Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Mobile? 🫣 Det forklarer iallefall oppførsel på hun du snakka med. 🫣

Jepp. Å, har du hørt om dårlige erfaringer fra de? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Iterion skrev (6 minutter siden):

Jepp. Å, har du hørt om dårlige erfaringer fra de? 

Var en periode det var en del negativt om de her inne, husker det bare sånn i farta da. 🙂

Edt* Husker ikke i farta hvem det var som snakket om de heller. Snowleopard eller Complexity? 🤔🤔

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Var en periode det var en del negativt om de her inne, husker det bare sånn i farta da. 🙂

Edt* Husker ikke i farta hvem det var som snakket om de heller. Snowleopard eller Complexity? 🤔🤔

Ok. Er mye negativt om mange verksteder as. Det jeg dog misliker hardt er unnskyldninger og ansvarsfraskrivelse. Tenker at dersom et 12V-batteri har gått helt tomt på en helt ny bil, har det en svakhet e.l, som de fleste andre også hadde gjort vil jeg tro. Og krevd at de måtte bytte det.

• Liker 3
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Duriello said:

Er nok ikke meg. Benytter kun verksteder til EU kontroller :p Snowleopard har Hyundai så tipper det kan ha vært vedkommende.

Som vist tidligere i tråden så viser Skoda/VW og alle de der bilene status på 12V batteri via OBD. Hyundai/kia gjør ikke noe tilsvarende? Da får du se hva bilen estimerer slags helse på 12V batterier gjennom lang tids bruk.

Frykter jo den testen de snakker om på verksted bare er å måle spenninga eller noe..

Som test av hovedbatteriet på Nissan Leaf. De bare printer deg ett ark som viser hvor mange batteristreker du har på skjermen i bilen din..

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (8 minutter siden):

Ok. Er mye negativt om mange verksteder as. Det jeg dog misliker hardt er unnskyldninger og ansvarsfraskrivelse. Tenker at dersom et 12V-batteri har gått helt tomt på en helt ny bil, har det en svakhet e.l, som de fleste andre også hadde gjort vil jeg tro. Og krevd at de måtte bytte det.

Jepp. 

Enig! Man skulle jo ikke trenge å kreve det engang. 🙄🫣

Hadde forhandler vært seriøs så hadde de jo vært på ballen for å få til en fix asap. Og de har baller til å ta seg betalt for en test?! Dafuq?!

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet

Hyundai er vel kjent for å være vanskelig på garanti og reklamasjon. Jeg hører at de krever bilen inn til sjekk for det som er galt først, så sendes saken inn til hovedkontoret som avgjør om forhandler eller importør har noe ansvar rundt saken. Hvis de avslår blir du belastet for sjekk. Hvis de dekker reparasjon må de bestille deler og sette opp time. Du kan fort ende opp med 2-3 verkstedbesøk for bare en ting du skal fikse. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

[...]

Frykter jo den testen de snakker om på verksted bare er å måle spenninga eller noe..

Som test av hovedbatteriet på Nissan Leaf. De bare printer deg ett ark som viser hvor mange batteristreker du har på skjermen i bilen din..

Mange bruker en egen batteritester, som tapper 12v batteriet nesten ned, deretter lader det helt opp. Hvis batteriet tar til seg strøm som det skal, og gir sunn spenning etter fulladning, så blir det ansett som normalt fungerende.

Problemet med dette er at en del batterier, på slutten av levetiden, tar til seg strøm og lader opp som det skal, og gir sunn spenning etterpå (dermed består testen). Men hvis du kobler fra batteriet etter lading, og lar det stå ubrukt i 24 timer, så har spenningen plutselig sunket vesentlig! Et slikt batteri er bare å bytte med en gang, da det gir stor risiko for startproblemer.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Hyundai er vel kjent for å være vanskelig på garanti og reklamasjon. Jeg hører at de krever bilen inn til sjekk for det som er galt først, så sendes saken inn til hovedkontoret som avgjør om forhandler eller importør har noe ansvar rundt saken. Hvis de avslår blir du belastet for sjekk. Hvis de dekker reparasjon må de bestille deler og sette opp time. Du kan fort ende opp med 2-3 verkstedbesøk for bare en ting du skal fikse. 

To runder er ikke noe uvanlig. Bilverksteder sitter inne med svært lite deler på lager selv. Typisk er det "servicedeler" de har inne. Resten blir bestilt ved behov. 

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (14 timer siden):

Jeg har kjøpt Kona mi (😮) hos Mobile, og er i utgangspunktet fornøyd med de, og ser prisene jeg har på service, er langt billigere enn hos den andre forhandlerkjeden/importøren.

