luksus-elbil i god EQV-ånd, men kaller den VLE, som de definerer som "Grand Limousine"!

Godt at noen merker satser på MPV, nå behøves bare at flere lager cool-vans. 

Synes PV5 ser alright ut, kanskje litt for mye futuristisk. PV7 blir mest interessant for meg ihvertfall.
X9 ser OK ut, liker ikke hekken. Maxus har (heldigvis) gått ut av privatmarkedet, men MIFA 9 ser også grei ut. Begge er dog kinesisk.

Skrevet
kremt skrev (18 timer siden):

Du sier at ICE plutselig blir ubrukelig. Hvis alle ICE motorer slutter å fungere i morgen vil hele samfunnet i seg selv stoppe opp. All tungtransport f.eks. Kjøper du varer i butikk eller nettbutikk er du totalt avhengig av slik transport.

Jeg tror det kan være skadelig for overgangen til elektrisk fremdrift at såpass mange som har "gått over" til elektrisk drift blir så ensporet. Det er som at man har sett Jesus, og at man ALDRI for enhver pris skal kjøre noe fossilt igjen. Ethvert kjøretøy har sin nytte og bruksområde. Det finnes ikke EN type bil som løser alle behov. Ikke minst har man hobby og entusiast biler. 4x4 elsuv med apper, skjermer og ledlist er ikke akkurat noe for entusiaster av bil. 

Nei, jeg sa at det betyr "spikeren i kista" for eksosbiler. Som i at det blir slutt på produksjon og salg av eksosbiler etterhvert. Ikke tvert stopp.

Og jeg har vel heller ikke sagt noe om at eksisterende eksosbiler plutselig stopper å virke? Hobby og entusiastbiler må vi ta vare på selvfølgelig, og ikke minst motorsykler. Jeg kjører selv eksos-mc og kommer mest sannsynlig til å fortsette med det.

Skjønner at du føler deg litt desperat i ditt forsvar av eksosbiler, men stråmenn er det lite hjelp i.

Eneste grunnen til at jeg spår undergangen for eksosbiler er at elbiler er på GOD vei til å bli et bedre, rimeligere og mer miljøvennlig alternativ innen de fleste sjangere. Og den nye batteriteknologien gir fortgang i den prosessen.

• Hjerte 1
Skrevet
29 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja det er et KJEMPEproblem på ladestasjoner... 😂

Slo meg ikke at det var tenkt noe annet enn fossilt på det utsagnet. Ladepluggene er sjelden innsmurt i olje. Men burde sprite hendene etter man har nevlet på dem og.

• Liker 1
Skrevet
43 minutes ago, Hanhijnn said:

føler deg litt desperat i ditt forsvar av eksosbiler

Overhodet ikke. Alt til sitt bruk. Skal man ha elbil som erstatter alt en eksosbil kan gjøre blir det ganske kostbart. Roadtripping er noe ganske annet med eksosbil etter mitt syn. Og ja jeg har prøvd mange ulike elbiler til ulik bruk også. Det kan funke, men det er mye mer å tenke på. Dessuten er det begrenset hva man kan spare på drivstoff med begrenset årlig kjørelengde. En del fossilbiler har faktisk veldig bra kvalitet og vil holde seg godt i pris i mange år fremover. Men begrensning på bruk og dyrere drivstoff må nok regnes med. Forbud er nok fortsatt et ganske langt stykke unna.

Elbil fanatikere er gjerne ikke så enkle å diskutere med. Der er det kun elbil som gjelder. Elbilen er løsningen på alle verdens problemer. 

• Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (12 timer siden):

Ja eg tenkte ikke på det. Tenkte på alle de råe tingene du klarte 🤩🤩🤩

Jeg gjør mange råe ting jeg aldri sier noe om her, men å fylle diesel eller bensin på en bil og kjøre 1400km er ikke veldig rått. Da er det råere å spise rå fisk

Skrevet
kremt skrev (7 minutter siden):

Overhodet ikke. Alt til sitt bruk. Skal man ha elbil som erstatter alt en eksosbil kan gjøre blir det ganske kostbart.

