Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nye Leaf koster fra 360 tusen til 475 tusen. Minste batteri går 42 mil, lengste 62 mil. Stort batteri fra 400 til 475 tusen alt etter utstyrsnivå, 4 ulike nivåer å velge i. For prisen av Leaf med stort batteri og laveste utstyr som går 62 mil får man tesla 3 stort batteri, rwd, vanlig utstyr som går 75 mil. Tanker om dette og hvor mange Leaf som vil selges i Norge. 

Skrevet (endret)
10 minutes ago, wampster said:

Tesla model 3 har et ubrukelig bagasjerom om en av og til/vanligvis har med noe av medium størrelse da.

Er nok veldig individuelt dette da. 
For en småbarnsfamilie så går det fint å få inn en svær flatpakket barnevogn baki der.

594 liters bagasjerom på Model 3 mot 437 liter på nye Nissan Leaf.

Men åpningen på Model 3 er litt snever for å få inn ting siden det er en sedan.

Model 3 er nok mye mere bil for pengene. Kjenner jeg Nissan rett kan man sikkert ikke justere ladegrensen på Leafen engang.. Ariya kan iallefall ikke det.

Så den må nok drastisk ned i pris før jeg vil vurdere den iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Eg må innrømme at utover eit visst punkt så er rekkevidde ein ganske fjåsete bekymring. Eg har ein Polestar 2 fra slutten av 2021, og dens rekkevidde har vore meir enn nok for all bruk. Sjølv på langtur så har det knapt vore at me venter på bilen for lading, ettersom det er veldig strategisk tilgjengelig aktivitet nær fleste laderne.

Eksempelvis:

Me hadde ein tur til Oslo via Haukeli for å møte halvonkel, så nord til Dokka for å møte ein anna. Deretter tilbake heim over Hardangervidda. Dette var rundt påske det året, med ein morsom freak snøvær når me ankom heim.

Turen gjekk ala,

  • Køyrde fra Haugesund til Røldal, kor bilen ladet i nokre minutt mens me var på do.
  • Fortsatte til Seljord, og der spiste me mat mens den ladet.
  • Videre til Oslo, kor eg satte den på lading over natta mens me overnatta.
  • Dagen derpå reiste me nordover til Gjøvik, og ladet på CC mens me var inne og spiste, handlet, osv. 
  • Nokre dager seinare ladet eg på Gol mens me spiste litt.
  • Så prøvde me lade på Maurset på veg over Hardangervidda, men ingen ladere ville samarbeide om eg hugse rett, så me fortsatte nedover mot Haugesund. Eg synser på at me ladet ein plass, men hugse ikkje kor.

Poenget litt her er at me ikkje satt fast noko sted og ventet på at den skulle lade. Nei, me satt og trillet i nokre km timer bak reinsdyr-flott som gjekk i vegen lengre enn me ventet på at elbil skulle lade. 🤣

Så med mindre ein har eit eksplisitt behov for ekstrem rekkevidde pga eigne kjente, spesifikke vaner så slit eg med å sjå poenget med så lang rekkevidde.

Skrevet (endret)
8 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg må innrømme at utover eit visst punkt så er rekkevidde ein ganske fjåsete bekymring. Eg har ein Polestar 2 fra slutten av 2021, og dens rekkevidde har vore meir enn nok for all bruk. Sjølv på langtur så har det knapt vore at me venter på bilen for lading, ettersom det er veldig strategisk tilgjengelig aktivitet nær fleste laderne.

Eksempelvis:

Me hadde ein tur til Oslo via Haukeli for å møte halvonkel, så nord til Dokka for å møte ein anna. Deretter tilbake heim over Hardangervidda. Dette var rundt påske det året, med ein morsom freak snøvær når me ankom heim.

Turen gjekk ala,

  • Køyrde fra Haugesund til Røldal, kor bilen ladet i nokre minutt mens me var på do.
  • Fortsatte til Seljord, og der spiste me mat mens den ladet.
  • Videre til Oslo, kor eg satte den på lading over natta mens me overnatta.
  • Dagen derpå reiste me nordover til Gjøvik, og ladet på CC mens me var inne og spiste, handlet, osv. 
  • Nokre dager seinare ladet eg på Gol mens me spiste litt.
  • Så prøvde me lade på Maurset på veg over Hardangervidda, men ingen ladere ville samarbeide om eg hugse rett, så me fortsatte nedover mot Haugesund. Eg synser på at me ladet ein plass, men hugse ikkje kor.