Er ikke perfekt, er selvsagt noe småplukk, men det tror jeg er ganske generelt. Men virker som det er en gjenganger hos både KIA og Hyundai at de gjerne skal ha bilen inn for å konstatere feil, og så må man ha bilen inn en andre gang for å få byttet defekt/feilet del på det andre besøket. Bortsett fra det, lite å klage på Mobile.

• Liker 1
Skrevet

Dersom det stemmer at det Finske selskapet har klart å lage/produsere batteriet/teknologien de hevder...
Hvor lang tid ser man da for seg at det tar før slikt er i produksjon i nevneverdig skala? 1år? 2år? 5 år?

Skrevet (endret)
wampster skrev (1 time siden):

Dersom det stemmer at det Finske selskapet har klart å lage/produsere batteriet/teknologien de hevder...
Hvor lang tid ser man da for seg at det tar før slikt er i produksjon i nevneverdig skala? 1år? 2år? 5 år?

Vi får se, det ryktes at noen som er involvert i dette har vært involvert i firmaer med tvilsomme påstander om nye og revolusjonerende ting uten noe hold i virkeligheten.

Endret av agvg
Skrevet
wampster skrev (32 minutter siden):

Det skal jo selges motorsykler med disse batteriene nå til våren. Da kan folk plukke dem fra hverandre.

Forventer svar innen 01.06.2016

Skrevet
Iterion skrev (20 timer siden):

Mulig det. Mitt funker som bare det igjen nå selv etter det var helt dødt på fredag og trengte en jumpstart. Målte spenning istad som viste 12.57 V. Så tydelig at det har tatt lading da. Men klart, spenning og batterihelse er to vidt forskjellige ting. Bare kjipt å måtte betale 1-3k for sjekk av batteri dersom de ikke finner noen feil. Det er tydeligvis retningslinjene til Hyundai. Hun jeg prata med prøvde så klart å legge skylda på meg og kulda…

Det kan hende du har vært uheldig og fått ett dårlig batteri. Mobile og Hyundai har oversikt over hvilke biler som er sendt ut med batteriene som har vært mye feil på. Sist min var inne, så fikk jeg beskjed at de ikke kunne bytte 12V batteriet på reklamasjon, siden det ikke var original batteriet som satt i, men kunne gjøre det hvis jeg hadde original batteriet fortsatt. Min var ikke inne for 12V batteri feil. Jeg byttet batteri selv andre gangen det gikk tomt, og gadd ikke det med, selv om jeg hadde kjøpt hurtig starter. Det var før de oppdaterte til å kunne lade batteriet med mindre strøm på hovedbatteriet (fra 30 til 10%).

Det er en tysk side man kan legge inn nummeret på bilen (ikke regnummeret med den i frontruten), og se hvilke ting som de vet må fikse med bilen. De har fikset ting automatisk de 2-3 siste gangen den har vært inne hos dem.

Skrevet (endret)
AndersT2 skrev (23 minutter siden):

Det kan hende du har vært uheldig og fått ett dårlig batteri. Mobile og Hyundai har oversikt over hvilke biler som er sendt ut med batteriene som har vært mye feil på. Sist min var inne, så fikk jeg beskjed at de ikke kunne bytte 12V batteriet på reklamasjon, siden det ikke var original batteriet som satt i, men kunne gjøre det hvis jeg hadde original batteriet fortsatt. Min var ikke inne for 12V batteri feil. Jeg byttet batteri selv andre gangen det gikk tomt, og gadd ikke det med, selv om jeg hadde kjøpt hurtig starter. Det var før de oppdaterte til å kunne lade batteriet med mindre strøm på hovedbatteriet (fra 30 til 10%).

Det er en tysk side man kan legge inn nummeret på bilen (ikke regnummeret med den i frontruten), og se hvilke ting som de vet må fikse med bilen. De har fikset ting automatisk de 2-3 siste gangen den har vært inne hos dem.

Ja det kan hende så klart. Men det er jo snakk om et helt nytt AGM batteri på 60 aH. Og det er originalt så jeg forventer så klart at det skal tas på garanti dersom det er/blir defekt i nær fremtid. Kommer ikke til å gidde å bytte batteri selv på en helt ny bil, det skjer ikke. Men det neste du skriver er interessant. Er det en innstilling man kan justere selv? Så man kan nå lade 12V med kun 10% strøm på hovedbatteriet?

En tysk nettside som vet hva som fikses på en helt ny Hyundai mener du? Det burde jo forhandler vite også dersom det oppstår noen problemer vel? Hvordan fikser de ting automatisk? 

Endret av Iterion
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ja det kan hende så klart. Men det er jo snakk om et helt nytt AGM batteri på 60 aH. Og det er originalt så jeg forventer så klart at det skal tas på garanti dersom det er/blir defekt i nær fremtid. Kommer ikke til å gidde å bytte batteri selv på en helt ny bil, det skjer ikke. Men det neste du skriver er interessant. Er det en innstilling man kan justere selv? Så man kan nå lade 12V med kun 10% strøm på hovedbatteriet?