Ja foreløpig så er det nok sånn. Men denne situasjonen er jo langt fra statisk. Den er i konstant endring, i elbilens favør. Det ser du sikkert.

Roadtripping er noe ganske annet med eksosbil etter mitt syn. Og ja jeg har prøvd mange ulike elbiler til ulik bruk også. Det kan funke, men det er mye mer å tenke på. Dessuten er det begrenset hva man kan spare på drivstoff med begrenset årlig kjørelengde.

Dette er veldig vanemessig. Når man har vent seg til å kjøre langtur med elbil så går det av seg selv, og man tenker ikke på det som et problem lenger. Det er kun tilvenning. Nada problema.

En del fossilbiler har faktisk veldig bra kvalitet og vil holde seg godt i pris i mange år fremover. Men begrensning på bruk og dyrere drivstoff må nok regnes med. Forbud er nok fortsatt et ganske langt stykke unna.

Noe forbud trengs slett ikke nei.

kremt skrev (8 minutter siden):

Elbil fanatikere er gjerne ikke så enkle å diskutere med. Der er det kun elbil som gjelder. Elbilen er løsningen på alle verdens problemer. 

Overforenkling av problemstillingen slår tydeligvis begge veier. 

• Hjerte 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Godt at noen merker satser på MPV, nå behøves bare at flere lager cool-vans. 

Synes PV5 ser alright ut, kanskje litt for mye futuristisk. PV7 blir mest interessant for meg ihvertfall.
X9 ser OK ut, liker ikke hekken. Maxus har (heldigvis) gått ut av privatmarkedet, men MIFA 9 ser også grei ut. Begge er dog kinesisk.

PV5 er nok mer i min prisklasse, og den har V2L som gjør at den overgår ID. Buzz for min del.

Men denne MB'en er nært drømme-VAN'en med alt snackset den kommer med i tillegg til lang rekkevidde og kjapp lading! Snurrestoler fremst og mulighet for å heve takhøyden når den står arkert så man kan stå og gå oppreist, er vel eneste jeg savner på denne.

Er dog veldig spent på Renault Trafic Van E-Tech electric, som skal ha 450 km rekkevidde, og 800V-arkitektur. Den vil nok legge seg i mellom disse to nevnt, så er spennende å se om den kommer med V2L, og ikke minst camper mode, som ikke er nevnt på MB'en...

https://elbil.no/renault-trafic-forste-varebil-pa-800-volts-teknologi/

Ellers leser jeg at KGM Musso EV (Pickup'en) får 2,5T tilhengervekt og derved økt vogntogvekt. Det hjelper på! Og nyttelasten er fremdeles gode 730 kg, så får med endel på planet selv om man er 5 fullvoksne og med taktelt på taket/planet!

https://www.motor.no/aktuelt/kgm-musso-ev-oker-hengervekta/347381

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):
kremt skrev (28 minutter siden):

Roadtripping er noe ganske annet med eksosbil etter mitt syn. Og ja jeg har prøvd mange ulike elbiler til ulik bruk også. Det kan funke, men det er mye mer å tenke på. Dessuten er det begrenset hva man kan spare på drivstoff med begrenset årlig kjørelengde.

Dette er veldig vanemessig. Når man har vent seg til å kjøre langtur med elbil så går det av seg selv, og man tenker ikke på det som et problem lenger. Det er kun tilvenning. Nada problema.

Roadtripping med en elbil er ikke bare "nada problemas", men faktisk å foretrekke, ihvertfall på elbiler som har camper mode eller kan jukses med til å funke som om det har det, ved at man faktisk kan sove i bilen uten å fryse.

Og med V2L kan man sørge for kaffen og koninentalfrokost (egg, bacon og ev. hvite bønner i tomatsaus) selv, enten i airfryer eller på induksjonsplate fyrt med strøm fra bilens batteri! 😎

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...