Poenget litt her er at me ikkje satt fast noko sted og ventet på at den skulle lade. Nei, me satt og trillet i nokre km timer bak reinsdyr-flott som gjekk i vegen lengre enn me ventet på at elbil skulle lade. 🤣

Så med mindre ein har eit eksplisitt behov for ekstrem rekkevidde pga eigne kjente, spesifikke vaner så slit eg med å sjå poenget med så lang rekkevidde.

Blir jo en målestokk for hvor effektiv bilene er. Vet ikke hvilken Polestar utgave du har men like stort batteri i en Tesla kan jo fort frakte den 100km lengere bare fordi bilen er mere effektiv og det er jo ikke noe uting det. 100km har en del å si både i hverdag og på langtur.

Endret av Complexity
Skrevet
14 minutes ago, Complexity said:

Blir jo en målestokk for hvor effektiv bilene er. Vet ikke hvilken Polestar utgave du har men like stort batteri i en Tesla kan jo fort frakte den 100km lengere bare fordi bilen er mere effektiv og det er jo ikke noe uting det. 100km har en del å si både i hverdag og på langtur.

Nja, nei, der må eg sei meg stort sett uenig.

Mogleg den kan gjøre den rekkevidden, men det blir litt overfladisk. Eg syns det er meir viktige ting å vurdere straks du har rekkevidde i boks. Skjønt eg skal ikkje påstå at eg kjøpte Polestar 2 fordi den var "bedre" på noko helhets-nivå, men fordi eg falt litt pladask for bilen. 🤣

Men likevel, mange biler eg unngikk når eg skulle kjøpe bil var ein kombinasjon av ting:

  • Størrelse.
  • Opplevd kvalitet.
  • Kjørekomfort.
  • Infotainment-systemets kvalitet.
  • Hengerfestevekt.
  • m.mer.

Forøvrig så skal eg ikkje påstå at Tesla er lavt på listen generelt her ass, ei at nye Leaf vil vera suksess, men straks eg har nok rekkevidde føle eg at meir rekkevidde er ekstremt lav prioritet.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (51 minutter siden):

Så med mindre ein har eit eksplisitt behov for ekstrem rekkevidde pga eigne kjente, spesifikke vaner så slit eg med å sjå poenget med så lang rekkevidde.

Jeg er veldig langt påvei enig med konklusjonen din. Den fordelen som jeg ser med lang rekkevidde er at man slipper å tenke på det. Bare å kjøre. Man trenger ikke å tenke/planlegge lading. Man står helt fritt til å kjøre dit man vil, når man vil. Bilen sier fra tilslutt når den trenger å lade. Og da vet den også hvor den kan lade.

  • Liker 1
Skrevet
56 minutes ago, Drunkenvalley said:

Turen gjekk ala,

 

Det virker som hele turen var lagt opp rundt lading. Slik var det aldri når man kjørte fossilbil, man fylte når det nærmet seg tomt og det tok 5 minutter så var man god for nye 1000 km. 60-70 mil oppgitt rekkevidde gir en helt annen fleksibilitet enn biler oppgitt til 30-40 mil. Bare man hekter på en henger blir jo rekkevidden halvert, og vinter gjør stort utslag. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg er veldig langt påvei enig med konklusjonen din. Den fordelen som jeg ser med lang rekkevidde er at man slipper å tenke på det. Bare å kjøre. Man trenger ikke å tenke/planlegge lading. Man står helt fritt til å kjøre dit man vil, når man vil. Bilen sier fra tilslutt når den trenger å lade. Og da vet den også hvor den kan lade.

For all del, men eg syns egentlig at markedet er der allereie.

13 minutes ago, kremt said:

Det virker som hele turen var lagt opp rundt lading. Slik var det aldri når man kjørte fossilbil, man fylte når det nærmet seg tomt og det tok 5 minutter så var man god for nye 1000 km. 60-70 mil oppgitt rekkevidde gir en helt annen fleksibilitet enn biler oppgitt til 30-40 mil. Bare man hekter på en henger blir jo rekkevidden halvert, og vinter gjør stort utslag. 

Nei.

Me visste me skulle køyre til Oslo via Haukeli, så til Gjøvik, til Dokka, og heim over Hardangervidda. Resten var improvisert, inkludert det å lade. Me stoppet ikkje for å lade utover én plass (Maurset), men me ladet når me likevel stoppet.

Ei gjorde me noko reelt annleis når me tok denne ruten før. Det var normalt å stoppe omtrent like mykje. 