En tysk nettside som vet hva som fikses på en helt ny Hyundai mener du? Det burde jo forhandler vite også dersom det oppstår noen problemer vel? Hvordan filer de ting automatisk? 

Tipper fiksen gjøres i oppdatert programvare, så ikke noe vi brukere skal tenke på, så lenge bilen har nyeste firm/soft-ware...!

Hundai/JIA har en slik nettside der man kan få oversikt over tilbakekallinger. Kan og se på f.eks. "MyHyundai" om bilen din har slike "tilbakekallinger" som krever at bilen oppdateres eller må inn for sjekk.

Men ingen som følger opp fra norsk side utenom ev forhandler/importør på kritiske ting. Fikk f.eks. brev fra Hyundai/Moile og min forhandler når det gjaldt batterifeilen som Kona bl.a. ble rammet av. Problemer Jaguar (I-Pace) og Audi (e-Tron 50 og 55 ihvertfall) nå sliter med (samme pakker, men flere moduler i pakken)...

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Iterion skrev (3 timer siden):

En tysk nettside som vet hva som fikses på en helt ny Hyundai mener du? Det burde jo forhandler vite også dersom det oppstår noen problemer vel? Hvordan fikser de ting automatisk? 

Ja det burte tas på garanti, og helt idiotisk at de ikke bare gjorde det med en gang. Ett tips er å ha liggende en batteristarter i bilen. Koster ikke for mye om dagen. Reddet meg gang 2, samt flere av Nissaene EV200 vi har på jobben, og en eller annen fossilbil også.

Svarer også opp noe av det andre under sammen med Snowleopard sitt. Bilene har 2 typer oppdatering, infotainment som kommer over luften 1-2 ganger i året, og så selve bilen som må legges inn på verksted. Det er disse man ser på den tyske siden.

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Tipper fiksen gjøres i oppdatert programvare, så ikke noe vi brukere skal tenke på, så lenge bilen har nyeste firm/soft-ware...!

Hundai/JIA har en slik nettside der man kan få oversikt over tilbakekallinger. Kan og se på f.eks. "MyHyundai" om bilen din har slike "tilbakekallinger" som krever at bilen oppdateres eller må inn for sjekk.

Oppdateringen som gjorde at den kunne lade 12V batteriet ned til 10% kom i en oppdatering som må legges inn på verkstedet. For meg er de lagt inn når den har vært på service. Kan ikke stille det selv.

Samt det er via Myhyundai eller noe slikt, men det eneste jeg husker var at det andre forumet jeg for bilen, som er for det meste amerikanske og canadiske brukere, så finner de kun tilgangen til dette via en tysk side som de har linket til. Og ikke via den siden hos seg. Så har bare brukt den.

Fant den tyske siden her, legg inn vin nummeret, så kommer det som er på bilen opp. Står i appen hvor man velger bil.: https://www.hyundai.com/de/de/service/serviceleistungen/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AndersT2 skrev (1 time siden):

Ja det burte tas på garanti, og helt idiotisk at de ikke bare gjorde det med en gang. Ett tips er å ha liggende en batteristarter i bilen. Koster ikke for mye om dagen. Reddet meg gang 2, samt flere av Nissaene EV200 vi har på jobben, og en eller annen fossilbil også.

Svarer også opp noe av det andre under sammen med Snowleopard sitt. Bilene har 2 typer oppdatering, infotainment som kommer over luften 1-2 ganger i året, og så selve bilen som må legges inn på verksted. Det er disse man ser på den tyske siden.

Oppdateringen som gjorde at den kunne lade 12V batteriet ned til 10% kom i en oppdatering som må legges inn på verkstedet. For meg er de lagt inn når den har vært på service. Kan ikke stille det selv.

Samt det er via Myhyundai eller noe slikt, men det eneste jeg husker var at det andre forumet jeg for bilen, som er for det meste amerikanske og canadiske brukere, så finner de kun tilgangen til dette via en tysk side som de har linket til. Og ikke via den siden hos seg. Så har bare brukt den.

Fant den tyske siden her, legg inn vin nummeret, så kommer det som er på bilen opp. Står i appen hvor man velger bil.: https://www.hyundai.com/de/de/service/serviceleistungen/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/

Norsk link:

https://www.hyundai.com/no/no/service/tjenester/myhyundai.html#/

• Liker 1
Skrevet
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Enig. Og takk for nyttig informasjon! Skal definitivt skaffe meg en batteristarter nå ja. Nå har jeg faktisk koblet til en smartcharger og skal lade 12V batteriet i natt. Har en sånn smartcharger fra defa. Og den justerte seg ende istad fra 5 streker, ned til 1 strek. Det betyr jo at i praksis at batteriet  har lite med strøm. Spent på hva den viser i morgen tidlig.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...