Ikkje finn på dritt når eg sitt på svaret her, det er direkte frekk påstand syns eg.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet (endret)

@kremt Det er noe sant i det, men 80% av dette skyldes at man på alle bensinstasjoner kan betale med kort eller kontanter. Ladebransjen har innført app/kort/brikkekrav. Om du trengte en app eller brikke fra Shell for å fylle på Shellstasjoner hadde livet for fossilbilister også sett annerledes ut. Heldigvis er det vel lovpålagt at alle offentlige ladere må akseptere kort f.o.m. et tidspunkt i nær fremtid.

De øvrige 20% er ulempen at du ikke kan ha strøm på kanne.

At ladingen tar noe lengre tid er småtteri ift at man hjemme i garasjen bare trenger sekunder (for enkelte iaf) for å koble til eller fra ladekabelen. Og det er er jo normalen.

Endret av trikola
  • Liker 1
Skrevet

Må jo si det at om man tar ix3 som et eksempel. Å kunne kjøre 7-800km for så å lade knappe ti minutter for nye 35 mil så er ikke dette med lading et problem overhodet lengre.

Man får da i tillegg fordelen med full tank hjemmefra hver gang man ønsker det.

Så er man på slike mengder så mener eg dette med lading på langtur ikke er en issue lengre i det hele tatt.

  • Liker 1
Skrevet

Ikkje at eg klager over å få større rekkevidde om eg oppgraderer, for all del, men for min del så er det berre veldig lav prioritet. Tingen her er at eg var storfornøgd eg med ~220 km "på ein god dag" med Ioniq. Alt etter det er egentlig relativt overflødig for behovet mitt.

Men når eg kjøpte Polestar 2 ramla det behovet for meir rekkevidde til lik null for meg.

  • Liker 1
Skrevet

Om det etterhvert blir mulig å lade like fort som man fyller bensin, så blir det mulig å ta rastepausen litt vekk fra motorveien med elbil også. Et alternativ til høyere ladeeffekt i så måte er høyere rekkevidde, så man slipper å lade på tur i det hele tatt.

Skrevet

Greit å ha mer rekkevidde for å håndtere vanskelige forhold. 600km er nok til at jeg ikke trenger tenke på det for min del under normale vår/sommer/høst forhold, men 7-800 ville gitt meg det samme for vinterforhold. (Ikke at jeg må ha rekkevvidde som krever at jeg ikke skal tenke på den, jeg kan fint planlegge inn ladepause, men det er fint å slippe, selv om man skal stoppe noen steder likevel) 

Men vi må huske at biler som oppnår høyt WLTP rekkevidde ved å hevde et veldig lavt forbruk vil miste desto mer rekkevidde under dårlige forhold siden merforbruk kommer fra ting som våt vei og kulde og ikke vil mitigeres av motorstyring og aeroegensskaper. Så jeg anser det slik at det er ikke noen praktisk erstatning for å få rekkevidde av simpelten større batteri. 

Skrevet (endret)

Må si at lang rekkevidde ikke er førsteprioritet her heller, etter en viss magisk grense. Førsteprioritet er setekomfort og hvor lett det er for meg å komme inn og ut uten at jeg får vondt. (Rygg)

Så kommer ting som f.eks plug n charge uten å tenke mer over det. (Noen som er gode på dette utenom Tesla?) Hater det styret som er når kontoen imedlertidig reserveres for beløp dersom lading stopper og må restartes osv. 🙄 (Kople  Tolga *grøss*)

 

Endret av Duriello
Feil sted 🫣
Skrevet (endret)
5 hours ago, sverreb said:

Europa er i all hovedsak fortsatt bedre på å lage en bil men sliter med akkurat batterier og bruk av permenentmagneter i motorer.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg i denne delen av innlegget ditt. Resten var spot-on.

Fra her jeg sitter, så ser det ut til at Kina er flinkere til alle aspekter ved å lage bil. Bortsett fra «brand». Og spesifikt den delen av merkevarebygging som kommer av å ha levert kvalitet over årtier (/århundrer)

Endret av bzzlink
Skrevet
1 minute ago, bzzlink said:

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg i denne delen av innlegget ditt. Resten var spot-on.

Fra her jeg sitter, så ser det ut til at Kina er flinkere til alle aspekter ved å lage bil. Bortsett fra «brand». Og spesifikt den delen av merkevarebygging som kommer av å ha levert kvalitet over årtier (/århundrer)

Tja de kinabilene jeg har vært i (Diverse taxier) har stort sett hatt tvilsomt oppheng, middelmådig setekomfort og gjerne mye støy.

Det er naturligvis et stort antall produsenter der ute men jeg har altså fortsatt til gode å se en kinabil som jeg har syntes var noe særlig å sitte på med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...